Sida 1 av 1
Megacharger
Postat: 17 nov 2017 10:53
av gellerstam
Räknade lite på det där med att ladda TS (Tesla Semi)
400miles ska kunna laddas på 30 minuter. Enligt presentationen.
400miles -> 644km
Laban skrev att förbrukningen bör bli ca 12kWh/mil i förbrukning.
64.4 *12/0.5 ger ca 1.5MW laddeffekt i snitt. Det är inte någon "Childrens toy´s" laddare det inte ....
Re: Megacharger
Postat: 18 nov 2017 16:29
av _TonyV
Men skulle semin ha 4 separata pack / laddkontakter så kommer man ner till 350-400 kw per laddare
Re: Megacharger
Postat: 18 nov 2017 17:12
av Henrik Torphammar
En Model S drar 2kWh där en Audi A5 drar 0.7liter diesel.
En lastbil drar i häraden 3.5liter per mil. Googlade en referens,
https://www.nyteknik.se/fordon/mercedes ... na-6438150
Det är 5ggr så mycket som personbilen dvs 10-12kWh är rimligt. Sen får vi tänka på det lägre luftmotståndet hos Teslas lastbil så den kanske kan närma sig Mercedes Nardo-rekord även IRL? dvs 3ggr personbilen eller 6kWh?!
Re: Megacharger
Postat: 18 nov 2017 17:58
av Legato
_TonyV skrev:Men skulle semin ha 4 separata pack / laddkontakter så kommer man ner till 350-400 kw per laddare
Jupp, känns som den överlägset enklaste lösningen. Är förvånad att ingen av biltillverkarna tittat på detta då just laddtid och räckvidd verkar vara det enda som spelar roll i ögonen på average fossilbilist...
Re: Megacharger
Postat: 18 nov 2017 18:41
av LarsL
Kommer Roadstern kunna använda Megachargern? Tänkte bara att om den kan dela upp sitt 200kWh packet i två eller tre delar och laddar varje del med 120kW.
Megacharger
Postat: 18 nov 2017 19:24
av Tars
LarsL skrev:Kommer Roadstern kunna använda Megachargern? Tänkte bara att om den kan dela upp sitt 200kWh packet i två eller tre delar och laddar varje del med 120kW.
Hade varit coolt.
Eller två olika kontakter