Sida 1 av 1

Vad har hänt med laddningen?

Postat: 29 nov 2017 21:48
av Kulingen
Det är ett 10A uttag jag står vid men alla dagar jag har laddat nu i 3 månader har jag fått ut 13A men varför kan man inte öka längre?

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 29 nov 2017 21:53
av bylund
Typ 2? I så fall har den som driver stolpen fixat maxgränsen på uttaget som antagligen var felinställt tidigare.

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 29 nov 2017 21:58
av Kulingen
bylund skrev:
Typ 2? I så fall har den som driver stolpen fixat maxgränsen på uttaget som antagligen var felinställt tidigare.
Vanligt vägguttag, jag provade sätta in laddningen i 3 st olika. Gick sedan ut och vände på kontakten så laddaren lös rött (felvänd kontakt) väntade några sekunder och satt i den igen och nu laddar den med 13A igen?!

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 29 nov 2017 22:07
av Svenssons
Misstänker att bilen kan ha mätt spänningsfall eller ostabil spänning och därför begränsat strömmen.

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 29 nov 2017 22:11
av Kulingen
Svenssons skrev:
Misstänker att bilen kan ha mätt spänningsfall eller ostabil spänning och därför begränsat strömmen.
Får kolla vad som händer när jag jobbar inatt om den slår av eller fungerar hela natten

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 29 nov 2017 23:10
av Toja
Jag fick så också förra vintern börjat laddade med 13 A. Kom fram till att det gick åt el ett tag att värma batterierna först. Efter ett långt tag kom den upp i 13 A. Löste det genom att alltid ladda när jag varit ute och kört.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 29 nov 2017 23:21
av mgorgis
Punkt 6 i Laddstatus i manualen på sidan 141 för MS säger såhär:
Notera: Om Model S laddas och detekterar oväntade variationer i inspänningen minskar
laddningsströmmen automatiskt med 25 %. Exempel: Detta innebär att 40 Ampere minskas till 30
Ampere. Den automatiska strömminskningen ökar robustheten och säkerheten i situationer där
det finns ett problem utanför Model S och dess laddningselektronik. Exempel på detta kan vara ett
elnät i en bostad där en kontakt, en adapter eller en kabel inte uppnår sin märkström. Som en
försiktighetsåtgärd, när Model S automatiskt minskar platsens spänning sparas den minskade
spänningen vid laddningsplatsen. Även om du kan öka den manuellt så rekommenderar Tesla att
du laddar med den lägre ströminställningen tills det underliggande problemet har lösts och
laddningsplatsen ger konstant strömmatning.
och det förklarar 10/13 förhållandet

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 29 nov 2017 23:29
av Kulingen
mgorgis skrev:
Punkt 6 i Laddstatus i manualen på sidan 141 för MS säger såhär:
Notera: Om Model S laddas och detekterar oväntade variationer i inspänningen minskar
laddningsströmmen automatiskt med 25 %. Exempel: Detta innebär att 40 Ampere minskas till 30
Ampere. Den automatiska strömminskningen ökar robustheten och säkerheten i situationer där
det finns ett problem utanför Model S och dess laddningselektronik. Exempel på detta kan vara ett
elnät i en bostad där en kontakt, en adapter eller en kabel inte uppnår sin märkström. Som en
försiktighetsåtgärd, när Model S automatiskt minskar platsens spänning sparas den minskade
spänningen vid laddningsplatsen. Även om du kan öka den manuellt så rekommenderar Tesla att
du laddar med den lägre ströminställningen tills det underliggande problemet har lösts och
laddningsplatsen ger konstant strömmatning.
och det förklarar 10/13 förhållandet
Det gick ej att öka det indikerade 10/10 på skärmen

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 29 nov 2017 23:31
av Kulingen
Toja skrev:
Jag fick så också förra vintern börjat laddade med 13 A. Kom fram till att det gick åt el ett tag att värma batterierna först. Efter ett långt tag kom den upp i 13 A. Löste det genom att alltid ladda när jag varit ute och kört.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Bilen vad varm (Inga gula sträck till höger i skärmen), den håller i sig och laddar på 13A efter 2h nu

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 30 nov 2017 07:23
av bylund
Då var det nog spänningsfall. Bilen vet naturligtvis inte att uttaget är säkrat till 10 A (jag gissar att det är det du menar med ett 10 A-uttag, då det inte var typ 2). Om det är säkrat med 10 A så lär det kunna vara klenare ledningar och därmed större risk för spänningsfall. Jag kan inte rekommendera att överbelasta uttaget även om inte säkringen går.

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 30 nov 2017 18:48
av mgorgis
Är gränsen för laddning från 230V uttag 13A?
Jag laddar från väggutaget som är säkrat med 16A men det visar 13/13

[img]
E3009A17-CAC5-4247-B150-0998FE2CC080.png
[/img]

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 30 nov 2017 19:16
av 12man
13A är max med schuko ja

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 30 nov 2017 20:04
av Svenssons
Max 13A från UMC:n, den mobila laddbox som man får med bilen. Finns andra laddboxar där man kan ladda mer från Schuko men Schuko-uttagen är oftast inte anpassade till att man drar 16A under många timmar.

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 30 nov 2017 20:48
av mgorgis
Bra att det max är 13A med tanke på att uttaget är 16A så jag har lite marginal där. Har köpt Wall Connector men har inte dragit 3-fas än, får vänta till våren eller sommarn :)

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 30 nov 2017 20:57
av Kulingen
mgorgis skrev:
Bra att det max är 13A med tanke på att uttaget är 16A så jag har lite marginal där. Har köpt Wall Connector men har inte dragit 3-fas än, får vänta till våren eller sommarn :)
Man klarar sig långt på ett 13A uttag

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 30 nov 2017 21:00
av mgorgis
Ganska säkert i mitt fall iaf men tycker det blir snyggare och mer praktiskt med en WC så småningom ;)

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 30 nov 2017 21:03
av Kulingen
mgorgis skrev:
Ganska säkert i mitt fall iaf men tycker det blir snyggare och mer praktiskt med en WC så småningom ;)
Mycket mera praktiskt eftersom man slipper hämta sladden ur bakluckan jämnt

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 30 nov 2017 23:10
av bullen
Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 30 nov 2017 23:37
av Kulingen
bullen skrev:
Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....Bild
Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttag 8-)

Vad har hänt med laddningen?

Postat: 01 dec 2017 20:06
av e5m1r
Du kan koppla in din WC på en fas och dra 16 A eller ?

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 01 dec 2017 21:20
av mgorgis
Frågan är vad wall connectorn skulle tycka om det :D

Jag skulle dock aldrig dra max ström kontinuerligt i flera timmar för skillnaden i laddningstid är inte så stor medans risken för överbelastning och annat farligt är mycket större! Har man bråttom så får man åka till en SC ..... eller så småningom installera ett 3-fas uttag eller en WC

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 02 dec 2017 09:36
av bullen
Kulingen skrev:
bullen skrev:
Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....Bild
Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttag 8-)
Den har jag faktiskt provat och det funkar så länge uttagen är på olika faser. Men den är ännu mindre att rekommenderaBild

Re: Vad har hänt med laddningen?

Postat: 02 dec 2017 09:39
av Kulingen
bullen skrev:
Kulingen skrev:
bullen skrev:
Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....Bild
Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttag 8-)
Den har jag faktiskt provat och det funkar så länge uttagen är på olika faser. Men den är ännu mindre att rekommenderaBild
Alla uttagen är på olika faser