Hyundai Nexo
Postat: 09 jan 2018 00:46
StefL skrev:Och så den eviga jämförelsen med tiden det tar att ladda en elbil - 40 km på 5 min eller 350 km på 5 min. Jag brukar inte stå och vänta bredvid min fossilbil i garaget under natten för att se till att den mår bra så jag kommer knappast göra det med min kommande Model 3 heller utan jag litar på att den laddas iom att jag satt i sladden innan jag själv gick och la mig...
Lite kul också att det är en Ioniq som syns i backspegeln när det ska illustreras automatiskt filbyte i reklamfilmen och likaså en Ioniq som är parkerad till vänster när Nexon autoparkerar.
Själv testade jag att köra elbil för första gången i söndags när jag provade en Ioniq och det var ju en synnerligen odramatisk och trevlig upplevelse. Kommer den med ett större batteri liksom Kona ska göra kan den kanske t.o.m bli en konkurrent till Model 3 för mig beroende på vad priser och utrustning landar på.
Ser ut som det sticker ut något under bakluckan där bak. Är det för att man ska smutsa ner byxorna när man sträcker sig efter något som är längst in i bagaget tro?Verdi skrev:Kia Niro EV ser väldigt intressant ut tycker jag. 204 hästar är väl kanske en aning lite om man är van vid Tesla men räckvidden ska vara hyfsad.
Ja det är väl ungefär samma sak antar jag. Men personligen tycker jag Kia känns lite fräschare i formspråket. Fast jag har väl i ärlighetens namn inte kollat jättemycket på Hyundai-bilar heller...StefL skrev:Kia Niro och Hyundai Kona är väl något slags koncernsyskon ungefär som Kia Ceed och Hyundai i30?
Man kan undra om Kia planerar att göra någon motsvarande modell till Hyundai Ioniq.
Själv har jag ingen direkt preferens eller relation till något av de båda märkena. Det rullade förvisso en Hyundai Sonata -99 i hushållet mellan 2007 och 2011 men jag tror inte de erfarenheter jag hade av mängden verkstadsbesök och rostbenägenhet nödvändigtvis behöver besudla den förväntade upplevelsen om man köper en ny Kia eller Hyundai idag
Niro och Ioniq är koncernsyskon. Samma bottenplatta, hjulbas mm. Kona är mindre och har annan bottenplatta.Verdi skrev:Ja det är väl ungefär samma sak antar jag. Men personligen tycker jag Kia känns lite fräschare i formspråket. Fast jag har väl i ärlighetens namn inte kollat jättemycket på Hyundai-bilar heller...StefL skrev:Kia Niro och Hyundai Kona är väl något slags koncernsyskon ungefär som Kia Ceed och Hyundai i30?
Man kan undra om Kia planerar att göra någon motsvarande modell till Hyundai Ioniq.
Själv har jag ingen direkt preferens eller relation till något av de båda märkena. Det rullade förvisso en Hyundai Sonata -99 i hushållet mellan 2007 och 2011 men jag tror inte de erfarenheter jag hade av mängden verkstadsbesök och rostbenägenhet nödvändigtvis behöver besudla den förväntade upplevelsen om man köper en ny Kia eller Hyundai idag
Limbster skrev:Niro och Ioniq är koncernsyskon. Samma bottenplatta, hjulbas mm. Kona är mindre och har annan bottenplatta.Verdi skrev:Ja det är väl ungefär samma sak antar jag. Men personligen tycker jag Kia känns lite fräschare i formspråket. Fast jag har väl i ärlighetens namn inte kollat jättemycket på Hyundai-bilar heller...StefL skrev:Kia Niro och Hyundai Kona är väl något slags koncernsyskon ungefär som Kia Ceed och Hyundai i30?
Man kan undra om Kia planerar att göra någon motsvarande modell till Hyundai Ioniq.
Själv har jag ingen direkt preferens eller relation till något av de båda märkena. Det rullade förvisso en Hyundai Sonata -99 i hushållet mellan 2007 och 2011 men jag tror inte de erfarenheter jag hade av mängden verkstadsbesök och rostbenägenhet nödvändigtvis behöver besudla den förväntade upplevelsen om man köper en ny Kia eller Hyundai idag
Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?StefL skrev:Och så den eviga jämförelsen med tiden det tar att ladda en elbil - 40 km på 5 min eller 350 km på 5 min. Jag brukar inte stå och vänta bredvid min fossilbil i garaget under natten för att se till att den mår bra så jag kommer knappast göra det med min kommande Model 3 heller utan jag litar på att den laddas iom att jag satt i sladden innan jag själv gick och la mig...
Lite kul också att det är en Ioniq som syns i backspegeln när det ska illustreras automatiskt filbyte i reklamfilmen och likaså en Ioniq som är parkerad till vänster när Nexon autoparkerar.
Själv testade jag att köra elbil för första gången i söndags när jag provade en Ioniq och det var ju en synnerligen odramatisk och trevlig upplevelse. Kommer den med ett större batteri liksom Kona ska göra kan den kanske t.o.m bli en konkurrent till Model 3 för mig beroende på vad priser och utrustning landar på.
Alla batteribilar kan laddas snabbare ute på resa än i garaget hemma. ( well ja en Zoe kan vara samma iofs.)nek0 skrev:Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
Ojj visste inte att man kan ladda batteribilar snabbare ute än i garaget._TonyV skrev:Alla batteribilar kan laddas snabbare ute på resa än i garaget hemma. ( well ja en Zoe kan vara samma iofs.)nek0 skrev:Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
De som valt en BEV har ochså accepterat laddningen under långfärd, alla vi gör våra val.
Nej, men jag menade att den jämförelsen kommer ju alltid upp även när det gäller fossilbilar kontra BEV, och det har oändligt många gånger påpekats i både artiklar och foruminlägg här att det "problemet" rimligen inte är så stort som många vill tro. De flesta kommer ju för 90% av sin körning att ladda bilen hemma och det är bara vid enstaka tillfällen man åker så långt att man behöver stanna och ladda "längs vägen". Visst ska man då vara medveten om skillnaden, men även om att det ofta inte är bilens laddning som sätter gränsen för pausens längd ens då.nek0 skrev:Ojj visste inte att man kan ladda batteribilar snabbare ute än i garaget._TonyV skrev:Alla batteribilar kan laddas snabbare ute på resa än i garaget hemma. ( well ja en Zoe kan vara samma iofs.)nek0 skrev:Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
De som valt en BEV har ochså accepterat laddningen under långfärd, alla vi gör våra val.
Det var inte det jag kommenterade utan att han störs av jämförelsen om laddning - tankning för att han laddar i garaget och då spelar det ingen roll