Sida 1 av 3

Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 01:05
av Zalman3
Drammens-forhandler solgte 50 nye Nissan Leaf på et døgn

DRAMMEN: - Slik det ser ut nå, venter jeg at den helt nye Nissan Leaf blir Norges mest solgte bilmodell i 2018. Også første generasjon Leaf toppet statistikken flere måneder, og med god pris, økt rekkevidde og god tilgang på biler, så må dette bli en suksess, mener Marius Sørum, salgsansvarlig for Nissan i Automobil-Kompaniet i Bjørnstjerne Bjørnsons gate.
Bare i løpet av selve lanseringsdøgnet solgte forhandleren i Drammen 50 av den nye generasjonen Nissan Leaf, så det er forståelig at forventningene er skyhøye.
http://drm24.no/nyheter/solgte-50-nissa ... gn-1791152

Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 01:43
av taliz
283 900 NOK alltså. Vad kostade den gamla?

Edit: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/l ... joner.html

Frågan är vilken version nya base matchar.
Om den motsvarar Visia så är det ju 60 000 mer för 10kwh.
Lite väl mycket...

Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 07:01
av Gustafsson
taliz skrev:
283 900 NOK alltså. Vad kostade den gamla?

Edit: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/l ... joner.html

Frågan är vilken version nya base matchar.
Om den motsvarar Visia så är det ju 60 000 mer för 10kwh.
Lite väl mycket...

Sent from my iPad using Tapatalk
Det är 10 viktiga kWh! Speciellt när man har relativt lite från början så gör det stor skillnad i användbarhet för bilen. Jämför prisskillnaden mellan Tesla 75D å 100 D.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 08:41
av apkungen
Nya nissan leaf ska bli billigare än den gamla och ja jag tror också att det kommer att bli Norges mest sålda elbil, inte för att Ampera - e, model 3 och ioniq inte skulle kunna sälja minst lika bra utan för att när det gäller nissan så tror jag att de kommer att ha produktionskapaciteten att sälja mest. Det har inte de andra.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 10:31
av Off Grid Byggaren
Nu blir jag lite sugen, när går den att beställa i Sverige?

Finns det någon speciell ÅF för Leaf, eller säljs den av alla Nissans bilhallar?

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 10:45
av vigge50
Off Grid Byggaren skrev:
Nu blir jag lite sugen, när går den att beställa i Sverige?

Finns det någon speciell ÅF för Leaf, eller säljs den av alla Nissans bilhallar?
Enligt inlägg i denna tråden ska det svenska priserna komma den 2:e oktober och då ska det även gå att förbeställa.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 95#p196695

Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 13:30
av taliz
Gustafsson skrev:
taliz skrev:
283 900 NOK alltså. Vad kostade den gamla?

Edit: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/l ... joner.html

Frågan är vilken version nya base matchar.
Om den motsvarar Visia så är det ju 60 000 mer för 10kwh.
Lite väl mycket...

Sent from my iPad using Tapatalk
Det är 10 viktiga kWh! Speciellt när man har relativt lite från början så gör det stor skillnad i användbarhet för bilen. Jämför prisskillnaden mellan Tesla 75D å 100 D.
Visst. Men det är ca dubbla kostnaden per kWh om man jämför med Model 3 standard>long range. Och många har ju tyckt Tesla tar hutlöst betalt... vad är då inte detta..

Sen blir det intressant att se de svenska priserna. Lär ju bli 300+ för billigaste.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 13:39
av vigge50
taliz skrev:
Gustafsson skrev:
taliz skrev:
283 900 NOK alltså. Vad kostade den gamla?

Edit: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/l ... joner.html

Frågan är vilken version nya base matchar.
Om den motsvarar Visia så är det ju 60 000 mer för 10kwh.
Lite väl mycket...

Sent from my iPad using Tapatalk
Det är 10 viktiga kWh! Speciellt när man har relativt lite från början så gör det stor skillnad i användbarhet för bilen. Jämför prisskillnaden mellan Tesla 75D å 100 D.
Visst. Men det är ca dubbla kostnaden per kWh om man jämför med Model 3 standard>long range. Och många har ju tyckt Tesla tar hutlöst betalt... vad är då inte detta..

Sen blir det intressant att se de svenska priserna. Lär ju bli 300+ för billigaste.


Sent from my iPad using Tapatalk
Men det är väll betydligt mer än bara batterikapaciteten som skilljer gamla och nya Nissan Leaf, inte helt rättvist att jämför kostnad per kWh när de är så mycket annat som skilljer.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 15:22
av iAkita
taliz skrev:
283 900 NOK alltså. Vad kostade den gamla?

Edit: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/l ... joner.html

Frågan är vilken version nya base matchar.
Om den motsvarar Visia så är det ju 60 000 mer för 10kwh.
Lite väl mycket...

Sent from my iPad using Tapatalk
Har för mig att Nissan meddelat att de numera gör som Renault och anger användbar batterikapacitet, inte bruttokapaciteten. Det gjorde de inte tidigare, så i realiteten är det nog bortåt 15 kWh som skiljer mellan nya Leaf och gamla 30 kWh Leaf.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 15:33
av _TonyV
iAkita skrev:
Har för mig att Nissan meddelat att de numera gör som Renault och anger användbar batterikapacitet, inte bruttokapaciteten. Det gjorde de inte tidigare, så i realiteten är det nog bortåt 15 kWh som skiljer mellan nya Leaf och gamla 30 kWh Leaf.
Oj är det så, fantastiskt. Minns du var detta stått?

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 18:12
av LarsL
Jag hörde det för några år sedan men inget som har bekräftats. Vi får se när den dyker upp för testkörning.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 18 sep 2017 18:36
av iAkita
_TonyV skrev:
iAkita skrev:
Har för mig att Nissan meddelat att de numera gör som Renault och anger användbar batterikapacitet, inte bruttokapaciteten. Det gjorde de inte tidigare, så i realiteten är det nog bortåt 15 kWh som skiljer mellan nya Leaf och gamla 30 kWh Leaf.
Oj är det så, fantastiskt. Minns du var detta stått?
Pedro Lima har skrivit om det några gånger, så det är bara andrahandsuppgifter. Men Pedro brukar normalt vara välunderrättad och ha bra källor.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 26 sep 2017 15:05
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:
Men det är väll betydligt mer än bara batterikapaciteten som skilljer gamla och nya Nissan Leaf, inte helt rättvist att jämför kostnad per kWh när de är så mycket annat som skilljer.
Det beror lite på hur du ser det. Nya Leaf är trots allt bara en facelift, inte en ny bil. Den drar fortfarande lika mycket juice per km som den gamla medan konkurrenten Ioniq drar betydligt mindre. Ioniq kommer i princip lika långt med bara 28kWh batteri.

Nya Leaf har passiv kylning av batteriet. Redan Leaf30 överhettar vid normal körning i ganska låga utetemperaturer. Den sägs fortsätta ha relativt långsam DC-laddning och bara 1-fas laddare. Dem har alltså bara suddat ut det akut fula på bilen och mejslat in looken till övriga Nissanmodeller. En Leaf40 och inte en Leaf2 helt enkelt.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 26 sep 2017 15:24
av chaffis75
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Men det är väll betydligt mer än bara batterikapaciteten som skilljer gamla och nya Nissan Leaf, inte helt rättvist att jämför kostnad per kWh när de är så mycket annat som skilljer.
Det beror lite på hur du ser det. Nya Leaf är trots allt bara en facelift, inte en ny bil. Den drar fortfarande lika mycket juice per km som den gamla medan konkurrenten Ioniq drar betydligt mindre. Ioniq kommer i princip lika långt med bara 28kWh batteri.

Nya Leaf har passiv kylning av batteriet. Redan Leaf30 överhettar vid normal körning i ganska låga utetemperaturer. Den sägs fortsätta ha relativt långsam DC-laddning och bara 1-fas laddare. Dem har alltså bara suddat ut det akut fula på bilen och mejslat in looken till övriga Nissanmodeller. En Leaf40 och inte en Leaf2 helt enkelt.
Jag tycker du är onödigt hård i din kritik, visst de är inte en helt ny bil men jämför du med när VW tex lanserar en ny golf eller passat så är ju detta helt klart en ny bil tycker jag. Även passat återanvänder ofta många delar från föregående generation.
Obs detta är inte unikt för VW utan i princip alla gör så.
Jag ser de som mycket är nytt på nya LEAF med de mest intressant kommer nog om ca 1 år då de sägs komma ett 60KWh batteri.
Sedan är de ju redan ett lyft på 25% mer batteri vilket i praktiken då upplevelse är ännu mer med tanke på att man oavett om man har ett 30 eller 40 batteri vill ha säg 2-4 mil kvar när man kommer fram till laddaren.
Utöver detta så har man lyft in många nya tekniska finesser som inte fanns innan och fått den mer modern, tänker framförallt på adaptiv farthållare men finns en del annat också.

Men som så många andra elbilar så saknar denna också krok... mmm... när ska de börja bli standard att man kan köpa till krok på elbilar precis som på fossil bilar?

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 26 sep 2017 20:03
av Bjelke
Undrar om man ska starta ett litet rykte här, kan hända att vi borde kika åt Oslo-hållet på typ Tisdag/Onsdag
nästa vecka ;)
Jag gissar från höften att det ska bli en pressvisning av Leaf:en eller nåt då :mrgreen:

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 27 sep 2017 11:27
av Henrik Torphammar
chaffis75 skrev:
Jag tycker du är onödigt hård i din kritik, visst de är inte en helt ny bil men jämför du med när
Jag tycker inte det är för hårt. Nissan har hajpat upp sig själva rejält och talar om en ny bil, vilket det inte är. Det är ju samma plåtburk med ny nos och bakdel. Förmodligen samma drivlina med lite mer tillåten ström och samma ombordladdare. Det borde hänt så mycket mer. Nu släpper dem något som på just drivlinebiten är sämre än Ioniq som funnits ett tag nu.

Att Golfarna ser likadana ut vet jag om, men det är ju poängen där. Pratar vi elbilar så sker det ju fortfarande enorma kliv, eller borde ske iaf. Titta på Teslas model 3 som fortfarande är en billigare variant av Model S. Den har ju mycket förbättringar med sig på många sätt medan Nissan bara faceliftar sin bil.

Leaf40 är ju inte mer nytt än Zoe 40 egentligen......

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 29 sep 2017 07:28
av Bjelke
Pratade med en säljare igår och fick veta att det nu inte är så himla superhemligt att det blir en pressvisning i Oslo på Tisdag och det är väl främst
nya Leafen (som kanske inte är så himla ny men lite snyggare och större batteri iaf) som visas upp i Europa-versionen.
Han "hoppades" på dragkrok skulle visas upp då, hoppas att hans "hoppas" betyder att han vet att det blir så :lol: (drömma kan man ju iaf)
Jag sa att 3-fas-laddning står högst på min önskelista men det lär nog inte hända (speciellt om Norge är huvudmarknad lixom)...

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 29 sep 2017 07:42
av Zalman3
Bjelke skrev:
Pratade med en säljare igår och fick veta att det nu inte är så himla superhemligt att det blir en pressvisning i Oslo på Tisdag och det är väl främst
nya Leafen (som kanske inte är så himla ny men lite snyggare och större batteri iaf) som visas upp i Europa-versionen.
Han "hoppades" på dragkrok skulle visas upp då, hoppas att hans "hoppas" betyder att han vet att det blir så :lol: (drömma kan man ju iaf)
Jag sa att 3-fas-laddning står högst på min önskelista men det lär nog inte hända (speciellt om Norge är huvudmarknad lixom)...
Ser att flera önskar 3-fas laddning, visst vore det väl bra, men jag tycker att 230V, 16A, 3,7kW är ändå hyfsat, då tar det ca 10 timmar att ladda fullt hemma.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 29 sep 2017 07:52
av perkabolo
Men hade man trefasladdning kunde man ladda fullt medan man handlade, kunde ladda snabbare hemma utan att behöva säkra upp, kunde ladda gratis och snabbt på en massa "kommunladdare". Särskilt utanför de stora transportstråken blir det en betydligt mer användbar bil.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 29 sep 2017 08:10
av Bjelke
Och snackar vi 40kWh-batteri och större så är det INTE kul med enfas 16A, och 16A är redan det i största laget för hemmaladdning, det ger huvudsäkringar på minst 20A, och att betala
extra för större säkringar enbart för att en bil inte kan laddas med 3-fas är bara dumt...
Jag kör nu med 10A när jag laddar min gamla Leaf med 24kWh-batteri och då tar det nästan 10 timmar...
Nissans original med std.-laddare går på 14,3A, det kör jag på när jag har tillgång till ett industri-uttag (3-fas 16A röda alltså) och då går det skapligt snabbt men ska man köra på dubbel-laddare så
duger inte dom uttagen heller utan då vill man ha 3-fas även där.

Näe, jag hoppas på 3-fas in i det sista :) Annars blir det ingen ny Leaf för mig iaf, då blir den gamla kvar.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 29 sep 2017 08:18
av LarsL
Har man mer än en elbil är inte 3-fas så himla viktigt.

Kör du pendling på totalt 7-8 mil har du ändå fullt på morgonen, oavsett batteri.

Angående ny eller gammal Leaf? Egentligen är det bra att den är gammal med nytt utseende. Då vet vi att den kommer att funka.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 29 sep 2017 09:19
av apkungen
Något jag har märkt är att om nedc räckvidden och epa räckvidden är nära varandra så brukar det innebära att det är en bra bil som är väl användbar även I högre farter och därmed på länge resor.

Om man tittar på tesla s 60 så kommer den typ 34 mil i epa och 40 i nedc = en mycket kompetent bil.

Ioniq electric kommer 28 mil nedc och 20 mil epa = nästan lika kompetent räckvidd

Bmw i3 kommer 31 mil nedc och 18 mil epa = sjukt opålitlig räckvidd. Om i3 an skulle ha 20 mil nedc och 18 mil epa skulle den i praktiken ha längre praktisk räckvidd for det skulle innebära att den kommer längre I högre hastigheter.

Så varför skriver jag allt det här? Jo för att nya nissan leaf sägs få 378km nedc och 240km epa och det är för dåligt! Tänk om nya nissan skulle ha samma förhållande mellan nedc och epa som tesla? Då skulle den få 32 mil epa räckvidd och faktiskt skulle kunna komma 32 mil på motorvägen om man håller sig under 110! Eller om den åtminstone skulle få som ioniq så skulle den komma 270km och komma 25 mil i 110. Men nu ligger den sämre till än nuvarande leaf med sina 240km epa och kommer nog snarare som bäst 20 mil om man håller sig under 110, typ som zoe 40kwh... Isf finns risk att folk hellre kör ioniq som är effektivare och därmed laddar snabbare och körs billigare.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 29 sep 2017 09:55
av ochso
apkungen skrev:
Något jag har märkt är att om nedc räckvidden och epa räckvidden är nära varandra så brukar det innebära att det är en bra bil som är väl användbar även I högre farter och därmed på länge resor.
Skillnaden mellan nedc och epa är väl bara en funktion av luftmotståndet. En bil med högt luftmotstånd ger större skillnad mellan nedc och epa och därmed en snabbt ökande energiförbrukning i högre hastigheter (luftmotståndet ökar med hastigheten i kvadrat). Vill man veta räckvidden för en bil i högre hastighet tittar man endast på epa helt enkelt!

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 29 sep 2017 12:24
av Henrik Torphammar
ochso skrev:
Vill man veta räckvidden för en bil i högre hastighet tittar man endast på epa helt enkelt!
Nja, det är inte riktigt sant heller. Kör man hyfsat lugnt så når man EPA. Kör man som man gör i vilken annan bil som helst så når man inte EPA. Är det vinter så kan man glömma att nå EPA om du inte är en snigel.

Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?

Postat: 30 sep 2017 16:19
av Zalman3
I början av nästa vecka släpps svenska priser och man kan börja beställa nya Nissan Leaf.
De spekulerar att Nya Nissan Leaf blir Norges mest sålda bil 2018.
Och det har börjat bra. Kan den även bli Sveriges mest sålda bil 2018?

"Solgte 1.000 Nissan Leaf på fem dager"
Fem dager etter at nye Nissan Leaf ble vist fram i Tokyo, hadde 1.000 norske kunder skrevet under kontrakt på bilen. Bilen, som får en elektrisk rekkevidde på 400 kilometer, kommer til Norge rett over nyttår."
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter ... li=BBr5MK5