Sida 1 av 1

Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 19:26
av ollnybb
Har länge varit sugen på en tesla, men har aldrig känt att det varit ekonomiskt försvarbart att lägga så mycket pengar på en bil. När model 3 lanserades bokade jag upp en, men nu i väntans tider så börjar jag mer och mer ändå tänka att en model S är det jag vill ha.

Har några frågor innan jag bestämmer mig, som jag hoppas ni kan hjälpa till med.

Har tänkt att köpa en begagnad model s med relativt lågt miltal hos tesla. Tänker att jag lägger 400k kontant samt att jag säljer min nuvarande (byter in) mini cooper clubman 2016 års model. Den har bara gått 1000 mil, borde få minst 150k för den. Resten finansierar jag via tesla.

Mina frågor är:

• Får jag fortfarande tillgång till supermiljöbilspremien även fast bilen är begagnad?

• Har ingen möjlighet till hemma/jobb-laddning så att ladda via superchargers/publika laddare kommer bli min primära laddning. Är det på något sätt dåligt för batteriet? Så vidare jag inte laddar över 90% varje gång? Kanske går ett par dagar mellan laddningarna.

• Hur ser finansieringen ut för resterande del? Ränta, amortering etc.. tänker max 800k i budget

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 19:31
av Remuz
Ingen miljöpremie på beggade

Det kommer inte skada batteriet att inte kunna ladda hemma eller på jobb, men det är lite mer utmaning. Jag har inte heller laddning hemma, men ofta har jag enfas på jobbet... det är långt ifrån samma smidighet som hemmaladdning.

Du bör få dnb 2.75% på resterande belopp av tesla.

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 19:59
av ollnybb
Remuz skrev:
Ingen miljöpremie på beggade

Det kommer inte skada batteriet att inte kunna ladda hemma eller på jobb, men det är lite mer utmaning. Jag har inte heller laddning hemma, men ofta har jag enfas på jobbet... det är långt ifrån samma smidighet som hemmaladdning.

Du bör få dnb 2.75% på resterande belopp av tesla.

Tack! tänker mest på om det slits mer på batteriet att snabbladda vs långsamladdning.

Har varit sugen på 4WD, mest pga att det snöar i Stockholm då å då samt en resa till fjällen per år kanske underlättar körandes. Men är det nödvändigt?

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 20:01
av Remuz
RWD på teslan är grym. Jag tror inte du skulle Sakna awd alls. Som jag skrivit i en annan tråd, skulle ta premiumpaket idag före awd på en ny bil (dock är det inget val längre)

Slitage vid snabbladdning är svårt att veta då få bilar är över 4år ännu, men taxi snabbladdar mycket utan några stora förluster mig veterligen

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 20:04
av ollnybb
Fast premiumpaketet i Teslan är ju löjligt. 55 papp för lite värme i stjärten, fetare subwoofer å nån biodefenceweapon-mode. Vad fan ska jag med det till? :shock: :D Då väljer jag hellre att inte fastna i en backe med is å snö

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 20:08
av e5m1r
Det sliter mer på batteriet att superladda
Tom tesla begränsar bilens laddeffekt så batteriet inte degraderad onormalt
Mljöbilspremie är utbetald redan på alla bilar som varit registrerade alltså beg hos tesla och inte demo

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 20:11
av Kulingen
e5m1r skrev:
Det sliter mer på batteriet att superladda
Tom tesla begränsar bilens laddeffekt så batteriet inte degraderad onormalt
Mljöbilspremie är utbetald redan på alla bilar som varit registrerade alltså beg hos tesla och inte demo
Hej fattade inte helt vad du menade med denna mening ”Tom tesla begränsar bilens laddeffekt så batteriet inte degraderad onormalt” är nog trög hihi

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 20:16
av bylund
Maxeffekten går ner efter att man laddat mycket på superladdare. Jag har inte sett att parametrarna för detta skulle vara kända, d v s om det är antal gånger, tid, energi eller helt enkelt att batteriets hälsa mäts, innan maxeffekten sänks.

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 20:20
av ollnybb
bylund skrev:
Maxeffekten går ner efter att man laddat mycket på superladdare. Jag har inte sett att parametrarna för detta skulle vara kända, d v s om det är antal gånger, tid, energi eller helt enkelt att batteriets hälsa mäts, innan maxeffekten sänks.
Men vadå, innebär det att jag bara får lägre effekt efter ett antal laddningar? eller slits batterierna annorlunda?

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 20:23
av Smutt
Ladda inte bara SUC så funkar det perfekt grabben kör S75D utan laddning hemma eller job funkar bra

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 20:26
av bylund
ollnybb skrev:
bylund skrev:
Maxeffekten går ner efter att man laddat mycket på superladdare. Jag har inte sett att parametrarna för detta skulle vara kända, d v s om det är antal gånger, tid, energi eller helt enkelt att batteriets hälsa mäts, innan maxeffekten sänks.
Men vadå, innebär det att jag bara får lägre effekt efter ett antal laddningar? eller slits batterierna annorlunda?
Det rör sig om uppemot fem minuters längre laddning enligt Tesla.
https://electrek.co/2017/05/07/tesla-li ... r-charges/

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 01 okt 2017 20:49
av ollnybb
bylund skrev:
ollnybb skrev:
bylund skrev:
Maxeffekten går ner efter att man laddat mycket på superladdare. Jag har inte sett att parametrarna för detta skulle vara kända, d v s om det är antal gånger, tid, energi eller helt enkelt att batteriets hälsa mäts, innan maxeffekten sänks.
Men vadå, innebär det att jag bara får lägre effekt efter ett antal laddningar? eller slits batterierna annorlunda?
Det rör sig om uppemot fem minuters längre laddning enligt Tesla.
https://electrek.co/2017/05/07/tesla-li ... r-charges/
5 minter kan jag leva med så länge batterierna inte tar skada

Re: Tankar och funderingar inför köp

Postat: 02 okt 2017 06:01
av mati
ollnybb skrev:
Fast premiumpaketet i Teslan är ju löjligt. 55 papp för lite värme i stjärten, fetare subwoofer å nån biodefenceweapon-mode. Vad fan ska jag med det till? :shock: :D Då väljer jag hellre att inte fastna i en backe med is å snö
Observera att detta är det nya premiumpaketet. Om du satsar på en begagnad Model S är det inte samma premiumpaket. Förut fanns premium- och vinterpaket. Det senare inkluderande rumpvärme bak, uppvärmd ratt och uppvärmda spolarmunstycken.
Det gamla premiumpaketet har varierat, men det ingick bla elektrisk baklucka som är standard numera. Den bättre musikanläggningen ingick inte heller i premiumpaketet, den köptes separat.