Sida 1 av 2
Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 11:53
av Pontus
Var tvungen att lägga upp denna
På väg till lunchen i Tystberga
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 11:58
av Bjelke
Tufft!

Hur gick det?
(det såg ju ut att vara minst 3,7km kvar lixom)
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 11:59
av Pontus
Bjelke skrev:Tufft!

Hur gick det?
Bara fint men tankarna gick ju lite på vad man skulle säga om man blivit tvungen att ringa
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 12:12
av ALDA
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 12:34
av HerrNilsson
Iskallt måste jag säga!

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 12:36
av TiborBlomhall
Logiskt. Tar batteriet slut kan han frirulla fram till laddaren
(Psst, när bilen säger "0%" har du fortfarande en dryg mils batterireserv kvar innan bilen stannar.)
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 13:08
av Pontus
TiborBlomhall skrev:Logiskt. Tar batteriet slut kan han frirulla fram till laddaren
(Psst, när bilen säger "0%" har du fortfarande en dryg mils batterireserv kvar innan bilen stannar.)
Ok, jag trodde det var närmare 20 km kvar efter 0. Jag tror jag körde 4,1 km efter nollan och var under 150% av typical-förbrukningen så tänkte att 6-6,5 km borde vara lugnt

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 13:16
av Satellite65
Vart är "gilla" knappen ?

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 13:42
av Jerker
Pontus skrev:På väg till lunchen i Tystberga
Är det nån lunch man väntas känna till, eller?...

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 14:02
av TiborBlomhall
Pontus skrev:TiborBlomhall skrev:Logiskt. Tar batteriet slut kan han frirulla fram till laddaren
(Psst, när bilen säger "0%" har du fortfarande en dryg mils batterireserv kvar innan bilen stannar.)
Ok, jag trodde det var närmare 20 km kvar efter 0. Jag tror jag körde 4,1 km efter nollan och var under 150% av typical-förbrukningen så tänkte att 6-6,5 km borde vara lugnt

"dryg mil" = "närmare 20 km", beroende om du är optimist eller pessimist
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 14:31
av ALDA
TiborBlomhall skrev:Pontus skrev:TiborBlomhall skrev:Logiskt. Tar batteriet slut kan han frirulla fram till laddaren
(Psst, när bilen säger "0%" har du fortfarande en dryg mils batterireserv kvar innan bilen stannar.)
Ok, jag trodde det var närmare 20 km kvar efter 0. Jag tror jag körde 4,1 km efter nollan och var under 150% av typical-förbrukningen så tänkte att 6-6,5 km borde vara lugnt

"dryg mil" = "närmare 20 km", beroende om du är optimist eller pessimist
Det där beror ju på väldigt många faktorer, omöjligt att säga hur långt man kan köra efter "0" - hastighet, temperatur i luft och batteri, väglag osv.
Bjørn Nyland fick nyligen "soppatorsk" på väg till SuC, då dog bilen ganska omgående efter att den visade "0".... Tror inte man ska gambla för mycket här utan räkna med att det är stopp när det tomt. Man riskerar oxå att laddningen tar en evighet, eller inte startar överhuvdtaget, om man kör helt tomt.
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 14:36
av Foluke
TiborBlomhall skrev:Pontus skrev:TiborBlomhall skrev:Logiskt. Tar batteriet slut kan han frirulla fram till laddaren
(Psst, när bilen säger "0%" har du fortfarande en dryg mils batterireserv kvar innan bilen stannar.)
Ok, jag trodde det var närmare 20 km kvar efter 0. Jag tror jag körde 4,1 km efter nollan och var under 150% av typical-förbrukningen så tänkte att 6-6,5 km borde vara lugnt

"dryg mil" = "närmare 20 km", beroende om du är optimist eller pessimist
Stollar!

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 15:15
av danni
TiborBlomhall skrev:Logiskt. Tar batteriet slut kan han frirulla fram till laddaren
(Psst, när bilen säger "0%" har du fortfarande en dryg mils batterireserv kvar innan bilen stannar.)
Om batteriet är ordentligt balanserat och mätaren kalibrerad. Har man snabbladdat mycket och inte laddat helt fullt på länge så kan bilen tvärstanna med 5 km kvar på mätaren...
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 18:33
av Leo
Tror nog man ska köra med "ägg under gaspedalen" på slutet.
Misstänker att bilen kan riskera att "stänga av" om man trycker till rejält på gasen och begär "för mycket" effekt eller kommer till en brant uppförsbacke.
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 22:00
av Nicklas
Det är ingen fara på det viset... När man kör under 0:an tar man fram energimätaren.
- där ser man tydligt hur mycket kraft som går att ta ut ur batteriet just nu... Så länge det är över typ 75 kw kommer bilen framåt, lite beroende på backar etc såklart

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 22:25
av Svenssons
Nicklas skrev:Det är ingen fara på det viset... När man kör under 0:an tar man fram energimätaren.
- där ser man tydligt hur mycket kraft som går att ta ut ur batteriet just nu... Så länge det är över typ 75 kw kommer bilen framåt, lite beroende på backar etc såklart

Stämmer inte alltid som vi sett på TeslaBjörns film.
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 13 okt 2017 22:40
av Jensa
Jag skulle faktiskt fega om jag körde fuldiesel och mätaren gick ned mot 0

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 14 okt 2017 10:50
av joel80
Min "fuldiesel" har jag kört nära 30km efter att den visade - - - kvar till tom tank. Jag övar inför riktig elbil...

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 14 okt 2017 11:30
av Svenssons
joel80 skrev:Min "fuldiesel" har jag kört nära 30km efter att den visade - - - kvar till tom tank. Jag övar inför riktig elbil...

Har för mig att avgasbilarna som jag har haft har kvar 2,5-5 liter när de slutar visar räckvidden.
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 14 okt 2017 15:58
av Jensa
Såvida inte lutningen i tanken gör att bränslet inte pumas in

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 14 okt 2017 16:06
av Foluke
Jensa skrev:Såvida inte lutningen i tanken gör att bränslet inte pumas in

Man kan göra som min fru gjorde för många år sedan:
Kan vi byta bil idag?
Ok.
Det är lite bensin i tanken.
Ja men du har väl din reservdunk?
Den tömde jag för några dagar sedan!
Minst tre gånger fick jag soppatorsk före närmaste mack! En gång efter 45 meter!
Varför fega ur när man kan skifta bil!?

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 14 okt 2017 17:44
av joel80
Svenssons skrev:joel80 skrev:Min "fuldiesel" har jag kört nära 30km efter att den visade - - - kvar till tom tank. Jag övar inför riktig elbil...

Har för mig att avgasbilarna som jag har haft har kvar 2,5-5 liter när de slutar visar räckvidden.
Då det är en hybrid har jag rätt liten tank.. 45liter enligt spec.
När jag tankade fick jag i precis över 46 liter.

Har varit över 45l vid flertalet tillfällen. Gissar att det ryms den där extra litern i påfyllningsröret.
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 14 okt 2017 18:32
av MSO
Man ska nog inte göra det på rutin direkt. Lär inte vara helbra för packet ändå, även om nån enstaka gång väl inte spelar nån roll direkt.
Bra tillfälle att ladda till 100% efter en sån för energiestimeringsalgoritmerna...

Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 15 okt 2017 16:02
av Beigler
Pontus skrev:Var tvungen att lägga upp denna
IMG_7331.JPG
På väg till lunchen i Tystberga
En helt ot-fråga. Hur får man fram den meny du har till höger på instrumentpanelen?
Re: Ska man fega bara för att man en elbil? NEJ
Postat: 15 okt 2017 16:23
av Tezzla
Håll högra scrollhjulet någon sekund, så kan du sen bläddra mellan vad du vill ska visas där, välj Trips för att få just den menyn.