Sida 1 av 2

Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 10:31
av vigge50
Nu har ett dokument från Tesla som antagligen skickats till myndigheterna läckt ut med en del intressant information.

- Motorn är sex polig motor med permanent magnet, till skillnad fårnMoxel S och X som har fyrpolig asynkronmotor.

- Batteriet är på 400V och kan leverera över 1000A.

- Batteriet väger 480 kg.

- ”The vehicle is also capable of accepting DC current up to 525A from an off‐board charger (Supercharger).”

- Som vi vet sen tidigare så fick Model 3 en räckvidd på 334 miles enligt EPA men Tesla har valt att ange 310 miles.

Om Tesla uppdaterar sina SuperCharger så att de kan ge 525A och vi räknar med att Model 3 har lägre förbrukning så kan vi få ner laddtiderna en del, återstår och se hur det blir med SuperCharger 3.0.

Här är en tråd som sammanfattar dokumentet på TMC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.100752/

Här är dokumentet på 17 sidor ifall ni vill läsa mer om Model 3 :D

https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/FOI ... PPIPT1.PDF

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 10:56
av chaffis75
mycket intressant...

Undrar hur de ska utnyttja denna möjlighet och samtidigt göra alla modell S/X ägarna nöjda... Helst ska de väl vara bakåt kompatibelt också, dvs kontakten för de uppskattas nog inte om de blir en helt ny kontakt så inte alla kan ladda där.

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 11:01
av Bjelke
Laddning på ca 210kW.. skapligt...

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 11:14
av gellerstam
Max effekt från batteriet på mer än 400kw. Longrange idag har 192kW max effekt och accar på 5.1s. Vad kommer då en M3 PL(Longrange)D ner till?

Verkar lovande för P modeller med Dual motor .. :-)

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 11:30
av PoloPrinsen
Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?

Mvh PP

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 11:38
av Jerker
PoloPrinsen skrev:
Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?

Mvh PP
Har för mig att jag läst analysen att det är billigare med synkronmotorer.

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 11:42
av vigge50
PoloPrinsen skrev:
Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?

Mvh PP
Det mesta tyder på det men anledningen har jag ingen aning om. En fördel som synkronmotorn har är att den har högre verkningsgrad och därmed förlänger räckvidden men samtidigt så innehåller den sällsynta jordartsmetaller till skillnad asynkronmotorn. Skulle vara intressant att få höra Teslas anledning då de ändå har tagit namnet från Nikola Tesla som tog fram asynkonmotorn.

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 11:55
av jpetters
Intressant. Betyder detta att det är samma motor i icke-P Model S & X sedan i somras (efter bytet av bakre motorn)? Då spekulerades det ju i att det var samma eller delvis samma som tagits fram för Model 3.

https://electrek.co/2017/07/04/tesla-el ... or-update/

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 12:09
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:
Nu har ett dokument från Tesla som antagligen skickats till myndigheterna läckt ut med en del intressant information.

- Motorn är sex polig motor med permanent magnet, till skillnad fårnMoxel S och X som har fyrpolig asynkronmotor.

- Batteriet är på 400V och kan leverera över 1000A.

- Batteriet väger 480 kg.

- ”The vehicle is also capable of accepting DC current up to 525A from an off‐board charger (Supercharger).”

- Som vi vet sen tidigare så fick Model 3 en räckvidd på 334 miles enligt EPA men Tesla har valt att ange 310 miles.

Om Tesla uppdaterar sina SuperCharger så att de kan ge 525A och vi räknar med att Model 3 har lägre förbrukning så kan vi få ner laddtiderna en del, återstår och se hur det blir med SuperCharger 3.0.

Här är en tråd som sammanfattar dokumentet på TMC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.100752/

Här är dokumentet på 17 sidor ifall ni vill läsa mer om Model 3 :D

https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/FOI ... PPIPT1.PDF
Vem har skrivit det där? Konstigt dokument med många konstiga saker. Battery rated 400V, ja men sen då? fulladdat ligger man ju över 400V. Dessutom säger samma dokument nominell spänning på 350V, som jag även tror är fel. De anger på ett ställe vikten på batteriet som under 500kg, på ett annat 480kg.

Självurladdning förmodligen under 4% per månad. Ja men vad då förmodligen?

525A är kanske specen på laddkontakten. Den lär aldrig slå en P100D med tanke på att den har bättre celler och fler celler. Både vad gäller laddning och acceleration.

Luddigt dokument, fram med saltkaret igen.

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 13:27
av tax
Det är väl lättare att ta ut hög effekt med asynkronmotor. Inga magneter som begränsar. Kanske P versionen får asynkronmotor.

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 14:44
av TiborBlomhall
vigge50 skrev:
PoloPrinsen skrev:
Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?

Mvh PP
Det mesta tyder på det men anledningen har jag ingen aning om. En fördel som synkronmotorn har är att den har högre verkningsgrad och därmed förlänger räckvidden men samtidigt så innehåller den sällsynta jordartsmetaller till skillnad asynkronmotorn. Skulle vara intressant att få höra Teslas anledning då de ändå har tagit namnet från Nikola Tesla som tog fram asynkonmotorn.
Även synkronmotorn uppfanns av Nikola Tesla.

http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/

Största anledningen till bytet är väl högre verkningsgraden, ja. Model 3 ska framför allt vara billig elbil, inte nödvändigtvis med monsterprestanda. Med synkronmotor kan de ha mindre batteripack, men mindre ludicrous acceleration.

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 21:56
av Limbster
Bjelke skrev:
Laddning på ca 210kW.. skapligt...
Om det visar sig stämma med verkligheten blir det ju laddstop på cirka en kvart inom en väldigt snar framtid. De får väl först fixa till det på S o X innan de säljer det som ett extra option till 3 :lol:

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 22:54
av Kraftverksdoktorn
Är det nån som lite snabbt och enkelt en gång för alla kan förklara skillnaden mellan BLDC och AC synkronmotor? Är det bara olika namn på samma grej, eller?

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 23:17
av TiborBlomhall
Kraftverksdoktorn skrev:
Är det nån som lite snabbt och enkelt en gång för alla kan förklara skillnaden mellan BLDC och AC synkronmotor? Är det bara olika namn på samma grej, eller?
http://www.motioncontroltips.com/faq-wh ... ac-motors/

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 23:22
av Limbster
Kolla Tibors länk

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 23:42
av Kraftverksdoktorn
Ok, så om jag fattar det hela rätt så är det samma motor men olika givare för att detektera rotorns position. AC-motorn går tystare pga att man slipper fyrkantvågen men kräver en mer avancerad växelriktare för sin funktion. Verkningsgraden borde vara ungefär lika, eller?

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 23:55
av TiborBlomhall
Vindningarna är också olika.
Verkningsgraden är bättre för AC motorn.
(DC motorn genererar ju förutom rörelse även oljud ;) )

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 23:59
av Kraftverksdoktorn
Vad är vindningarna? Lindningarna?

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 00:15
av TiborBlomhall
Lapp
Japp

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 00:37
av Kraftverksdoktorn
Jag antar det är isolerad koppartråd runt järnkärna. Det kan väl inte vara några stora skillnader? Men det här kanske är lite ot...

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 02:04
av TiborBlomhall
BLDC motor: distinkta separata lindningar
Bild

AC motor: överlappande lindningar
Bild

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 05:50
av Laban
Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Bild

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 07:29
av snowtroll
Laban skrev:
Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Bild
Förstår jag grafen rätt om jag säger
Ju mindre jag ska fylla på energi desto högre påfyllningseffekt kan användas.
Om så, betyder grafen att M3 borde rimligen nå 85% påfyllning snabbare än de andra två i det här exemplet.

Undras förresten varför det är helstopp vid 85% ej vid 95% som de andra två? Slog testet ifrån pga nånting, t ex värme ?

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 08:01
av Kraftverksdoktorn
TiborBlomhall skrev:
AC motor: överlappande lindningar
Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?

När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 08:19
av Henrik Torphammar
Kraftverksdoktorn skrev:
TiborBlomhall skrev:
AC motor: överlappande lindningar
Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?

När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.
Vad får ni DC motor ifrån? Alla vi tittar på är väl AC motorer.