Sida 1 av 2
X75 eller X100
Postat: 14 okt 2017 21:43
av WOMBAT73
Hej,
Funderar på att byta upp mig till en X.
Kör en S75D idag och vi har mitt första Tesla-år avverkat 8000 mil tillsammans.
Är jag dumsnål som överväger en X75D?
Ni som har en X75D, ångrar ni Er eller räcker räckvidden för Er och vad är den verkliga räddvidden på sommar respektive vinter.
Tacksam för svar.
Mvh
Olof
Re: X75 eller X100
Postat: 14 okt 2017 21:49
av Zoidberg
Man får nog räkna med räckvidd på max 22-25 mil med en X75 i dåliga förhållanden.
Vill du ha samma räckvidd med en X som du har idag bör du nog kika på en X90 eller 100.
Men ställ dig frågan hur ofta du behöver de sista 5 milen räckvidd och om det är värt 150-200k till?
För mig är det mer värt att spara in dom pengarna och istället ladda 10ggr extra om året. Slog till på en X75.

Re: X75 eller X100
Postat: 14 okt 2017 21:54
av e5m1r
Om du vill komma lika långt som med S75 så får du nog titta på X90 eller X100
Re: X75 eller X100
Postat: 14 okt 2017 23:05
av bullen
Kan bara säga att jag tycker räckvidden ofta är ett problem i min S85D. Så min nästa bil blir en 100. Men det är jag det..
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 18:07
av PHAWA
Hej
Vi har haft 75X, s85, 90D och nu en 100X, räckvidden, speciellt under vintern upplevdes väl kort i 75X.
Allt är relativt men efter att ha åkt 90D och sedan bytt till 100X så känns de ganska jämförbara i räckvidd, något kortare i 100X.
Vi bytte 75X mycket för att räckvidden var kort och den hade problemet med fwd-dörrarna på vintern som krånglade...
Men som någon skriver här i en tråd att man kan göra annat för pengarna större batteri kostar, vilket är helt sant.
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 18:35
av Legato
Vi kör en X60 och jag har personligen inget behov av mer räckvidd. Uppgradering till 75an skulle behöva komma ner till 15-20.000:- för att jag skulle tycka det var värt det.
Vintertid kan man få ta det lite lugnt ibland mellan laddarna, men för min del handlar det mest om att åka söderut från Stockholm och nu när de snart sätter en SUC i Norrköping blir det än mer problemfritt.
I slutändan handlar det väl mest om var man kör mycket och hur fort man vill köra på vintern. Gillar man att köra fort (över 120-130) på motorvägen vintertid så räcker inte 60an, och 75an blir väl på gränsen.
Har beställt en S75D som andrabil. Om det fanns hade jag köpt en S50D
Som Zoidberg skrev så får du nog räkna med 22-25 mil när det är dåliga förhållanden. För oss är det runt 20 mil när det är som värst. Å andra sidan är ju just 20 mil den magiska gränsen, längre än så är det ju inte mellan SUCs.
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 18:43
av mans71
Högst individuellt vad som passar. Med mitt körmönster och 22” puckar så tycker jag 90D är i minsta laget. Optimalt skulle vara typ 130D. 75D skulle vara hopplöst litet, igen, med mitt körmönster.
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 19:33
av Remuz
Klarade mig fint på X60D, nu med X90D känns det som man har smått oändligt med batteri. Har helt slutat med att ladda fullt innan långresa och börjat jobba på införskaffande av blyfot...
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 20:11
av Svenssons
Remuz skrev:Klarade mig fint på X60D, nu med X90D känns det som man har smått oändligt med batteri. Har helt slutat med att ladda fullt innan långresa och börjat jobba på införskaffande av blyfot...
Misstänker att din gamla Model X 60D har längre räckvidd än min Model X P90D...
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 20:29
av e5m1r
Stockholm Berlin är smidigare ön värnamo göteborg t/r
med andra ord a-b går alltid bra men sen ska man hem igen och där spelar batteri stor roll
Titta över dina vanor så ser du vad som funkar
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 21:32
av Feddan
Funderar du på att dra husvagn något så ser jag inte 75 kWh som ett alternativ ens. Det är ju knappt att 100 kWh räcker.
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 21:46
av Leo
På kommentarerna känns det som att S85 och X100 har liknande räckvidd i praktiken. Känns det rimligt?
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 21:49
av Feddan
Leo skrev:På kommentarerna känns det som att S85 och X100 har liknande räckvidd i praktiken. Känns det rimligt?
Model X är typ 400 kg tyngre och en större bil (mer luftmotstånd) så det är väl rimligt.
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 21:53
av Leo
Byter ju vår P85 med 19" till en X100D med 20". Hade hoppats få lite längre räckvidd så man kan hoppa en SuC ibland.
Snitt 2,17kWh/mil sen ny på vår P85 dock nästan bara landsvägskörning i hyfsat tempo.
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 22:03
av Feddan
Leo skrev:Byter ju vår P85 med 19" till en X100D med 20". Hade hoppats få lite längre räckvidd så man kan hoppa en SuC ibland.
Snitt 2,17kWh/mil sen ny på vår P85 dock nästan bara landsvägskörning i hyfsat tempo.
Tyvärr är nog det du vinner snarare lastutrymme, bättre sikt som förare, smidigare att lasta, fler säten, möjligheten till drag (!) och möjligheten att kunna imponera på folk med måsvingarna

.
Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 22:05
av Leo
Ja ingen fara. Var 6-sits och dragkrok som var viktigt. Dessutom härligt med glastaket ovanför framsätet. Men liiiite längre räckvidd hade ju aldrig varit fel heller!

Re: X75 eller X100
Postat: 15 okt 2017 22:34
av olarsson
Skulle säga att min x100d med 22" hittills har en aning längre räckvidd än min tidigare s85 med 21". Har dock inte blivit någon vinterkörning med x:en ännu och fortfarande oproportionerligt mycket långtur efter sommarens bilsemester, så skillnaden kommer nog att öka, datan från S85an var snittet över tre år.
Hittills ca 11% högre snittförbrukning, men nominellt nästan 18% större batteri. Sedan sägs det ju att skillnaden i verkligheten är större, att 85-batteriet hade färre tillgängliga kWh än vad siffran säger medan 100-batteriet snarare har fler.
Re: X75 eller X100
Postat: 16 okt 2017 01:05
av apkungen
Har inte kört x men det verkar som att det är större skillnad i räckvidd på s och x än vad som nedc och epa räckvidden visar.
en x90D troligen är väldigt nära en s60D i räckvidd och laddar också ungefär lika fort i km/hr räknat. En x75D kan nog ge något kort räckvidd om du vill kunna trycka på på motorvägen.
Anledning till mina slutsatser ovan:
Björn Nyland körde för en tid sen en Eco driving med en 75D och kom då 512km på en laddning. Sen körde han samma sträcka och med samma hastighet med en x90D och kom då 450km. En 75a har typ 70kwh tillgänglig och en 90a har typ 80kwh tillgängligt och en ny 60a har 60 tillgängligt.
Jag hade dock tyckt att en 100 varit för dyr och hade legat i 100km/h lite då och då för att få ut längre räckvidd hellre än att pröjsa massa extra.
Re: X75 eller X100
Postat: 16 okt 2017 01:45
av Svenssons
apkungen skrev:
Jag hade dock tyckt att en 100 varit för dyr och hade legat i 100km/h lite då och då för att få ut längre räckvidd hellre än att pröjsa massa extra.
Snarare 70 km/h... Min Model X P90D med 22" lär inte göra ens några 300 km i 100 km/h. Det är stor skillnad på 70 och 100 km/h med Model X.
Re: X75 eller X100
Postat: 16 okt 2017 06:01
av Remuz
Svenssons skrev:
Misstänker att din gamla Model X 60D har längre räckvidd än min Model X P90D...
Jag snittade 238wh/km med den över 1050mil på vintern. Med min X90D har jag legat på 232wh/km över 1250mil, men detta på sommaren (dock betydligt mer motorväg).
Re: X75 eller X100
Postat: 16 okt 2017 06:23
av Feddan
apkungen skrev:Jag hade dock tyckt att en 100 varit för dyr och hade legat i 100km/h lite då och då för att få ut längre räckvidd hellre än att pröjsa massa extra.
Det beror ju lite på vilken plånbok man har. Personligen hade jag sträckt min budget för att ha råd med stora batteriet just för att slippa att behöva begränsa min körstil. Jag kommer hellre fram lite tidigare och får tid till annat. Men vi är alla olika.
Re: X75 eller X100
Postat: 16 okt 2017 06:57
av Svenssons
Remuz skrev:Svenssons skrev:
Misstänker att din gamla Model X 60D har längre räckvidd än min Model X P90D...
Jag snittade 238wh/km med den över 1050mil på vintern. Med min X90D har jag legat på 232wh/km över 1250mil, men detta på sommaren (dock betydligt mer motorväg).
Jag har i princip samma förbrukning på vinter som sommar och den ligger på 299Wh/km över 2700 mil.
238*1.3=309,4 så på vintern så kanske din 60D kommer lite kortare. Har den lite lägre förbrukning under sommaren så lär den dock komma längre än min totalt över året...
Re: X75 eller X100
Postat: 16 okt 2017 07:01
av Remuz
Du behöver byta till 20”

Re: X75 eller X100
Postat: 16 okt 2017 07:27
av Leo
Från närmaste SuC till stugan vi åker till är det 35,5mil. Så vintertid bedömer jag att det behövs 100 batteri för oss. Även om hoppet upp från 75 svider rejält.
Väldigt dåligt med snabbladdning däremellan också. Men är tydligen på G. Samtidigt vill man inte köa vid den enda snabbladdaren med alla andra påskfirare som också åker skärtorsdagen... Då vi åker 105mil i ett sträck är liksom lusten att stå i kö något begränsat

Re: X75 eller X100
Postat: 16 okt 2017 08:25
av Svenssons
Remuz skrev:Du behöver byta till 20”

Tror att performance-motorn bak också minskar effektiviteten. Mina 22" kostade exakt samma som 20" så det kändes dumt att ta 20".
Såg nu att förbrukningen ligger på precis 300 kWh över 2845 mil.