Sida 1 av 2

Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 19:26
av Becada
Frågan om räckvidd för en Model S75D har säkert ställts ett par gånger på detta trevliga forum men prövar ändå. För de allra flesta resor som familjen gör är jag övertygad om att räckvidden i en Model S 75D är fullt tillräcklig. Dock åker vi till Kristianstad från Täby några gånger per år och då finns ett litet större behov av räckvidd. Om det bara hade varit jag så hade jag inte brytt mig men nu har jag två små barn och då är det inte lika lätt att styra pauser till de platser längs E4:an där det finns Super Chargers. Vilken förbrukning kan man räkna på om man håller 110 km/h på E4:an? Sommar respektive vinter? Hur många kW/h finns tillgängliga för körning om man startar med 90% laddning och vill ha kvar 10 % vid ankomst? Sträckan Täby till Kristianstad är 56 mil. Hur långa laddpauser bör man räkna med om man stannar vid två eller tre Super Chargers längs vägen? Är A better Routeplanner pålitlig? Tack på förhand!

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 19:34
av Verdi
Du får räkna med 3 stopp med en 75D tyvärr. Med en 100D så räcker det med ett stopp. Och tänker du köpa begagnat så fixar en 90D sträckan med ett stopp på sommaren men inte på vintern.

Allt beroende på hur fort du kör, vilka fälgar du har osv. Tror man kan lite ganska så väl på ABRP men helt säkert är det ju inte såklart. Mycket som påverkar. Om det regnar, om det är motvind osv.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 19:35
av chpaulin
A better routeplanner är högst pålitlig och ger mycket bra bild av verkligheten :)

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 19:52
av Hyted
Verdi skrev:
Du får räkna med 3 stopp med en 75D tyvärr. Med en 100D så räcker det med ett stopp. Och tänker du köpa begagnat så fixar en 90D sträckan med ett stopp på sommaren men inte på vintern.

Allt beroende på hur fort du kör, vilka fälgar du har osv. Tror man kan lite ganska så väl på ABRP men helt säkert är det ju inte såklart. Mycket som påverkar. Om det regnar, om det är motvind osv.
Vad tänker du dig för förbrukning?

Tycker det låter väldigt mycket med 3 laddstopp??

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 19:53
av Jensa
Ja, du tänker helt rätt i att man klarar de absolut mesta med en S75D i räckvidd. Men det är så klart individuellt. De få gångerna man åker längre sträckor är det väldigt smidigt att bara stanna och ta en paus. Det behöver man inte minst då barnen är med, jag vet :) Men du är ju så klart begränsad till Ödeshög och Toftaholm vid er resa till Kristianstad. Ödeshög når du sommartid från Täby (27 mil), men blir gränsfall vintertid, då blir det tyvärr ett stopp i Sillekrog också. Räkna med att starta med 100% laddning de gångerna du ska åka längre sträckor.

abetterrouteplanner är väldigt realistisk, planera där!

Har själv en S75 rwd och sommartid kör jag utan ångest 35 mil så länge det inte är mycket regn. Förbrukar 150-180 wh/km men då på landsväg. Håller du dig under 190 wh kommer du så långt som bilen visar i typical range. Dvs. 37 mil med en S75D. Motorvägsfart ca 210 wh/km sommartid. Under hela vintern i Dalarna snittade jag 250 wh/km men då med takbox på! Dvs. ca 28 mils range. Brukar räkna på att batteriet har 70 kWh tillgängligt.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 19:57
av Gustafsson
Du måste dock ladda lika många kWh i bägge bilarna för att komma fram, vilket går lite fortare i 100 D och du kommer betydligt längre på första laddningen om du destinationsladdar den innan avfärd. ABR verkar kunna simulera detta bra. Jag har tittat på en liknande lång sträcka och tidsförlusten blev för mig ca 40 min med min 70 jfrt med en 100 D, lite kortare på sommaren lite beroende på vägval.
Edit: Såg att det bara var 56 mil Täby- Kristianstad, Det tar jag på en laddning om jag laddar fullt hemma. Det går snabbare att ladda två gånger lite kortare dock. Kan inte vara så svårt med en 75D.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 19:58
av Remuz
Från Täby bör du ta dig till Ödeshög utan Tystberga, men då får du nog starta full, helst nyvärmd också (alltså inte de 90% du anger)
Sedan blir det ett kort stopp i Lagan också.

Hem är det värre, då blir det nog tre stopp.

Mina barn älskar att ladda, 6 och 3 år gamla. Tyvärr tenderar stoppen att bli lååååånga.

ABRP är klockren. Det slår på mindre än en procent med min bil när jag planerat en resa och sedan kör.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 20:09
av mati
Remuz skrev:
ABRP är klockren. Det slår på mindre än en procent med min bil när jag planerat en resa och sedan kör.
Håller med. Den är väldigt exakt jämfört med Teslas inbyggda navigator. Man får en bra uppfattning över hela resan. Däremot så tar den mig veterligen inte hänsyn till bilens verkliga batterikapacitet. Min har tappat ganska mycket redan, då blir ABRP lite för optimistisk.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 20:10
av Verdi
Ja jag får korrigera. Startar du på 100% så slipper du ett stopp. Sen kan du ju ladda till 100% på SuC i Kristianstad också. Eller på gratis chademo i Tivoliparken medan barnen leker av sig innan avfärd.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 20:20
av Verdi
mati skrev:
Remuz skrev:
ABRP är klockren. Det slår på mindre än en procent med min bil när jag planerat en resa och sedan kör.
Håller med. Den är väldigt exakt jämfört med Teslas inbyggda navigator. Man får en bra uppfattning över hela resan. Däremot så tar den mig veterligen inte hänsyn till bilens verkliga batterikapacitet. Min har tappat ganska mycket redan, då blir ABRP lite för optimistisk.
Hur vet du att den har tappat Mati?

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 21:05
av mati
Verdi skrev:
Hur vet du att den har tappat Mati?
När bilen var ny (eller iaf ny för mig, den var faktiskt ett halvår gammal) testade jag att ladda fullt och så körde jag tills batteriet var nästan tomt, 4% vill jag minnas. Jag räknade då ut att bilen hade ca 82kWh tillgängligt. Det stämmer väl överens med vad andra har kommit fram till i en 90D.
Jag gjorde samma sak senast nu i oktober och då hade jag bara 76kWh kvar. Jag trodde då att batteriet var kanske dåligt balanserat och gjorde om testet efter att bilen stått några timmar med 100% SOC. Resultatet blev detsamma. Ungefär 75-76kWh tillgängligt. Alltså 8-9% mindre. Bilen var då alltså nästan ett år gammal (byggd i nov 16) och hade gått 1800 mil. Vet inte om det är ovanligt dåligt eller ganska normalt. Oavsett så har det ingen praktisk betydelse för mitt körmönster. Däremot så är jag glad att jag inte valde en 75D. Det hade nog blivit lite klent om den hade tappat lika mycket.
Jag är nöjd så länge tappet inte fortsätter i samma takt. Det borde det inte göra.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 21:59
av Verdi
Fast om det var varmt första gången du gjorde testet och oktober-kyligt andra gången så får du väl olika resultat? Hur exakt räknade du?

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 03 dec 2017 23:35
av Legato
Bra att veta:
Om det är en ny 75a du ska köpa så har den 72,6 kWh tillgängligt när du får den levererad.

Några tips:
* Börja på 100%. Batteriet mår bara bra av att laddas fullt nån gång då och då. Försök fylla det tätt inpå avfärd, dels för att det inte ska stå fulladdat och dels:
* Ladda tätt inpå avfärd så är batteriet varmt vid start. När det är kallt ute går annars mycket extra ström till att värma batteriet.
* Värm bilen ordentligt innan avfärd samt när du står vid SUC. Gärna till högre temp än du normalt har.
* Varför ha 10% kvar? Visst första gångerna kan det kanske kännas tryggt och samma sak om du är lite osäker på hur du löser laddning vid destinationen, men annars är det bättre att utnyttja den kapacitet du har. Jag siktar på 2-3%, vill du vara försiktig så sikta på 5%, men 10% är verkligen onödigt mycket. Tänk på att man alltid kan anpassa sig och köra saktare om förbrukningen är större än planerat.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 10:36
av apkungen
De nya teslorna, speciellt 75D är väldigt energieffektica. 180wh/km kan du räkna med med farthållaren på 110 vid bra underlag och rätt temperatur. Innan långresa tycker jag man bör ladda fullt och då kommer du 39 mil på en laddning. Blir det kallt och jävligt får man räkna med att det kan dra både 200 och 220.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 10:40
av Verdi
apkungen skrev:
De nya teslorna, speciellt 75D är väldigt energieffektica. 180wh/km kan du räkna med med farthållaren på 110 vid bra underlag och rätt temperatur. Innan långresa tycker jag man bör ladda fullt och då kommer du 39 mil på en laddning. Blir det kallt och jävligt får man räkna med att det kan dra både 200 och 220.
Oj, 180 Wh/km i 110 km/h? Kommer inte ihåg hur min 75D med slipstreams var under sommaren men 180 känns rätt optimistiskt om det inte är lite utför. :) Men runt 200 Wh/km kan man räkna med iaf.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 17:17
av Mats
Räkna med lite mer, som Verdi skriver. Bättre stanna lite extra än att räkna med att maxa räckvidden och snålköra. Tråkigt är det också.

Sommar är det inga problem med två stopp från Täby. Gjort likande resor flera gånger med 75a rwd. Starta fullt, sikta på Ödeshög och kör så ni kommer fram med minst 15 km så startar laddningen snabbt. Körde nyligen samma väg till Köpenhamn men stannade 10 min i sillekrog. Lyckades inte ladda fullt innan avfärd.

Eller stanna och ät vid nån chademo. Har själv gjort det i Jönköping då jag inte orkat stanna mer än kort i Ödeshög.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 18:45
av bjelkeman
När min S 75D hade kört 1500 mil på ett år så låg genomsnittsförbrukningen på 204 watt / km. Några länge turer till Oslo och Alvesta, men annars ganska lokalt kring Stockholm.

Värsta förbrukningen på en 50 km sträcka var till Härnösand härom veckan. Kyligt, runt noll, ordentlig motvind (30 km/h), lite över motorvägsfart och regn. 300 watt/km låg den på i över fem mil. Minsta förbrukningen har varit vid 80-100 km/h på motorväg runt Stockholm på sommaren, 145 watt/km.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 19:17
av Zalman3
Har kört min S75D sedan i mars och har en snittförbrukning på 2,00kWh/mil på snart 3000 mil.
Känns hyfsat eftersom jag ännu aldrig laddat hemma, så det blir alltid en kallstart.
Som bäst har jag kört Krokom- Umeå 402km, och då hade jag 62km kvar.
Körde i lördags ca 40km i ca -12 grader och hade en förbrukning på 2,18kW/mil.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 19:26
av MSO
Om man effektivkör lite och har farthållaren ställd på 115-118 kanske på motorväg tror jag att förbrukningen hamnar runt 235Wh/km. Jag vet inte, för jag kör ju aldrig för fort självklart. Det gäller vinter och skapligt torr väg. Vinter med snö på vägen innebär uppåt 300Wh/km och torr sommarväg kanske nedåt 210.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 19:34
av Becada
Tack för alla svar!

Om det blir ett köp blir det en snålt utrustad 75D; förmodligen endast metallic och AP. Det är helt enkelt svårt att motivera en dyrare bil med tanke på hur lite jag förmodligen kommer att köra under de kommande tre åren. En 90D hade såklart varit trevligt men då kan man inte, antar jag, ta del av Teslas restvärdesgaranti och förmånliga ränta.

På grund av småbarn som blir åksjuka kör vi oftast sen kväll/natt när barnen sover. Därav ser jag hellre tre relativt korta laddstopp framför ett långt. Barnens åksjuka tvingar mig samtidigt att köra väldigt lugnt och försiktigt, vilket borde hålla nere förbrukningen. Med ca sex timmars körning i mörker skulle det vara grymt skönt att ha Autopiloten. Är det någon annan, med ny 75D, som ligger på ca 180 wh/km vid ca 110 km/h?

Nu gäller det bara att lura sig själv att man har råd, trots att ens förnuftiga jag säger att man borde invänta en 3:a, samt att övertyga familjen.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 20:28
av mati
Verdi skrev:
Fast om det var varmt första gången du gjorde testet och oktober-kyligt andra gången så får du väl olika resultat? Hur exakt räknade du?
Nja, första testet var i början av april, alltså ganska jämförbart med oktober. Räknat har jag egentligen inte alls. Jag läste bara av i energimätaren hur mycket energi som har gått åt sedan senaste laddning. Man ska ju helst inte stanna alls under ett sådant test, eftersom bilen inte räknar med förbrunkningen under tiden den är avstängd. Jag stannade faktiskt ändå lite kort, men ungefär lika länge båda gångerna, så det är ändå på nåt vis jämförbart. Oavsett, även om jag skulle ha räknat fel med faktor två så skulle den ändå ha tappat 4-5% på ett halvår. Det är inte så lite det heller.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 20:52
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Fast om det var varmt första gången du gjorde testet och oktober-kyligt andra gången så får du väl olika resultat? Hur exakt räknade du?
Nja, första testet var i början av april, alltså ganska jämförbart med oktober. Räknat har jag egentligen inte alls. Jag läste bara av i energimätaren hur mycket energi som har gått åt sedan senaste laddning. Man ska ju helst inte stanna alls under ett sådant test, eftersom bilen inte räknar med förbrunkningen under tiden den är avstängd. Jag stannade faktiskt ändå lite kort, men ungefär lika länge båda gångerna, så det är ändå på nåt vis jämförbart. Oavsett, även om jag skulle ha räknat fel med faktor två så skulle den ändå ha tappat 4-5% på ett halvår. Det är inte så lite det heller.
Litar inte riktigt på ditt test faktiskt. Känns inte helt exakt. Vad får du för typical range? Har den ändrats?

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 21:05
av mati
Verdi skrev:
Litar inte riktigt på ditt test faktiskt. Känns inte helt exakt. Vad får du för typical range? Har den ändrats?
Ja, det har minskat. Jag har inte helt koll på siffrorna eftersom jag brukar köra med procentvisning. Men den har tappat några mil. Jag laddade fullt senast idag och kollade faktiskt. Den stod på lite drygt 41 mil vid 100%. Jag tror det var runt 45 mil när den var ny, men jag är inte helt säker. Båda värden känns ju helt fel om man utgår från att bilen räknar med 1,9kWh/mil.

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 21:22
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Litar inte riktigt på ditt test faktiskt. Känns inte helt exakt. Vad får du för typical range? Har den ändrats?
Ja, det har minskat. Jag har inte helt koll på siffrorna eftersom jag brukar köra med procentvisning. Men den har tappat några mil. Jag laddade fullt senast idag och kollade faktiskt. Den stod på lite drygt 41 mil vid 100%. Jag tror det var runt 45 mil när den var ny, men jag är inte helt säker. Båda värden känns ju helt fel om man utgår från att bilen räknar med 1,9kWh/mil.
Som jämförelse: Min 90D som rullat 5300 mil visar 408 km vid 90%.
Motsvarar 453 km vid 100%. (Har aldrig laddat den full än)

Re: Räckvidd Model S 75D

Postat: 04 dec 2017 21:28
av e5m1r
En 70 RWD 4500 mil sommar vinter stad berg osv verkligen blandat ligger på 225kWh sedan ny ( har inte nollställt den ena trippmätaren )
En 75D är mer effektiv ich den nya fronten gav också lite bättre värden vill jag minnas däremot har jag svårt att tro under 200 på motorväg