Sida 40 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 mar 2018 15:00
av Verdi
Tjell skrev:
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 mar 2018 15:06
av HelectriC
Verdi skrev:
Tjell skrev:
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
man sitter ju väldigt högt utan stöd under låren, men det är väl i stort sett ett problem i alla elbilar med bottenplatta av batteri som både Tesla och Jaguar kör med (golvet blir väldigt högt jämfört med höjden på sittdynan).

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 mar 2018 16:22
av Legato
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Tjell skrev:
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
man sitter ju väldigt högt utan stöd under låren, men det är väl i stort sett ett problem i alla elbilar med bottenplatta av batteri som både Tesla och Jaguar kör med (golvet blir väldigt högt jämfört med höjden på sittdynan).
Fast nu diskuterar ni ju det gamla baksätet i Model S. Byttes ju och blev väldigt mycket bättre för ett halvår sedan ungefär. Jag har det nya :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 mar 2018 16:38
av fth
Har inte Jaguar dessutom främst positionerat I-Pace som en utmanare till Model X?

Jag har inte själv suttit i I-Pace, men av bilderna att döma så spelar de här två bilarna inte ens i samma division vad gäller utrymme i baksätet...

/fth

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 mar 2018 16:40
av Verdi
fth skrev:
Har inte Jaguar dessutom främst positionerat I-Pace som en utmanare till Model X?

Jag har inte själv suttit i I-Pace, men av bilderna att döma så spelar de här två bilarna inte ens i samma division vad gäller utrymme i baksätet...

/fth
Det är ju fel. Men "eldriven SUV == eldriven SUV" funkar väl så här i början när det inte finns så många modeller. :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 mar 2018 16:43
av HelectriC
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Tjell skrev:
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
man sitter ju väldigt högt utan stöd under låren, men det är väl i stort sett ett problem i alla elbilar med bottenplatta av batteri som både Tesla och Jaguar kör med (golvet blir väldigt högt jämfört med höjden på sittdynan).
Fast nu diskuterar ni ju det gamla baksätet i Model S. Byttes ju och blev väldigt mycket bättre för ett halvår sedan ungefär. Jag har det nya :D
Jag har också det nya, men det blir överdrivet att säga att det blivit så extremt mycket bättre. Största fördelen är väl att det SER bättre ut och passar med designen på framstolarna. Har iofs aldrig suttit bak i min egen bil under körning :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 mar 2018 16:45
av fth
Verdi skrev:
Det är ju fel. Men "eldriven SUV == eldriven SUV" funkar väl så här i början när det inte finns så många modeller. :)
Jag tänkte närmast på https://www.youtube.com/watch?v=fErFiWjoeCQ, eftersom det klippet tyder på att Jaguar själva verkar vilja positionera sig mot Model X (jag antar att dom insåg att dom inte hade en chans i samma test mot Model S :D ).

/fth

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 mar 2018 16:46
av Verdi
fth skrev:
Verdi skrev:
Det är ju fel. Men "eldriven SUV == eldriven SUV" funkar väl så här i början när det inte finns så många modeller. :)
Jag tänkte närmast på https://www.youtube.com/watch?v=fErFiWjoeCQ, eftersom det klippet tyder på att Jaguar själva verkar vilja positionera sig mot Model X (jag antar att dom insåg att dom inte hade en chans i samma test mot Model S :D ).

/fth

Absolut. De gör ju fel i det. Men å andra sidan, vad ska de jämföra sig mot annars?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 mar 2018 17:56
av Legato
HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Tjell skrev:
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
man sitter ju väldigt högt utan stöd under låren, men det är väl i stort sett ett problem i alla elbilar med bottenplatta av batteri som både Tesla och Jaguar kör med (golvet blir väldigt högt jämfört med höjden på sittdynan).
Fast nu diskuterar ni ju det gamla baksätet i Model S. Byttes ju och blev väldigt mycket bättre för ett halvår sedan ungefär. Jag har det nya :D
Jag har också det nya, men det blir överdrivet att säga att det blivit så extremt mycket bättre. Största fördelen är väl att det SER bättre ut och passar med designen på framstolarna. Har iofs aldrig suttit bak i min egen bil under körning :D
Smaken är som baken. Jag tycker det är väldigt mycket bättre. Nu är ju stolarna skålade så man sitter ju inte längre "väldigt högt", inte heller är det längre en "bänk". Sen tror jag iofs de flesta anser att det är bekvämare att sitta högt, det blir ju mer ergonomiskt (jämför med en kontorsstol), i Model X sitter man högt ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 mar 2018 20:52
av Gadget
Jag tror alla som är spekulant på i-Pace skall prova själv.... Jag som är 179 cm satt iallafall som sagt betydligt bättre i baksätet än Model S (även jämfört med "nya" baksätet) och sittdynan är högre (jämfört med golvet såklart) än Model S och ger därmed ger skönare benvinkel, och så finns det då som sagt även mer plats för huvudet.
Men lite orättvist kanske då i-Pace är en SUV medans Model S inte är det och lider lite av nackdelen med att batterierna i golvet tar plats i en kaross som av flera anledningar (utseende, luftmotstånd t.ex) inte får bli för hög. Förresten intressant hur Porsche gjort det med kommande Mission E där batteripaketet helt enkelt är "borttaget" där baksätespassagerarna har sitt fotutrymme. Hursomhelst, utrymmet på i-Pace tycker jag ändå är bra för klassen, dvs jämför med andra i samma längd, för det är ju det den skall jämföras med även om Jaguar som sagt får skylla sig själva då med jämförelsevideon (acc/broms) vs Model X.
Vill man ha bättre utrymme än i-Pace och (inte vill ha en Model X) kanske man skall vänta på Audi E-tron som verkar bli en längre bil än i-Pace. Kommer dessutom ladda snabbare, 150 kW vs 100. Man får inga bra svar ännu från Jaguar om det ev. kommer stöd för 150 kW laddning på Ionity. 3-fas laddning verkar dock ev vara på gång senare efter MY19. Frågan är om det går att enkelt/billigt går att uppgradera de tidigare bilarna senare? Påverkan andrahandsvärde om det inte går? Angående prisbilden verkar Jaguar än så länge inte ge något rabatt alls om man inte har ramavtal iallafall.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 21 mar 2018 16:42
av helix
Bilder på I-Pace utomhus samt med lite mindre fälgar

Bild

Bild

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 21 mar 2018 21:04
av danni
Shit, de mindre fälgarna sabbbade verkligen looken totalt. Med dem ser den ut som en överstylad Honda...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 21 mar 2018 21:06
av Smutt
danni skrev:
Shit, de mindre fälgarna sabbbade verkligen looken totalt. Med dem ser den ut som en överstylad Honda...
Lackera dom mörka så ser det mycket bättre ut.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 21 mar 2018 22:39
av lator
Nu har det skrivits nästan 1000 inlägg om Jaguar I-Pace och vad jag kan komma ihåg så har jag inte deltagit i den konversationen med en endaste liten kommentar...

Jag har inte sett bilen i verkligheten men massor av bilder och jag försöker verkligen gilla den då jag alltid har tyckt att Jaguar har byggt de snyggaste bilarna...
NEJ. Det går bara inte. Den är inte snygg. Den är inte linjeskön, den är inte smidig som ett kattdjur ska vara... Den är bara... en bil. Visserligen eldriven men annars? Det kanske är en Kona med Jaguarmärke...

Äsch, jag får åka och titta på den och se om den ser bättre ut live... Fast den är ändå för dyr för mig. :(

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 21 mar 2018 22:50
av Limbster
lator skrev:
Nu har det skrivits nästan 1000 inlägg om Jaguar I-Pace och vad jag kan komma ihåg så har jag inte deltagit i den konversationen med en endaste liten kommentar...

Jag har inte sett bilen i verkligheten men massor av bilder och jag försöker verkligen gilla den då jag alltid har tyckt att Jaguar har byggt de snyggaste bilarna...
NEJ. Det går bara inte. Den är inte snygg. Den är inte linjeskön, den är inte smidig som ett kattdjur ska vara... Den är bara... en bil. Visserligen eldriven men annars? Det kanske är en Kona med Jaguarmärke...

Äsch, jag får åka och titta på den och se om den ser bättre ut live... Fast den är ändå för dyr för mig. :(
Hehehe, vågade knappt skriva det men visst påminner den helt plötsligt om en Kona. Tycker dock den ser bra ut och verkar grym på många sätt, men för dyr, halva priset hade varit mer lagom

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 22 mar 2018 07:52
av HelectriC
Limbster skrev:
lator skrev:
Nu har det skrivits nästan 1000 inlägg om Jaguar I-Pace och vad jag kan komma ihåg så har jag inte deltagit i den konversationen med en endaste liten kommentar...

Jag har inte sett bilen i verkligheten men massor av bilder och jag försöker verkligen gilla den då jag alltid har tyckt att Jaguar har byggt de snyggaste bilarna...
NEJ. Det går bara inte. Den är inte snygg. Den är inte linjeskön, den är inte smidig som ett kattdjur ska vara... Den är bara... en bil. Visserligen eldriven men annars? Det kanske är en Kona med Jaguarmärke...

Äsch, jag får åka och titta på den och se om den ser bättre ut live... Fast den är ändå för dyr för mig. :(
Hehehe, vågade knappt skriva det men visst påminner den helt plötsligt om en Kona. Tycker dock den ser bra ut och verkar grym på många sätt, men för dyr, halva priset hade varit mer lagom
du får föreslå det till Jaguar att halva priset hade varit bra. Kör en runda mot Tesla också så kanske dom halverar priserna. Det hade ju varit kul om plötligt Jaguar, Tesla och Hyundai har samma prisnivå :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 22 mar 2018 08:13
av Laban
Limbster skrev:
Hehehe, vågade knappt skriva det men visst påminner den helt plötsligt om en Kona. Tycker dock den ser bra ut och verkar grym på många sätt, men för dyr, halva priset hade varit mer lagom
Hade de släppt en 240 hk version för 650k så hade nog få klagat på att 400hk versionen kostade 830k. Men de har samma resa att göra som Tesla, man måste börja dyrt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 22 mar 2018 08:20
av Verdi
danni skrev:
Shit, de mindre fälgarna sabbbade verkligen looken totalt. Med dem ser den ut som en överstylad Honda...
En Tesla med slipstream-fälgar ser inte heller så jävla kul ut. Men jag håller med. Den såg bättre ut på utställningar och pressbilder.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 22 mar 2018 08:41
av Laban
Smutt skrev:
danni skrev:
Shit, de mindre fälgarna sabbbade verkligen looken totalt. Med dem ser den ut som en överstylad Honda...
Lackera dom mörka så ser det mycket bättre ut.
Precis, fälgarna på den svarta är väl då inte speciellt snygga även som mörka enligt min mening. Men bättre blev det om inte annat.
ipace_darkwheels.png
ipace_white_darkwheels.png

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 mar 2018 14:08
av HelectriC
jag tog en tur upp till ÅF för att verkligen kolla baksätet igen. Nu ställde jag noga in förarstolen som jag sitter och satte mig bakom denna. Det är inte dålig plats i detta baksäte. Självklart finns det större, men det är definitivt inte på Golfnivå.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 mar 2018 16:59
av vigge50
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 mar 2018 17:16
av Legato
vigge50 skrev:
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 mar 2018 18:30
av Verdi
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!

Tyvärr laddar taxibilar en hel del publikt på snabbladdare och det förstör för oss privatpersoner. 1 Tesla taxibil laddar säkert lika mycket på SuC som 50 privata bilar. Privata bilar laddas ju oftast hemma och på jobbet till vardags. En taxi laddar på SuC kanske 2-3 ggr om dygnet, 7 dgr i veckan.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 mar 2018 18:41
av mans71
helix skrev:
Bilder på I-Pace utomhus samt med lite mindre fälgar

Bild
Lurig bild/vinkel. Tyckte först den var smälld i förardörren... :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 mar 2018 20:14
av Legato
Verdi skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!

Tyvärr laddar taxibilar en hel del publikt på snabbladdare och det förstör för oss privatpersoner. 1 Tesla taxibil laddar säkert lika mycket på SuC som 50 privata bilar. Privata bilar laddas ju oftast hemma och på jobbet till vardags. En taxi laddar på SuC kanske 2-3 ggr om dygnet, 7 dgr i veckan.
Nu tror jag iofs långt ifrån alla taxi laddar på SUC. I Stockholmsregionen är det väldigt mycket absolut, men tror det ser väldigt olika ut i olika delar av världen.

För miljöns skull spelar det ju dock mindre roll var bilen laddas (Tesla ska ju använda förnyelsebar el i SUCs) det viktiga är ju att antalet mil som avklaras i elbilar och det blir väl runt 4 gånger högre i en taxi än i en personbil.