Sida 1 av 1
När kommer induktionsladdning?
Postat: 30 dec 2017 21:43
av Zalman3
Kommer induktionsladdning till Superchargers?
Är det någon i Sverige som installerat induktionsladdning hemma?
Audi har det ju.
"Det är smidigare att ladda trådlöst än att ladda med sladd – det vet alla som har en mobil med trådlös laddning. Audis e-tron-modeller har stöd för trådlös laddning med en induktionsplatta och kan då laddas smidigt i garaget eller på jobbet, och särskilt när du använder det automatiska parkeringssystemet som placerar bilen exakt ovanför laddplattan. Audis induktiva laddning har hela 90 procents effektivitet och är därmed nästan på samma nivå som laddning med sladd."
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... cepts.html
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 30 dec 2017 21:51
av Kulingen
Sitter du i bilen på en SuC induktionsladdning kommer håret stå rakt upp på dig

Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 30 dec 2017 22:32
av oscfor
Dyrt och dåligt. Det dröjer lååååång tid innan vi ser något sådant. Folk drar ju sig för att sätta in en WC för 5kkr. En fast induktionsladdare, som är klart sämre, de som finns idag har 70-80% effektivitet som bäst (Audis 90% är ett koncept/önskan). Vem skulle betala 20-30kkr (jag gissar) för att installera sådant för att få det lite sämre?
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 30 dec 2017 22:44
av tor
Jag är också tveksam på grund av förlusterna. Adderat på ett år blir det en hel del. Men det verkar finnas till model s:
https://www.pluglesspower.com detta är ju såklart långt ifrån supercharger hastighet på, 7.2 verkar den ge max.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 30 dec 2017 23:32
av joel80
BMW ska ju införa det i kommande modeller.
Plattan ska bara kosta "marginellt mer" än motsvarande väggbox.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/
Jag tror det kommer bli populärt (för destinationsladdning) . Folk är slöa.

Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 02:07
av Svenssons
Audis önskade induktiosladdning är inte heller någon snabbladdning. Hade det varit det hade det varit som att sätta bilen på en spisplatta som ger 15kW värme. Det lär ju räcka för att höja temperaturen på 100 liter kroppstempererat vatten till kokningspunkten på en halvtimme...
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 02:36
av joel80
Svenssons skrev:Audis önskade induktiosladdning är inte heller någon snabbladdning. Hade det varit det hade det varit som att sätta bilen på en spisplatta som ger 15kW värme. Det lär ju räcka för att höja temperaturen på 100 liter kroppstempererat vatten till kokningspunkten på en halvtimme...
Nu hoppas vi väl att det inte ska vara en värmeförlust som motsvarar nästan 100% av effekten på det här..
22kw har jag dock sett exempel på med induktionsladdning på youtube. (Fully Charged). Då var det via vägbanan och i uop till 100km/h... Man borde kunna lösa det stillastående också.

Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 05:20
av Delta
joel80 skrev:Svenssons skrev:Audis önskade induktiosladdning är inte heller någon snabbladdning. Hade det varit det hade det varit som att sätta bilen på en spisplatta som ger 15kW värme. Det lär ju räcka för att höja temperaturen på 100 liter kroppstempererat vatten till kokningspunkten på en halvtimme...
Nu hoppas vi väl att det inte ska vara en värmeförlust som motsvarar nästan 100% av effekten på det här..
22kw har jag dock sett exempel på med induktionsladdning på youtube. (Fully Charged). Då var det via vägbanan och i uop till 100km/h... Man borde kunna lösa det stillastående också.

Induktion uppstår när ett magnetfält ändrar styrka och eller riktning (+/-). När en bil står stilla och matas med likström som i en SuC, sker inga förändringar och därmed ingen induktion. Ni får gärna googla och se om wikipedia har en mera korrekt och exakt förklaring i ämnet, men jag är helt säker på att en transformator för likström inte fungerar, så var det när jag lämnade skolan i 9:onde klass.
Och om det ska ske med med växelström med någon hastighet bör det installeras 6-12 stycken laddare i bilen(dyrt och fyller halva trunken). Med 10-30% förluster i överföringen, som mest beror på luftgapet mellan bil och platta. Detta är en lösning från ett företag som slogan: "Vorsprung duch technik".

Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 07:10
av Henrik Torphammar
Trist av ovan talare att skjuta ner induktionen på en gång hehe...
Vad är det man vill åt med induktion? Är det en automatisk laddning eller är det något i själva trådlösheten som är lockande? Tesla har ju något patent på laddpiggar som ansluter underifrån inkl extern kylning. Är inte det en smartare lösning. Laddning likt robotgräsklipparen! Blir också osynligt och automatiskt med nära 100% verkningsgrad i överföringen.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 07:43
av Bjelke
Man får fundera en stund innan man kommer på några fördelar men jag lyckades iaf tror jag

Till att börja med så vill jag bara hålla med om att på Supercharger kommer det inte iaf men på andra håll då?
Fördelar på andra ställen då?
Inga kontakter som slits (glapp och kommunikations-
strul inte minst på vintern men på vintern kan dock
induktion oxo få problem).
Såklart det bekväma att det sköter sig själv (automatiskt alltså).
Teknik-neutralt till viss del, "Alla" typer av fordon skulle kunna ladda på samma ställe (inte dumt på kommun eller stora företag eller gemensamma platser som parkering osv).
Matning till systemet blir lite enklare, man skulle tex kunna använda olika spänningar och frekvenser (men är istället beroende av det faktum att det bara är max
tvåfas matning).
Inga säkringar som ryker vid felanvändning så länge systemet i sig är helt.
Sen kom jag inte på något mer...
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 09:36
av Svenssons
joel80 skrev:Nu hoppas vi väl att det inte ska vara en värmeförlust som motsvarar nästan 100% av effekten på det här..
22kw har jag dock sett exempel på med induktionsladdning på youtube. (Fully Charged). Då var det via vägbanan och i uop till 100km/h... Man borde kunna lösa det stillastående också.

Jag utgick endast från Audis text för att visa att det inte rör sig om snabbladdning gällande induktionsladdningen. Audis snabbladdning är på 150 kW, deras induktionsladdning hoppas de på att få upp effektiviteten till 90%. Det ger en värmeeffekt på 15 kW om det skulle röra sig om induktionsladdning i 150kW vilket dock inte är fallet.
Skulle det vara laddning i 22kW så är det som en spis på ca 2kW. Lite mer lätthanterlig men antagligen betydligt svårare att lösa stillastående än i farten eftersom värmen sprids ut över en sträcka istället för att vara på en punkt.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 09:48
av TiborBlomhall
Jag har testat induktionsladdning i verkligheten och tycker det är ännu en sån där grej som folk som aldrig testat tror ska vara nåt bra.
Problemet är att bilen måste vara exakt positionerad ovanför laddaren. Vi snackar +-5cm här. Även med positioneringshjälp på mittskärmen är det krångligt.
Att stoppa in en sladd är oerhört mycket enklare än att behöva precisionsparkera.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 10:23
av oscfor
En mig närstående person skulle ALDRIG acceptera 5 cm precision gällande parkering.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 10:36
av LarsL
Tror också att det är till för människor som inte provat, varken induktionsladdning, sladdladdning eller elbilar överhuvudtaget.
Sen kan så klart bilen fixa parkeringen själv över en sådan här punkt.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 10:51
av Zalman3
TiborBlomhall skrev:Jag har testat induktionsladdning i verkligheten och tycker det är ännu en sån där grej som folk som aldrig testat tror ska vara nåt bra.
Problemet är att bilen måste vara exakt positionerad ovanför laddaren. Vi snackar +-5cm här. Även med positioneringshjälp på mittskärmen är det krångligt.
Att stoppa in en sladd är oerhört mycket enklare än att behöva precisionsparkera.
Om du i ditt garage har en boll hängandes i ett snöre, som du kör mot framrutan, då borde det inte vara så svårt att kunna hitta av +-5cm.
Angående att parkera med precision, bor i en lägenhet, har tillgång till skärmtak, men det är så trångt att jag aldrig kan parkera utan att använda summon.
Byggt på 60-talet och dimensionerat för en Saab 96.
Kan tänka mig att jag redan idag står på samma position med +-5cm, eftersom annars tar det i väggen.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 11:02
av Henrik Torphammar
Jag jobbar på ett företag som säljer induktionsprodukter, om än bara för mobiltelefoner. En ingenjör där nämnde att man i laddplattan kunde ha spolen rörlig, alltså en liten robot som positionerar sig. Det ger ju kanske +-30cm istället för 5. Alltså parkera inom 60cm istället för inom 10cm.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 11:10
av Gustafsson
Provat induktion för nya mobilen, kan inte säga att jag blir så imponerad av smidigheten. Mer flexibelt att stoppa i sladd där det behövs...
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 11:14
av TiborBlomhall
Håller med om mobilen också. Med induktionsladdning kan jag antingen ladda eller använda mobilen, inte samtidigt. Även där smidigare med sladd.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 11:17
av Zalman3
Henrik Torphammar skrev:Jag jobbar på ett företag som säljer induktionsprodukter, om än bara för mobiltelefoner. En ingenjör där nämnde att man i laddplattan kunde ha spolen rörlig, alltså en liten robot som positionerar sig. Det ger ju kanske +-30cm istället för 5. Alltså parkera inom 60cm istället för inom 10cm.
Borde inte vara så svårt att den positionerar sig som du nämner. Om den dessutom höjer sig så den ligger mot plattan i bilen, då borde man kunna komma upp i 90% i verkningsgrad vid 7,4kW laddning.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 11:26
av Svenssons
Jag skulle kunna betta rätt mycket pengar på att induktionsladdning inte kommer till Superchargers, detta oavsett tidsrymd egentligen men betting på evigheten funkar ju inte så bra så jag skulle kunna betta på 2, 5 och 10 år. Jag tror inte vi någonsin kommer se induktionsladdning för bilar för 100 kW eller mer från någon biltillverkare.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 11:49
av Gustafsson
Är mer positiv till vägar med inbyggd induktion som ide. Då kan den tunga transportsektorn +taxi å sånt undvika stillastående och vi andra kan surfa på den vågen å ladda medan man kör. Sen ska det ju funka i praktiken också .
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 12:58
av Elmil
.
Visst kan det redan nu finnas en liten marknad för system typ Plugless, men det blir proprietära system som i stort sett endast fungerar som ersättare för sladden till hemmaladdaren. Publik laddning trådlöst kräver standarder som fordonstillverkarna kan designa emot.
CCS verkar göra ett försök att få in
tvåvägs trådlös effektöverföring i en kommande specifikation.
http://charinev.org/fileadmin/Downloads ... er_v02.pdf
Tesla är såklart med.
http://charinev.org/members/
Edit: När jag läser dokumentet verkar det inte vara tvåvägs, blev lite missledd av den här artikeln:
https://electrek.co/2017/12/13/continen ... -wireless/
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 31 dec 2017 13:49
av bladh
Var det inte vår allas Tibor som skrev om induktionsladdning i en artikel?
Han jämförde det, med glimten i ögat såklart, med att duscha en fossilbränsle bil med bränsle - möjligen med tanklocket öppet. Det som rinner in i tanken är plus, resten blir spill.
Ungefär så ser det väl ut med verkningsgraden för dagens teknik...
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 05 jan 2018 10:25
av _TonyV
Största fördelen som jag ser är gatuparkering med induktion nersänkt i gatunivå.
Fungerar med renhållning / snöröjning, ingen risk för vandalisering, inkräktar inte på offentliga gatuutrymmet.
Och behöver inte stora effekter, upp till 3,6 / 7 kwh är väl okej.
Och ni teslaägare behöver nu inte klaga på låg effekt, vill man ha mer, ordna det.
Re: När kommer induktionsladdning?
Postat: 05 jan 2018 10:37
av LarsL
Svenssons skrev:Jag skulle kunna betta rätt mycket pengar på att induktionsladdning inte kommer till Superchargers, detta oavsett tidsrymd egentligen men betting på evigheten funkar ju inte så bra så jag skulle kunna betta på 2, 5 och 10 år. Jag tror inte vi någonsin kommer se induktionsladdning för bilar för 100 kW eller mer från någon biltillverkare.
Skulle absolut inte sätta emot... För om induktionsladdning någonsin kommer bli något så är det ju för den dagliga laddningen på offentliga eller halvoffentliga parkeringar där sladd är lite jobbigt. Hemma hos mig kan ju sladden ligga framme hela tiden men det funkar ju inte vid gatuparkering.
Om induktionsplattan är nersänkt under asfalten och plattan på bilen kan sänkas ner emot den så kanske det funkar. Då går det ju snöröja över utan problem, som sagt, vilket skulle kunna vara jobbigt med sladdar härs-och-tvärs. Om det går att flytta plattan på bilen upp och ner och i sidled så kan nog effektiviteten bli hygglig?