Re: Model 3 Highland
Postat: 21 sep 2023 15:10
gick ju rykten att tesla 3 skulle få Recaro stolar...men kanske inte blev såFredrik j skrev: ↑21 sep 2023 09:17
gick ju rykten att tesla 3 skulle få Recaro stolar...men kanske inte blev såFredrik j skrev: ↑21 sep 2023 09:17
jag är normalbyggd och gled inte på på gamla 3 stolar..var mycket bättre än många andra bilarLegato skrev: ↑21 sep 2023 10:54Vad är fördelen med att glida omkring på stolen menar du?
För alla "normalbyggda" tror jag den nya stolen är vida överlägsen den gamla. Är man däremot väldigt överviktig så kan jag tänka mig att man känner sig "inklämd".
Jag har inte hört något om Recaro, var har du läst det?
Flera recensenter har också lyft de nya stolarna som något väldigt positivt. Thomas på Autogefuhl tyckte tom det var den viktigaste av alla förbättringar i Highland. Jag tyckte det kändes överdrivet när jag såg recensionen, men efter att ha testat är jag benägen att hålla med om att det åtminstone är en av de viktigaste förbättringarna.
Som jag förstått det så finns det enda visningsexemplaret i SWE på Mall of Scandinavia.
...] Tesla Club Swedens medlemmar fick en exklusiv första titt på nya förbättrade Tesla Model 3 i går kväll. Bilen står kvar i Segeltorp för allmän beskådan under onsdagen men flyttas sedan till utställningslokalen i Mall of Scandinavia i Stockholm. Där kommer det stå fram till den första oktober. Efter det kommer bilen att turnera de andra utställningslokalerna i Sverige.
Fler utställningsbilar, provkörningsbilar och de första leveranserna till kund kommer mot slutet av oktober. [...
https://teslaclubsweden.se/tjuvtitt-pa-nya-model-3/
Äger ingen själv, men finns en del skrivet om det här på forumet (dvs. bagageutrymmet). Om du kikar på en 3a glöm då inte att även syna den rätt rejäla baljan som finns under bagagerumsgolvet. Där ryms t.ex. en hel del mjuk packning.chimichurri skrev: ↑21 sep 2023 18:12...] Är grymt intresserad av den och har aldrig ägt en Tesla innan så jag skulle gärna vilja klämma och känna på den innan jag lägger beställning.
Jag är mest orolig för att bagaget är för litet och att den är i minsta laget om man är 5 pers. Gissar att den på det sättet inte skiljer sig jättemycket från nuvarande M3 så vad säger ni som äger en idag? Är det något annat ni tycker att jag ska fundera kring?![]()
Ja den står i Mall of Scandinavia, jag var där idag.SwedishAdvocate skrev: ↑21 sep 2023 18:26Som jag förstått det så finns det enda visningsexemplaret i SWE på Mall of Scandinavia.
...] Tesla Club Swedens medlemmar fick en exklusiv första titt på nya förbättrade Tesla Model 3 i går kväll. Bilen står kvar i Segeltorp för allmän beskådan under onsdagen men flyttas sedan till utställningslokalen i Mall of Scandinavia i Stockholm. Där kommer det stå fram till den första oktober. Efter det kommer bilen att turnera de andra utställningslokalerna i Sverige.
Fler utställningsbilar, provkörningsbilar och de första leveranserna till kund kommer mot slutet av oktober. [...
https://teslaclubsweden.se/tjuvtitt-pa-nya-model-3/
Frunken är eventuellt marginellt större. Bakluckan såg ut att vara något högre invändigt. Tror inte gapet är större, men mätte inte. Enda stora skillnaden jag kunde se var hålet till höger där bak (idag finns bara ett hål till vänster). Om du har möjlighet att titta på en model 3 var som helst så är den här nära nog identisk.chimichurri skrev: ↑21 sep 2023 18:12Var finns bilen att beskåda? Är grymt intresserad av den och har aldrig ägt en Tesla innan så jag skulle gärna vilja klämma och känna på den innan jag lägger beställning.
Jag är mest orolig för att bagaget är för litet och att den är i minsta laget om man är 5 pers. Gissar att den på det sättet inte skiljer sig jättemycket från nuvarande M3 så vad säger ni som äger en idag? Är det något annat ni tycker att jag ska fundera kring?![]()
Har inte sett någon data på det men personligen är jag övertygad om att frunken är klart större i Highland. Skönt också att spolarvätskan kan fyllas på lättare nu.Dinsdale skrev: ↑21 sep 2023 19:35Frunken är eventuellt marginellt större. Bakluckan såg ut att vara något högre invändigt. Tror inte gapet är större, men mätte inte. Enda stora skillnaden jag kunde se var hålet till höger där bak (idag finns bara ett hål till vänster). Om du har möjlighet att titta på en model 3 var som helst så är den här nära nog identisk.chimichurri skrev: ↑21 sep 2023 18:12Var finns bilen att beskåda? Är grymt intresserad av den och har aldrig ägt en Tesla innan så jag skulle gärna vilja klämma och känna på den innan jag lägger beställning.
Jag är mest orolig för att bagaget är för litet och att den är i minsta laget om man är 5 pers. Gissar att den på det sättet inte skiljer sig jättemycket från nuvarande M3 så vad säger ni som äger en idag? Är det något annat ni tycker att jag ska fundera kring?![]()
Du kommer få in mycket mer än du tror under förutsättning att du bara har mjuka väskor. Ett större problem är den löjligt låga lastvikten. Vi får väl se om de höjt lastvikten på nya modellen eller inte.
HelectriC skrev: ↑21 sep 2023 16:53Fick idag samtal från Tesla ang min beställning. Jag fick bekräftat att vinterhjul från gamla Model 3 inte kan användas på nya och de flikade även in att om man gör så, så gäller inte garantin. Typiskt Tesla, men det öppnar ju för att de faktiskt passar annars behöver man ju inte nämna att garantin blir void. Märkligt av Tesla att inte acceptera sina egna fälgar om de faktiskt passar. Vikten lär ju vara den samma, så det kan inte vara problemet.
För övrigt sa de att leverans är mot slutet av året och det som står på hemsidan med leverans redan i oktober/november inte stämmer.
Kikar man i manualen för "gamla" och "nya" M3, så är dimensionerna för däck och fälg detsamma, förutom vid en punkt: förskjutningen (ET-måttet) är 38 mm på de nya fälgarna och 40 mm på de gamla.Trevlig skrev: ↑22 sep 2023 09:16HelectriC skrev: ↑21 sep 2023 16:53Fick idag samtal från Tesla ang min beställning. Jag fick bekräftat att vinterhjul från gamla Model 3 inte kan användas på nya och de flikade även in att om man gör så, så gäller inte garantin. Typiskt Tesla, men det öppnar ju för att de faktiskt passar annars behöver man ju inte nämna att garantin blir void. Märkligt av Tesla att inte acceptera sina egna fälgar om de faktiskt passar. Vikten lär ju vara den samma, så det kan inte vara problemet.
För övrigt sa de att leverans är mot slutet av året och det som står på hemsidan med leverans redan i oktober/november inte stämmer.
Va? låter väldigt konstigt, någon som kan utforska detta mer?
Med reservation för att jag skulle ha missförstått ngt.p3tT4n skrev: ↑22 sep 2023 09:50Kikar man i manualen för "gamla" och "nya" M3, så är dimensionerna för däck och fälg detsamma, förutom vid en punkt: förskjutningen (ET-måttet) är 38 mm på de nya fälgarna och 40 mm på de gamla.Trevlig skrev: ↑22 sep 2023 09:16HelectriC skrev: ↑21 sep 2023 16:53Fick idag samtal från Tesla ang min beställning. Jag fick bekräftat att vinterhjul från gamla Model 3 inte kan användas på nya och de flikade även in att om man gör så, så gäller inte garantin. Typiskt Tesla, men det öppnar ju för att de faktiskt passar annars behöver man ju inte nämna att garantin blir void. Märkligt av Tesla att inte acceptera sina egna fälgar om de faktiskt passar. Vikten lär ju vara den samma, så det kan inte vara problemet.
För övrigt sa de att leverans är mot slutet av året och det som står på hemsidan med leverans redan i oktober/november inte stämmer.
Va? låter väldigt konstigt, någon som kan utforska detta mer?
Den "nya" bilen har ju inte identiska mått (bl.a. spårvidd 1584 mm mot 1580 mm), vilket förmodligen har resulterat i behov av mindre skillnader, bl.a. hos fälgarna, varför de inte längre kan stå för garantier.
Men jag är ingen expert i området, så det här är rena spekulationer![]()
September 21 [...]
A new version of the Tesla Model 3 Performance has appeared in certification documents for Europe. The new variant has a new motor identification letter, suggesting Tesla has upgraded the performance as part of the Project Highland refresh. [...
https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... rformance/
SwedishAdvocate skrev: ↑22 sep 2023 12:21Med reservation för att jag skulle ha missförstått ngt.p3tT4n skrev: ↑22 sep 2023 09:50Kikar man i manualen för "gamla" och "nya" M3, så är dimensionerna för däck och fälg detsamma, förutom vid en punkt: förskjutningen (ET-måttet) är 38 mm på de nya fälgarna och 40 mm på de gamla.Trevlig skrev: ↑22 sep 2023 09:16HelectriC skrev: ↑21 sep 2023 16:53Fick idag samtal från Tesla ang min beställning. Jag fick bekräftat att vinterhjul från gamla Model 3 inte kan användas på nya och de flikade även in att om man gör så, så gäller inte garantin. Typiskt Tesla, men det öppnar ju för att de faktiskt passar annars behöver man ju inte nämna att garantin blir void. Märkligt av Tesla att inte acceptera sina egna fälgar om de faktiskt passar. Vikten lär ju vara den samma, så det kan inte vara problemet.
För övrigt sa de att leverans är mot slutet av året och det som står på hemsidan med leverans redan i oktober/november inte stämmer.
Va? låter väldigt konstigt, någon som kan utforska detta mer?
Den "nya" bilen har ju inte identiska mått (bl.a. spårvidd 1584 mm mot 1580 mm), vilket förmodligen har resulterat i behov av mindre skillnader, bl.a. hos fälgarna, varför de inte längre kan stå för garantier.
Men jag är ingen expert i området, så det här är rena spekulationer![]()
Baserat på de uppgifterna här ovan så hamnar väl de gamla fälgarna 2 mm längre in i hjulhuset på Highland än de nya fälgarna. Så därmed borde det väl bli mindre risk för t.ex. stensprut mot de så kallade hundbenen framför bakhjulen.
Så vad är problemet då? De kan väl inte ta i bromsarna? Hamnar de för nära varma bromskomponenter? Kan framhjulen ta i innerskärmarna om man vrider fullt på ratten?
Har ju inte sett de nya 18'' utan kåpor i verkligheten, men utifrån bilder tycker jag de gamla 18'' utan kåpor är snyggare än de nya.
Personligen tycker jag de nya är klart snyggare. Men varken de äldre eller de nya är såklart jättesnyggap3tT4n skrev: ↑22 sep 2023 13:07SwedishAdvocate skrev: ↑22 sep 2023 12:21Med reservation för att jag skulle ha missförstått ngt.p3tT4n skrev: ↑22 sep 2023 09:50Kikar man i manualen för "gamla" och "nya" M3, så är dimensionerna för däck och fälg detsamma, förutom vid en punkt: förskjutningen (ET-måttet) är 38 mm på de nya fälgarna och 40 mm på de gamla.Trevlig skrev: ↑22 sep 2023 09:16HelectriC skrev: ↑21 sep 2023 16:53Fick idag samtal från Tesla ang min beställning. Jag fick bekräftat att vinterhjul från gamla Model 3 inte kan användas på nya och de flikade även in att om man gör så, så gäller inte garantin. Typiskt Tesla, men det öppnar ju för att de faktiskt passar annars behöver man ju inte nämna att garantin blir void. Märkligt av Tesla att inte acceptera sina egna fälgar om de faktiskt passar. Vikten lär ju vara den samma, så det kan inte vara problemet.
För övrigt sa de att leverans är mot slutet av året och det som står på hemsidan med leverans redan i oktober/november inte stämmer.
Va? låter väldigt konstigt, någon som kan utforska detta mer?
Den "nya" bilen har ju inte identiska mått (bl.a. spårvidd 1584 mm mot 1580 mm), vilket förmodligen har resulterat i behov av mindre skillnader, bl.a. hos fälgarna, varför de inte längre kan stå för garantier.
Men jag är ingen expert i området, så det här är rena spekulationer![]()
Baserat på de uppgifterna här ovan så hamnar väl de gamla fälgarna 2 mm längre in i hjulhuset på Highland än de nya fälgarna. Så därmed borde det väl bli mindre risk för t.ex. stensprut mot de så kallade hundbenen framför bakhjulen.
Så vad är problemet då? De kan väl inte ta i bromsarna? Hamnar de för nära varma bromskomponenter? Kan framhjulen ta i innerskärmarna om man vrider fullt på ratten?
Har ju inte sett de nya 18'' utan kåpor i verkligheten, men utifrån bilder tycker jag de gamla 18'' utan kåpor är snyggare än de nya.![]()
Ack, borde lagt en beställning innan reveal som legato gjorde.SwedishAdvocate skrev: ↑22 sep 2023 12:53September 21 [...]
A new version of the Tesla Model 3 Performance has appeared in certification documents for Europe. The new variant has a new motor identification letter, suggesting Tesla has upgraded the performance as part of the Project Highland refresh. [...
https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... rformance/
Spännande! Känns som en mer balanserad/underbyggd artikel/spekulation än den om 800 hästar för nån vecka sedan...taliz skrev: ↑22 sep 2023 14:00Ack, borde lagt en beställning innan reveal som legato gjorde.SwedishAdvocate skrev: ↑22 sep 2023 12:53September 21 [...]
A new version of the Tesla Model 3 Performance has appeared in certification documents for Europe. The new variant has a new motor identification letter, suggesting Tesla has upgraded the performance as part of the Project Highland refresh. [...
https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... rformance/![]()
Tycker båda ser helt ok ut, men storleken har ju betydelse här ocksåLegato skrev: ↑22 sep 2023 13:38Personligen tycker jag de nya är klart snyggare. Men varken de äldre eller de nya är såklart jättesnyggap3tT4n skrev: ↑22 sep 2023 13:07SwedishAdvocate skrev: ↑22 sep 2023 12:21Med reservation för att jag skulle ha missförstått ngt.p3tT4n skrev: ↑22 sep 2023 09:50Kikar man i manualen för "gamla" och "nya" M3, så är dimensionerna för däck och fälg detsamma, förutom vid en punkt: förskjutningen (ET-måttet) är 38 mm på de nya fälgarna och 40 mm på de gamla.
Den "nya" bilen har ju inte identiska mått (bl.a. spårvidd 1584 mm mot 1580 mm), vilket förmodligen har resulterat i behov av mindre skillnader, bl.a. hos fälgarna, varför de inte längre kan stå för garantier.
Men jag är ingen expert i området, så det här är rena spekulationer![]()
Baserat på de uppgifterna här ovan så hamnar väl de gamla fälgarna 2 mm längre in i hjulhuset på Highland än de nya fälgarna. Så därmed borde det väl bli mindre risk för t.ex. stensprut mot de så kallade hundbenen framför bakhjulen.
Så vad är problemet då? De kan väl inte ta i bromsarna? Hamnar de för nära varma bromskomponenter? Kan framhjulen ta i innerskärmarna om man vrider fullt på ratten?
Har ju inte sett de nya 18'' utan kåpor i verkligheten, men utifrån bilder tycker jag de gamla 18'' utan kåpor är snyggare än de nya.![]()
![]()
Helt rätt… finns inte på kartan att inte fälgarna skulle passa på Highland.jonasl skrev: ↑22 sep 2023 21:28Lägre ET innebär att fälgen kommer längre ut. Dvs de 4 mm skillnad i spårvidd beror enbart på att fälgarna har 2mm lägre ET (38 mm istället för 40 mm).
Kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att "gamla" Model 3-fälgar skulle fungera dåligt på Highland.
Det slår mig förresten att det spekulerades i att Highland skulle få riktigt instrumentkluster eftersom det fanns utgång för ytterligare en skärm på MCU:n, det var ju bak den skärmen hamnade! Det hade väl ingen riktigt räknat med.
Trevliga nyheter!SwedishAdvocate skrev: ↑22 sep 2023 12:53September 21 [...]
A new version of the Tesla Model 3 Performance has appeared in certification documents for Europe. The new variant has a new motor identification letter, suggesting Tesla has upgraded the performance as part of the Project Highland refresh. [...
https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... rformance/
Dåliga nyheter för min privatekonomimartinot skrev: ↑22 sep 2023 22:07Trevliga nyheter!SwedishAdvocate skrev: ↑22 sep 2023 12:53September 21 [...]
A new version of the Tesla Model 3 Performance has appeared in certification documents for Europe. The new variant has a new motor identification letter, suggesting Tesla has upgraded the performance as part of the Project Highland refresh. [...
https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... rformance/![]()