Sida 1 av 5
Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?
Postat: 17 nov 2017 08:36
av Herr X
Behöver få kontakt med någon som kan åkeribranschen inför nästa podd..
Någon här som har koll eller känner någon som kan passa?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 08:49
av Hyted
Herr X skrev:Behöver få kontakt med någon som kan åkeribranschen inför nästa podd..
Någon här som har koll eller känner någon som kan passa?
Jag känner flera som kan vara intressanta.
Spelar det roll var dom bor?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 09:00
av Henrik Torphammar
Rickard Nordin? Eller rättare sagt att han är öppningen till någon kollega i regeringen? Det kunde ju ge en liten heads upp för "ministern" i fråga även om de inte kan lastbilar utan och innan.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 09:11
av Bjelke
Jag har oxo lite kontakter sedan min tid som konstruktör på tunga släp och lastbilspåbyggnader, ska se om jag kan få kontakt med någon bra...
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 09:16
av StefL
Jag har en kusin som har eget åkeri i liten skala med en eller möjligen numera två bilar som han kör långdistanstransporter med.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 09:24
av 12man
Östling kanske har tid över
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 09:34
av AGCF
12man skrev:Östling kanske har tid över
Jag röstar på Östling!
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 09:40
av +46
Kolla med tidningen Trailers chefredaktör (Rutger Andersson, 0455-33 53 33, 0470-473 88)
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 09:57
av Herr X
Hyted skrev:Herr X skrev:Behöver få kontakt med någon som kan åkeribranschen inför nästa podd..
Någon här som har koll eller känner någon som kan passa?
Jag känner flera som kan vara intressanta.
Spelar det roll var dom bor?
Grymt, nej det spelar ingen roll.
Framförallt söker jag en person som förstår ekonomi i åkerinäringen som kan hjälpa till att reda ut vilken impact teslas lastbil kan ha i Sverige. Här är ju lönekostnaden normalt sett väldigt tung för en arbetsgivare, och då kanske besparingen i själva lastbilens omkostnader blir så marginella att det varken gör till eller från...?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 10:08
av boreno
Jag har en kontakt på Scania
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 10:17
av Verdi
Herr X skrev:Hyted skrev:Herr X skrev:Behöver få kontakt med någon som kan åkeribranschen inför nästa podd..
Någon här som har koll eller känner någon som kan passa?
Jag känner flera som kan vara intressanta.
Spelar det roll var dom bor?
Grymt, nej det spelar ingen roll.
Framförallt söker jag en person som förstår ekonomi i åkerinäringen som kan hjälpa till att reda ut vilken impact teslas lastbil kan ha i Sverige. Här är ju lönekostnaden normalt sett väldigt tung för en arbetsgivare, och då kanske besparingen i själva lastbilens omkostnader blir så marginella att det varken gör till eller från...?
Skulle lönekostnaderna öka med en Tesla Semi?
https://www.dn.se/arkiv/nyheter/gratisa ... r-javligt/
Det är för jävligt, på ren svenska. Frågar du mig är trafiken med underbetalda östeuropeiska lågprischaufförer modern slavhandel, som går ut både över chaufförerna själva och den svenska åkeribranschen.
Lars Urban Andersson, LUA, har kört lastbil sedan han var 18. Nu är han 63.
Annars tror jag nog att det är mycket intressant att minska drivmedelskostnaderna. Om en lastbil rullar 100 tusen mil (eller mer) under sin livstid och drar vad, 4 liter milen?, och istället drar typ 10 kWh per mil eller nåt så minskar kostnaden från (vad betalar de för dieseln, kan de dra momsen?) 50 spänn milen till under 20 spänn milen. De sparar alltså 30:-/mil. 30 ggr 100 tusen = 3 miljoner kronor. Eller ja, det rör sig iaf om hyfsade pengar. Har ett åkeri 10 bilar så är det 30 miljoner de sparar. På marginalen. Dvs ökad vinst. Tror nog det är VÄLDIGT intressant.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 13:10
av Laban
Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.
Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last
Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.
16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.
Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 14:23
av Herr X
Laban skrev:Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.
Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last
Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.
16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.
Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Okej, men då är frågan hur mycket mer en Tesla-lastbil kostar att köpa? Har vi sett några priser? Vad kostar en konkurrerande Volvo-lastbil?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:10
av Svenssons
Herr X skrev:Laban skrev:Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.
Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last
Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.
16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.
Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Okej, men då är frågan hur mycket mer en Tesla-lastbil kostar att köpa? Har vi sett några priser? Vad kostar en konkurrerande Volvo-lastbil?
Om den extra kostnaden för en lastbil skulle tjänas in på 2 år så kan priset på Teslas bil vara 1-1,5 miljoner mer än konkurrerande dieselbil.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:17
av Verdi
Svenssons skrev:Herr X skrev:Laban skrev:Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.
Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last
Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.
16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.
Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Okej, men då är frågan hur mycket mer en Tesla-lastbil kostar att köpa? Har vi sett några priser? Vad kostar en konkurrerande Volvo-lastbil?
Om den extra kostnaden för en lastbil skulle tjänas in på 2 år så kan priset på Teslas bil vara 1-1,5 miljoner mer än konkurrerande dieselbil.
Vinsten i USA är betydligt mindre än i Sverige. Där kostar dieseln mindre och elektriciteten mer. Så skillnaden i pris bör vara betydligt mindre än så.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:27
av Ric
Laban skrev:Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.
Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last
Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.
16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.
Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Från 1 juni 2015 så får svenska lastbilsekipage väga 64 ton, på en timmerbil ger det 44 ton nyttolast. Hur mycket nyttolast Teslas lastbil tar vet jag inte men gissningsvis 20 till 22 ton på 36 ton totalvikt. Så att gå från ett lastbilsekipage på 64 ton till Teslas lastbil kommer nog inte gå att räkna hem i Sverige. Då får man nog kolla på transporter i liknande viktklass.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:31
av Verdi
Ric skrev:Laban skrev:Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.
Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last
Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.
16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.
Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Från 1 juni 2015 så får svenska lastbilsekipage väga 64 ton, på en timmerbil ger det 44 ton nyttolast. Hur mycket nyttolast Teslas lastbil tar vet jag inte men gissningsvis 20 till 22 ton. Så att gå från ett lastbilsekipage på 64 ton till Teslas lastbil kommer nog inte gå att räkna hem i Sverige. Då får man nog kolla på transporter i liknande viktklass.
Nu kör man väl inte timmer med dragbil och semitrailer ändå?
Den är väl mest tänkt för fjärrkörningar? Då är kanske inte vikten lika avgörande?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:33
av Ric
Nej, men en hel del transporter körs med lastbil och släp i Sverige.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:35
av Verdi
Ric skrev:Nej, men en hel del transporter körs med lastbil och släp i Sverige.
Japp. Och då är en Tesla Semi inte ett alternativ. Enkelt!

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:36
av Ric
Jo, det var det jag försökte få fram i inlägget.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:39
av Verdi
Ric skrev:Jo, det var det jag försökte få fram i inlägget.
Tror inte nån sagt att den skulle ersätta den typen av lastbil heller men visst.

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:43
av Ric
Verdi skrev:
Den är väl mest tänkt för fjärrkörningar? Då är kanske inte vikten lika avgörande?
Utan att vara så insatt i transportnäringen så utgår jag från att vikten på godset till stor del bestämmer fraktpriset. Undantaget väldigt lätt och skrymmande last, men då krävs ändå en viss storlek på ekipaget för att få ekonomi.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:44
av Ric
Verdi skrev:Ric skrev:Jo, det var det jag försökte få fram i inlägget.
Tror inte nån sagt att den skulle ersätta den typen av lastbil heller men visst.

Men det var ju underlaget för räkneexemplet som diskuteras.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:52
av Fredric83
Har en nära bekant som sålt lastbilar samt haft eget åkeri, varit VD på två lastbilscentraler och nu är inköpsspecialist på åkeri och makintjänster på Svevia.
Han har ganska bra koll på marknaden både vad gäller löner, kostnader, inköpspriser, lagar och regler mm.mm.
Skicka PM om det är intressant så kan jag förmedla kontakt.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 17 nov 2017 15:52
av Verdi
Ric skrev:Verdi skrev:Ric skrev:Jo, det var det jag försökte få fram i inlägget.
Tror inte nån sagt att den skulle ersätta den typen av lastbil heller men visst.

Men det var ju underlaget för räkneexemplet som diskuteras.
Sant. Det står ju faktiskt "60 tons last" där.

Tänkte inte så långt.
Vet inte vad en semitrailer full med typ grönsaker, tv-apparater, blommor, postförsändelser eller dyl väger. Hur packar man bilarna? Är det packat ända upp till taket? 20 ton av t ex mobiltelefoner lär ju vara hyfsat skrymmande. Det mesta i förpackningarna är ju luft och emballage.