Sida 1 av 2

”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 13:23
av Verdi
https://www.expressen.se/dinapengar/tec ... lastbilen/

Ja jag vet inte. Men det här kan vara bland det dummaste jag läst.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 13:37
av Bjelke
Dom kom iaf fram till ungefär rätt effekt, dvs typ tio ggr supercharger-effekten, men vad det motsvarar i hushållsförbrukning fattar jag inte däremot...

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 13:39
av AGCF
Min bil förbeukar då med samma resonemang energi motsvarande 28 hus när jag långsamladdar hemma eller 360 hus när jag snabbladdar. Ändå gör det bara ett par hundringar på elräkningen :?:

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 13:50
av Jensa
Inte riktigt 4000 hushåll i Sverige kanske... men annars är det väl ganska rätt räknat!?

1600 kW / 4000 hushåll = 0,4 kW. Alltså är beräkningen här att varje hushåll har en dygnsförbrukning på 0,4 kWh x 24h = 9,6 kWh per dygn. Vilket motsvarar en årsförbrukning på ca 3500 kWh/ hushåll.

I Sverige skulle man väl kunna säga att lastbilen använder effekt för ca 1000 villor när den laddar.

MEN! det är ju bara under 30 minuter som laddningen pågår! Artikeln får det att framstå som att lastbilen förbrukar el motsvarande 4000 hushåll dygnet runt... :roll:

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 13:56
av jonas
En villa kräver ca 10kW i toppeffekt
En normal genomsnittsvilla förbrukar ca 20-25000 kWh
1600kW delat med 10kW är ju 160 villor.
energimässigt blir det ca 0,05 villor per år.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 14:06
av LarsL
De har inte förstått skillnaden mellan effekt och energi! Detta kompliceras så klart ytterligare om man blandar in batterier och sedan direkt översätter med Google-translate.

Om det vore så att en Tesla lastbil drar energi som 4000 något så kommer en Diesel-lastbil dra 3 gånger det pga sämre effektivitet. Men så långt tänker väl aldrig en journalist idag?

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 14:29
av stefan007
Jag klickade på länken "faktafel" i artikeln och frågade om syftet med artikeln. Skrev också att effekten motsvarar 100 villor.
Klicka ni också, kanske kan de lära sig något......

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 14:30
av gellerstam
LarsL skrev:
De har inte förstått skillnaden mellan effekt och energi! Detta kompliceras så klart ytterligare om man blandar in batterier och sedan direkt översätter med Google-translate.

Om det vore så att en Tesla lastbil drar energi som 4000 något så kommer en Diesel-lastbil dra 3 gånger det pga sämre effektivitet. Men så långt tänker väl aldrig en journalist idag?

haha. Så om diesellastbilen tankar på tio minuter så tankar den energi motsvarande 36000 villor :? Whoops vad dessa diesel lastbilar bunkrar energi när de tankar :shock: så fel det blir ibland... Det är synd att så många inte tänker till när de läser en sån artikel och inser vad det egentligen skrivs.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 14:45
av Jensa
stefan007 skrev:
Jag klickade på länken "faktafel" i artikeln och frågade om syftet med artikeln. Skrev också att effekten motsvarar 100 villor.
Klicka ni också, kanske kan de lära sig något......
Effekten på 1600 kW motsvarar mer än 100 villor. Möjligen 100 villor som ligger på toppeffekt på 16 kW, men då krävs också 25A huvudsäkring.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 14:46
av mati
LarsL skrev:
De har inte förstått skillnaden mellan effekt och energi! Detta kompliceras så klart ytterligare om man blandar in batterier och sedan direkt översätter med Google-translate.

Om det vore så att en Tesla lastbil drar energi som 4000 något så kommer en Diesel-lastbil dra 3 gånger det pga sämre effektivitet. Men så långt tänker väl aldrig en journalist idag?
Tänkte omedelbart samma sak. Oavsett hur mycket fantasi-energi en el-lastbil drar så är det minst 3 gånger mer för en motsvarande diesel-lastbil. Men då glömde jag såklart en viktig sak. Diesel finns ju på macken i obegränsade mängder. El måste produceras och det är jättemycket ajabaja. Jag tror det sammanfattar ganska bra hur journalister tänker.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 14:50
av Jerker
Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.

Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.

Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 14:52
av Jensa
Helt rätt Jerker!

Tycker artikeln är rätt men att vanligt folk inte förstår vad det innebär. Om 4000 hushåll just nu ligger på 0,4 kW i effekt så motsvarar det ju 1600 kW som lastbilen laddar med.

När lastbilen laddat klart har den förbrukat 800 kWh på 30 min. Visst, det är mycket, lika mycket som 4000 hushåll förbrukat under dessa 30 min.

Men jag tror att de som läser artikeln tror att lastbilen per år använder el som motsvarar 4000 hushåll, så är inte fallet!!

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 14:53
av Svenssons
gellerstam skrev:

haha. Så om diesellastbilen tankar på tio minuter så tankar den energi motsvarande 36000 villor :? Whoops vad dessa diesel lastbilar bunkrar energi när de tankar :shock: så fel det blir ibland... Det är synd att så många inte tänker till när de läser en sån artikel och inser vad det egentligen skrivs.
Det är egentligen ännu värre för avgaslastbilarna. En normal lastbil har väl kanske 1000 liter diesel i tanken och kan ladda på kanske 15 minuter. En liter diesel motsvarar 10 kWh energi. Det betyder att lastbilen tankar med effekten 1000*4*10 = 40 000 kW eller 25 gånger så snabbt (40 000/1 600) som Tesla Semi, dvs 100 000 (25 * 4 000) hus enligt Expressen...

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 15:06
av Jerker
Jerker skrev:
Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.

Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.

Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
När jag tänker efter så räknar jag antagligen helt fel på jämförelsen mellan att värma en villa med olja och att driva en lastbil med densamma. Förbränning av olja lär ge ett större energiutnyttjande än att driva en lastbil. Så en diesellastbil drar förmodligen energi motsvarande många fler villor.

”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 15:16
av Toja
Mitt hus är eluppvärmt med luftvärnepump. Den dra 16.000 kWh/år. Om en lastbil drar 187.500 kWh om man kör 15.000 mil/år då är det som drygt 11 villor.
Men det vikigaste är väl hur mycket CO2 man spar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 15:18
av zyax
Svenssons skrev:
gellerstam skrev:

haha. Så om diesellastbilen tankar på tio minuter så tankar den energi motsvarande 36000 villor :? Whoops vad dessa diesel lastbilar bunkrar energi när de tankar :shock: så fel det blir ibland... Det är synd att så många inte tänker till när de läser en sån artikel och inser vad det egentligen skrivs.
Det är egentligen ännu värre för avgaslastbilarna. En normal lastbil har väl kanske 1000 liter diesel i tanken och kan ladda på kanske 15 minuter. En liter diesel motsvarar 10 kWh energi. Det betyder att lastbilen tankar med effekten 1000*4*10 = 40 000 kW eller 25 gånger så snabbt (40 000/1 600) som Tesla Semi, dvs 100 000 (25 * 4 000) hus enligt Expressen...
Det där var ungefär som jag tänkte skriva. OM han hade kunnat förklara istället vilket slöseri med energi en vanlig fossilare är så hade kanske folk häpnat av rätt anledning!

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 15:21
av 12man
Jerker skrev:
Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, e.............
Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.
....................
tvärtom, är direktverkande el energieffektivare än en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme. slipper värma skorsten och bättre styrning

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 15:22
av jonas
Jerker skrev:
Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.

Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.

Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
Nja det var inte helt rätt räknat: Det är olika verkningsgrad på en lastbilsmotor och uppvärmningssystem.

Man brukar säga att 10 000kWh el motsvarar i olja med 70% verkningsgrad (detta är en riktigt dålig oljepanna) 10000kWhel/0,7x10000kWh/m³= 1,4m³Olja
Så jag skulle säga ca 12,5x1,43= knappt 18 villor.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 15:35
av Jerker
jonas skrev:
Jerker skrev:
Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.

Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.

Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
Nja det var inte helt rätt räknat: Det är olika verkningsgrad på en lastbilsmotor och uppvärmningssystem.

Man brukar säga att 10 000kWh el motsvarar i olja med 70% verkningsgrad (detta är en riktigt dålig oljepanna) 10000kWhel/0,7x10000kWh/m³= 1,4m³Olja
Så jag skulle säga ca 12,5x1,43= knappt 18 villor.
Precis, det var det jag påpekade själv i ett senare inlägg.

Det viktiga är dock: Jämförelsen med villor är att inte bara skjuta sig i foten om man vill baktala ellastbilar utan snarare att skjuta sig för pannan.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 15:51
av Gustafsson
Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 15:57
av jonas
Gustafsson skrev:
Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Med eldriven värmepump har du verkningsgrad på över 300%, så oljan är inte bra där heller ens om det är 100% verkningsgrad så skiljer en faktor 3 minst.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 15:58
av stefan007
Jensa skrev:
stefan007 skrev:
Jag klickade på länken "faktafel" i artikeln och frågade om syftet med artikeln. Skrev också att effekten motsvarar 100 villor.
Klicka ni också, kanske kan de lära sig något......
Effekten på 1600 kW motsvarar mer än 100 villor. Möjligen 100 villor som ligger på toppeffekt på 16 kW, men då krävs också 25A huvudsäkring.
Det är just det som de jämför i artikeln, effekter vid hög last. Alltså i förlängningen dimensionering på elnät mm. Står ingenstans om medelvärden över tid. Klart Tesla kommer att använda stationära batteripack om det visar sig bli problem.
En allmänt förvirrande artikel som bara sprider osäkerhet och osanningar.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 16:13
av Gustafsson
jonas skrev:
Gustafsson skrev:
Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Med eldriven värmepump har du verkningsgrad på över 300%, så oljan är inte bra där heller ens om det är 100% verkningsgrad så skiljer en faktor 3 minst.
Har inte värmepump ännu, men har man det blir det förstås inte så bra med diesel hemma heller - tänkte inte på det...
Sedan hamnar man ju åter i en diskussion hur elen produceras.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 16:19
av 12man
Walker skrev:
Finns det någon som värmer sitt hus med olja idag? :shock:
ja, jag såg en sån oljeleverans förra veckan 15 hus bort helt ootroligt

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 16:39
av mati
Om man vänder på steken och värmer upp villan med olja istället för direktverkande el, och lastbilen driver man med el istället för olja, så borde detta fortfarande vara en jättevinst, rent verkningsgradsmässigt.
Rent teoretiskt såklart. Det är förvisso en korkad idé.