Andra argument än miljö
Postat: 27 okt 2017 12:26
Jag försöker påverka några av mina vänner att köpa elbil. Män som är arbetare/hantverkare ofta egna företagare. Värdekonservativa som röstat på S och sedan M och nu kanske väger mellan SD och M. Troligen den kategori som är mest skeptiska till elbil. Men om man använder rätt argument tror jag det går även det.
Har filat på följande:
Nu finns el-skåpbilen Nissan E-NV200 med 40 kWh batteri som ger strax under 20 mil verklig räckvidd. Går att snabbladda på 30 min eller långsamladda över natten. 2/5/7-sits och med dragkrok som pallar 430 kg, inga jättelass men ändå.
Om du vill slippa stå vid pumpen och veta att hälften av bränslet köps direkt från Putinryssland, pengar som dränerar Sveriges fina BNP och skickar pengar direkt till ett militärt hot. Tanka bilen med fin el för 2 kr/mil istället och öka Sveriges självförsörjning på köpet.
Man laddar 95% nattetid visar Norges erfarenhet. På natten finns ett stort effektöverskott tillgängligt. Det skulle öka lönsamheten i sveriges idag trängda kärnreaktorer. Dessutom är sverige en stor elexportör i dag och exporterar motsvarande el som vi skulle kunna driva hela fordonsparken med. Elbilar skulle jämna ut konsumtionen bättre över hela dygnet så vi kan exportera mer vattenkraftsel som marginalel och slå ut mer kolkondenskraft.
Har filat på följande:
Nu finns el-skåpbilen Nissan E-NV200 med 40 kWh batteri som ger strax under 20 mil verklig räckvidd. Går att snabbladda på 30 min eller långsamladda över natten. 2/5/7-sits och med dragkrok som pallar 430 kg, inga jättelass men ändå.
Om du vill slippa stå vid pumpen och veta att hälften av bränslet köps direkt från Putinryssland, pengar som dränerar Sveriges fina BNP och skickar pengar direkt till ett militärt hot. Tanka bilen med fin el för 2 kr/mil istället och öka Sveriges självförsörjning på köpet.
Man laddar 95% nattetid visar Norges erfarenhet. På natten finns ett stort effektöverskott tillgängligt. Det skulle öka lönsamheten i sveriges idag trängda kärnreaktorer. Dessutom är sverige en stor elexportör i dag och exporterar motsvarande el som vi skulle kunna driva hela fordonsparken med. Elbilar skulle jämna ut konsumtionen bättre över hela dygnet så vi kan exportera mer vattenkraftsel som marginalel och slå ut mer kolkondenskraft.