Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”
Postat: 24 sep 2017 12:36
Men så kör de ju också en Leaf...
Ja det verkar ju vara lite bakvänt det hela...Nicke Nyfiken skrev:I "Faktarutan" konstaterar journalisten att det är bättre för långpendlaren att skaffa laddhybrid fram tills laddningsställena blivit fler.![]()
Jag pendlar 30 mil enkel väg till jobbet. Det funkar alldeles utmärkt med elbil.
Tyckte jag med tills jag insåg att min X lastade mer än min Toyota Verso...dhogborg skrev:Det verkligt töntiga är att det inte finns en eldriven kombi, inte ens på horisonten som det ser ut nu.
1,5? Verkar lite overkill med ludicrous-lastbil.nek0 skrev:Till samma pris?Remuz skrev:Tyckte jag med tills jag insåg att min X lastade mer än min Toyota Verso...dhogborg skrev:Det verkligt töntiga är att det inte finns en eldriven kombi, inte ens på horisonten som det ser ut nu.
For 1 500 000 kr får man ganska stor lastbil
Precis, för långpendlaren är det väl ingen ide att köpa en laddhybrid. Laddhybrid ska man köpa om man har kort pendling och gillar att köra omkring med husvagn på helgerna.Teslaspolen skrev:Ja det verkar ju vara lite bakvänt det hela...Nicke Nyfiken skrev:I "Faktarutan" konstaterar journalisten att det är bättre för långpendlaren att skaffa laddhybrid fram tills laddningsställena blivit fler.![]()
Jag pendlar 30 mil enkel väg till jobbet. Det funkar alldeles utmärkt med elbil.
Absolut. Jag var extremt nöjd med min Toyota, än mer nöjd med min X. Dock 5x priset, tror inte jag är 5x nöjd. Dock kör jag 2.5x mer än innannek0 skrev:Då är vi överens att den har mindre lastutrymme än en lastbil för 1 500 000 krRemuz skrev:Exakt, men den har mer lastutrymme än kombin jag hade innan.
Självklart lastar X mycket, men så är den också 2 dm bredare och 3 dm längre än min nuvarande ganska stora kombi, det gör skillnad i stadstrafik och pressade situationer i parkeringshus. Förmånsvärdet på X är tyvärr för högt för mig. Ska om några veckor ta ut en model S med barn och allt på roadtrip, så får vi se vad familjen säger.Remuz skrev:Tyckte jag med tills jag insåg att min X lastade mer än min Toyota Verso...
Nja, det är inte riktigt samma sak. En Tesla är en ren dröm att köra, det håller jag med om helt utan diskussion. Jag har aldrig kört en lika härlig bil. Och det är tveksamt om jag någonsin kommer ha en lika härlig bil igen.Smutt skrev:Färdig utvecklad??? Jag har aldrig kört nåt lika härligt, så slutsatsen måste logiskt vara att Tesla är den enda färdigutvecklade bilen![]()
Om du menade AP så är det ett tillval
Det här är saker jag tycker Teslan brister i:mati skrev:Nja, det är inte riktigt samma sak. En Tesla är en ren dröm att köra, det håller jag med om helt utan diskussion. Jag har aldrig kört en lika härlig bil. Och det är tveksamt om jag någonsin kommer ha en lika härlig bil igen.Smutt skrev:Färdig utvecklad??? Jag har aldrig kört nåt lika härligt, så slutsatsen måste logiskt vara att Tesla är den enda färdigutvecklade bilen![]()
Om du menade AP så är det ett tillval
Men den är inte färdig i den meningen att den är fulländad. Bilarna är ihopskruvade på en nivå som inte är i klass med bilens pris, framförallt är det stor variation mellan olika bilar. Vissa verkar vara bra och felfria, andra har dörrar som inte går att stänga eller ännu värre. Det tyder på att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man bygger bilar. Det kan man ha visst överseende med iom att de är fortfarande nya på marknaden, men det går inte helt att bortse från att bilarna haft och fortfarande har sina brister.
Det andra är ju mjukvaran. Ja, AP är tillval. Men vad får man om man inte väljer AP, eller för den delen, vad får man när man väljer AP? Mindre än i en enkel mellanklassbil när det gäller t.ex. säkerhet (blind-spot, fotgängardetektering, varning för korsande trafik osv). Om man utgår ifrån att det inte är meningen att en Tesla inte behöver vara utrustad med dessa standardfunktioner så är enkla slutsatsen att den inte är färdig.
Dåligt ljus ja jämfört med annat i premium segment har tyvärr att göra med att det är amerikansk bil och inte nog med det lägg till korkad eu regel som gör att det blir 25W istället för 35W som det är på alla andra bilar ( xenon vad det gäller LED är skillnaden motsvarande i lumen)Verdi skrev:Det här är saker jag tycker Teslan brister i:mati skrev:Nja, det är inte riktigt samma sak. En Tesla är en ren dröm att köra, det håller jag med om helt utan diskussion. Jag har aldrig kört en lika härlig bil. Och det är tveksamt om jag någonsin kommer ha en lika härlig bil igen.Smutt skrev:Färdig utvecklad??? Jag har aldrig kört nåt lika härligt, så slutsatsen måste logiskt vara att Tesla är den enda färdigutvecklade bilen![]()
Om du menade AP så är det ett tillval
Men den är inte färdig i den meningen att den är fulländad. Bilarna är ihopskruvade på en nivå som inte är i klass med bilens pris, framförallt är det stor variation mellan olika bilar. Vissa verkar vara bra och felfria, andra har dörrar som inte går att stänga eller ännu värre. Det tyder på att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man bygger bilar. Det kan man ha visst överseende med iom att de är fortfarande nya på marknaden, men det går inte helt att bortse från att bilarna haft och fortfarande har sina brister.
Det andra är ju mjukvaran. Ja, AP är tillval. Men vad får man om man inte väljer AP, eller för den delen, vad får man när man väljer AP? Mindre än i en enkel mellanklassbil när det gäller t.ex. säkerhet (blind-spot, fotgängardetektering, varning för korsande trafik osv). Om man utgår ifrån att det inte är meningen att en Tesla inte behöver vara utrustad med dessa standardfunktioner så är enkla slutsatsen att den inte är färdig.
- Dåligt ljus. Dåligt sken, ingen "aktiv" hantering av ljuskäglan. (Googla Mercedes ILS, BMW Adaptive LED eller Audi Matrix LED.) Dåligt fungerande helljusautomatik även av det enkla på/av-slaget.
- Ingen regnsensor
- AP2 har ingen skyltavläsning av hastigheten utan förlitar sig på GPS-data. Total katastrof egentligen och gör körning på autopilot problematisk då den missar tillfälliga hastighetsskyltar och nyligen omskyltade sträckor.
- Ingen döda vinkeln-varnare. Hade BLIS i min Volvo och det fungerade faktiskt bra. Förutom när det regnade. Men den gjorde tack och lov bara fel åt rätt håll. Dvs den varnade för ofta och aldrig för sällan.
- Nervös adaptiv farthållare och en AP som egentligen bara kan användas på motorväg.
- Alldeles för generösa toleranser i tillverkningen vilket ger stora glipor i karossen och annat.
Dock så är det ju en bil som saknar konkurrenter på många sätt. Finns tack och lov en väldigt lång lista med fördelar också. Tyvärr tänker man inte på de lika ofta. Så fungerar väl i alla fall jag är jag rädd.
Vad har detta med "Laddhybrid" att göra?e5m1r skrev:Dåligt ljus ja jämfört med annat i premium segment har tyvärr att göra med att det är amerikansk bil och inte nog med det lägg till korkad eu regel som gör att det blir 25W istället för 35W som det är på alla andra bilar ( xenon vad det gäller LED är skillnaden motsvarande i lumen)Verdi skrev:Det här är saker jag tycker Teslan brister i:mati skrev:Nja, det är inte riktigt samma sak. En Tesla är en ren dröm att köra, det håller jag med om helt utan diskussion. Jag har aldrig kört en lika härlig bil. Och det är tveksamt om jag någonsin kommer ha en lika härlig bil igen.Smutt skrev:Färdig utvecklad??? Jag har aldrig kört nåt lika härligt, så slutsatsen måste logiskt vara att Tesla är den enda färdigutvecklade bilen![]()
Om du menade AP så är det ett tillval
Men den är inte färdig i den meningen att den är fulländad. Bilarna är ihopskruvade på en nivå som inte är i klass med bilens pris, framförallt är det stor variation mellan olika bilar. Vissa verkar vara bra och felfria, andra har dörrar som inte går att stänga eller ännu värre. Det tyder på att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man bygger bilar. Det kan man ha visst överseende med iom att de är fortfarande nya på marknaden, men det går inte helt att bortse från att bilarna haft och fortfarande har sina brister.
Det andra är ju mjukvaran. Ja, AP är tillval. Men vad får man om man inte väljer AP, eller för den delen, vad får man när man väljer AP? Mindre än i en enkel mellanklassbil när det gäller t.ex. säkerhet (blind-spot, fotgängardetektering, varning för korsande trafik osv). Om man utgår ifrån att det inte är meningen att en Tesla inte behöver vara utrustad med dessa standardfunktioner så är enkla slutsatsen att den inte är färdig.
- Dåligt ljus. Dåligt sken, ingen "aktiv" hantering av ljuskäglan. (Googla Mercedes ILS, BMW Adaptive LED eller Audi Matrix LED.) Dåligt fungerande helljusautomatik även av det enkla på/av-slaget.
- Ingen regnsensor
- AP2 har ingen skyltavläsning av hastigheten utan förlitar sig på GPS-data. Total katastrof egentligen och gör körning på autopilot problematisk då den missar tillfälliga hastighetsskyltar och nyligen omskyltade sträckor.
- Ingen döda vinkeln-varnare. Hade BLIS i min Volvo och det fungerade faktiskt bra. Förutom när det regnade. Men den gjorde tack och lov bara fel åt rätt håll. Dvs den varnade för ofta och aldrig för sällan.
- Nervös adaptiv farthållare och en AP som egentligen bara kan användas på motorväg.
- Alldeles för generösa toleranser i tillverkningen vilket ger stora glipor i karossen och annat.
Dock så är det ju en bil som saknar konkurrenter på många sätt. Finns tack och lov en väldigt lång lista med fördelar också. Tyvärr tänker man inte på de lika ofta. Så fungerar väl i alla fall jag är jag rädd.
Helljusautomatik skylltavläsning dödavinkeln ( om än otydlig ) funkar med AP1
Karosspassning typisk USA bil
Du har tråden om laddhybriderna ballat ut, men när det ändå blir OT: Vi har blind-spot detekteringen i vår lilla Mazda och jag hade det i min CX-5 från 2014. Det är radarbaserat, dvs det sitter två stycken radar i bakre stötfångaren. Den varnar också när man blir ikappkörd av en snabbare bil, eller när bakomvarande bil blir omkörd (!). En mycket bra funktion som har räddad mig ett antal gånger eftersom jag har varit för ouppmärksam. Jag är inte längre riktigt så van vid att köra i tät stadstrafik, jag har väl blivit alltför "lantisifierad" eller nåt. Då är det fint när bilen påminner mig om att det kan finnas andra bilar bakom.Verdi skrev:- Ingen döda vinkeln-varnare. Hade BLIS i min Volvo och det fungerade faktiskt bra. Förutom när det regnade. Men den gjorde tack och lov bara fel åt rätt håll. Dvs den varnade för ofta och aldrig för sällan.
Nu till frågan. Hur ser det ut? Den har väl inga symboler i speglarna eller? Hur och var nånstans visas det då? Plingar den till också?e5m1r skrev:... dödavinkeln ( om än otydlig ) funkar med AP1
Plingar inte och sitter i mittskärmen (där av otydlig) använder ultrasonic på sidanmati skrev:Du har tråden om laddhybriderna ballat ut, men när det ändå blir OT: Vi har blind-spot detekteringen i vår lilla Mazda och jag hade det i min CX-5 från 2014. Det är radarbaserat, dvs det sitter två stycken radar i bakre stötfångaren. Den varnar också när man blir ikappkörd av en snabbare bil, eller när bakomvarande bil blir omkörd (!). En mycket bra funktion som har räddad mig ett antal gånger eftersom jag har varit för ouppmärksam. Jag är inte längre riktigt så van vid att köra i tät stadstrafik, jag har väl blivit alltför "lantisifierad" eller nåt. Då är det fint när bilen påminner mig om att det kan finnas andra bilar bakom.Verdi skrev:- Ingen döda vinkeln-varnare. Hade BLIS i min Volvo och det fungerade faktiskt bra. Förutom när det regnade. Men den gjorde tack och lov bara fel åt rätt håll. Dvs den varnade för ofta och aldrig för sällan.![]()
Nu till frågan. Hur ser det ut? Den har väl inga symboler i speglarna eller? Hur och var nånstans visas det då? Plingar den till också?e5m1r skrev:... dödavinkeln ( om än otydlig ) funkar med AP1
Jaha, okej. Men det är ju likadant i AP2-bilar. Jag tittar sällan på vad som visas där, den visar ju allt möjligt från trafikskyltar över grässtrån till mitträcken. Jag skulle inte direkt kalla det för blind-spot detektering. Men visst, man ser att nånting är ganska nära bilen. Det var det du menade med "otydligt" alltså.e5m1r skrev:Plingar inte och sitter i mittskärmen (där av otydlig) använder ultrasonic på sidan
Vet inte hur det är på AP2-bilar men med AP1 funkar det som så att om man börjar "svänga" in mot en bil i döda vinkeln så piper det och bilen håller emot i ratten. Det känns väldigt distinkt. Samma sak om någon i döda vinkeln försöker köra på dig, då svänger bilen undan och piper samtidigt. Och detta funkar utan att APn är igång.mati skrev:Jaha, okej. Men det är ju likadant i AP2-bilar. Jag tittar sällan på vad som visas där, den visar ju allt möjligt från trafikskyltar över grässtrån till mitträcken. Jag skulle inte direkt kalla det för blind-spot detektering. Men visst, man ser att nånting är ganska nära bilen. Det var det du menade med "otydligt" alltså.e5m1r skrev:Plingar inte och sitter i mittskärmen (där av otydlig) använder ultrasonic på sidan
Ap2 ligger eftermati skrev:Det gör inte AP2, inte vad jag har märkt i alla fall.