Re: Artikel i media
Postat: 29 dec 2021 13:42
Öhh, va? Rymdstationen var där först. Knappast så att SpaceX inte vet var den är.
Har du alltså nån extra information kring att Kina flyttat sin rymdstation för att "vara ivägen"? Eller är det mer av din egen "känsla" bara?LarsL skrev:Nej, men jag har rätt bra koll på kommunistdiktaturer.joel80 skrev:Så du har andra uppgifter kring incidenterna med rymdstationen?LarsL skrev:Det enda Starlink hotar är Kinas politiska system. Det blir lite som när Sverige fick parabolantenner och man började kunna se annan information än den statskontrollerade.
Varför skulle man vara så urbota dum att man placerar en rymdstation på så låg höjd och dessutom i ett område där man rimligen vet att starlink finns? Jo, man vill skapa en konflikt och man vill kunna förbjuda utan att det för den egna befolkningen blir för uppenbart.
Fast du har ingen som helst information kring vad som hänt mellan satelliterna och rymdstationerna? Även om Kina inte vill ha fritt internet så betyder inte det automatiskt att det inte varit incidenter med Starlink.LarsL skrev:Jag är helt säker på att Kina inte vill att deras invånare ska få tillgång till ett fritt internet.
Jag är också säker på att det varit incidenter.joel80 skrev:Fast du har ingen som helst information kring vad som hänt mellan satelliterna och rymdstationerna? Även om Kina inte vill ha fritt internet så betyder inte det automatiskt att det inte varit incidenter med Starlink.LarsL skrev:Jag är helt säker på att Kina inte vill att deras invånare ska få tillgång till ett fritt internet.
Kabel i bakluckan kan gå av. https://www.nhtsa.gov/vehicle/2019/TESL ... WD#recallsjoem65 skrev:I DN idag:
"Tesla återkallar bilar efter kameraproblem
Tesla återkallar 475 000 bilar av modellerna Model 3 och Model S, enligt amerikanska myndigheter.
Problem med backkamera har ökat riskerna för en krasch, vilket gör att bilarna nu återkallas."
https://www.dn.se/ekonomi/tesla-aterkal ... raproblem/
Någon som vet mer om detta?
Tror du Kina skulle kunna tänka sig att flytta sin rymdstation för möjliggöra ett fritt ocensurerat Internet i Kina?joel80 skrev:Fast du har ingen som helst information kring vad som hänt mellan satelliterna och rymdstationerna? Även om Kina inte vill ha fritt internet så betyder inte det automatiskt att det inte varit incidenter med Starlink.LarsL skrev:Jag är helt säker på att Kina inte vill att deras invånare ska få tillgång till ett fritt internet.
I usa tror jag det är lagkrav på backkamera.LarsL skrev:Låter ju inte som världens allvarligaste problem. Får ta det nästa gång den ska in på service… eller vänta nu då blir det ju aldrig gjort.
Kan ju vara detta som upprör kineserna ocksåSwedishAdvocate skrev:Tror du Kina skulle kunna tänka sig att flytta sin rymdstation för möjliggöra ett fritt ocensurerat Internet i Kina?joel80 skrev:Fast du har ingen som helst information kring vad som hänt mellan satelliterna och rymdstationerna? Även om Kina inte vill ha fritt internet så betyder inte det automatiskt att det inte varit incidenter med Starlink.LarsL skrev:Jag är helt säker på att Kina inte vill att deras invånare ska få tillgång till ett fritt internet.
Nu är inte jag expert på omloppsbanor, men det känns ju som det borde vara liite, lite lättare att flytta på en rymdstation jämfört med tusentals satelliter...
Den kan ju också vara så att ett av rymdstationens huvudsakliga syften är att kunna fungera som ett verktyg i Militärdiktaturens propaganada och agera 'liten', 'liten' 'oskyldig' stoppkloss för internetlösningar som den Kinesiska Militärdiktaturen inte kommer kunna censurera...
Military Satellite Bus
In October 2020, the Space Development Agency (SDA) awarded SpaceX an initial $150 million dual-use contract to develop a "deluxe" military version of the Starlink satellite bus.[183] The first tranche of satellites are scheduled to launch September 2022 to form part of the Tracking Layer of the Space Force's National Defense Space Architecture (NDSA).[184]
The NDSA will be composed of seven layers and mirrors concepts from the former Brilliant Pebbles system. Cost overruns had led to cancellation of these earlier programs but SpaceX and other reusable launch systems have mitigated concerns according to a 2019 Congressional Budget Office analysis.[185] The new constellation also leverages Starlink and other commercial technology development to reduce costs, such as free-space optical laser terminals in a mesh network for secure command and control.[186]
While much of the program is classified, it broadly envisions layers of LEO satellites, some containing space-based interceptors to track and neutralize perceived threats such as ballistic missiles. Captain Joshua Daviscourt, USAF indicated the satellite constellations will include hypersonic re-entry vehicles or micro-missiles fielding pods of 100 interceptors onboard each satellite.[187] Previous National Research Council studies show space-based interceptors could kinetically impact a target within 2 minutes of initiating a de-orbit.[188][189] The Union of Concerned Scientists however warns that these weapon systems staged around the Earth would escalate tensions with Russia and China and called the project "fundamentally destabilizing". [190]
Starlink's military satellite development is overseen internally at SpaceX by retired four-star general Terrence J. O'Shaughnessy.[191]
Ja, det är krav på backkamera i USA men det gör ju inte felet mer allvarligt för oss/mig.Fredrik j skrev:I usa tror jag det är lagkrav på backkamera.LarsL skrev:Låter ju inte som världens allvarligaste problem. Får ta det nästa gång den ska in på service… eller vänta nu då blir det ju aldrig gjort.
Helt ärligt: Ingen aning.12man skrev:Kan ju vara detta som upprör kineserna också[Ett långt citat vars källa är den här URL:en:
https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink# ... ellite_Bus]
Nej, men anledningen till varför det hausas upp i usa.LarsL skrev:Ja, det är krav på backkamera i USA men det gör ju inte felet mer allvarligt för oss/mig.Fredrik j skrev:I usa tror jag det är lagkrav på backkamera.LarsL skrev:Låter ju inte som världens allvarligaste problem. Får ta det nästa gång den ska in på service… eller vänta nu då blir det ju aldrig gjort.
Ja, det är svårare att få att få återkallelse fixade på Tesla då man inte är inne och servar den.Fredrik j skrev:Nej, men anledningen till varför det hausas upp i usa.
Men troligtvis behöver ju tesla oftare göra återkallelser då man inte regelbundet får in bilarna för service. Det är ju då andra gör mindre akuta åtgärder.
Undrar om det är samma kabelhärva som har gått av så att mitt bakljus på trunken har slocknat. Är backkameran nästa som slocknar?themax skrev:Kabel i bakluckan kan gå av. https://www.nhtsa.gov/vehicle/2019/TESL ... WD#recallsjoem65 skrev:I DN idag:
"Tesla återkallar bilar efter kameraproblem
Tesla återkallar 475 000 bilar av modellerna Model 3 och Model S, enligt amerikanska myndigheter.
Problem med backkamera har ökat riskerna för en krasch, vilket gör att bilarna nu återkallas."
https://www.dn.se/ekonomi/tesla-aterkal ... raproblem/
Någon som vet mer om detta?
Säkerhetsbrister med allt fler uppkopplade saker, inklusive bilar är ju generellt. Jag förstår inte hur din svärfar kan få det till att det spelar någon roll om drivlinan är elektrisk eller inte? Känns totalt ologiskt.Njz skrev:Jag fick denna nyss av svärfar som är duktig på att försöka hitta brister med elbilar i allmänhet och våran M3 i synnerhet.
Det förklarade varför några appar kopplats borta från kopplingen häromdagen. Har inte sett denna här men ber ändå om ursäkt på förhand om jag lyckats dubbelposta![]()
https://www.dagensps.se/motor/19-arig-h ... eslabilar/
Misstänker att det handlar om tredjepartstjänster där användare uppgett sina lösenord i klartext, och sedan har han hackat dessa tredjepartstjänster. Alternativt att han utnyttjan deras tjänster via de tokens som de fått. Det senare är dock mindre allvarligt, och en orsak att man aldrig skall ge sina lösenord och kontouppgifter till andra än Tesla.Samtidigt uppger Colombo att det är ägarnas eget fel och att det inte är Teslas infrastruktur som är problemet.
Det var en icke namngiven tredjeparts tjänst som inte skyddade API tokens tillräckligt. Nånting i stil med Teslafi (som sagt inte namngiven) eller Tibber, typ.martinot skrev:Misstänker att det handlar om tredjepartstjänster där användare uppgett sina lösenord i klartext, och sedan har han hackat dessa tredjepartstjänster. Alternativt att han utnyttjan deras tjänster via de tokens som de fått. Det senare är dock mindre allvarligt, och en orsak att man aldrig skall ge sina lösenord och kontouppgifter till andra än Tesla.
Exakt, mer granulära rättigheter, samt möjlighet att de går ut på tiden om man inte förnyar de.renes skrev:Vad Tesla borde göra, dock, är att möjliggöra tokens med begränsad tillgång, t.ex. read-only, eller valbart med tillgång till laddtider och laddstatus, t.ex. Det skulle minska problemen med läckande tokens.