Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 21 jan 2025 17:28
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 07:44
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.

Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja :(

Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Och så finns det de som undrar varför jag inte uppdaterar bilen och helst vill backa till augusti 2022. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av ANLI »

Det sämsta med Tesla är avsaknad av regnsensor.....
Tesla är 20 år efter här.

Duggregn med Tesla innebär ständigt tryckande på spak om man nu har det.
Med AP ständigt rulla till off efter aktivering eller använda läge I intervall.
Autoläge funkar ju inte alls.

Enda förbättringen sedan radarns borttagning är väl att den inte torkar på högfart i solsken........ :D
M3 RWD -22
Overal
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 aug 2022 11:04

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Overal »

Problemet är att endast sista 10cm på höger torkare rengör kameran, som förare missar man detta lätt och tror att torkarbladen är ok.
Det krävs också flödigt med spolarvätska för att den ytan ska bli ren.
Munstycket som sitter på vänster torkare borde vara längst ut på höger torkare istället för att hjälpa till bättre med kamera rengöringen istället för där den sitter nu.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av ANLI »

Overal skrev: 21 jan 2025 18:53
Problemet är att endast sista 10cm på höger torkare rengör kameran, som förare missar man detta lätt och tror att torkarbladen är ok.
Det krävs också flödigt med spolarvätska för att den ytan ska bli ren.
Munstycket som sitter på vänster torkare borde vara längst ut på höger torkare istället för att hjälpa till bättre med kamera rengöringen istället för där den sitter nu.
Tesla Vision är inte byggt för mörker, dimma och saltade vägar d v s endast för motorvägar dagtid i vackert väder.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Nicke Nyfiken »

repulsiv skrev: 21 jan 2025 17:28
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 07:44
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.

Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja :(

Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander ;)
Sjukt bra tillbehör.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av jpetters »

Nicke Nyfiken skrev:
repulsiv skrev: 21 jan 2025 17:28
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 07:44
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.

Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja :(

Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander ;)
Sjukt bra tillbehör.
Helt klart ett måste-ha tillbehör.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Earplugged »

Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 21:02
repulsiv skrev: 21 jan 2025 17:28
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 07:44
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.

Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja :(

Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander ;)
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart 😅 inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Earplugged skrev: 21 jan 2025 21:42
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 21:02
repulsiv skrev: 21 jan 2025 17:28
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 07:44
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.

Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja :(

Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander ;)
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart 😅 inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning. :roll:

I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av T4s »

Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:28
Earplugged skrev: 21 jan 2025 21:42
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 21:02
repulsiv skrev: 21 jan 2025 17:28
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 07:44
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.

Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja :(

Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander ;)
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart 😅 inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning. :roll:

I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Är det verkligen pga duggregn då?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Nicke Nyfiken »

T4s skrev: 21 jan 2025 22:35
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:28
Earplugged skrev: 21 jan 2025 21:42
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 21:02
repulsiv skrev: 21 jan 2025 17:28


Exakt så ja :(

Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander ;)
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart 😅 inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning. :roll:

I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Är det verkligen pga duggregn då?
Vad?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av T4s »

Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:37
T4s skrev: 21 jan 2025 22:35
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:28
Earplugged skrev: 21 jan 2025 21:42
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 21:02


Inte om man har S3XY-Commander ;)
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart 😅 inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning. :roll:

I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Är det verkligen pga duggregn då?
Vad?
Som den går på maxfart.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Nicke Nyfiken »

T4s skrev: 22 jan 2025 07:53
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:37
T4s skrev: 21 jan 2025 22:35
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:28
Earplugged skrev: 21 jan 2025 21:42


Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart 😅 inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning. :roll:

I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Är det verkligen pga duggregn då?
Vad?
Som den går på maxfart.
Nej, pga en bugg skulle jag tro.

Börjar det duggregna när man kör så går torkarna först igång på intervall som dom ska. Men efter någon minut ändrar bilen till maxfart och behåller den hastigheten.

Men gör man en 0.1 sekunders spolning sänks hastigheten till intervall för någon minut innan den återgår till maxhastighet igen, och blir kvar där. Det blir samma sak varje gång man duttar på spolknappen.

Men om regnet tilltar så sänks hastighetenn till sakta kontinuerlig och blir kvar där, och allt är frid och fröjd Men minskar regnet så ökar torkarna till maxfart igen.


Beteendet med omotiverad maxhastighet på torkarna är alltså bara när det är lätt regn / duggregn och stänk från framförvarande trafik. Vid "normalt" regn funkar de oftast som de ska.

Detta beteende började efter en uppdatering nyligen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av T4s »

Nicke Nyfiken skrev: 22 jan 2025 09:00
T4s skrev: 22 jan 2025 07:53
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:37
T4s skrev: 21 jan 2025 22:35
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:28


Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning. :roll:

I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Är det verkligen pga duggregn då?
Vad?
Som den går på maxfart.
Nej, pga en bugg skulle jag tro.

Börjar det duggregna när man kör så går torkarna först igång på intervall som dom ska. Men efter någon minut ändrar bilen till maxfart och behåller den hastigheten.

Men gör man en 0.1 sekunders spolning sänks hastigheten till intervall för någon minut innan den återgår till maxhastighet igen, och blir kvar där. Det blir samma sak varje gång man duttar på spolknappen.

Men om regnet tilltar så sänks hastighetenn till sakta kontinuerlig och blir kvar där, och allt är frid och fröjd Men minskar regnet så ökar torkarna till maxfart igen.


Beteendet med omotiverad maxhastighet på torkarna är alltså bara när det är lätt regn / duggregn och stänk från framförvarande trafik. Vid "normalt" regn funkar de oftast som de ska.

Detta beteende började efter en uppdatering nyligen.
Intressant. Senaste som i 2025.45.32.1?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4401
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av jonasl »

Jag tror i vanligt ordning att vi lägger för stor vikt mjukvarurevisionerna, har svårt att tro att de är där och justerar hit och dit i varenda release. Ändå läser man titt som tätt att "nu funkar de bra" och "nu funkar de jättedåligt" efter olika releaser.

För mig beror det mer på yttre omständigheter. I mörker fungerar det dåligt och har alltid gjort. På dagen, framför allt i riktigt regn, fungerar det helt ok. Sen finns det många varianter däremellan. Oftast sämre än på Audin från 2006 som hade traditionell sensor och justerbar känslighet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Nicke Nyfiken »

T4s skrev: 22 jan 2025 09:56
Nicke Nyfiken skrev: 22 jan 2025 09:00
T4s skrev: 22 jan 2025 07:53
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:37
T4s skrev: 21 jan 2025 22:35


Är det verkligen pga duggregn då?
Vad?
Som den går på maxfart.
Nej, pga en bugg skulle jag tro.

Börjar det duggregna när man kör så går torkarna först igång på intervall som dom ska. Men efter någon minut ändrar bilen till maxfart och behåller den hastigheten.

Men gör man en 0.1 sekunders spolning sänks hastigheten till intervall för någon minut innan den återgår till maxhastighet igen, och blir kvar där. Det blir samma sak varje gång man duttar på spolknappen.

Men om regnet tilltar så sänks hastighetenn till sakta kontinuerlig och blir kvar där, och allt är frid och fröjd Men minskar regnet så ökar torkarna till maxfart igen.


Beteendet med omotiverad maxhastighet på torkarna är alltså bara när det är lätt regn / duggregn och stänk från framförvarande trafik. Vid "normalt" regn funkar de oftast som de ska.

Detta beteende började efter en uppdatering nyligen.
Intressant. Senaste som i 2025.45.32.1?
Nej tidigare.
Kör med 2025.44.25.2 just nu.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev: 22 jan 2025 10:02
Jag tror i vanligt ordning att vi lägger för stor vikt mjukvarurevisionerna, har svårt att tro att de är där och justerar hit och dit i varenda release. Ändå läser man titt som tätt att "nu funkar de bra" och "nu funkar de jättedåligt" efter olika releaser.

För mig beror det mer på yttre omständigheter. I mörker fungerar det dåligt och har alltid gjort. På dagen, framför allt i riktigt regn, fungerar det helt ok. Sen finns det många varianter däremellan. Oftast sämre än på Audin från 2006 som hade traditionell sensor och justerbar känslighet.
Generellt tror jag du har rätt.
Det finns alltid någon som hävdar att "nu går APn perfekt" eller "vindrutetorkarna funkar kanon" osv efter varje uppdatering. Det är bara önsketänkande.

I detta fallet är det ett helt nytt beteende för torkarna på min bil. Har aldrig tidigare haft detta problem på drygt 2,5 år. Så något har ändrats, och jag är tydligen inte ensam om att uppleva detta problem.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jist
Inlägg: 103
Blev medlem: 30 aug 2024 13:37

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Jist »

jonasl skrev: 22 jan 2025 10:02
Jag tror i vanligt ordning att vi lägger för stor vikt mjukvarurevisionerna, har svårt att tro att de är där och justerar hit och dit i varenda release. Ändå läser man titt som tätt att "nu funkar de bra" och "nu funkar de jättedåligt" efter olika releaser.

För mig beror det mer på yttre omständigheter. I mörker fungerar det dåligt och har alltid gjort. På dagen, framför allt i riktigt regn, fungerar det helt ok. Sen finns det många varianter däremellan. Oftast sämre än på Audin från 2006 som hade traditionell sensor och justerbar känslighet.
Lite som att folk installerar senaste uppdateringen till telefonen och 2 timmar senare säger att batteritiden känns bättre ;)

Tror som du men är ny på Tesla, tycker bilens "problemområden" fungerar bättre än jag trodde: parkering, regnsensor och farthållare. Skulle naturligtvis helst haft riktiga sensorer men det fungerar så pass bra at tjag hoppas att det på sikt kommer fungera ännu bättre.

Det som oroar mig lite är att trenden ibland verkar vara att Tesla försämrar funktionalitet, men är för ny för att ha märkt något.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 356
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av larjon »

Är det någon mer än jag som har problem med "automatisk avimmning"?

Den går numera på vid varje färd (gissar att det har med väderleken att göra) och resulterar i bastuvärme.
Jag kan inte längre ha klimatanläggningen på auto, utan behöver köra manuellt...

Det är för övrigt en funktion som aldrig någonsin gått på vid rätt tillfälle. Jag önskar verkligen att det gick att stänga av..
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av flamman »

larjon skrev: 22 jan 2025 10:24
Är det någon mer än jag som har problem med "automatisk avimmning"?

Den går numera på vid varje färd (gissar att det har med väderleken att göra) och resulterar i bastuvärme.
Jag kan inte längre ha klimatanläggningen på auto, utan behöver köra manuellt...

Det är för övrigt en funktion som aldrig någonsin gått på vid rätt tillfälle. Jag önskar verkligen att det gick att stänga av..
Ja. Samma problem här. Minns det som liknande problem förra året i det här väderläget (runt typ 0-4 grader och hög luftfuktighet) så nog inget nytt. Jag slår av autoläget i några minuter och sen går det att slå på igen. Man önskar dock att man kunde trycka på avimningsknappen (värme framruta) och avaktivera automatisk avimmning men fortfarande ha kvar auto-läget (på samma sätt som man kan göra med rumpvärmen - växla mellan auto och manuellt).
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Earplugged »

Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:28
Earplugged skrev: 21 jan 2025 21:42
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 21:02
repulsiv skrev: 21 jan 2025 17:28
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 07:44
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.

Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja :(

Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander ;)
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart 😅 inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning. :roll:

I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Fanns lite ironi/fultolkning inblandad i svaret 😅
Men skall man vara helt seriös så kommer ju farthållare osv fungera sämre om man inte låter automatiken torka bort det den tycker stör och då kommer torkaren få ännu större spel nästa gång man kör iväg och torkaren hamnar i auto, en ond spiral.
Är helt övertygad om att programmeraren inte lagt in att det skall toktorka vid duggregn och att det istället är någon yttre faktor som ändrats och behöver hittas/åtgärdas.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Earplugged skrev: 22 jan 2025 12:28
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:28
Earplugged skrev: 21 jan 2025 21:42
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 21:02
repulsiv skrev: 21 jan 2025 17:28


Exakt så ja :(

Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander ;)
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart 😅 inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning. :roll:

I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Fanns lite ironi/fultolkning inblandad i svaret 😅
Men skall man vara helt seriös så kommer ju farthållare osv fungera sämre om man inte låter automatiken torka bort det den tycker stör och då kommer torkaren få ännu större spel nästa gång man kör iväg och torkaren hamnar i auto, en ond spiral.
Är helt övertygad om att programmeraren inte lagt in att det skall toktorka vid duggregn och att det istället är någon yttre faktor som ändrats och behöver hittas/åtgärdas.
Varför skulle farthållaren fungera sämre om man ställer torkarna på intervall när det inte finns något att torka bort? Och varför har det inte behövts tidigare?

Det finns ingen ond spiral. Det är bara fantasier att automatiken skulle lära sig och förändra beteende medan man kör.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Earplugged »

Nicke Nyfiken skrev: 22 jan 2025 13:03
Earplugged skrev: 22 jan 2025 12:28
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:28
Earplugged skrev: 21 jan 2025 21:42
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 21:02


Inte om man har S3XY-Commander ;)
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart 😅 inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning. :roll:

I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Fanns lite ironi/fultolkning inblandad i svaret 😅
Men skall man vara helt seriös så kommer ju farthållare osv fungera sämre om man inte låter automatiken torka bort det den tycker stör och då kommer torkaren få ännu större spel nästa gång man kör iväg och torkaren hamnar i auto, en ond spiral.
Är helt övertygad om att programmeraren inte lagt in att det skall toktorka vid duggregn och att det istället är någon yttre faktor som ändrats och behöver hittas/åtgärdas.
Varför skulle farthållaren fungera sämre om man ställer torkarna på intervall när det inte finns något att torka bort? Och varför har det inte behövts tidigare?

Det finns ingen ond spiral. Det är bara fantasier att automatiken skulle lära sig och förändra beteende medan man kör.
Att automatiken lär sig medan man kör tror inte jag heller men att torkarna stängs av helt eller kör en intervall som inte torkar det kameran ser ökar självklart risken att farthållare osv börjar bråka.
Osannolikt att man håller på och ändrar i programvaran fram och tillbaka så det plötsligt blir sämre i din bil, någon yttre faktor har förändrats. Jag uppdaterar alltid till senaste mjukvaran, kör alltid med auto och torkarna fungerar likadant under samma förhållanden.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Earplugged skrev: 22 jan 2025 13:43
Nicke Nyfiken skrev: 22 jan 2025 13:03
Earplugged skrev: 22 jan 2025 12:28
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 22:28
Earplugged skrev: 21 jan 2025 21:42


Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart 😅 inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning. :roll:

I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Fanns lite ironi/fultolkning inblandad i svaret 😅
Men skall man vara helt seriös så kommer ju farthållare osv fungera sämre om man inte låter automatiken torka bort det den tycker stör och då kommer torkaren få ännu större spel nästa gång man kör iväg och torkaren hamnar i auto, en ond spiral.
Är helt övertygad om att programmeraren inte lagt in att det skall toktorka vid duggregn och att det istället är någon yttre faktor som ändrats och behöver hittas/åtgärdas.
Varför skulle farthållaren fungera sämre om man ställer torkarna på intervall när det inte finns något att torka bort? Och varför har det inte behövts tidigare?

Det finns ingen ond spiral. Det är bara fantasier att automatiken skulle lära sig och förändra beteende medan man kör.
Att automatiken lär sig medan man kör tror inte jag heller men att torkarna stängs av helt eller kör en intervall som inte torkar det kameran ser ökar självklart risken att farthållare osv börjar bråka.
Osannolikt att man håller på och ändrar i programvaran fram och tillbaka så det plötsligt blir sämre i din bil, någon yttre faktor har förändrats. Jag uppdaterar alltid till senaste mjukvaran, kör alltid med auto och torkarna fungerar likadant under samma förhållanden.
Så var kom den onda spiralen ifrån då?

Vet inte vad du försöker insinuera, men jag uppdaterar också när det kommer ny version. Har också kört med auto på torkarna hela tiden tidigare. Men sedan en uppdatering för ett kort tag sedan så får automatiken ibland frispel vid duggregn/stänk. Då använder jag manuellt läge tillfälligtvis. Kör på auto alltid i övrigt.

Jag har inte upplevt (eller förmedlat här) att jag har nya eller fler AP/farthållarproblem sedan problemet med torkarautomatiken i duggregn dök upp. Så jag förstår inte varför du blandar in problem med AP/farthållare i detta.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av xms67 »

Håller på att ladda ned 45.32.2. Mindre korrigeringar.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2024.45

Inlägg av mikebike »

xms67 skrev: 22 jan 2025 19:02
Håller på att ladda ned 45.32.2. Mindre korrigeringar.
Intressant. Tesla har tvångsnedladdat 45.32.1 till min bil idag, men det är alltså inte den senaste?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar