Sida 40 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 apr 2019 11:07
av Mickep
Äre det bara jag eller hur länge har de sagt "roughly", dvs grovt räknat 6 per plats. grovt kan ju vara 2-8.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 apr 2019 11:13
av mati
Mickep skrev:
Äre det bara jag eller hur länge har de sagt "roughly", dvs grovt räknat 6 per plats. grovt kan ju vara 2-8.
Lägsta antalet jag har sett är 3 stycken, högsta är 8. Så sett har du helt rätt. Samtidigt ser vi till exempel i Spekeröd, som har 4 laddare, att stationen är förberedd för 12. Och det finns fler stationer där man ser tomma socklar för ytterligare laddare. Jag antar att det är i stort sett bara jacka dit dem när behovet ökar. Min killgissning är att de försöker få så stor yttäckning som möjligt först. Kapaciteten kan man öka senare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 11:11
av mati
mati skrev:
... I hela förbundslandet Niedersachsen finns inte en endaste Ionity-station. De har liksom byggt runtomkring med millimeterprecision. Det är där VW har sitt säte....
Nu händer det äntligen saker. Idag har det dykt upp en ny station mitt i centrala i Wolfsburg, dvs i självaste VW-staden.
https://www.google.com/maps?daddr=52.416656,10.783389

Den är verkligen belägen mitt i staden, alltså inte utmed motorvägen vid någon rastplats/mack. Det är dessutom bara två mil därifrån till min morfar. Laddproblemet jag alltid har haft där nere, pga brist på Chademo-laddare, har alltså förhoppningsvis löst sig.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 11:35
av Geni87
mati skrev:
mati skrev:
... I hela förbundslandet Niedersachsen finns inte en endaste Ionity-station. De har liksom byggt runtomkring med millimeterprecision. Det är där VW har sitt säte....
Nu händer det äntligen saker. Idag har det dykt upp en ny station mitt i centrala i Wolfsburg, dvs i självaste VW-staden.
https://www.google.com/maps?daddr=52.416656,10.783389

Den är verkligen belägen mitt i staden, alltså inte utmed motorvägen vid någon rastplats/mack. Det är dessutom bara två mil därifrån till min morfar. Laddproblemet jag alltid har haft där nere, pga brist på Chademo-laddare, har alltså förhoppningsvis löst sig.
Då bör vi kunna skrota den konspirationsteorin mao. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 11:51
av mati
Geni87 skrev:
Då bör vi kunna skrota den konspirationsteorin mao. :)
Yes. Skönt. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 11:54
av Mickep
Snart kanske några model3 ägare kan stresstesta ionitys laddare lite grann och se vad de går för när alla stationer laddar max.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 13:59
av helix
Det har inte med Ionity att göra, men det är intressant att även Clever/E.ON börjar installera 350kW-laddare. Det ryktas om att de ska bygga sina egna laddkorridorer. Det är kanon att snabbladdarna nu sprider ut sig mer och mer!

Tog de här bilderna när jag var på Löddeköpinge SuC och laddade. Verkar som de håller fast vid CHAdeMO-handske parallellt med CCS (även om det inte finns någon sladd än) till skillnad mot Ionity:
IMG_1084.jpg
IMG_1082.jpg
IMG_1085.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 14:03
av Jerker
Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 14:20
av Geni87
Jerker skrev:
Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.
Står att laddaren är producerad vecka 7, kanske precis innan namnskiftet? :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 14:25
av Epicure
Jerker skrev:
Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.
Tror det är på grund av att det inte är Bee (före detta svenska Clever) som varit med och byggt laddarna, utan snarare danska Clever. Därav att det står Clever.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 14:30
av Jerker
Ja, de har ju inte börjat byta namn på de existerande laddarna heller. Det dröjer nog. Kanske hinner de hitta på ett bättre namn än Bee. Har svårt för att ta det namnet i min mun; tycker det låter fånigt. Enstaviga namn är aldrig bra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 16:56
av kenny
Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.

Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 17:33
av Lophornis
kenny skrev:
Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.

Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?
Ionity kör med 80kr per laddning oavsett hur mycket eller lite man laddar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2019 18:50
av kenny
Lophornis skrev:
kenny skrev:
Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.

Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?
Ionity kör med 80kr per laddning oavsett hur mycket eller lite man laddar.
Ok, så det gäller alltså fortfarande som det står på siten då. Det är ju riktigt bra för sånna som mig som laddar ungefär som andra tankar bilen, det blir rätt mycket billigare för mig att betala 80 för ett tillfälle än 4.50 per kWh under samma tillfälle.

Ska bli intressant att testa, kanske piper ner ikväll bara för jag är så nyfiken. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 20:54
av meg768
kenny skrev:
Lophornis skrev:
kenny skrev:
Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.

Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?
Ionity kör med 80kr per laddning oavsett hur mycket eller lite man laddar.
Ok, så det gäller alltså fortfarande som det står på siten då. Det är ju riktigt bra för sånna som mig som laddar ungefär som andra tankar bilen, det blir rätt mycket billigare för mig att betala 80 för ett tillfälle än 4.50 per kWh under samma tillfälle.

Ska bli intressant att testa, kanske piper ner ikväll bara för jag är så nyfiken. :)

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 21:05
av meg768
Men två av de fyra platserna var upptagna av dieselbilar...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 21:16
av Nicke Nyfiken
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 21:27
av meg768
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...

Har Model 3 med 75 kWh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 21:33
av vigge50
meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Vad har du i elnätsavgift? 2 kr känns väldigt högt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 21:36
av Jeppe_E
meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).

Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 21:37
av Verdi
meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Har inte kollat på ett tag men 2 låter högt. På min senaste faktura är de rörliga kostnaderna drygt 1,30:-/Wh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 21:49
av meg768
@Jeppe_E Tack för bra svar!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 21:51
av Nicke Nyfiken
Jeppe_E skrev:
meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).

Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.
Låter som en vettig beräkning.

Men man hamnar nog ännu högre i SOC för det går väl inte att utnyttja 75kWh i ett 75-batteri. Börjar man att ladda men 5% SOC så är man nog uppe kring 90% när man fått i 60 kWh i batteriet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 21:52
av Jeppe_E
Verdi skrev:
meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Har inte kollat på ett tag men 2 låter högt. På min senaste faktura är de rörliga kostnaderna drygt 1,30:-/Wh.

uj.. det var dyrt :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 apr 2019 21:55
av Jeppe_E
Nicke Nyfiken skrev:
Jeppe_E skrev:
meg768 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:

Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil? :o
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...
Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).

Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.
Låter som en vettig beräkning.

Men man hamnar nog ännu högre i SOC för det går väl inte att utnyttja 75kWh i ett 75-batteri. Börjar man att ladda men 5% SOC så är man nog uppe kring 90% när man fått i 60 kWh i batteriet.
Ja, men du must tänka på der laden förlusten också!