Sida 1 av 1

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 12:36
av Jojo
Men så kör de ju också en Leaf...

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 12:37
av Nicke Nyfiken
I "Faktarutan" konstaterar journalisten att det är bättre för långpendlaren att skaffa laddhybrid fram tills laddningsställena blivit fler. :lol:

Jag pendlar 30 mil enkel väg till jobbet. Det funkar alldeles utmärkt med elbil. :mrgreen:

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 15:30
av bonath
Jag har pendlat Halmstad - Nässjö, 20 mil, hela sommaren med min Leaf 30 kWh.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 15:42
av Teslaspolen
Nicke Nyfiken skrev:
I "Faktarutan" konstaterar journalisten att det är bättre för långpendlaren att skaffa laddhybrid fram tills laddningsställena blivit fler. :lol:

Jag pendlar 30 mil enkel väg till jobbet. Det funkar alldeles utmärkt med elbil. :mrgreen:
Ja det verkar ju vara lite bakvänt det hela...

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 15:47
av dhogborg
Det verkligt töntiga är att det inte finns en eldriven kombi, inte ens på horisonten som det ser ut nu.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 17:08
av Remuz
dhogborg skrev:
Det verkligt töntiga är att det inte finns en eldriven kombi, inte ens på horisonten som det ser ut nu.
Tyckte jag med tills jag insåg att min X lastade mer än min Toyota Verso...

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 17:50
av Legato
nek0 skrev:
Remuz skrev:
dhogborg skrev:
Det verkligt töntiga är att det inte finns en eldriven kombi, inte ens på horisonten som det ser ut nu.
Tyckte jag med tills jag insåg att min X lastade mer än min Toyota Verso...
Till samma pris?
For 1 500 000 kr får man ganska stor lastbil :)
1,5? Verkar lite overkill med ludicrous-lastbil.

En X75 kostar ganska exakt en miljon efter miljöbonus med normal utrustning.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 18:32
av Remuz
Pris var ju inte en faktor som nämns. Ingen eldriven kombi var problemet, det löste model X för mig.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 18:37
av Laban
Teslaspolen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
I "Faktarutan" konstaterar journalisten att det är bättre för långpendlaren att skaffa laddhybrid fram tills laddningsställena blivit fler. :lol:

Jag pendlar 30 mil enkel väg till jobbet. Det funkar alldeles utmärkt med elbil. :mrgreen:
Ja det verkar ju vara lite bakvänt det hela...
Precis, för långpendlaren är det väl ingen ide att köpa en laddhybrid. Laddhybrid ska man köpa om man har kort pendling och gillar att köra omkring med husvagn på helgerna.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 19:15
av Remuz
Exakt, men den har mer lastutrymme än kombin jag hade innan.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 19:43
av Toja
Det är konstigt att Biltillverkarna skryter om hur bra en Hybrid är.
Tex vår bil drar bara 0,35 l/mil.
Då borde många undra: om det är så bra med elmotor i bilen, så borde vi ha en med endast elmotor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 20:30
av Remuz
nek0 skrev:
Remuz skrev:
Exakt, men den har mer lastutrymme än kombin jag hade innan.
Då är vi överens att den har mindre lastutrymme än en lastbil för 1 500 000 kr :)
Absolut. Jag var extremt nöjd med min Toyota, än mer nöjd med min X. Dock 5x priset, tror inte jag är 5x nöjd. Dock kör jag 2.5x mer än innan :)

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 21:14
av Smutt
Färdig utvecklad??? Jag har aldrig kört nåt lika härligt, så slutsatsen måste logiskt vara att Tesla är den enda färdigutvecklade bilen :)
Om du menade AP så är det ett tillval

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 24 sep 2017 21:54
av dhogborg
Remuz skrev:
Tyckte jag med tills jag insåg att min X lastade mer än min Toyota Verso...
Självklart lastar X mycket, men så är den också 2 dm bredare och 3 dm längre än min nuvarande ganska stora kombi, det gör skillnad i stadstrafik och pressade situationer i parkeringshus. Förmånsvärdet på X är tyvärr för högt för mig. Ska om några veckor ta ut en model S med barn och allt på roadtrip, så får vi se vad familjen säger.

Ja det var offtopic-frustration det. :)

On-topic, från egen erfarnhet: tidningens faktaruta har fel, laddhybrid passar inte de som pendlar långt, utan de som pendlar kort. De som har lång pendling ska ha elbil. Laddhybrid kan fungera om man laddar så mycket att sommarens roadtrip försummas av övriga årets låga eller obefintliga förbrukning. Men det är fortfarande en halvmesyr, och det är en smula töntigt att behöva vara nervös över räckvidd för att komma hem utan bensin.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 25 sep 2017 09:17
av mati
Smutt skrev:
Färdig utvecklad??? Jag har aldrig kört nåt lika härligt, så slutsatsen måste logiskt vara att Tesla är den enda färdigutvecklade bilen :)
Om du menade AP så är det ett tillval
Nja, det är inte riktigt samma sak. En Tesla är en ren dröm att köra, det håller jag med om helt utan diskussion. Jag har aldrig kört en lika härlig bil. Och det är tveksamt om jag någonsin kommer ha en lika härlig bil igen.
Men den är inte färdig i den meningen att den är fulländad. Bilarna är ihopskruvade på en nivå som inte är i klass med bilens pris, framförallt är det stor variation mellan olika bilar. Vissa verkar vara bra och felfria, andra har dörrar som inte går att stänga eller ännu värre. Det tyder på att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man bygger bilar. Det kan man ha visst överseende med iom att de är fortfarande nya på marknaden, men det går inte helt att bortse från att bilarna haft och fortfarande har sina brister.
Det andra är ju mjukvaran. Ja, AP är tillval. Men vad får man om man inte väljer AP, eller för den delen, vad får man när man väljer AP? Mindre än i en enkel mellanklassbil när det gäller t.ex. säkerhet (blind-spot, fotgängardetektering, varning för korsande trafik osv). Om man utgår ifrån att det inte är meningen att en Tesla inte behöver vara utrustad med dessa standardfunktioner så är enkla slutsatsen att den inte är färdig.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 25 sep 2017 09:41
av Verdi
mati skrev:
Smutt skrev:
Färdig utvecklad??? Jag har aldrig kört nåt lika härligt, så slutsatsen måste logiskt vara att Tesla är den enda färdigutvecklade bilen :)
Om du menade AP så är det ett tillval
Nja, det är inte riktigt samma sak. En Tesla är en ren dröm att köra, det håller jag med om helt utan diskussion. Jag har aldrig kört en lika härlig bil. Och det är tveksamt om jag någonsin kommer ha en lika härlig bil igen.
Men den är inte färdig i den meningen att den är fulländad. Bilarna är ihopskruvade på en nivå som inte är i klass med bilens pris, framförallt är det stor variation mellan olika bilar. Vissa verkar vara bra och felfria, andra har dörrar som inte går att stänga eller ännu värre. Det tyder på att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man bygger bilar. Det kan man ha visst överseende med iom att de är fortfarande nya på marknaden, men det går inte helt att bortse från att bilarna haft och fortfarande har sina brister.
Det andra är ju mjukvaran. Ja, AP är tillval. Men vad får man om man inte väljer AP, eller för den delen, vad får man när man väljer AP? Mindre än i en enkel mellanklassbil när det gäller t.ex. säkerhet (blind-spot, fotgängardetektering, varning för korsande trafik osv). Om man utgår ifrån att det inte är meningen att en Tesla inte behöver vara utrustad med dessa standardfunktioner så är enkla slutsatsen att den inte är färdig.
Det här är saker jag tycker Teslan brister i:

- Dåligt ljus. Dåligt sken, ingen "aktiv" hantering av ljuskäglan. (Googla Mercedes ILS, BMW Adaptive LED eller Audi Matrix LED.) Dåligt fungerande helljusautomatik även av det enkla på/av-slaget.
- Ingen regnsensor
- AP2 har ingen skyltavläsning av hastigheten utan förlitar sig på GPS-data. Total katastrof egentligen och gör körning på autopilot problematisk då den missar tillfälliga hastighetsskyltar och nyligen omskyltade sträckor.
- Ingen döda vinkeln-varnare. Hade BLIS i min Volvo och det fungerade faktiskt bra. Förutom när det regnade. Men den gjorde tack och lov bara fel åt rätt håll. Dvs den varnade för ofta och aldrig för sällan.
- Nervös adaptiv farthållare och en AP som egentligen bara kan användas på motorväg.
- Alldeles för generösa toleranser i tillverkningen vilket ger stora glipor i karossen och annat.


Dock så är det ju en bil som saknar konkurrenter på många sätt. Finns tack och lov en väldigt lång lista med fördelar också. Tyvärr tänker man inte på de lika ofta. Så fungerar väl i alla fall jag är jag rädd.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 25 sep 2017 09:49
av e5m1r
Verdi skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
Färdig utvecklad??? Jag har aldrig kört nåt lika härligt, så slutsatsen måste logiskt vara att Tesla är den enda färdigutvecklade bilen :)
Om du menade AP så är det ett tillval
Nja, det är inte riktigt samma sak. En Tesla är en ren dröm att köra, det håller jag med om helt utan diskussion. Jag har aldrig kört en lika härlig bil. Och det är tveksamt om jag någonsin kommer ha en lika härlig bil igen.
Men den är inte färdig i den meningen att den är fulländad. Bilarna är ihopskruvade på en nivå som inte är i klass med bilens pris, framförallt är det stor variation mellan olika bilar. Vissa verkar vara bra och felfria, andra har dörrar som inte går att stänga eller ännu värre. Det tyder på att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man bygger bilar. Det kan man ha visst överseende med iom att de är fortfarande nya på marknaden, men det går inte helt att bortse från att bilarna haft och fortfarande har sina brister.
Det andra är ju mjukvaran. Ja, AP är tillval. Men vad får man om man inte väljer AP, eller för den delen, vad får man när man väljer AP? Mindre än i en enkel mellanklassbil när det gäller t.ex. säkerhet (blind-spot, fotgängardetektering, varning för korsande trafik osv). Om man utgår ifrån att det inte är meningen att en Tesla inte behöver vara utrustad med dessa standardfunktioner så är enkla slutsatsen att den inte är färdig.
Det här är saker jag tycker Teslan brister i:

- Dåligt ljus. Dåligt sken, ingen "aktiv" hantering av ljuskäglan. (Googla Mercedes ILS, BMW Adaptive LED eller Audi Matrix LED.) Dåligt fungerande helljusautomatik även av det enkla på/av-slaget.
- Ingen regnsensor
- AP2 har ingen skyltavläsning av hastigheten utan förlitar sig på GPS-data. Total katastrof egentligen och gör körning på autopilot problematisk då den missar tillfälliga hastighetsskyltar och nyligen omskyltade sträckor.
- Ingen döda vinkeln-varnare. Hade BLIS i min Volvo och det fungerade faktiskt bra. Förutom när det regnade. Men den gjorde tack och lov bara fel åt rätt håll. Dvs den varnade för ofta och aldrig för sällan.
- Nervös adaptiv farthållare och en AP som egentligen bara kan användas på motorväg.
- Alldeles för generösa toleranser i tillverkningen vilket ger stora glipor i karossen och annat.


Dock så är det ju en bil som saknar konkurrenter på många sätt. Finns tack och lov en väldigt lång lista med fördelar också. Tyvärr tänker man inte på de lika ofta. Så fungerar väl i alla fall jag är jag rädd.
Dåligt ljus ja jämfört med annat i premium segment har tyvärr att göra med att det är amerikansk bil och inte nog med det lägg till korkad eu regel som gör att det blir 25W istället för 35W som det är på alla andra bilar ( xenon vad det gäller LED är skillnaden motsvarande i lumen)
Helljusautomatik skylltavläsning dödavinkeln ( om än otydlig ) funkar med AP1
Karosspassning typisk USA bil

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 25 sep 2017 09:59
av Foluke
e5m1r skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
Färdig utvecklad??? Jag har aldrig kört nåt lika härligt, så slutsatsen måste logiskt vara att Tesla är den enda färdigutvecklade bilen :)
Om du menade AP så är det ett tillval
Nja, det är inte riktigt samma sak. En Tesla är en ren dröm att köra, det håller jag med om helt utan diskussion. Jag har aldrig kört en lika härlig bil. Och det är tveksamt om jag någonsin kommer ha en lika härlig bil igen.
Men den är inte färdig i den meningen att den är fulländad. Bilarna är ihopskruvade på en nivå som inte är i klass med bilens pris, framförallt är det stor variation mellan olika bilar. Vissa verkar vara bra och felfria, andra har dörrar som inte går att stänga eller ännu värre. Det tyder på att Tesla fortfarande inte har lärt sig hur man bygger bilar. Det kan man ha visst överseende med iom att de är fortfarande nya på marknaden, men det går inte helt att bortse från att bilarna haft och fortfarande har sina brister.
Det andra är ju mjukvaran. Ja, AP är tillval. Men vad får man om man inte väljer AP, eller för den delen, vad får man när man väljer AP? Mindre än i en enkel mellanklassbil när det gäller t.ex. säkerhet (blind-spot, fotgängardetektering, varning för korsande trafik osv). Om man utgår ifrån att det inte är meningen att en Tesla inte behöver vara utrustad med dessa standardfunktioner så är enkla slutsatsen att den inte är färdig.
Det här är saker jag tycker Teslan brister i:

- Dåligt ljus. Dåligt sken, ingen "aktiv" hantering av ljuskäglan. (Googla Mercedes ILS, BMW Adaptive LED eller Audi Matrix LED.) Dåligt fungerande helljusautomatik även av det enkla på/av-slaget.
- Ingen regnsensor
- AP2 har ingen skyltavläsning av hastigheten utan förlitar sig på GPS-data. Total katastrof egentligen och gör körning på autopilot problematisk då den missar tillfälliga hastighetsskyltar och nyligen omskyltade sträckor.
- Ingen döda vinkeln-varnare. Hade BLIS i min Volvo och det fungerade faktiskt bra. Förutom när det regnade. Men den gjorde tack och lov bara fel åt rätt håll. Dvs den varnade för ofta och aldrig för sällan.
- Nervös adaptiv farthållare och en AP som egentligen bara kan användas på motorväg.
- Alldeles för generösa toleranser i tillverkningen vilket ger stora glipor i karossen och annat.


Dock så är det ju en bil som saknar konkurrenter på många sätt. Finns tack och lov en väldigt lång lista med fördelar också. Tyvärr tänker man inte på de lika ofta. Så fungerar väl i alla fall jag är jag rädd.
Dåligt ljus ja jämfört med annat i premium segment har tyvärr att göra med att det är amerikansk bil och inte nog med det lägg till korkad eu regel som gör att det blir 25W istället för 35W som det är på alla andra bilar ( xenon vad det gäller LED är skillnaden motsvarande i lumen)
Helljusautomatik skylltavläsning dödavinkeln ( om än otydlig ) funkar med AP1
Karosspassning typisk USA bil
Vad har detta med "Laddhybrid" att göra?

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 25 sep 2017 10:03
av mati
Verdi skrev:
- Ingen döda vinkeln-varnare. Hade BLIS i min Volvo och det fungerade faktiskt bra. Förutom när det regnade. Men den gjorde tack och lov bara fel åt rätt håll. Dvs den varnade för ofta och aldrig för sällan.
Du har tråden om laddhybriderna ballat ut, men när det ändå blir OT: Vi har blind-spot detekteringen i vår lilla Mazda och jag hade det i min CX-5 från 2014. Det är radarbaserat, dvs det sitter två stycken radar i bakre stötfångaren. Den varnar också när man blir ikappkörd av en snabbare bil, eller när bakomvarande bil blir omkörd (!). En mycket bra funktion som har räddad mig ett antal gånger eftersom jag har varit för ouppmärksam. Jag är inte längre riktigt så van vid att köra i tät stadstrafik, jag har väl blivit alltför "lantisifierad" eller nåt. Då är det fint när bilen påminner mig om att det kan finnas andra bilar bakom. ;)
e5m1r skrev:
... dödavinkeln ( om än otydlig ) funkar med AP1
Nu till frågan. Hur ser det ut? Den har väl inga symboler i speglarna eller? Hur och var nånstans visas det då? Plingar den till också?

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 25 sep 2017 10:09
av e5m1r
mati skrev:
Verdi skrev:
- Ingen döda vinkeln-varnare. Hade BLIS i min Volvo och det fungerade faktiskt bra. Förutom när det regnade. Men den gjorde tack och lov bara fel åt rätt håll. Dvs den varnade för ofta och aldrig för sällan.
Du har tråden om laddhybriderna ballat ut, men när det ändå blir OT: Vi har blind-spot detekteringen i vår lilla Mazda och jag hade det i min CX-5 från 2014. Det är radarbaserat, dvs det sitter två stycken radar i bakre stötfångaren. Den varnar också när man blir ikappkörd av en snabbare bil, eller när bakomvarande bil blir omkörd (!). En mycket bra funktion som har räddad mig ett antal gånger eftersom jag har varit för ouppmärksam. Jag är inte längre riktigt så van vid att köra i tät stadstrafik, jag har väl blivit alltför "lantisifierad" eller nåt. Då är det fint när bilen påminner mig om att det kan finnas andra bilar bakom. ;)
e5m1r skrev:
... dödavinkeln ( om än otydlig ) funkar med AP1
Nu till frågan. Hur ser det ut? Den har väl inga symboler i speglarna eller? Hur och var nånstans visas det då? Plingar den till också?
Plingar inte och sitter i mittskärmen (där av otydlig) använder ultrasonic på sidan
Bild

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 25 sep 2017 10:15
av mati
e5m1r skrev:
Plingar inte och sitter i mittskärmen (där av otydlig) använder ultrasonic på sidan
Jaha, okej. Men det är ju likadant i AP2-bilar. Jag tittar sällan på vad som visas där, den visar ju allt möjligt från trafikskyltar över grässtrån till mitträcken. Jag skulle inte direkt kalla det för blind-spot detektering. Men visst, man ser att nånting är ganska nära bilen. Det var det du menade med "otydligt" alltså.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 25 sep 2017 10:37
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
e5m1r skrev:
Plingar inte och sitter i mittskärmen (där av otydlig) använder ultrasonic på sidan
Jaha, okej. Men det är ju likadant i AP2-bilar. Jag tittar sällan på vad som visas där, den visar ju allt möjligt från trafikskyltar över grässtrån till mitträcken. Jag skulle inte direkt kalla det för blind-spot detektering. Men visst, man ser att nånting är ganska nära bilen. Det var det du menade med "otydligt" alltså.
Vet inte hur det är på AP2-bilar men med AP1 funkar det som så att om man börjar "svänga" in mot en bil i döda vinkeln så piper det och bilen håller emot i ratten. Det känns väldigt distinkt. Samma sak om någon i döda vinkeln försöker köra på dig, då svänger bilen undan och piper samtidigt. Och detta funkar utan att APn är igång.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 25 sep 2017 10:47
av mati
Det gör inte AP2, inte vad jag har märkt i alla fall.

Re: ”Töntigt att köra en laddhybrid”

Postat: 25 sep 2017 11:05
av e5m1r
mati skrev:
Det gör inte AP2, inte vad jag har märkt i alla fall.
Ap2 ligger efter
Och tesla borde ha väntat med att aktivera den som de gjorde med Ap1
Samtidigt fick de press från ägare
Ap2 kommer bli bättre ni måste ge den tid