Sida 1 av 3

Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 21:49
av nek0
Här pratar man hela tiden hur tyst Model S är
Vem är det som inte talar sanningen?
https://biluppgifter.se/fordon/AFY363
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 21:56
av nx00
Hur långt är ett snöre?

Tyst är Model S. Tystast utav alla bilmodeller? Nej.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 22:03
av Smutt
När man ger allt och familjen fortsätter sova då vet man att det är en tyst bil.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 22:05
av Kulingen
nek0 skrev:
Här pratar man hela tiden hur tyst Model S är
Vem är det som inte talar sanningen?
https://biluppgifter.se/fordon/AFY363
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Jag har haft bägge, och jag tycker personligen Teslan är tystare så gott som jämnt. Teslan år dock tyngre och har inte riktigt samma isolering så åker du på motorväg och kan det komma lite mera ljud från hjulen på Teslan när man inte gasar med bilarna.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 22:13
av nek0
Kulingen skrev:
nek0 skrev:
Här pratar man hela tiden hur tyst Model S är
Vem är det som inte talar sanningen?
https://biluppgifter.se/fordon/AFY363
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Jag har haft bägge, och jag tycker personligen Teslan är tystare så gott som jämnt. Teslan år dock tyngre och har inte riktigt samma isolering så åker du på motorväg och kan det komma lite mera ljud från hjulen på Teslan när man inte gasar med bilarna.
Ok att Tesla är tystare men man pratar hela tiden hur tyst den är och jag blev förvånad när jag jämförde min förra Superb med en Model S.
Trodde att teslan var mycket tystare än Superb Tdi

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 22:17
av Mistafrizz
nek0 skrev:
Kulingen skrev:
nek0 skrev:
Här pratar man hela tiden hur tyst Model S är
Vem är det som inte talar sanningen?
https://biluppgifter.se/fordon/AFY363
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Jag har haft bägge, och jag tycker personligen Teslan är tystare så gott som jämnt. Teslan år dock tyngre och har inte riktigt samma isolering så åker du på motorväg och kan det komma lite mera ljud från hjulen på Teslan när man inte gasar med bilarna.
Ok att Tesla är tystare men man pratar hela tiden hur tyst den är och jag blev förvånad när jag jämförde min förra Superb med en Model S.
Trodde att teslan var mycket tystare än Superb Tdi
Tittar man på siffror blir man lite lurad, i fart är det ju mer yttre faktorer som påverkar - fartvinden och däcksljud upplevs ju mer i en Tesla eftersom allt annat är tyst.

Min Tesla var iaf mkt tystare än min A8a från 2011 - i synnerhet om man väger in kryp/stadskörning där motorn tar mer plats än på motorvägen i ett stabilt tempo.

Och vad eldrift gör märks en tydligare i Pheven, från att den seglar fram på eldrift till att det börjar ”hoppa och skutta” när motorn tar över.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 22:19
av Tars
nek0 skrev:
Kulingen skrev:
nek0 skrev:
Här pratar man hela tiden hur tyst Model S är
Vem är det som inte talar sanningen?
https://biluppgifter.se/fordon/AFY363
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Jag har haft bägge, och jag tycker personligen Teslan är tystare så gott som jämnt. Teslan år dock tyngre och har inte riktigt samma isolering så åker du på motorväg och kan det komma lite mera ljud från hjulen på Teslan när man inte gasar med bilarna.
Ok att Tesla är tystare men man pratar hela tiden hur tyst den är och jag blev förvånad när jag jämförde min förra Superb med en Model S.
Trodde att teslan var mycket tystare än Superb Tdi
Det är skillnad, men inte mycket.
Superben är bra isolerad, dock sämre i baksätet.
Har superb på jobbet så jag har att jämföra med.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 22:29
av nek0
Tars skrev:
nek0 skrev:
Kulingen skrev:
nek0 skrev:
Här pratar man hela tiden hur tyst Model S är
Vem är det som inte talar sanningen?
https://biluppgifter.se/fordon/AFY363
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Jag har haft bägge, och jag tycker personligen Teslan är tystare så gott som jämnt. Teslan år dock tyngre och har inte riktigt samma isolering så åker du på motorväg och kan det komma lite mera ljud från hjulen på Teslan när man inte gasar med bilarna.
Ok att Tesla är tystare men man pratar hela tiden hur tyst den är och jag blev förvånad när jag jämförde min förra Superb med en Model S.
Trodde att teslan var mycket tystare än Superb Tdi
Det är skillnad, men inte mycket.
Superben är bra isolerad, dock sämre i baksätet.
Har superb på jobbet så jag har att jämföra med.
Sitter aldrig i baksätet :)
Nej skojar bara men ja menade att vissa här pratar om buller från bilarna och att Model S är bättre än alla andra bilar på den fronten.
Var ute och gick och blev passerad av en Model S svart och det var mörkt. Det lät ju ganska bra om den och först när den passerade såg jag att det var en Tesla. Farten var låg kanske 30km/h. För mig låter den lika mycket som vilken annan bil som helst när den rullar. Inne i bilen mins jag inte, musiken var på när jag provkörde.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 22:35
av Tars
nek0 skrev:
Tars skrev:
nek0 skrev:
Kulingen skrev:
nek0 skrev:
Här pratar man hela tiden hur tyst Model S är
Vem är det som inte talar sanningen?
https://biluppgifter.se/fordon/AFY363
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Jag har haft bägge, och jag tycker personligen Teslan är tystare så gott som jämnt. Teslan år dock tyngre och har inte riktigt samma isolering så åker du på motorväg och kan det komma lite mera ljud från hjulen på Teslan när man inte gasar med bilarna.
Ok att Tesla är tystare men man pratar hela tiden hur tyst den är och jag blev förvånad när jag jämförde min förra Superb med en Model S.
Trodde att teslan var mycket tystare än Superb Tdi
Det är skillnad, men inte mycket.
Superben är bra isolerad, dock sämre i baksätet.
Har superb på jobbet så jag har att jämföra med.
Sitter aldrig i baksätet :)
Nej skojar bara men ja menade att vissa här pratar om buller från bilarna och att Model S är bättre än alla andra bilar på den fronten.
Var ute och gick och blev passerad av en Model S svart och det var mörkt. Det lät ju ganska bra om den och först när den passerade såg jag att det var en Tesla. Farten var låg kanske 30km/h. För mig låter den lika mycket som vilken annan bil som helst när den rullar. Inne i bilen mins jag inte, musiken var på när jag provkörde.
Utanför låter det säkert liknade, då motorerna är ganska så välisolerade. Men när de står still är självklart teslan heltyst.

Man kan jämföra fram och tillbaka med olika bilar men tror att allt hänger på vilka farter vi pratar om, vad sitter det för däck, olika motorvarianter osv.
Tystaste jag åkt i är förmodligen en Vw phaeton. Eller en s8.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 22:48
av Niklas Z
Ljudnivån som anges i bilupgifter.se är nivån utanför bilen. Att en Tesla, med sina bredare däck, så låter mer än en Skodan med sannolikt smalare däck är inget att förvånas över.
Förutom i väldigt låga farter så brukar däckljud dominera.
Hur bullriga bilarna är invändigt är en annan sak än den siffra som står i biluppgifter. se.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 22:55
av Generalbogge
Hur mäts det där? Menar de att ljudnivån är konstant samma i alla hastigheter och oberoende av vilka däck man använder? Vägbeläggning borde ju spela in också.

Tycker att teslan är mycket tystare i lägre hastigheter än andra bilar jag är van vid. Men när man kommer upp i 70-80 och högre så vet jag inte om det är någon skillnad. Där är säkert premiumbilar tystare. Så länge fossilmotorn får jobba med behagliga varvtal.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 23:26
av Legato
Vid låg hastighet är Teslan överlägsen, det råder det ingen tvekan om. I höga hastigheter hörs ju inte längre fossilmotorn, då är det vindbrus och däck som hörs. Då finns det flera bilar som är mer välisolerade helt klart.

Den allra största (positiva) kontrasten för mig med Tesla var faktiskt kökörning. Att köregenskaperna var fantastiska visste jag ju redan innan. Men att hamna i köer med autopilot, en helt tyst bil och en riktigt bra stereo (ultra hifin i X) var och är en fantastisk upplevelse!

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 23:33
av Niklas Z
Legato skrev:
Vid låg hastighet är Teslan överlägsen, det råder det ingen tvekan om. I höga hastigheter hörs ju inte längre fossilmotorn, då är det vindbrus och däck som hörs. Då finns det flera bilar som är mer välisolerade helt klart.
Det är väl en smaksak, men jag tycker ljudnivån i höga farter är betydligt viktigare än i låga farter. Det är vid långfärd på motorväg som det är viktigast att ljudnivån är behaglig. I låg fart bullrar knappt någon frisk bil så mycket att det är tröttande. I hög fart (speciellt på den grova asfalt som är så vanlig på svenska vägar) så blir bullret tröttande om det är för högt.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 23:35
av Niklas Z
Generalbogge skrev:
Hur mäts det där? Menar de att ljudnivån är konstant samma i alla hastigheter och oberoende av vilka däck man använder? Vägbeläggning borde ju spela in också.
Vet ej hur mätningen går till, men som du skriver så spelar det ju stor roll vilka däck som monteras (samt temperatur, underlag, eventuell nederbörd och så vidare). Min slutsats är att den där angivelsen inte är så mycket att bry sig om.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 23:43
av Legato
Niklas Z skrev:
Legato skrev:
Vid låg hastighet är Teslan överlägsen, det råder det ingen tvekan om. I höga hastigheter hörs ju inte längre fossilmotorn, då är det vindbrus och däck som hörs. Då finns det flera bilar som är mer välisolerade helt klart.
Det är väl en smaksak, men jag tycker ljudnivån i höga farter är betydligt viktigare än i låga farter. Det är vid långfärd på motorväg som det är viktigast att ljudnivån är behaglig. I låg fart bullrar knappt någon frisk bil så mycket att det är tröttande. I hög fart (speciellt på den grova asfalt som är så vanlig på svenska vägar) så blir bullret tröttande om det är för högt.
Jag tycker båda delarna är viktiga. Men framförallt så är ju Teslan överlägsen på det ena och i mitt tycke ganska genomsnittlig på det andra.

När man ska njuta av god musik så gör det väldigt stor skillnad med nära nog total tystnad i Teslan vs motorljud i en fossilbil i låg hastighet imo.

Men visst, skulle man välja bil enbart utifrån ljudnivå så skulle jag hellre köra en Rolls än en Tesla :D

Re: Ljudnivå körning

Postat: 07 jan 2018 23:56
av lator
En viktig del av komforten vid körning som inte direkt har med ljudnivå att göra men ändå hänger ihop med det hela är att man slipper vibrationerna från explosionsmotorn. Detta märks enligt mig i högsta grad när man kör längre sträckor utan att bli trött på samma sätt som i en "traditionell" bil. I lägre farter är det ju som nämnts däcken som avgör bullernivån och i en Tesla så märks det ju väldigt tydligt då den i övrigt är så tyst... :)

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 06:40
av mati
Teslan har breda däck och den är tung. Det gör att den väsnas ganska mycket ändå. Andra elbilar är tystare på utsidan. Jag märker det tydligt när jag är ute och går med hundarna utmed vår 70-väg. Det är sällan det kommer en bil här, och de som kommer hörs från långt håll. Däck- och motorljud hörs tydligt. Ibland kommer det faktiskt en Tesla som bor i närheten och jag hör ingen större skillnad jämfört med andra bilar. Däckljudet är påtagligt. Men vi har även en Zoe i grannskapet och den är mycket tystare. Man hör visserligen att det kommer en bil men man märker direkt att det inte är en vanlig bil. Såvida den inte kör så sakta att den konstiga ljudgeneratorn går. Det hörs från långt håll och man undrar vad det är för nåt.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 07:20
av Niklas Z
Häromdagen när jag var ute och gick så passerade en BMW i3 med sina jättesmala däck. Den bullrade väldigt lite.

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 09:34
av Verdi
nek0 skrev:
Här pratar man hela tiden hur tyst Model S är
Vem är det som inte talar sanningen?
https://biluppgifter.se/fordon/AFY363
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Det är väl ingen som pratar om det här? Tvärtom så gnälls det en del på vägljudet. Jag säger som jag brukar. Model S är tillräckligt tyst. Ungefär som min Volvo XC70 "Sport", men klart bullrigare än t ex nya 5-serien. Jämfört med 3-serien är det dock tyst som i graven i en Model S. ;)

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 09:36
av Verdi
nek0 skrev:
Tars skrev:
nek0 skrev:
Kulingen skrev:
nek0 skrev:
Här pratar man hela tiden hur tyst Model S är
Vem är det som inte talar sanningen?
https://biluppgifter.se/fordon/AFY363
https://biluppgifter.se/fordon/RHG155
Jag har haft bägge, och jag tycker personligen Teslan är tystare så gott som jämnt. Teslan år dock tyngre och har inte riktigt samma isolering så åker du på motorväg och kan det komma lite mera ljud från hjulen på Teslan när man inte gasar med bilarna.
Ok att Tesla är tystare men man pratar hela tiden hur tyst den är och jag blev förvånad när jag jämförde min förra Superb med en Model S.
Trodde att teslan var mycket tystare än Superb Tdi
Det är skillnad, men inte mycket.
Superben är bra isolerad, dock sämre i baksätet.
Har superb på jobbet så jag har att jämföra med.
Sitter aldrig i baksätet :)
Nej skojar bara men ja menade att vissa här pratar om buller från bilarna och att Model S är bättre än alla andra bilar på den fronten.
Var ute och gick och blev passerad av en Model S svart och det var mörkt. Det lät ju ganska bra om den och först när den passerade såg jag att det var en Tesla. Farten var låg kanske 30km/h. För mig låter den lika mycket som vilken annan bil som helst när den rullar. Inne i bilen mins jag inte, musiken var på när jag provkörde.
Länka gärna till nån som skrivit att Teslan är tystare än allt annat så ska jag läsa lusen av vederbörande. :)

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 09:39
av Verdi
Niklas Z skrev:
Häromdagen när jag var ute och gick så passerade en BMW i3 med sina jättesmala däck. Den bullrade väldigt lite.
Fast inuti så bullrar det mer i en i3 än i en Model S. Jag vet. :)

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 09:52
av drakbane

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 10:19
av Verdi
Finns svenska firmor som erbjuder liknande också. Ska man ha bilen länge och värdesätter låg bullernivå så varför inte?

T ex. https://www.tectylstockholm.se/ljuddampningsbehandling

Men frågan är om det går att göra på en Tesla pga batteriet?

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 10:56
av StefL
Verdi skrev:
Finns svenska firmor som erbjuder liknande också. Ska man ha bilen länge och värdesätter låg bullernivå så varför inte?

T ex. https://www.tectylstockholm.se/ljuddampningsbehandling

Men frågan är om det går att göra på en Tesla pga batteriet?
Vi Bilägare testade för några år sen en sån "ljuddämpande" behandling på en av sina testbilar där det sprutades på någon form av ljudisolerande massa på underredet. Citattecknen jag använde kommer sig av att deras uppmätta effekt av behandlingen var exakt noll. Problemet med ljud i dagens bilar är så mycket knutet till att det fortplantas via däck och hjupphängningar att det snarast är att betrakta som ett konstruktionsfel - eller en följd av de konstruktioner man valt.

När Vi Bilägare förra året gjorde en mätning av ljudnivå i ett antal nyare bilmodeller hade man även med en Volvo 240 från omkring 1990 - och den visade sig vara bland de tystare i testet. Jag uppfattar det som att dagens fokus på "körglädje" med styvare hjulupphängningar och lägre däckprofiler - vem f-n vill egentligen ha 19-tumsfälgar med eltejp till däck på en standardbil?! - helt enkelt medför att vibrationer från underlaget fortplantas och skapar buller. Vår svenska grova asfalt gör garanterat inte saken bättre heller - det är ju en standardkommentar när biljournalister på hummersåsresa testar bilar i t.ex. Spanien att skriva att en upplevt tyst bil kan komma att bullra mer när den väl hamnar på svenska vägar...

Re: Ljudnivå körning

Postat: 08 jan 2018 11:06
av Verdi
StefL skrev:
Verdi skrev:
Finns svenska firmor som erbjuder liknande också. Ska man ha bilen länge och värdesätter låg bullernivå så varför inte?

T ex. https://www.tectylstockholm.se/ljuddampningsbehandling

Men frågan är om det går att göra på en Tesla pga batteriet?
Vi Bilägare testade för några år sen en sån "ljuddämpande" behandling på en av sina testbilar där det sprutades på någon form av ljudisolerande massa på underredet. Citattecknen jag använde kommer sig av att deras uppmätta effekt av behandlingen var exakt noll. Problemet med ljud i dagens bilar är så mycket knutet till att det fortplantas via däck och hjupphängningar att det snarast är att betrakta som ett konstruktionsfel - eller en följd av de konstruktioner man valt.

När Vi Bilägare förra året gjorde en mätning av ljudnivå i ett antal nyare bilmodeller hade man även med en Volvo 240 från omkring 1990 - och den visade sig vara bland de tystare i testet. Jag uppfattar det som att dagens fokus på "körglädje" med styvare hjulupphängningar och lägre däckprofiler - vem f-n vill egentligen ha 19-tumsfälgar med eltejp till däck på en standardbil?! - helt enkelt medför att vibrationer från underlaget fortplantas och skapar buller. Vår svenska grova asfalt gör garanterat inte saken bättre heller - det är ju en standardkommentar när biljournalister på hummersåsresa testar bilar i t.ex. Spanien att skriva att en upplevt tyst bil kan komma att bullra mer när den väl hamnar på svenska vägar...
På vår lilla kvartersgata är det sandat med rätt grov sand. Det smäller friskt i hjulhusen på Teslan av gruset som slår upp när jag kör där. Med den BMW 5-serie jag hade förra vintern hördes i princip ingenting. Så nog skiljer det en del i ljudisolering allt.

Audi Q7 ska vara i princip knäpptyst också. Och Audi A4 sägs vara betydligt tystare än BMW 3-serie trots samma segment. Det borde alltså inte vara omöjligt att göra en bil tystare. Fast det är nog inte så enkelt...

En sak man kan göra utan att krångla till det allt för mycket är väl att köpa så tysta däck som möjligt. Continental har ju en teknik med skumgummi inuti däcken. Köpte såna vinterdäck till min förra Model S men hann bara köra med de nån vecka.