Sida 1 av 1

Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 21 dec 2017 13:14
av N H
Sitter å funderar på om Tesla håller på att skapa förutsättningar för ett stort effektreservssystem för elnäten runt om i världen i framtiden?

Läste precis om hur snabbt batterilagret/effektsystemet i South Australia fungerade och det slog mig att de kan ha en plan med alla SuC runt om i världen som är större än bara elbilsladdning.

* mer oreglerbar sol och vindenergi, mindre kolkraft (och beroende på politik kanske även mindre kärnkraft i vissa länder) ökar behov av balanskraft
* hög belastning av laddning vid SuC är vid ledigheter och sammanfaller rimligtvis inte med högt behov av balanskraft
* effekt kommer att vara relativt dyrare än energi jmf med idag

Om Tesla dunkar ut batterilager vid alla sina SuC så kan de dels koppla på fler laddpunkter utan att behöva mer matning och dels börja sälja balanskraft till energibolag eller Svenska Kraftnät (eller motsvarande i andra länder). En SuC gör inte så mycket, men alla tillsammans kan bli mycket effekt som snabbt kan kicka in.

Är det här deras plan med SuC-nätverket? Laddning för bilar är en nollaffär (visserligen en stor USP för att välja en Tesla), men de kan också tjäna pengar och snabba på omställning till mer förnybar energi i elnäten med SuCs som reservkraft. Vad tror ni? Skulle det funka och skulle det gå att tjäna pengar på det för Tesla?

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 21 dec 2017 13:59
av MSO
De skulle ju också, på en riktig brainstormnivå, erbjuda lite ersättning för ägare som kopplar in sina bilar i syfte att kunna utnyttja batterikapaciteten. Det låter ju lite stick i stäv med nuvarande tänk, men dubbelriktad "laddning" är ändå lite i ropet.

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 21 dec 2017 14:12
av Teslaspolen
MSO: Fast varken Elon eller J.B tycket V2G är en bra idè.

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 21 dec 2017 14:35
av kallekula
Tanken från TS var väl inte vehicle to grid utan de PowerPacks som Tesla ändå installerar på Suc för närvarande.

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 21 dec 2017 14:50
av Foluke

Detta handlar om hur man kopplar ihop solceller och elbilsladdare i Utrecht och gör sig oberoende av extern kraft. Ett steg längre än tråden i och med man producerar sin egen el också. Elbilarna integreras i det lokala nätverket.
Långt avsnitt men inspirerande att se.

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 21 dec 2017 16:50
av Off Grid Byggaren
kallekula skrev:
Tanken från TS var väl inte vehicle to grid utan de PowerPacks som Tesla ändå installerar på Suc för närvarande.
Stämmer det verkligen att Tesla installerar PowerPacks vid de Svenska SuC stationerna idag?

Jag har kollat noga på tre platser, och där är det endast en trafo och direkt anslutet till elnätet vad jag förstår.

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 21 dec 2017 16:50
av MSO
kallekula skrev:
Tanken från TS var väl inte vehicle to grid utan de PowerPacks som Tesla ändå installerar på Suc för närvarande.
Jodå. Men därifrån till rullande batterier är steget inte så jättelångt ändå.

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 21 dec 2017 17:11
av kallekula
MSO skrev:
Jodå. Men därifrån till rullande batterier är steget inte så jättelångt ändå.
Förvisso. Men har svårt att se folk ska rulla in på Suc för att tanka ut el.

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 21 dec 2017 17:13
av kallekula
Off Grid Byggaren skrev:
Stämmer det verkligen att Tesla installerar PowerPacks vid de Svenska SuC stationerna idag?
Om de för närvarande installerar på svenska stationer eller ej veta jag inte men det är absolut planen att göra så: https://electrek.co/2017/06/09/tesla-su ... elon-musk/

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 21 dec 2017 20:27
av Kraftverksdoktorn
Bästa sättet för elbilar att hjälpa till med effektreserv är att ha frekvensberoende laddström. Om man tex har ställt in 16A så laddar man tex med 14-16A inom intervallet 49,9 till 50,1 Hz. 50Hz ger således 15A. Det skulle bli en enorm reglerstyrkeeffekt för nätet på sikt när antalet elbilar växer och man behövde inte ta nån ström från batteriet.
Det blir lite knepigt med ersättning men man kan säga att det är obligatoriskt för elbilsladdare att bete sig på detta vis för att få ett stabilt nät. Sen får någon klok reglerprofessor beräkna parametrarna för hur strömregleringen ska ske. Alla kan nog inte vara lika för då blir det kanske självsvängningar.
Observera att jag tänker på hur det borde fungera när de flesta bilar går på batteri. I dagsläget skulle effekten bli obefintlig.

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 22 dec 2017 13:48
av 12man
lysande ...ta patent

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 22 dec 2017 13:54
av N H
Intresant med en kraftverksdoktor här! :) Spännande framtid i alla fall, även om elbilar inte har V2G så finns möjligheter att jämna ut belastning på elnät genom att ladda på rätt tider tänker jag. Förhoppningsvis kommer smartare laddboxar när antalet elbilar blir fler.

Re: Kommer SuC att fungera som effektreserver i framtiden?

Postat: 23 dec 2017 11:12
av Kraftverksdoktorn
Jag tror inte det går att få patent. Det är nämligen ungefär så det fungerar med frekvensregleringen idag men på produktionssidan.