Sida 1 av 2

Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 16:14
av Pontus
Jag hörde igår en vän som pratat med någon som hade kontakter på en kommun (återkommer om vilken) där de håller på att byta ut sina bilar. Där hade man enligt beräkningar kommit fram till att en Tesla släpper ut 138 g om den går på blandel här i Sverige och 432 g i Frankrike och min väns Ford pickup (diesel) skulle släppa ut 192 g. Så nu lutade det åt gasbilar i stället för el. Jag får inte ihop dessa siffror, om man räknar på hela kedjan så borde det väl vara värre med gas och ny infrastruktur till det eller?
Hur som helst hoppas jag få höra mer detaljer i kväll, så jag återkommer.

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 16:22
av LarsL
De räknar inte hela kedjan för bilarna. Var tror de att gasen, bensinen eller dieseln kommer ifrån? Tror de att den magiskt uppstår vid pumpen?

Ungefär lika smart som den där politikern som ville ha vindsnurra på bilens tak.

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 16:31
av Svenssons
.

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 16:33
av micha
Vilka jävla puckon.....

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 16:58
av TiborBlomhall
De värdena stämmer inte ens om de räknar på elproduktion i Sverige. :roll:

138g / mil? Det skulle innebära kring 70g CO per kWh...

Enligt Vattenfall är det knappa 6g CO per kWh.
http://www.vattenfall.se/sv/elens-ursprung.htm

Jag skulle begära ut beräkningsunderlaget från kommunen om jag var du.

Och tipsa dem om TÜV-s undersökning som kom fram till att eldrivna versionen av Mercedes B-klass släpper ut 64% mindre CO än dess bensindrivna version:
http://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-renare/

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 17:12
av LarsL
Ja, antingen är de korkade eller så har de drabbats av en lobbist som kanske säljer tex gasbilar?
TÜV jämförelsen mellan diesel och el versionen av B-klass borde ju räcka som motivering, kan man tycka.

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 17:58
av Teslaspolen
Vilka klåpare...

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 21:01
av Pontus
Lite mer fakta:

Kommunen är Uppsala
Det som gjort beräkningarna var Transportstyrelsen

Tjallaren var en sur Volvohandlare som inte får sälja elbil (renualt) eller hybrid och det var även han som uppgav siffrorna och jag har inte kollat om de stämmer.

Men nu lutar det alltså åt gasbilar, ska kolla om det är något som Transportstyrelsen rekommenderar för alla.

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 21:21
av TiborBlomhall
Då borde beräkningen vara publikt tillgängligt.

Vet ni vem man kontaktar för att begära ut handlingarna?

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 21:38
av jjmaskin
Men bilen drar väl ungefär 3.5-4.5 kWh/mil om du räknar med laddförlusterna kanske mer om man ska räkna in förvärmningen eller har jag fattat fel som vanligt? :D

Redigerad Tibor

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 21:53
av TiborBlomhall
Du glömde decimalkommat.
Dela dina siffror med hundra så kan vi börja diskutera.

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 22:04
av LarsL
Å, en kommun kan om de vill sätta upp solceller eller vindkraft, om de nu inte vill utnyttja det lokala kärnkraftverket. Då kan de i princip köra med noll i CO2 utsläpp, om det nu är det som är motivet. De kan ju försöka göra något liknande med olja eller gas.
Nä, för kommunen är det nog pengarna som kniper.

Transportstyrelsen ger jag inte två spänn för de tror att en tågtunnel under Göteborg är en bra lösning. Detta trots att betongen till den motsvara samma CO2 utsläpp som alla bilar den påstås ersätta tills 2050.
Förmodligen vill de bara kunna införa skatt på elbilar också. Så det är väl värt att stoppa detta i sin Linda, på dom bara.

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 22:10
av jjmaskin
ja givetvis ursäkta det blev liiiiite fel dela med hundra 3.5-4-5 kwh/mil

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 22:14
av LarsL
Även om Teslan skulle dra 4kWh/mil (laddflrluster) så hamnar vi ändå på bara 24g/mil.

Om vi bortser från att bensinen släpper ut CO2när den används så har den redan i pumpen förbrukat energi motsvarande 200g CO2 utsläpp med olja.

Re: Utsläpp

Postat: 05 feb 2015 22:58
av jjmaskin
Fast om ni kollar tex Billinge om du inte valt grön el så tycker dom där 55.1% fossilt 35.4% kärnkraft och 9.5 förnybart ger 483g/kWh så då kan vi ju gångra med nästan hundra igen ☺ Nordisk elproduktion ligger på i snitt 100g/kWh och svenska elproduktionen ligger på 20g/kWh omdet inte är torrår då går det mot 40g/kWh. Det som är viktigt är var elen kommer ifrån tar man enbart förnybar så är det ju i princp noll. källor : svenskenergi.se och billingenergi.se .
Nu är inte det så farliga siffror eg för som sagt tidigare så ska ju även fossilbila är räknas well to wheel.

Re: Utsläpp

Postat: 06 feb 2015 00:35
av Pontus
LarsL skrev:
Även om Teslan skulle dra 4kWh/mil (laddflrluster) så hamnar vi ändå på bara 24g/mil.

Om vi bortser från att bensinen släpper ut CO2när den används så har den redan i pumpen förbrukat energi motsvarande 200g CO2 utsläpp med olja.
Intressant, denna siffra skulle jag vilja veta mer om och var ifrån har du fått den? Menar du 200g CO2/liter?

Re: Utsläpp

Postat: 06 feb 2015 07:31
av LarsL
Ja, förlåt.
Utvinningen av bensin kräver en energiåtgång (omvandling) av 33kJ/liter.
Detta enligt länkad rapport sidan 5, http://www.elmat.lth.se/fileadmin/user_ ... upp_16.pdf

Om denna energi kommer från olja, vilket den med största sannolikhet gör (de är ju i branschen) så kommer den energi omvandlingen ge ett utsläpp på 200g/liter (min egen uträkning)

Rapporten är kanske även intressant då den tar upp livcykel energiförbrukningen för bilar. I det fallet bensin/etanol. Enligt rapporten används lite energi för att framställa den trationella bilen, vilket kan vara stor skillnad eller okänt för elbilen.

Re: Utsläpp

Postat: 06 feb 2015 09:14
av TiborBlomhall
LarsL skrev:
Ja, förlåt.
Utvinningen av bensin kräver en energiåtgång (omvandling) av 33kJ/liter.
Detta enligt länkad rapport sidan 5, http://www.elmat.lth.se/fileadmin/user_ ... upp_16.pdf

Om denna energi kommer från olja, vilket den med största sannolikhet gör (de är ju i branschen) så kommer den energi omvandlingen ge ett utsläpp på 200g/liter (min egen uträkning)
Fast det står ju i rapporten, just på sidan 5 du hänvisade till, att 33kJ/liter bensin motsvarar utsläpp på 2.8g/liter.
Vilket faktiskt inte är särskilt mycket om man jämför med de utsläppen som sedan sker när man eldar upp bensinen i en bilmotor.

Re: Utsläpp

Postat: 06 feb 2015 10:28
av LarsL
Ja, tog fel på energiinnehållet i bensin...

Skulle läst hela rapporten också.

Re: Utsläpp

Postat: 06 feb 2015 10:47
av TiborBlomhall
Därmed skulle hela argumentet med att man måste räkna in CO-utsläppen även när bensinen tillverkas fallera.

Ingen större skillnad om en fossilbil sägs släppa ut 120g/mil eller 122g/mil...

(Kommunen har fortfarande räknat totalfel på elen, med det är en annan fråga)

Re: Utsläpp

Postat: 06 feb 2015 12:56
av Pontus
Kommunen eller transportstyrelsen räknade också med att det behövdes byggas helt nya el system för att klara den massiva elkonsumtionen och det i sin tur krävde en viss förbrukning... Man blir paff ibland. Jag kan bara hoppas att detta inte stämmer, ska leta på deras hemsidor under helgen.

Re: Utsläpp

Postat: 06 feb 2015 13:46
av Svenssons
.

Re: Utsläpp

Postat: 06 feb 2015 16:22
av LarsL
Tror det här varit uppe tidigare. Men även om alla hade elbilar och laddade dem så skulle elförbrukningen ändå vara mindre än den var för X antal år sedan då alla körde eluppvärmt och hade ineffektiva hushållsredskap.
Borde väl även för kommunen mest handla om nattladdning med en Model S.

Räckvidden för en gasbil är väl bara 20mil eller så, sedan går den vidare på bensin. De ska alltså köpa bensin bilar?

Re: Utsläpp

Postat: 07 feb 2015 23:06
av Wahll
Man kan ju börja läsa här. Då förstår man att en bil inte släpper ut några 120g/km.
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 861055.ece

Sedan kan man läsa här och då förstår man att det som sägs vara en 120g bilmotor snarare är 150g.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 706380.ece

Re: Utsläpp

Postat: 15 feb 2015 21:03
av Leo
Utsläppen av CO2 (Well to Wheel) när man tittar på hur elen produceras så kan man se följande om jag inte minns fel. Använder man "Elmixen" i Sverige och laddar elbilen med så är CO2 utsläppen från en hyfsat snål elbil ungefär 1/6 för Sveriges Elmix när man jämför med den genomsnittliga elmixen i Europa. Använder man el producerad av brunkol så släpper man ut ungefär 18ggr mer CO2 än om man använder Sveriges Elmix.

Väljer man dessutom sol/vind el osv så släpper man ut 15ggr MINDRE CO2 än om man använder Sveriges genomsnittliga Elmix...

Men jag kan mycket väl minnas siffrorna fel också.

Men jag såg en jämförelse där en elbil laddad på vindkraftsel släppte ut 1gr CO2 jämfört med om man laddade med Brukolsel då det var 235gr!