Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 apr 2019 11:07
Äre det bara jag eller hur länge har de sagt "roughly", dvs grovt räknat 6 per plats. grovt kan ju vara 2-8.
Lägsta antalet jag har sett är 3 stycken, högsta är 8. Så sett har du helt rätt. Samtidigt ser vi till exempel i Spekeröd, som har 4 laddare, att stationen är förberedd för 12. Och det finns fler stationer där man ser tomma socklar för ytterligare laddare. Jag antar att det är i stort sett bara jacka dit dem när behovet ökar. Min killgissning är att de försöker få så stor yttäckning som möjligt först. Kapaciteten kan man öka senare.Mickep skrev:Äre det bara jag eller hur länge har de sagt "roughly", dvs grovt räknat 6 per plats. grovt kan ju vara 2-8.
Nu händer det äntligen saker. Idag har det dykt upp en ny station mitt i centrala i Wolfsburg, dvs i självaste VW-staden.mati skrev:... I hela förbundslandet Niedersachsen finns inte en endaste Ionity-station. De har liksom byggt runtomkring med millimeterprecision. Det är där VW har sitt säte....
Då bör vi kunna skrota den konspirationsteorin mao.mati skrev:Nu händer det äntligen saker. Idag har det dykt upp en ny station mitt i centrala i Wolfsburg, dvs i självaste VW-staden.mati skrev:... I hela förbundslandet Niedersachsen finns inte en endaste Ionity-station. De har liksom byggt runtomkring med millimeterprecision. Det är där VW har sitt säte....
https://www.google.com/maps?daddr=52.416656,10.783389
Den är verkligen belägen mitt i staden, alltså inte utmed motorvägen vid någon rastplats/mack. Det är dessutom bara två mil därifrån till min morfar. Laddproblemet jag alltid har haft där nere, pga brist på Chademo-laddare, har alltså förhoppningsvis löst sig.
Yes. Skönt.Geni87 skrev:Då bör vi kunna skrota den konspirationsteorin mao.
Står att laddaren är producerad vecka 7, kanske precis innan namnskiftet?Jerker skrev:Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.
Tror det är på grund av att det inte är Bee (före detta svenska Clever) som varit med och byggt laddarna, utan snarare danska Clever. Därav att det står Clever.Jerker skrev:Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.
Ionity kör med 80kr per laddning oavsett hur mycket eller lite man laddar.kenny skrev:Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.
Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?
Ok, så det gäller alltså fortfarande som det står på siten då. Det är ju riktigt bra för sånna som mig som laddar ungefär som andra tankar bilen, det blir rätt mycket billigare för mig att betala 80 för ett tillfälle än 4.50 per kWh under samma tillfälle.Lophornis skrev:Ionity kör med 80kr per laddning oavsett hur mycket eller lite man laddar.kenny skrev:Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.
Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?
kenny skrev:Ok, så det gäller alltså fortfarande som det står på siten då. Det är ju riktigt bra för sånna som mig som laddar ungefär som andra tankar bilen, det blir rätt mycket billigare för mig att betala 80 för ett tillfälle än 4.50 per kWh under samma tillfälle.Lophornis skrev:Ionity kör med 80kr per laddning oavsett hur mycket eller lite man laddar.kenny skrev:Jag har inte behövt ladda riktigt än så jag har inte varit nere i Vintrie och testat ännu, men är det någon som vet hur prissättningen funkar?
Jag kan se och betala där med mitt EON-konto verkar det som, priset verkar ligga på ~4.50/kwh vilket är ungefär i linje med EONs egna priser.
Men om man väljer att inte betala via en provider (tex EON), på hemsidan står det att sessionen kostar 80 SEK, är det någon som vet om det stämmer?
Ska bli intressant att testa, kanske piper ner ikväll bara för jag är så nyfiken.
Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.
Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.![]()
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Vad har du i elnätsavgift? 2 kr känns väldigt högt.meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.![]()
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.![]()
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Har inte kollat på ett tag men 2 låter högt. På min senaste faktura är de rörliga kostnaderna drygt 1,30:-/Wh.meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.![]()
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Låter som en vettig beräkning.Jeppe_E skrev:Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.![]()
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.
Verdi skrev:Har inte kollat på ett tag men 2 låter högt. På min senaste faktura är de rörliga kostnaderna drygt 1,30:-/Wh.meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.![]()
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Ja, men du must tänka på der laden förlusten också!Nicke Nyfiken skrev:Låter som en vettig beräkning.Jeppe_E skrev:Eftersom anläggningsavgiften är befintlig oavsett om man har elbil eller ej, så är den enda faktiska kostnaden det rörliga elpriset (+ statens mervärdesskatt och så en skatt på den skatten).meg768 skrev:Räknade med 2 kr per kWh hemma. Kom fram till att gränsen var när batteriet var vid 53%. Kan ha räknat fel såklart, så du får gärna rätta mig! Är ny elbilsägare och försöker bara förstå hur allt hänger ihop...Nicke Nyfiken skrev:Hur stort batteri har dom lyckats få in i din bil?meg768 skrev:
Provade laddningsstationen i Malmö idag. Som sagts tidigare, 80:- per laddning. Funkade bra med kontantkort. Har man mindre än 40-50% i batteriet och laddar till 90% är det billigare än att ladda hemma.![]()
Eller har du bara ett extremt dyrt elavtal hemma?
Så snarare runt 1,3-1,4 kr på kWh är mer rimligt att räkna för både elöverföring samt spotpris. Så utifrån det, så är det ca 60 kWh laddning för 80 kr. Det motsvarar laddning från 5% till 80% av ditt 75kWh batteri.
Men man hamnar nog ännu högre i SOC för det går väl inte att utnyttja 75kWh i ett 75-batteri. Börjar man att ladda men 5% SOC så är man nog uppe kring 90% när man fått i 60 kWh i batteriet.