RWD Framkomlighet i snö
Postat: 31 dec 2017 07:41
Jag har i dagarna haft min tesla i snö runt nollan på temperaturskakan. Och jag saknar verkligen en diffbroms eller snabbare reaktion på elektroniska "spärren"
Jag har nu i tre dagar blivit stående på snö som blir till is när däcket börjar spinna och först efter lång tid bromsar så även andra däcket driver. Problemet verkar bli särledes tydligt vid stillastående fordon.
Så fort bilen börjar röra på sig börjar systemet fungera bättre men inte bra då heller. Nu kommer nämligen nästa problem. Jag behöver ta sats för att ta mig över krönet men effekten stryps så mycket eftersom det är dåligt grepp att jag tappar fart och blir stående. När jag blir stående inträffar ånyo första problemet att det är för långsam reaktionsförmåga att bromsa ett spinnande hjul.
Lösningen blev att koppla ur antispinnsystemet, men även nu blir det problem för så fort jag byter växel från bak till fram så kopplar den in antispinn igen som jag måsta koppla av igen. Jag försöker ju gunga mig loss och då är det tidskritiskt för att följa med i rytmen.
Det är första gången jag upplever detta så tydligt.
Mycket roande för min vän som fortfarande kör en riktig 4wd LR disco 4 och får dra upp mig för backen.
När man väl behöver hjälp är det också väldigt svårt att hitta lämpliga dragpunkter. Lossade konen fram för vill minnas att det skulle sitta något där men hittade det inte. Fick bli en sling runt undre bärarmen till slut.
Här finns helt klart förbättringsmöjligheter på antispinnsystemen iallafall.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Jag har nu i tre dagar blivit stående på snö som blir till is när däcket börjar spinna och först efter lång tid bromsar så även andra däcket driver. Problemet verkar bli särledes tydligt vid stillastående fordon.
Så fort bilen börjar röra på sig börjar systemet fungera bättre men inte bra då heller. Nu kommer nämligen nästa problem. Jag behöver ta sats för att ta mig över krönet men effekten stryps så mycket eftersom det är dåligt grepp att jag tappar fart och blir stående. När jag blir stående inträffar ånyo första problemet att det är för långsam reaktionsförmåga att bromsa ett spinnande hjul.
Lösningen blev att koppla ur antispinnsystemet, men även nu blir det problem för så fort jag byter växel från bak till fram så kopplar den in antispinn igen som jag måsta koppla av igen. Jag försöker ju gunga mig loss och då är det tidskritiskt för att följa med i rytmen.
Det är första gången jag upplever detta så tydligt.
Mycket roande för min vän som fortfarande kör en riktig 4wd LR disco 4 och får dra upp mig för backen.
När man väl behöver hjälp är det också väldigt svårt att hitta lämpliga dragpunkter. Lossade konen fram för vill minnas att det skulle sitta något där men hittade det inte. Fick bli en sling runt undre bärarmen till slut.
Här finns helt klart förbättringsmöjligheter på antispinnsystemen iallafall.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk