Men problemet med laddstationer är samma eller liknande som för bensinstationer. Ska man ha ett fungerande system måste man även ha stationer i obygden annars haltar det. Här är det bara Tesla som tänker stort och ser bilen och laddningen som ett system där varje del inte måste vara självförsörjande.
Jo, Tesla är de enda som sett till helhetslösningen för sina kunder. De har kunnat göra detta genom att subventionera SuC med bilförsäljningen.
Vi får se om de fortsatt har råd med denna typ av subventioner om de öppnar upp SuC för alla bilmärken, inklusive en massa märken och kunder som valt att inte subventionera SuC. Då riskerar denna tidigare/nuvarande affärsmodell och helhetslösning att rämna i sär. Men vi får se vad som händer.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2022 11:08
av martinot
MarkusL skrev:
wannabee skrev:
MarkusL skrev:
Niklas Z skrev:
Tydligen jobbar Erik Wedberg på Teknikens Värld också.
Och på Vi bilägare, han gjorde detta väldigt objektiva test för två år sedan:
Spännande att se om anledningen till att man inte kan kommentera på Youtube är självklar när man tittat en stund
Man kunde kommentera i början men det blev rätt nasty så de stängde av funktionen. Måste tyvärr erkänna att jag bidrog själv genom kommentaren ”Kunde de inte tagit en testare som inte hittade sin fru i sängen med grannen kvällen innan inspelningen” men jag kunde inte låta bli, han är ju negativ till precis allt. T.o.m glastak är ju dåligt för varför skulle man vilja tiltta uppåt liksom
Tom. norrmännen reagerade på sin tid över testen av Model 3 i Vi Bilägare:
«Finnes ikke komfortabel», mener svenske eksperter:
Svenskene slakter Tesla Model 3
Sveriges største bilmagasin deler ikke nordmenns begeistring for Teslas nykommer. Og det handler ikke bare om prisen.
Tydligen jobbar Erik Wedberg på Teknikens Värld också.
Och på Vi bilägare, han gjorde detta väldigt objektiva test för två år sedan:
Spännande att se om anledningen till att man inte kan kommentera på Youtube är självklar när man tittat en stund
Man kunde kommentera i början men det blev rätt nasty så de stängde av funktionen. Måste tyvärr erkänna att jag bidrog själv genom kommentaren ”Kunde de inte tagit en testare som inte hittade sin fru i sängen med grannen kvällen innan inspelningen” men jag kunde inte låta bli, han är ju negativ till precis allt. T.o.m glastak är ju dåligt för varför skulle man vilja tiltta uppåt liksom
Tom. norrmännen reagerade på sin tid över testen av Model 3 i Vi Bilägare:
«Finnes ikke komfortabel», mener svenske eksperter:
Svenskene slakter Tesla Model 3
Sveriges største bilmagasin deler ikke nordmenns begeistring for Teslas nykommer. Og det handler ikke bare om prisen.
Kollade på filmen och tycker väl att han ör ganska saklig och jag håller med han om allt, kanske fel forum att hålla med kanske.
Men visst han kunde ju sagt något om eminenta SuC som man får på köpet.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2022 17:59
av MWall
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2022 18:46
av Niklas Z
MWall skrev:
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Tänker du på youtube-klippet nu?
Om så är fallet så anser jag att han på den korta tiden han har på sig, väljer just att fokusera på det negativa. Han kunde ha valt ett annat fokus. Han säger inget om laddning och elförbrukning, vilket är viktiga parametrar på en elbil. Vissa delar håller jag inte med honom om, exempelvis var det hur enkelt som helst för mig att vänja mig vid hastighetsmätaren på skärmen. Kan en 50-plussare som jag ställa om utan problem, efter att ha haft körkort i 39 år och bara kört bilar med konventionell instrumentering (förutom en Mini) så borde en yngre förmåga fixa det lätt.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2022 18:56
av Dafro
Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Tänker du på youtube-klippet nu?
Om så är fallet så anser jag att han på den korta tiden han har på sig, väljer just att fokusera på det negativa. Han kunde ha valt ett annat fokus. Han säger inget om laddning och elförbrukning, vilket är viktiga parametrar på en elbil. Vissa delar håller jag inte med honom om, exempelvis var det hur enkelt som helst för mig att vänja mig vid hastighetsmätaren på skärmen. Kan en 50-plussare som jag ställa om utan problem, efter att ha haft körkort i 39 år och bara kört bilar med konventionell instrumentering (förutom en Mini) så borde en yngre förmåga fixa det lätt.
Just hastighetsmätaren kan t.o.m. jag hålla med om att man vänjer sig med, som inte är ett tesla fan. Men visst tycker jag att det är bättre i S och x.
Re: Artikel i media
Postat: 30 jan 2022 22:35
av wannabee
MWall skrev:
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Blir det inte ganska konstigt att testa performance med 20 tums, som han säger är större än standard och klaga över att den inte fjädrar mjukt. Om man vill ha en bil som fjädrar mjukt så köper man ju liksom inte sportversionen med extra låga lågprofildäck.
Angående skärmen så kan det väl vara jobbigt att ställa om från vanlig hastighetsmätare rakt fram, men om det är ens egen bil som man har för det mesta, så lär man ju vänja sig. Men om man tex är journalist och kör Elina bilar varje dag så är det väl jobbigt att ställa om, men för 99% av köparna är det ju inget problem.
Har inte testat själv, men personligen så brukar jag behålla bilar länge och då ser jag helst att det bara är en enda skärm jag behöver ha fungerande i stället för två eller flera. Jag tänker på underhållskostnaderna när de går sönder typ.
Re: Artikel i media
Postat: 31 jan 2022 20:33
av Dafro
wannabee skrev:
MWall skrev:
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Blir det inte ganska konstigt att testa performance med 20 tums, som han säger är större än standard och klaga över att den inte fjädrar mjukt. Om man vill ha en bil som fjädrar mjukt så köper man ju liksom inte sportversionen med extra låga lågprofildäck.
Angående skärmen så kan det väl vara jobbigt att ställa om från vanlig hastighetsmätare rakt fram, men om det är ens egen bil som man har för det mesta, så lär man ju vänja sig. Men om man tex är journalist och kör Elina bilar varje dag så är det väl jobbigt att ställa om, men för 99% av köparna är det ju inget problem.
Har inte testat själv, men personligen så brukar jag behålla bilar länge och då ser jag helst att det bara är en enda skärm jag behöver ha fungerande i stället för två eller flera. Jag tänker på underhållskostnaderna när de går sönder typ.
Nu brukar ju jag inte ha bilar så länge, får jag höra men inte är det väl så vanligt att skärmar går sönder. Eller är det vanligt på Tesla? Senast var väl i min i Saab 9-3 som tappade vissa pixlar eller streck eller vad man ska kalla det, visade bara tecken och siffror. Och att byta en display är väl sällan dyrt.
Re: Artikel i media
Postat: 13 feb 2022 20:33
av Tellus
Detta test på model Y var riktigt bra, tar upp fördelar och nackdelar
Kanske länkat till tidigare i någon tråd?
Re: Artikel i media
Postat: 13 feb 2022 20:39
av Bjelke
Dafro skrev:
wannabee skrev:
MWall skrev:
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Blir det inte ganska konstigt att testa performance med 20 tums, som han säger är större än standard och klaga över att den inte fjädrar mjukt. Om man vill ha en bil som fjädrar mjukt så köper man ju liksom inte sportversionen med extra låga lågprofildäck.
Angående skärmen så kan det väl vara jobbigt att ställa om från vanlig hastighetsmätare rakt fram, men om det är ens egen bil som man har för det mesta, så lär man ju vänja sig. Men om man tex är journalist och kör Elina bilar varje dag så är det väl jobbigt att ställa om, men för 99% av köparna är det ju inget problem.
Har inte testat själv, men personligen så brukar jag behålla bilar länge och då ser jag helst att det bara är en enda skärm jag behöver ha fungerande i stället för två eller flera. Jag tänker på underhållskostnaderna när de går sönder typ.
Nu brukar ju jag inte ha bilar så länge, får jag höra men inte är det väl så vanligt att skärmar går sönder. Eller är det vanligt på Tesla? Senast var väl i min i Saab 9-3 som tappade vissa pixlar eller streck eller vad man ska kalla det, visade bara tecken och siffror. Och att byta en display är väl sällan dyrt.
Lite svårt att säga också, det har väl inte börjat dyka upp rapporter om trasiga skärmar direkt, men
dom tidiga Model S-bilarna hade ju problem med det där minnet som var ganska korkat designat, men det
är typ det enda jag hört om, annars verkar det funka bra vad jag vet
Nu är det ju inte många elbilar som är direkt gamla heller såklart men jag tycker inte dom lite modernare
fossilarna med liknande skärmar (fast ofta lite mindre) heller verkar ha några direkta problem, fast där har jag
ingen stor koll heller…
Re: Artikel i media
Postat: 14 feb 2022 13:14
av Tellus
iX xDrive50
Snyggt genomfört älgtest, kolla första minuten
Re: Artikel i media
Postat: 14 feb 2022 13:43
av dd88
Belyser ju problemet (pun intended) med att automatiska helljus slår på när det blir mörkt och inte när bilen kör in i mörker.
Vad har Erik för fel i sak? Är det inte bättre att börja där?
Eller är problemet att han fokuserar på det negativa och inte det positiva?
Blir det inte ganska konstigt att testa performance med 20 tums, som han säger är större än standard och klaga över att den inte fjädrar mjukt. Om man vill ha en bil som fjädrar mjukt så köper man ju liksom inte sportversionen med extra låga lågprofildäck.
Angående skärmen så kan det väl vara jobbigt att ställa om från vanlig hastighetsmätare rakt fram, men om det är ens egen bil som man har för det mesta, så lär man ju vänja sig. Men om man tex är journalist och kör Elina bilar varje dag så är det väl jobbigt att ställa om, men för 99% av köparna är det ju inget problem.
Har inte testat själv, men personligen så brukar jag behålla bilar länge och då ser jag helst att det bara är en enda skärm jag behöver ha fungerande i stället för två eller flera. Jag tänker på underhållskostnaderna när de går sönder typ.
Nu brukar ju jag inte ha bilar så länge, får jag höra men inte är det väl så vanligt att skärmar går sönder. Eller är det vanligt på Tesla? Senast var väl i min i Saab 9-3 som tappade vissa pixlar eller streck eller vad man ska kalla det, visade bara tecken och siffror. Och att byta en display är väl sällan dyrt.
På våran gamla v70 03 så slutade displayen visa om helljuset var på eller inte vilket besiktning krävde skulle fixas.
Hela jävla instrumentpanelen behövde bytas för ca 9500 kr.
Att vi I jämförelse kan byta och uppgradera hela datorn och skärmarna på våran X för 16.000 är billigt.
Re: Artikel i media
Postat: 16 feb 2022 08:17
av rockard
HX100 skrev:
På våran gamla v70 03 så slutade displayen visa om helljuset var på eller inte vilket besiktning krävde skulle fixas.
Hela jävla instrumentpanelen behövde bytas för ca 9500 kr.
Att vi I jämförelse kan byta och uppgradera hela datorn och skärmarna på våran X för 16.000 är billigt.
Nej?
Re: Artikel i media
Postat: 16 feb 2022 08:29
av gellerstam
dd88 skrev:
Belyser ju problemet (pun intended) med att automatiska helljus slår på när det blir mörkt och inte när bilen kör in i mörker.
Så bra att NHTSA har godkänt Matrix lampor i natt.
Så nu kommer det vilken torsdag som helst.
Re: Artikel i media
Postat: 16 feb 2022 08:31
av dd88
gellerstam skrev:
dd88 skrev:
Belyser ju problemet (pun intended) med att automatiska helljus slår på när det blir mörkt och inte när bilen kör in i mörker.
Så bra att NHTSA har godkänt Matrix lampor i natt.
Så nu kommer det vilken torsdag som helst.
Ja det är väl verkligen på tiden, var väl något år sen de första bilarna med hårdvaran levererades?
Re: Artikel i media
Postat: 16 feb 2022 08:33
av olza
HX100 skrev:
På våran gamla v70 03 så slutade displayen visa om helljuset var på eller inte vilket besiktning krävde skulle fixas.
Hela jävla instrumentpanelen behövde bytas för ca 9500 kr.
Att vi I jämförelse kan byta och uppgradera hela datorn och skärmarna på våran X för 16.000 är billigt.
Fördelen med en gammal V70 är att det finns en massa firmor som kan dessa bilar. Hade ett liknanade problem med kombiinstrumentet, och svängde förbi (efter tips från min lokala mek): https://www.obdtuning.se/sv-SE
De fixade direkt medan jag väntade. 500:- kostade det!
Re: Artikel i media
Postat: 16 feb 2022 09:28
av HX100
olza skrev:
HX100 skrev:
På våran gamla v70 03 så slutade displayen visa om helljuset var på eller inte vilket besiktning krävde skulle fixas.
Hela jävla instrumentpanelen behövde bytas för ca 9500 kr.
Att vi I jämförelse kan byta och uppgradera hela datorn och skärmarna på våran X för 16.000 är billigt.
Fördelen med en gammal V70 är att det finns en massa firmor som kan dessa bilar. Hade ett liknanade problem med kombiinstrumentet, och svängde förbi (efter tips från min lokala mek): https://www.obdtuning.se/sv-SE
De fixade direkt medan jag väntade. 500:- kostade det!
Jag letade efter sånt, de enda som kunde laga själva instrumentet kunde inte plocka ut delen själv från bilen, då behövde jag hitta en mek I närheten men som aldrig hade tid. Då var det enda bilen vi hade så kunde inte vara utan den för länge.
Re: Artikel i media
Postat: 02 mar 2022 17:37
av Bjelke
Alltså, jag trodde benhårt att den här tråden skulle bli först med 1000 sidor, men nu
vettifasiken om inte väntrummet för model 3 blir först…
Ja, köper man en elbil i nuläget som inte är Tesla, och ska ha den även till längre resor, så får man ju räkna med detta. Bör ju inte vara en överraskning för de flesta iallafall.
Som jämförelse så var vi också i Funäsfjällen veckan som gick. Utgick från Skåne till skillnad från Stockholm som i inslaget.
Ingen kö, varken upp eller ner.