Sida 1 av 2
Nissan Leaf - Laddning
Postat: 27 sep 2017 21:31
av neriksson
Hej,
På tisdag ska vi hämta ut vår Nissan Leaf och jag har en fråga angående laddning.
Jag har förstått att Leaf (2017 års modell) har Typ-1 uttag - men kan jag ladda på laddstationer och laddboxar med Typ-2 uttan om jag köper adaptern nedan?
Adapter typ 2 (fast kabel) - typ 1, 16/32A
Passar också på att fråga om det behövs någon sladd/adapter för att kunna ladda på ChaDeMo? Eller är det bara att ladda "out-of-the-box"?
Tar tacksamt emot andra "life pro tips" från er erfarna elbilister och Leaf-ägare.
Med vänlig hälsning.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 27 sep 2017 21:45
av LarsL
Du behöver en sådan här för att kunna ladda på stolpar med typ 2 uttag.
https://evconnect.se/collections/laddsl ... s-230v-16a
Men jag fick med en sådan när jag hämtade ut min leasing bil.
Till Chademo behöver du ingen kabel, den sitter på stolpen.
Däremot behöver du RFID brickor för att laddningen ska bli smidig. Appar och annat har en tendens att trassla. De kort du kan beställa hem är Clever, InCharge, Charge&Drive, Park&Charge och E.ON. Om du håller dig inom Sverige.
Laddare hittar du på Uppladdning.nu eller via appen PlugShare.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 27 sep 2017 22:09
av evilirish
På årsmodell 2016 fick man en typ2-kabel med på köpet på Tekna, men inte den billigaste (Visia). Mitten-varianten (Acenta) är jag osäker på om den ingick eller ej.
Mitt tips är att kolla med handlaren om typ2 kabel ingår, dumt att köpa en extra i onödan.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 06:30
av Bjelke
Länken i första inlägget går till en adapter som behövs om man vill ladda på en stolpe med kabel inbyggd och som då har typ2-kontakt, den är supersmart och den har jag inte ens sett förut faktiskt

Den ser omotiverat dyr ut men kan vara jäkligt bra att ha ibland
Precis som Lars skriver så behöver man en kabel som han länkar till om man kommer till en stolpe med typ 2 uttag (utan fast kabel alltså) och den kanske följer med bilen tom
Och som nämnts redan så kommer man till en CHAdeMO-laddare så är det bara att plugga in direkt i bilen i den kontakt som redan sitter där (gäller det även den billigaste versionen förresten?)...
Diverse kort och taggar hit och dit är tyvärr fortfarande ett nödvändigt ont på många ställen

Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 07:54
av LJac
Förutom den sedvanliga kabeln för långsam laddning hemma, fick jag också en typ 2 kabel då jag hämtade ut min Nissan Leaf Accenta i somras.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 15:11
av _TonyV
Det man behöver är enl mig:
Schuko kabel ( två hål i väggen med klump på sladden) till Typ1 ( Bilens högra, lilla laddkontakt, kommer med bilen)
Typ2 hane (laddstolpe kontakt) -> Typ 1 , denna ingick inte i 24Kwh bilarna har jag förstått, men iom 30 Kwh så bord den följt med ny bil.
Välj 1 fas 16 A om bilen har en laddare, annars ta en 32A varaiant med dubbel laddare i bilen.
https://evconnect.se/collections/laddsl ... s-230v-16a
Vill man lyxxa till det: Ställbar - Schucko kabel ( från 6- 16 A laddning)
https://evconnect.se/collections/portab ... 0-v-spiral
Överkurs:
Konvertern från Typ2 Hane (sitter på en fast typ2 kabel från laddstolpe) till Typ1, jag har under 3 år ännu inte hamnat vid en sån laddstolpe.
Andra konvertrar, Blå (enfas) Röd (3 fas) till valfrit i andra änden.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 19:56
av neriksson
Aha, då väntar jag och ser vad som följer med.
LarsL skrev:Däremot behöver du RFID brickor för att laddningen ska bli smidig. Appar och annat har en tendens att trassla. De kort du kan beställa hem är Clever, InCharge, Charge&Drive, Park&Charge och E.ON. Om du håller dig inom Sverige.
Laddare hittar du på Uppladdning.nu eller via appen PlugShare.
Jag har beställt hem Clever och Charge&Drive, men hade inte hört talas om dom andra.
InCharge har jag lyckats beställa, Park&Charge skrev inte uttryckligen att dom skickat något laddkort (men typ, om man läser mellan raderna) och E.ON. verkar erbjuda gratis laddning tills dom fått igång systemet någon gång i höst.
Tack för tipsen!

Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 20:06
av neriksson
_TonyV skrev:Det man behöver är enl mig:
Schuko kabel ( två hål i väggen med klump på sladden) till Typ1 ( Bilens högra, lilla laddkontakt, kommer med bilen)
Jag har inte helt förstått det här med Schuko.
Vad jag har läst och förstått från vissa håll så är det inte rekommenderat att ladda från ett vanligt vägguttag. Andra menar att det inte är några problem och jag har läst recensioner av bilen där testförarna har laddat på motorvärmaruttag.
Jag håller nu på att förhandla med BRF att jag ska få installera laddbox vid min parkeringsplats, men om dom nu vägrar eller drar ut på tiden;
Kan jag ladda Leafen från motorvärmaruttag? Dom är nyinstallerade i somras och dom har timer.
Hoppas du förstår vad jag menar med mitt svamlande...
_TonyV skrev:Välj 1 fas 16 A om bilen har en laddare, annars ta en 32A varaiant med dubbel laddare i bilen.
Jag ber om ursäkt för mina kanske ovanligt dumma frågor, men hur vet jag om bilen har en laddare eller inte?
Har letat igenom Nissans specifikationssida för bilen på nätet, men dom är förvånansvärt hemlighetsfulla om bilen.

Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 20:12
av Henrik Torphammar
neriksson skrev:Jag ber om ursäkt för mina kanske ovanligt dumma frågor, men hur vet jag om bilen har en laddare eller inte?
Har letat igenom Nissans specifikationssida för bilen på nätet, men dom är förvånansvärt hemlighetsfulla om bilen.

Lika förundrad över hur man kan köpa en bil för så mycket pengar utan att veta vad man köpt är jag över hur dåliga nissan fortfarande är på att tala om vad dem säljer. När du får bilen så får du öppna motorhuven och titta vad som sitter där helt enkelt, det finns en dekal på laddaren som talar om vilken det är. Bli inte rädd när du öppnar huven bara för motorpaketet ser ut som bilken bensinare som helst
Laddaren är den översta biten "topplocket", mellangården är fartreglaget/invertern som styr elmotorn och själva motorn är "vevhuset" längst ner på motorpaketet.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 20:21
av Bjelke
Att bilen HAR en inbyggd laddare är helt självklart iaf

frågan är däremot om det är en standard-laddare som kan
köra på 14,3 Ampere eller en dubbel-laddare som kan köra på det dubbla...
Standard-kabeln som följer med kör på 10 Ampere vilket normalt ska funka i ett vanligt uttag om det är i gott skick

Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 20:36
av neriksson
Henrik Torphammar skrev:Lika förundrad över hur man kan köpa en bil för så mycket pengar utan att veta vad man köpt
Jag har försökt tagit reda på så mycket som möjligt innan, men till slut kände jag att jag är tillräckligt redo att köpa elbil och lära mig längs vägen.
Har ingen aning om hur många cylindrar min fossilare har heller - behållit kunskapen om den bilen till strikt need-to-know-basis och det har funkat skapligt hittils.
Henrik Torphammar skrev:När du får bilen så får du öppna motorhuven och titta vad som sitter där helt enkelt, det finns en dekal på laddaren som talar om vilken det är. Bli inte rädd när du öppnar huven bara för motorpaketet ser ut som bilken bensinare som helst
Laddaren är den översta biten "topplocket", mellangården är fartreglaget/invertern som styr elmotorn och själva motorn är "vevhuset" längst ner på motorpaketet.
Haha, har förstått till min besvikelse att det inte finns någon "frunk" på Leafen.
Tack för hjälpen, får kika där när jag hämtat bilen.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 20:40
av neriksson
Bjelke skrev:Att bilen HAR en inbyggd laddare är helt självklart iaf
Haha, ja, det fattade jag ju egentligen nu när du säger det. Skyller på att jag är lite trött nu och fortfarande nybörjare
Bjelke skrev:Standard-kabeln som följer med kör på 10 Ampere vilket normalt ska funka i ett vanligt uttag om det är i gott skick

Ok, skönt. Då har jag i varje fall en liten backuplösning om det skulle krångla att få in en laddbox.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 20:48
av Teslaspolen
neriksson skrev:Henrik Torphammar skrev:Lika förundrad över hur man kan köpa en bil för så mycket pengar utan att veta vad man köpt
Jag har försökt tagit reda på så mycket som möjligt innan, men till slut kände jag att jag är tillräckligt redo att köpa elbil och lära mig längs vägen.
Har ingen aning om hur många cylindrar min fossilare har heller - behållit kunskapen om den bilen till strikt need-to-know-basis och det har funkat skapligt hittils.
Henrik Torphammar skrev:När du får bilen så får du öppna motorhuven och titta vad som sitter där helt enkelt, det finns en dekal på laddaren som talar om vilken det är. Bli inte rädd när du öppnar huven bara för motorpaketet ser ut som bilken bensinare som helst
Laddaren är den översta biten "topplocket", mellangården är fartreglaget/invertern som styr elmotorn och själva motorn är "vevhuset" längst ner på motorpaketet.
Haha, har förstått till min besvikelse att det inte finns någon "frunk" på Leafen.
Tack för hjälpen, får kika där när jag hämtat bilen.
Så länge man är villig att lära sig så kommer det gå bra!
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 20:56
av HelectriC
Bjelke skrev:Länken i första inlägget går till en adapter som behövs om man vill ladda på en stolpe med kabel inbyggd och som då har typ2-kontakt, den är supersmart och den har jag inte ens sett förut faktiskt

Den ser omotiverat dyr ut men kan vara jäkligt bra att ha ibland
Precis som Lars skriver så behöver man en kabel som han länkar till om man kommer till en stolpe med typ 2 uttag (utan fast kabel alltså) och den kanske följer med bilen tom
Och som nämnts redan så kommer man till en CHAdeMO-laddare så är det bara att plugga in direkt i bilen i den kontakt som redan sitter där (gäller det även den billigaste versionen förresten?)...
Diverse kort och taggar hit och dit är tyvärr fortfarande ett nödvändigt ont på många ställen

Sorry för att jag är dryg, men vad tillförde ditt inlägg som inte står i inläggen ovanför

Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 21:01
av LarsL
neriksson skrev:
Jag har inte helt förstått det här med Schuko.
Vad jag har läst och förstått från vissa håll så är det inte rekommenderat att ladda från ett vanligt vägguttag. Andra menar att det inte är några problem och jag har läst recensioner av bilen där testförarna har laddat på motorvärmaruttag.
Jag håller nu på att förhandla med BRF att jag ska få installera laddbox vid min parkeringsplats, men om dom nu vägrar eller drar ut på tiden;
Kan jag ladda Leafen från motorvärmaruttag? Dom är nyinstallerade i somras och dom har timer.
Hoppas du förstår vad jag menar med mitt svamlande...
Nej, det är inte rekommenderat att ladda från vilket vägguttag som helst. Men är det fräscha installationer som tål 10A under lång tid så är det okej.
Att ladda från ett motorvärmaruttag med timer funkar dåligt. Du laddar ungefär 10km per timme ur ett Schukel på 10A. Om då timer slår av efter någon timme så ger det ju inte särskilt mycket. Bäst är så klart att byta ut Schukel uttaget emot en Laddbox. Men att bara kunna koppla bort timer kan hjälpa mycket.
Det är nästan nödvändigt att kunna ladda hemma eller vid jobbet om inte elbilen ska bli en plåga. Så ansträng dig för att lösa laddningen även om det är lite svårt.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 21:11
av Bjelke
HelectriC skrev:Bjelke skrev:Länken i första inlägget går till en adapter som behövs om man vill ladda på en stolpe med kabel inbyggd och som då har typ2-kontakt, den är supersmart och den har jag inte ens sett förut faktiskt

Den ser omotiverat dyr ut men kan vara jäkligt bra att ha ibland
Precis som Lars skriver så behöver man en kabel som han länkar till om man kommer till en stolpe med typ 2 uttag (utan fast kabel alltså) och den kanske följer med bilen tom
Och som nämnts redan så kommer man till en CHAdeMO-laddare så är det bara att plugga in direkt i bilen i den kontakt som redan sitter där (gäller det även den billigaste versionen förresten?)...
Diverse kort och taggar hit och dit är tyvärr fortfarande ett nödvändigt ont på många ställen

Sorry för att jag är dryg, men vad tillförde ditt inlägg som inte står i inläggen ovanför


inte mycket, bara lite tydligare kanske...
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 28 sep 2017 21:13
av Limbster
neriksson skrev:
Jag har inte helt förstått det här med Schuko.
Vad jag har läst och förstått från vissa håll så är det inte rekommenderat att ladda från ett vanligt vägguttag. Andra menar att det inte är några problem och jag har läst recensioner av bilen där testförarna har laddat på motorvärmaruttag.
Jag håller nu på att förhandla med BRF att jag ska få installera laddbox vid min parkeringsplats, men om dom nu vägrar eller drar ut på tiden;
Kan jag ladda Leafen från motorvärmaruttag? Dom är nyinstallerade i somras och dom har timer.
Hoppas du förstår vad jag menar med mitt svamlande...
Går utmärkt att ladda från Schuko men var försiktig med värmeutveckling om du laddar med mer än 10A. Går nog bra att ladda från motorvärmaren på runt 10A vissa kan vara begränsade till 6A, titta vad den är byggd för att klara, problemet är timern, får springa ut och sätta igång den stup i kvarten, men sopor ska slängas, hund kanske ska rastas mm, så under en period kan det nog funka.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 29 sep 2017 06:35
av Henrik Torphammar
Teslaspolen skrev:Så länge man är villig att lära sig så kommer det gå bra!
Jag fuskade med en kampanj där Nissan Leasade ut bilar för 1600kr/mån. Hade aldrig vågat köpa en så dyr bil utan att veta allt, men det är ju personligt. Hade efter min leasing aldrig köpt en Leaf heller. (Den 2014 jag hade vad katastrof beträffande byggkvalitet.) Dock valde jag att leasa den ett år till för dubbla pengarna eftersom det gav mig relativt billiga mil och passade min slingriga väg bättre än min V70 D5.
Sen blir det ju lättare med tiden att köra elbil för all del om än lika dyrt i inköp.
2014 när jag hämtade min bil i Malmö,
Tre år senare,

Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 29 sep 2017 20:26
av neriksson
LarsL skrev:Nej, det är inte rekommenderat att ladda från vilket vägguttag som helst. Men är det fräscha installationer som tål 10A under lång tid så är det okej.
Kanske är svårt för dig att svara på, men hur ska man tänka på när man hälsar på hos andra som har villa? Vi vet ju inte om det är "fräsch installation" där eller inte.
Vi åker då och då och hälsar på svärfar och svärmor och är där några timmar. Ska jag vidta några försiktigthetsåtgärder om vi vill låna ett Schuko av dom för att ladda?
LarsL skrev:Det är nästan nödvändigt att kunna ladda hemma eller vid jobbet om inte elbilen ska bli en plåga. Så ansträng dig för att lösa laddningen även om det är lite svårt.
Vi kommer göra allt för att få installera en laddbox - men jag vet ju att det finns personer som av olika skäl är väldigt skeptiska till elbilar.

Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 29 sep 2017 20:32
av neriksson
Limbster skrev:Går utmärkt att ladda från Schuko men var försiktig med värmeutveckling om du laddar med mer än 10A. Går nog bra att ladda från motorvärmaren på runt 10A vissa kan vara begränsade till 6A, titta vad den är byggd för att klara, problemet är timern, får springa ut och sätta igång den stup i kvarten, men sopor ska slängas, hund kanske ska rastas mm, så under en period kan det nog funka.
Har nog tänkt om och tänker använda motorvärmeuttaget för att kunna slå på värme i bilen utan att behöva sno energi från batteriet.
Jag ser det som att vi har en kupévärmare

Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 29 sep 2017 20:35
av Henrik Torphammar
neriksson skrev:Har nog tänkt om och tänker använda motorvärmeuttaget för att kunna slå på värme i bilen utan att behöva sno energi från batteriet.
Jag ser det som att vi har en kupévärmare

Där får man sin förstas surprise. Timern till förvärmningen funkar inte om du inte har sladden i oavsett batterinivå. Appen slutar funka när utetemperaturen når så lågt att den behövs

Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 29 sep 2017 20:36
av bylund
neriksson skrev:LarsL skrev:Nej, det är inte rekommenderat att ladda från vilket vägguttag som helst. Men är det fräscha installationer som tål 10A under lång tid så är det okej.
Kanske är svårt för dig att svara på, men hur ska man tänka på när man hälsar på hos andra som har villa? Vi vet ju inte om det är "fräsch installation" där eller inte.
Vi åker då och då och hälsar på svärfar och svärmor och är där några timmar. Ska jag vidta några försiktigthetsåtgärder om vi vill låna ett Schuko av dom för att ladda?
Man kan ställa ner laddströmmen (för det antar jag att man kan), så att man inte laddar snabbare än man behöver. Då blir det mindre värmeutveckling i ledningar och kontakter.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 29 sep 2017 20:40
av bylund
LarsL skrev:
... Schukel på 10A. ... Schukel uttaget ...
Vad är egentligen grejen med att konsekvent skriva Schukel istället för Schuko? Det är i så många inlägg från dig att jag börjar undra om det är ett skämt jag inte förstår.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 29 sep 2017 20:41
av neriksson
Henrik Torphammar skrev:Där får man sin förstas surprise. Timern till förvärmningen funkar inte om du inte har sladden i oavsett batterinivå. Appen slutar funka när utetemperaturen når så lågt att den behövs

Vet inte om jag missförstår dig, men enligt Tibor så går det att starta värmningen även om bilen inte laddas.
Tibor's artikel 'Ett år med Leif' skrev:Men i gengäld har jag i stort sett aldrig behövt skrapa vindrutan – man tar bara upp mobilen och startar kupévärmen sådär 20 minuter innan, vilket funkar bra även när hon är oansluten till eluttag.
Länk till artikeln
Stämmer inte det?
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 29 sep 2017 20:42
av neriksson
bylund skrev:Man kan ställa ner laddströmmen (för det antar jag att man kan), så att man inte laddar snabbare än man behöver. Då blir det mindre värmeutveckling i ledningar och kontakter.
Ok, tack för tipset.
