The bit of news here is that, before joining Volkswagen, Diess was being courted by Tesla to join the California-based company as a CEO. In fact, Elon Musk reportedly rated him very highly, so much so that he was directly involved in drawing up Diess’s employment contract!
The bit of news here is that, before joining Volkswagen, Diess was being courted by Tesla to join the California-based company as a CEO. In fact, Elon Musk reportedly rated him very highly, so much so that he was directly involved in drawing up Diess’s employment contract!
Ja, det är ju en intressant vinkel på detta, Diess som VD vore nog inte så dumt, frågan är nog om Musk+Diess funkar. Jag har svårt att tro att Elon skulle släppa rodret i den utsträckning som Diess skulle vilja.
/fth
Tesla är extremt kopplat till Elon Musk.
Diess som VD är extremt osannolikt att de skulle ske. Som du nämner om det skulle ske, så tror jag att Elon inte skulle släppa kontrollen överhuvudtaget.
Men ska Elon en dag släppa kontrollen av tesla så är de ka ske rätt tillfälle nu.. Att hitta en elon2 som tar över lär inte hända utan tesla måste snart gå över till att vara att "vanligt" företag..
Men ja de kräver såklart att Elon också är redo att släppa kontrollen.
Att Teslas aktie(/börsvärde) är så dyr eller att Tesla är det enda av bolagen som inte optimerat sin kapitalstruktur?
Att alla andra förutom Tesla har enorma lån/skulder. Med räntor som höjts och kanske fortsätter att höjas blir det väldigt jobbigt att betala ränta och amortera dessa.
Att Teslas aktie(/börsvärde) är så dyr eller att Tesla är det enda av bolagen som inte optimerat sin kapitalstruktur?
Att alla andra förutom Tesla har enorma lån/skulder. Med räntor som höjts och kanske fortsätter att höjas blir det väldigt jobbigt att betala ränta och amortera dessa.
Och samtidigt så garanterade samtliga nationalstater den fortsatta existensen för sina respektive bilindustrier under den finansiella kollapsen under 2008... Alla nationalstater med undantag av Sverige dvs... Saab Automobile sket vi i. Och Volvo Cars lät vi den Kinesiska Militärdiktaturen hosta upp kapitalet för*...
Fråga: Är inte de här industriella komplexen alla 'too big to fail'?
Finns det någon nationalstat som kommer tillåta att de här bilföretagen går under?
Visst – jag kan mycket väl se att t.ex. delarna av de här bolagen som pysslar med förbränningsmotorer kommer få slå igen. Men de delar som sysslar med elfordon tror jag kommer räddas åtminstone en gång. Betänk t.ex. att Kapitalismens™ å så bevingade hemland USA t.o.m förstatligade GM när det begav sig...
Varför blandar man in market cap överhuvudtaget i en balansräknings-diskussion?
Man kan inte jämföra skulder i bolag utan att titta på tillgångar.
Och samtidigt så garanterade samtliga nationalstater den fortsatta existensen för sina respektive bilindustrier under den finansiella kollapsen under 2008... Alla nationalstater med undantag av Sverige dvs... Saab Automobile sket vi i. Och Volvo Cars lät vi den Kinesiska Militärdiktaturen hosta upp kapitalet för*...
Finns det någon nationalstat som kommer tillåta att de här bilföretagen går under?
Visst – jag kan mycket väl se att t.ex. delarna av de här bolagen som pysslar med förbränningsmotorer kommer få slå igen. Men de delar som sysslar med elfordon tror jag kommer räddas åtminstone en gång. Betänk t.ex. att Kapitalismens™ å så bevingade hemland USA t.o.m förstatligade GM när det begav sig...
Saab hade ju varit en gigantisk pengaslukare om staten gått in. Det skulle ju handlat om många, många miljarder. /...
Det beror väl alldeles på hur man hade gjort det. Hade man slagit ihop Saab Automobile och Volvo Cars så hade man ju t.ex. till en början kunnat reducera Saab till en enda bilmodell. Och så hade man förslagsvis genast (eller åtm. så fort som möjligt) gjort om båda till elbilstillverkare. Då hade de kunnat ha åtminstone var sin elbilsmodell ungefär samtidigt som Tesla lanserade Model S. Hur mycket pengar fick staten in på försäljningen av Vin&Sprit? Var väl ca 53 Miljarder SEK... De pengarna hade man ju iallafall kunnat satsa...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Saab hade ju varit en gigantisk pengaslukare om staten gått in. Det skulle ju handlat om många, många miljarder.
När det gäller VW äger väl delstaten fortfarande 10%?
Det beror väl alldeles på hur man hade gjort det. Hade man slagit ihop Saab Automobile och Volvo Cars så hade man ju t.ex. till en början kunnat reducera Saab till en enda bilmodell. Och så hade man förslagsvis genast gjort om båda till elbilstillverkare. Då hade de kunnat ha åtminstone var sin elbilsmodell ungefär samtidigt som Tesla lanserade Model S. Hur mycket pengar fick staten in på försäljningen av Vin&Sprit? Var väl ca 53 Miljarder SEK... De pengarna hade man ju iallafall kunnat satsa...
Vem vet vilket värde Saab hade haft idag ifall deras modellutbud 2012 enbart hade bestått av 'nya' 9-5 samt typ en helt ny elbil... Och 9-5 hade man förslagsvis avvecklat ifall den inte sålt ngt vidare...
Ja, det är ju en intressant vinkel på detta, Diess som VD vore nog inte så dumt, frågan är nog om Musk+Diess funkar. Jag har svårt att tro att Elon skulle släppa rodret i den utsträckning som Diess skulle vilja.
/fth
Diess som VD är extremt osannolikt att de skulle ske. Som du nämner om det skulle ske, så tror jag att Elon inte skulle släppa kontrollen överhuvudtaget.
När skulle Elon få kunna vara ordförande igen förresten? Eller har det datumet redan passerat?
Omead Afshar, the Tesla executive tasked with overseeing operations at the company’s Texas factory, is reportedly the subject of an internal investigation over a glass purchase deemed “suspicious,” according to a report from Bloomberg. Sources close to the situation told Bloomberg that Afshar will likely go on a leave of absence before Tesla cuts him from the company completely.
The news of Afshar’s potential termination follows the departure of Andrej Karpathy, Tesla’s head of AI. It also comes at a particularly turbulent time for Tesla (and basically every other Musk-owned company), as Twitter attempts to force Musk into his initial $44 billion agreement to buy the social platform.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
/fth
När skulle Elon få kunna vara ordförande igen förresten? Eller har det datumet redan passerat?
Det är redan passerat men Elon trivdes med att slippa vara ordförande eller tyckte den de fick in var så pass skicklig att hon kan få fortsätta. Elon Musk har ju sagt att han vill vara ”the nothing of Tesla”. Jag tror han skulle må bra av att kliva tillbaka och bara ägna sig åt produkter och teknik, lite som på SpaceX. Börsen skulle däremot fall, men bra köpläge då det i långa loppet alltså kommer bli bättre.
Det är redan passerat men Elon trivdes med att slippa vara ordförande eller tyckte den de fick in var så pass skicklig att hon kan få fortsätta. Elon Musk har ju sagt att han vill vara ”the nothing of Tesla”. Jag tror han skulle må bra av att kliva tillbaka och bara ägna sig åt produkter och teknik, lite som på SpaceX. Börsen skulle däremot fall, men bra köpläge då det i långa loppet alltså kommer bli bättre.
Jag tror tvärtom att kursen skulle stiga på nyheten att Diess blir CEO och Musk CTO (eller liknande).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tror tvärtom att kursen skulle stiga på nyheten att Diess blir CEO och Musk CTO (eller liknande).
/fth
Ja något liknande tror jag också vore bra, Elon borde sluta att rota i allt och bara styra skutan istället
(och inte springa i motorrummet hela tiden).
/fth
Det var det jag skrev också… Kursen kommer falla på nyheten och då köper man för att sedan stiga efter ett tag eftersom det är en bra idé.
Tesla aktien är fortfarande hårt blankad och Elon lägger all sin energi på att se till att Tesla som företag fortsätter att dominera elbilsmarknaden och andra industrier i framtiden.
Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 1 gånger.