Sida 1 av 1

Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 04 jan 2018 21:52
av Zalman3
Hörde idag att en kund försökte byta in sin gamla Hyundai i30 diesel mot en ny.
Hyundai märkes handlaren i Stockholm vägrade att byta in den!

Hörde också att SEAT har problem med bilar som kommit tillbaka från privatleasing kontrakt.
70-80% dieselbilar, väldigt svårsålda just nu.
Fotbollsplaner fulla med bilar som de inte blir av med!

Är det någon på detta forum som kan mer detaljer?

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 04 jan 2018 21:58
av Jerker
Hm... Intressant. Dieseldöden slår till...

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 04 jan 2018 22:03
av Remuz

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 06:27
av Bjelke
Dieselbubblan kanske det kommer att kallas, och snart spricker den...

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 06:29
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Hörde idag att en kund försökte byta in sin gamla Hyundai i30 diesel mot en ny.
Hyundai märkes handlaren i Stockholm vägrade att byta in den!

Hörde också att SEAT har problem med bilar som kommit tillbaka från privatleasing kontrakt.
70-80% dieselbilar, väldigt svårsålda just nu.
Fotbollsplaner fulla med bilar som de inte blir av med!

Är det någon på detta forum som kan mer detaljer?
Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 07:57
av lobbin
Henrik Torphammar skrev:
Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?
Fast det är väl snarare norskarna som köper alla bilar de kommer åt, eftersom Nissan inte hinner producera?

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 08:15
av Bjelke
lobbin skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?
Fast det är väl snarare norskarna som köper alla bilar de kommer åt, eftersom Nissan inte hinner producera?
Stämmer bra, samt några länder lite längre ner i Europa...

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 08:25
av chaffis75
lobbin skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?
Fast det är väl snarare norskarna som köper alla bilar de kommer åt, eftersom Nissan inte hinner producera?
ja vad jag sett och hört så är de snarare så att de är svårt att få tag på en leaf till rimligt pris... Som du säger, nästan alla gamla går på export till Norge...
Vår Leaf som vi leasar är ju ägd av norska avdelningen av Santander så de är ganska uppenbart vad de har för plan för denna bilen när den ska lämnas tillbaka.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 08:30
av LarsL
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?

Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre.. :)

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 08:49
av Smutt
LarsL skrev:
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?

Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre.. :)
Har samma funderingar dyr krok (140000) men billigare än en X

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 08:56
av Zalman3
LarsL skrev:
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?

Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre.. :)
Nissan EV-200 och Renault Kangoo har ju kula.
Skulle dessutom förvåna mig om in någon bil från
Hyundai/Kia inte kommer med kula i år.
Många spekulationer på norska elbilsforum om att tex Niro kommer ha kula.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 10:10
av Verdi
LarsL skrev:
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?

Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre.. :)
Klart du kan byta in din diesel. I december 2017 såldes 15 848 nya dieselbilar. Av totalt 35 357 personbilar. En minskning med 18,8% från december 2016 men ändå en försvarlig andel och faktiskt fortfarande det vanligaste bränslet.

Ironiskt nog minskade antalet elbilar från 453 st i december 2016 till endast 293 st i december 2017. En minskning med 35,3%. Såldes faktiskt fler gas/gas bi fuel-bilar än elbilar.

http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... mber-2017/

Jag har två elbilar och är jättenöjd men ibland undrar jag lite om den här höga svansföringen som vissa har här på forumet verkligen bottnar i verkligheten. Att säga "höhö, ingen vill ha dieselbilar nu" när det såldes FEMTIOFYRA (54!!!) ggr fler dieselbilar än elbilar förra månaden är ju faktiskt helt off.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 10:13
av LarsL
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?

Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre.. :)
Har samma funderingar dyr krok (140000) men billigare än en X
Ja, fast det är ju inte några 180000kr längre som jag skulle fått för ett årsedan när jag funderade på en Model X. Det är kanske 100000kr idag och som sagt när Model 3 kommer så kanske det inte är värt att sälja ens.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 10:19
av LarsL
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?

Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre.. :)
Nissan EV-200 och Renault Kangoo har ju kula.
Skulle dessutom förvåna mig om in någon bil från
Hyundai/Kia inte kommer med kula i år.
Många spekulationer på norska elbilsforum om att tex Niro kommer ha kula.
Man kan ju hoppas på Kona, men det vet vi ju inget om det idag.

Nissan e-NV200 och Renault Kangoo får ju bara dra lövkärror, typ 300-400kg totalt. Kan så klart fuska lite med en 750-kg kärra och hämta några brädor och köra till tippen. Men hästtransporten går ju inte dra tom ens... så nja.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 13:12
av lator
Henrik Torphammar skrev:
Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?
Verkligheten bakom detta är helt enkelt att restvärdet på privatleasingbilarna ligger så högt att det inte blir någon vinstmarginal kvar för de handlare som försöker sälja bilarna vidare efter det att de har återlämnats. Santander/Nissan har helt enkelt planerat att de ska säljas utomlands, säkert med hjälp av någon skum skatte-/momsregel. Väldigt synd detta då andrahandsmarknaden utarmas och vi får en mycket sämre utökning av elbilsbeståndet i Sverige.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 05 jan 2018 17:42
av bylund
Supermiljöbilspremie här, och sedan tull- och momsfri import i Norge.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 07 jan 2018 08:24
av Monark1954
....

Klart du kan byta in din diesel. I december 2017 såldes 15 848 nya dieselbilar. Av totalt 35 357 personbilar. En minskning med 18,8% från december 2016 men ändå en försvarlig andel och faktiskt fortfarande det vanligaste bränslet.

Ironiskt nog minskade antalet elbilar från 453 st i december 2016 till endast 293 st i december 2017. En minskning med 35,3%. Såldes faktiskt fler gas/gas bi fuel-bilar än elbilar.

http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... mber-2017/

Jag har två elbilar och är jättenöjd men ibland undrar jag lite om den här höga svansföringen som vissa har här på forumet verkligen bottnar i verkligheten. Att säga "höhö, ingen vill ha dieselbilar nu" när det såldes FEMTIOFYRA (54!!!) ggr fler dieselbilar än elbilar förra månaden är ju faktiskt helt off.[/quote]

Samma referens. "Dieselbilar uppgick till 44,8 procent av nyregistreringarna, en minskning med 7 procentenheter jämfört med december föregående år."

Norge, dock med källan
http://ev-sales.blogspot.com.es/2018/01 ... -2017.html
som räknar annorlunda än SCB
"the overall fuels share in December show BEVs registering 28% share and PHEV 22%, with diesel-powered cars scoring only 19% share, far below the 35% it had a year ago" (Rena elbilar 28%, hybrider 22% och dieslar 19% andel i december i Norge.)

Kan skillnaden bero på att motsvarande elbil i norge jämfört med en diesel lär kosta ungefär lika och kunskapen om elbilar är högre i Norge?

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 07 jan 2018 08:53
av Verdi
Norge har oljemiljarder (ironiskt nog) som kan användas till att sponsra elbilar. Vi har inte det. Dessutom ska vi försörja halva världen. Som det anstår en humanitär stormakt... Vilket Norge alltså inte gör.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 07 jan 2018 10:12
av LarsL
Verdi skrev:
Norge har oljemiljarder (ironiskt nog) som kan användas till att sponsra elbilar. Vi har inte det. Dessutom ska vi försörja halva världen. Som det anstår en humanitär stormakt... Vilket Norge alltså inte gör.
Norge sponsrar inte elbilar! De tar däremot inte ut lika hög skatt på dem som för ICE-bilar.
Vi säger ju inte att vi sponsrar torkadfrukt bara för att det inte är lika hög skatt på det som på snus.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 07 jan 2018 10:26
av vigge50
LarsL skrev:
Verdi skrev:
Norge har oljemiljarder (ironiskt nog) som kan användas till att sponsra elbilar. Vi har inte det. Dessutom ska vi försörja halva världen. Som det anstår en humanitär stormakt... Vilket Norge alltså inte gör.
Norge sponsrar inte elbilar! De tar däremot inte ut lika hög skatt på dem som för ICE-bilar.
Vi säger ju inte att vi sponsrar torkadfrukt bara för att det inte är lika hög skatt på det som på snus.
När du skippar momsen som finns på i princip alla andra varor skulle jag vilja påstå att du sponsrar den, precis som Sverige har 12% moms på livsmedel. Regeringen har valt att göra ett undantag från det normala för en specifik vara.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 07 jan 2018 10:29
av bylund
Vi måste kanske inte ta diskussionen om direkta och indirekta subventioner varje gång Norge kommer på tal...

Fast att kalla indirekta subventioner för sponsring tycker t o m jag är att ta det ett steg för långt.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 07 jan 2018 10:47
av LarsL
Anledningen till att Norge kan straffbeskatta ICE-bilar är alltså inte oljemiljoner, för det kostar dem inget, utan det är avsaknaden av inhemsk bilindustri. Sverige skulle aldrig kunna införa något liknade eftersom Volvo skulle få panik.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 07 jan 2018 10:59
av bylund
Elbilsskattebefrielsen infördes ju rentav när Norge hade en inhemsk "elbilsindustri" man ville stödja. Think.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 07 jan 2018 11:04
av LarsL
Jo, precis de hade det omvända förhållandet mot Sverige även om Think inte alls är/var i samma skala som Volvo, så klart.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Postat: 07 jan 2018 14:09
av HelectriC
LarsL skrev:
Anledningen till att Norge kan straffbeskatta ICE-bilar är alltså inte oljemiljoner, för det kostar dem inget, utan det är avsaknaden av inhemsk bilindustri. Sverige skulle aldrig kunna införa något liknade eftersom Volvo skulle få panik.
Samma sak i Finland och Danmark, skyhöga avgifter på bilar eftersom de inte har någon inhemsk bilproduktion.