Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.
Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja
Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Och så finns det de som undrar varför jag inte uppdaterar bilen och helst vill backa till augusti 2022.
Det sämsta med Tesla är avsaknad av regnsensor.....
Tesla är 20 år efter här.
Duggregn med Tesla innebär ständigt tryckande på spak om man nu har det.
Med AP ständigt rulla till off efter aktivering eller använda läge I intervall.
Autoläge funkar ju inte alls.
Enda förbättringen sedan radarns borttagning är väl att den inte torkar på högfart i solsken........
Problemet är att endast sista 10cm på höger torkare rengör kameran, som förare missar man detta lätt och tror att torkarbladen är ok.
Det krävs också flödigt med spolarvätska för att den ytan ska bli ren.
Munstycket som sitter på vänster torkare borde vara längst ut på höger torkare istället för att hjälpa till bättre med kamera rengöringen istället för där den sitter nu.
Problemet är att endast sista 10cm på höger torkare rengör kameran, som förare missar man detta lätt och tror att torkarbladen är ok.
Det krävs också flödigt med spolarvätska för att den ytan ska bli ren.
Munstycket som sitter på vänster torkare borde vara längst ut på höger torkare istället för att hjälpa till bättre med kamera rengöringen istället för där den sitter nu.
Tesla Vision är inte byggt för mörker, dimma och saltade vägar d v s endast för motorvägar dagtid i vackert väder.
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.
Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja
Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander
Sjukt bra tillbehör.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.
Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja
Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander
Sjukt bra tillbehör.
Helt klart ett måste-ha tillbehör.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.
Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja
Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.
Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja
Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning.
I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.
Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja
Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning.
I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning.
I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Är det verkligen pga duggregn då?
Vad?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Inte om man har S3XY-Commander
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning.
I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning.
I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Är det verkligen pga duggregn då?
Vad?
Som den går på maxfart.
Nej, pga en bugg skulle jag tro.
Börjar det duggregna när man kör så går torkarna först igång på intervall som dom ska. Men efter någon minut ändrar bilen till maxfart och behåller den hastigheten.
Men gör man en 0.1 sekunders spolning sänks hastigheten till intervall för någon minut innan den återgår till maxhastighet igen, och blir kvar där. Det blir samma sak varje gång man duttar på spolknappen.
Men om regnet tilltar så sänks hastighetenn till sakta kontinuerlig och blir kvar där, och allt är frid och fröjd Men minskar regnet så ökar torkarna till maxfart igen.
Beteendet med omotiverad maxhastighet på torkarna är alltså bara när det är lätt regn / duggregn och stänk från framförvarande trafik. Vid "normalt" regn funkar de oftast som de ska.
Detta beteende började efter en uppdatering nyligen.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning.
I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Är det verkligen pga duggregn då?
Vad?
Som den går på maxfart.
Nej, pga en bugg skulle jag tro.
Börjar det duggregna när man kör så går torkarna först igång på intervall som dom ska. Men efter någon minut ändrar bilen till maxfart och behåller den hastigheten.
Men gör man en 0.1 sekunders spolning sänks hastigheten till intervall för någon minut innan den återgår till maxhastighet igen, och blir kvar där. Det blir samma sak varje gång man duttar på spolknappen.
Men om regnet tilltar så sänks hastighetenn till sakta kontinuerlig och blir kvar där, och allt är frid och fröjd Men minskar regnet så ökar torkarna till maxfart igen.
Beteendet med omotiverad maxhastighet på torkarna är alltså bara när det är lätt regn / duggregn och stänk från framförvarande trafik. Vid "normalt" regn funkar de oftast som de ska.
Detta beteende började efter en uppdatering nyligen.
Jag tror i vanligt ordning att vi lägger för stor vikt mjukvarurevisionerna, har svårt att tro att de är där och justerar hit och dit i varenda release. Ändå läser man titt som tätt att "nu funkar de bra" och "nu funkar de jättedåligt" efter olika releaser.
För mig beror det mer på yttre omständigheter. I mörker fungerar det dåligt och har alltid gjort. På dagen, framför allt i riktigt regn, fungerar det helt ok. Sen finns det många varianter däremellan. Oftast sämre än på Audin från 2006 som hade traditionell sensor och justerbar känslighet.
Börjar det duggregna när man kör så går torkarna först igång på intervall som dom ska. Men efter någon minut ändrar bilen till maxfart och behåller den hastigheten.
Men gör man en 0.1 sekunders spolning sänks hastigheten till intervall för någon minut innan den återgår till maxhastighet igen, och blir kvar där. Det blir samma sak varje gång man duttar på spolknappen.
Men om regnet tilltar så sänks hastighetenn till sakta kontinuerlig och blir kvar där, och allt är frid och fröjd Men minskar regnet så ökar torkarna till maxfart igen.
Beteendet med omotiverad maxhastighet på torkarna är alltså bara när det är lätt regn / duggregn och stänk från framförvarande trafik. Vid "normalt" regn funkar de oftast som de ska.
Detta beteende började efter en uppdatering nyligen.
Intressant. Senaste som i 2025.45.32.1?
Nej tidigare.
Kör med 2025.44.25.2 just nu.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag tror i vanligt ordning att vi lägger för stor vikt mjukvarurevisionerna, har svårt att tro att de är där och justerar hit och dit i varenda release. Ändå läser man titt som tätt att "nu funkar de bra" och "nu funkar de jättedåligt" efter olika releaser.
För mig beror det mer på yttre omständigheter. I mörker fungerar det dåligt och har alltid gjort. På dagen, framför allt i riktigt regn, fungerar det helt ok. Sen finns det många varianter däremellan. Oftast sämre än på Audin från 2006 som hade traditionell sensor och justerbar känslighet.
Generellt tror jag du har rätt.
Det finns alltid någon som hävdar att "nu går APn perfekt" eller "vindrutetorkarna funkar kanon" osv efter varje uppdatering. Det är bara önsketänkande.
I detta fallet är det ett helt nytt beteende för torkarna på min bil. Har aldrig tidigare haft detta problem på drygt 2,5 år. Så något har ändrats, och jag är tydligen inte ensam om att uppleva detta problem.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag tror i vanligt ordning att vi lägger för stor vikt mjukvarurevisionerna, har svårt att tro att de är där och justerar hit och dit i varenda release. Ändå läser man titt som tätt att "nu funkar de bra" och "nu funkar de jättedåligt" efter olika releaser.
För mig beror det mer på yttre omständigheter. I mörker fungerar det dåligt och har alltid gjort. På dagen, framför allt i riktigt regn, fungerar det helt ok. Sen finns det många varianter däremellan. Oftast sämre än på Audin från 2006 som hade traditionell sensor och justerbar känslighet.
Lite som att folk installerar senaste uppdateringen till telefonen och 2 timmar senare säger att batteritiden känns bättre
Tror som du men är ny på Tesla, tycker bilens "problemområden" fungerar bättre än jag trodde: parkering, regnsensor och farthållare. Skulle naturligtvis helst haft riktiga sensorer men det fungerar så pass bra at tjag hoppas att det på sikt kommer fungera ännu bättre.
Det som oroar mig lite är att trenden ibland verkar vara att Tesla försämrar funktionalitet, men är för ny för att ha märkt något.
Är det någon mer än jag som har problem med "automatisk avimmning"?
Den går numera på vid varje färd (gissar att det har med väderleken att göra) och resulterar i bastuvärme.
Jag kan inte längre ha klimatanläggningen på auto, utan behöver köra manuellt...
Det är för övrigt en funktion som aldrig någonsin gått på vid rätt tillfälle. Jag önskar verkligen att det gick att stänga av..
Är det någon mer än jag som har problem med "automatisk avimmning"?
Den går numera på vid varje färd (gissar att det har med väderleken att göra) och resulterar i bastuvärme.
Jag kan inte längre ha klimatanläggningen på auto, utan behöver köra manuellt...
Det är för övrigt en funktion som aldrig någonsin gått på vid rätt tillfälle. Jag önskar verkligen att det gick att stänga av..
Ja. Samma problem här. Minns det som liknande problem förra året i det här väderläget (runt typ 0-4 grader och hög luftfuktighet) så nog inget nytt. Jag slår av autoläget i några minuter och sen går det att slå på igen. Man önskar dock att man kunde trycka på avimningsknappen (värme framruta) och avaktivera automatisk avimmning men fortfarande ha kvar auto-läget (på samma sätt som man kan göra med rumpvärmen - växla mellan auto och manuellt).
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Det är inte det som är problemet.
Det repulsiv beskriver händer i auto-läget. Min bil gör precis likadant. Oftast när det duggregnar eller det bara är lite stänk från framförvarande bil. Då får automatiken frispel och kör maxfart. Då hjälper en kort spolning så går de tillbaka till "långsam intervall" en stund innan de ökar till maxhastighet igen. Så kan man göra ett antal gånger men till slut blir det ohållbart och man måste övergå till manuellt läge. Riktigt värdelöst.
Jag har aldrig tidigare tvingats övergå till manuellt läge så ofta som nu, pga att automatiken ballar ur.
Exakt så ja
Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning.
I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Fanns lite ironi/fultolkning inblandad i svaret
Men skall man vara helt seriös så kommer ju farthållare osv fungera sämre om man inte låter automatiken torka bort det den tycker stör och då kommer torkaren få ännu större spel nästa gång man kör iväg och torkaren hamnar i auto, en ond spiral.
Är helt övertygad om att programmeraren inte lagt in att det skall toktorka vid duggregn och att det istället är någon yttre faktor som ändrats och behöver hittas/åtgärdas.
Tyvärr hjälper det ju inte att gå över till manuellt läge för man tvingas ju in i auto så fort man försöker använda farthållaren :/
Inte om man har S3XY-Commander
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning.
I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Fanns lite ironi/fultolkning inblandad i svaret
Men skall man vara helt seriös så kommer ju farthållare osv fungera sämre om man inte låter automatiken torka bort det den tycker stör och då kommer torkaren få ännu större spel nästa gång man kör iväg och torkaren hamnar i auto, en ond spiral.
Är helt övertygad om att programmeraren inte lagt in att det skall toktorka vid duggregn och att det istället är någon yttre faktor som ändrats och behöver hittas/åtgärdas.
Varför skulle farthållaren fungera sämre om man ställer torkarna på intervall när det inte finns något att torka bort? Och varför har det inte behövts tidigare?
Det finns ingen ond spiral. Det är bara fantasier att automatiken skulle lära sig och förändra beteende medan man kör.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Inte om man har S3XY-Commander
Sjukt bra tillbehör.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning.
I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Fanns lite ironi/fultolkning inblandad i svaret
Men skall man vara helt seriös så kommer ju farthållare osv fungera sämre om man inte låter automatiken torka bort det den tycker stör och då kommer torkaren få ännu större spel nästa gång man kör iväg och torkaren hamnar i auto, en ond spiral.
Är helt övertygad om att programmeraren inte lagt in att det skall toktorka vid duggregn och att det istället är någon yttre faktor som ändrats och behöver hittas/åtgärdas.
Varför skulle farthållaren fungera sämre om man ställer torkarna på intervall när det inte finns något att torka bort? Och varför har det inte behövts tidigare?
Det finns ingen ond spiral. Det är bara fantasier att automatiken skulle lära sig och förändra beteende medan man kör.
Att automatiken lär sig medan man kör tror inte jag heller men att torkarna stängs av helt eller kör en intervall som inte torkar det kameran ser ökar självklart risken att farthållare osv börjar bråka.
Osannolikt att man håller på och ändrar i programvaran fram och tillbaka så det plötsligt blir sämre i din bil, någon yttre faktor har förändrats. Jag uppdaterar alltid till senaste mjukvaran, kör alltid med auto och torkarna fungerar likadant under samma förhållanden.
Säkert ettt bra tillbehör till mycket, men att använda den till att stänga av det som skall hålla kameran ren känns inte så smart inte undra på att vissa har problem med farthållaren om man inte låter torkarna hålla rent framför kameran.
Vet inte om du missförstod det jag skrev eller bara ville göra en fultolkning.
I duggregn behöver inte torkarna gå på maxfart kontinuerligt. Det räcker utmärkt med intervall.
Fanns lite ironi/fultolkning inblandad i svaret
Men skall man vara helt seriös så kommer ju farthållare osv fungera sämre om man inte låter automatiken torka bort det den tycker stör och då kommer torkaren få ännu större spel nästa gång man kör iväg och torkaren hamnar i auto, en ond spiral.
Är helt övertygad om att programmeraren inte lagt in att det skall toktorka vid duggregn och att det istället är någon yttre faktor som ändrats och behöver hittas/åtgärdas.
Varför skulle farthållaren fungera sämre om man ställer torkarna på intervall när det inte finns något att torka bort? Och varför har det inte behövts tidigare?
Det finns ingen ond spiral. Det är bara fantasier att automatiken skulle lära sig och förändra beteende medan man kör.
Att automatiken lär sig medan man kör tror inte jag heller men att torkarna stängs av helt eller kör en intervall som inte torkar det kameran ser ökar självklart risken att farthållare osv börjar bråka.
Osannolikt att man håller på och ändrar i programvaran fram och tillbaka så det plötsligt blir sämre i din bil, någon yttre faktor har förändrats. Jag uppdaterar alltid till senaste mjukvaran, kör alltid med auto och torkarna fungerar likadant under samma förhållanden.
Så var kom den onda spiralen ifrån då?
Vet inte vad du försöker insinuera, men jag uppdaterar också när det kommer ny version. Har också kört med auto på torkarna hela tiden tidigare. Men sedan en uppdatering för ett kort tag sedan så får automatiken ibland frispel vid duggregn/stänk. Då använder jag manuellt läge tillfälligtvis. Kör på auto alltid i övrigt.
Jag har inte upplevt (eller förmedlat här) att jag har nya eller fler AP/farthållarproblem sedan problemet med torkarautomatiken i duggregn dök upp. Så jag förstår inte varför du blandar in problem med AP/farthållare i detta.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015