En anledning till att flytta ner reg.plåten till det svarta plastsjoket är väl att reducera en källa till rostangrepp. Skulle inte bli förvånad ifall X antal Y fått rostangrepp kring just reg.plåten. Fast i och för sig så har det väl inte skrivits om det på det här forumet vad jag kan minnas.
Så var har man skrivit om det?
Om det nu är ett så stort problem att de omdesignar bakluckan av den anledningen så måste det ha skrivit ganska mycket om problemet kan man tycka.
Precis. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem. Jag har aldrig hört om ett enda fall.
Ganska intressant kring varför man gjort olika val o.s.v.
Det är med ingenjörer från Tesla så ingen ren pump.
Intressant video.
Och alla som spekulerat kring om Juniper får radar eller inte, fick veta att den har 4D Imaging Radar...
Man går ifrån vision only alltså...
Kan tycka att en kamera borde kunna lösa att se om man glömt ett barn i kupén när det är på ett par meters avstånd, men FSD ska fungera felfritt mitt i natten på hundratals meters avstånd i dimma eller snöstorm med kameror?
Ganska intressant kring varför man gjort olika val o.s.v.
Det är med ingenjörer från Tesla så ingen ren pump.
Intressant video.
Och alla som spekulerat kring om Juniper får radar eller inte, fick veta att den har 4D Imaging Radar...
Man går ifrån vision only alltså...
Kan tycka att en kamera borde kunna lösa att se om man glömt ett barn i kupén när det är på ett par meters avstånd, men FSD ska fungera felfritt mitt i natten på hundratals meters avstånd i dimma eller snöstorm med kameror?
Ger ändå lite dubbla budskap.
Ja precis.
Tesla Vision duger inte för att övervaka kupén.
Men är fullt tillräckligt för autonom körning.
Det blir mer och mer tomteverkstad över det hela.
Ganska intressant kring varför man gjort olika val o.s.v.
Det är med ingenjörer från Tesla så ingen ren pump.
Intressant video.
Och alla som spekulerat kring om Juniper får radar eller inte, fick veta att den har 4D Imaging Radar...
Man går ifrån vision only alltså...
Kan tycka att en kamera borde kunna lösa att se om man glömt ett barn i kupén när det är på ett par meters avstånd, men FSD ska fungera felfritt mitt i natten på hundratals meters avstånd i dimma eller snöstorm med kameror?
Ger ändå lite dubbla budskap.
Ja precis.
Tesla Vision duger inte för att övervaka kupén.
Men är fullt tillräckligt för autonom körning.
Det blir mer och mer tomteverkstad över det hela.
Cabin Radar/Interior Radar har funnits i Tesla sedan 2021-2022.
Alla "nyheter" verkar dock just nu kunna tolkas som att Tesla inte vet vad dom pysslar med.
Trist stämning på TCS just nu, vilket ämne man än läser så poppar det upp en massa "Elon är dum/Tesla suger"-kommentarer.
Ganska intressant kring varför man gjort olika val o.s.v.
Det är med ingenjörer från Tesla så ingen ren pump.
Intressant video.
Och alla som spekulerat kring om Juniper får radar eller inte, fick veta att den har 4D Imaging Radar...
Man går ifrån vision only alltså...
Kan tycka att en kamera borde kunna lösa att se om man glömt ett barn i kupén när det är på ett par meters avstånd, men FSD ska fungera felfritt mitt i natten på hundratals meters avstånd i dimma eller snöstorm med kameror?
Ger ändå lite dubbla budskap.
Ja precis.
Tesla Vision duger inte för att övervaka kupén.
Men är fullt tillräckligt för autonom körning.
Det blir mer och mer tomteverkstad över det hela.
Cabin Radar/Interior Radar har funnits i Tesla sedan 2021-2022.
Alla "nyheter" verkar dock just nu kunna tolkas som att Tesla inte vet vad dom pysslar med.
Trist stämning på TCS just nu, vilket ämne man än läser så poppar det upp en massa "Elon är dum/Tesla suger"-kommentarer.
/fth
Man tog bort radar utvändigt för att människan klarar sig utan radar(vision only), skulle gått att göra ett annat designval även här när man släpper en ny modell.
Varför fungerar inte vision only inne i kupén på nära avstånd där kameran rimligen bör vara ren och ha goda förutsättningar?
Mer en frågeställning än kritik, men det kanske är lite för lågt i tak här inne att undra varför det ibland fungerar och ibland inte?
Och alla som spekulerat kring om Juniper får radar eller inte, fick veta att den har 4D Imaging Radar...
Man går ifrån vision only alltså...
Kan tycka att en kamera borde kunna lösa att se om man glömt ett barn i kupén när det är på ett par meters avstånd, men FSD ska fungera felfritt mitt i natten på hundratals meters avstånd i dimma eller snöstorm med kameror?
Ger ändå lite dubbla budskap.
Ja precis.
Tesla Vision duger inte för att övervaka kupén.
Men är fullt tillräckligt för autonom körning.
Det blir mer och mer tomteverkstad över det hela.
Cabin Radar/Interior Radar har funnits i Tesla sedan 2021-2022.
Alla "nyheter" verkar dock just nu kunna tolkas som att Tesla inte vet vad dom pysslar med.
Trist stämning på TCS just nu, vilket ämne man än läser så poppar det upp en massa "Elon är dum/Tesla suger"-kommentarer.
/fth
Man tog bort radar utvändigt för att människan klarar sig utan radar(vision only), skulle gått att göra ett annat designval även här när man släpper en ny modell.
Varför fungerar inte vision only inne i kupén på nära avstånd där kameran rimligen bör vara ren och ha goda förutsättningar?
Mer en frågeställning än kritik, men det kanske är lite för lågt i tak här inne att undra varför det ibland fungerar och ibland inte?
Det var "tomteverkstad" i inlägget jag faktiskt citerade som jag reagerade över.
/fth
P.S. vad gäller "takhöjden" så upplever iaf jag att det på TCS just nu är i princip omöjligt att ens försiktigt försvara någonting öht som har med Tesla/Elon Musk att göra utan att bli kallad fanboy, sektmedlem, eller tom landsförrädare.
Jag som är helt novis när det kommer till sådant, vad är en 4D radar? Är det samma eller motsvarande radar som den som försvann för några år sedan?
"Traditional radar systems are adept at scanning the roadway across the horizontal plane and identifying the “three D’s” of an object: distance, direction and relative velocity (Doppler). Newer 4D imaging radar systems add another dimension: vertical information.
These devices get the “imaging radar” label due to the richness of the data they return; that is, with both horizontal and vertical data, the radar can detect many different reflection points, which, when mapped out, begin to resemble an image.
Knowing how tall something is, or how high an object is above the roadway, is crucial in a variety of real-world scenarios. For example, when a truck is approaching a bridge underpass, 4D radar can determine whether the vehicle can safely fit under it, or whether there is a vehicle parked under the bridge. "
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Spolningen av kameran fram fungerade fint också.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Spolningen av kameran fram fungerade fint också.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Spolningen av kameran fram fungerade fint också.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Spolningen av kameran fram fungerade fint också.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7.
Med helixfälgarna. 19 tumsdäcken kommer ge wltp på omkring 60. Kanske mer.
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Spolningen av kameran fram fungerade fint också.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7.
Med helixfälgarna. 19 tumsdäcken kommer ge wltp på omkring 60. Kanske mer.
Mmm det får verkligheten visa. Wltp har inget med verkliga förutsättningar att göra. Det vet alla som kört elbil.
Rulla i nedförsbacke, medvind, utan last och passagerare och i 70 km/h…. Ja då kanske
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Spolningen av kameran fram fungerade fint också.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.
I finska testet var ju ID7 bara lite bättre än gamla Y. Lite tveksam om den är bättre än Y Juniper.
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Spolningen av kameran fram fungerade fint också.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.
I finska testet var ju ID7 bara lite bättre än gamla Y. Lite tveksam om den är bättre än Y Juniper.
Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Spolningen av kameran fram fungerade fint också.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Eftersom gamla modellen kommer drygt 40 (Stockholm till Sundsvall) i september så lär inte Juniper komma kortare.
Stockholm till Hudik på vintern går f.ö. också bra, men visst vore det trevligt att komma 40 mil på vintern (också).
Räckvidden är inte en dealbreaker för mig, däremot avsaknaden av sensorer och spakar.
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Spolningen av kameran fram fungerade fint också.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Eftersom gamla modellen kommer drygt 40 (Stockholm till Sundsvall) i september så lär inte Juniper komma kortare.
Stockholm till Hudik på vintern går f.ö. också bra, men visst vore det trevligt att komma 40 mil på vintern (också).
Räckvidden är inte en dealbreaker för mig, däremot avsaknaden av sensorer och spakar.
Jag stod redo med beställningen av Juniper men jag är besviken. Hade tänkt mej en större ”refresh” än denna….. Kikar på en hel del andra märken nu.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.
I finska testet var ju ID7 bara lite bättre än gamla Y. Lite tveksam om den är bättre än Y Juniper.
Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.
Nu är det där en sedan och dessutom bakhjulsdriven och fick samma tid som gamla y dual motor. Nya y kommer slå det där. Blev stor skillnad på m3 efter refresh. Till och med M3 standard fick en tid på 9:30.
Men jag håller med i att range/ kwh så ligger id7 bra till. Andra bilar behöver bra mycket större batteri och är dyrare för det mesta.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Eftersom gamla modellen kommer drygt 40 (Stockholm till Sundsvall) i september så lär inte Juniper komma kortare.
Stockholm till Hudik på vintern går f.ö. också bra, men visst vore det trevligt att komma 40 mil på vintern (också).
Räckvidden är inte en dealbreaker för mig, däremot avsaknaden av sensorer och spakar.
Jag stod redo med beställningen av Juniper men jag är besviken. Hade tänkt mej en större ”refresh” än denna….. Kikar på en hel del andra märken nu.
Med tanke på de förändringar Highland fick så var Junipers refresh tämligen väntad.
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.
I finska testet var ju ID7 bara lite bättre än gamla Y. Lite tveksam om den är bättre än Y Juniper.
Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.
Jag tycker VW ser för tråkiga ut så den går bort av det skälet.
Om jag varit intresserad av en SUV idag så skulle det sannolikt blivit den nysläppta Zeekr 7X.
800 V supersnabbladdning, bra pris, enligt mitt tycke trevligare design och lyxigare känsla än Juniper.
Re: Model Y Juniper
Postat: 08 feb 2025 12:20
av Teslasemitruck
Både m3 och Y Juniper är energi effektivast och förhållandevis billiga. Är mycket troligt att de gör en battery refresh om ett par 2-3 år. Särskilt med lfp händer det mycket.
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.
I finska testet var ju ID7 bara lite bättre än gamla Y. Lite tveksam om den är bättre än Y Juniper.
Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.
Jag tycker VW ser för tråkiga ut så den går bort av det skälet.
Om jag varit intresserad av en SUV idag så skulle det sannolikt blivit den nysläppta Zeekr 7X.
800 V supersnabbladdning, bra pris, enligt mitt tycke trevligare design och lyxigare känsla än Juniper.
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.
I finska testet var ju ID7 bara lite bättre än gamla Y. Lite tveksam om den är bättre än Y Juniper.
Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.
Jag tycker VW ser för tråkiga ut så den går bort av det skälet.
Om jag varit intresserad av en SUV idag så skulle det sannolikt blivit den nysläppta Zeekr 7X.
800 V supersnabbladdning, bra pris, enligt mitt tycke trevligare design och lyxigare känsla än Juniper.
Njaaa en äkta kinabil är inte i min smak.
Jag hoppas att Européerna vaknar till liv. Tyvärr är det inte mkt som talar för det. De är antingen för tråkiga/dåliga/dyra.
Så det mesta tyder på att det blir en Kina bil för min del nästa gång. Sannolikt antingen Zeekr eller möjligtvis en Polestar. De är ju syskon.