Det är väl att man ska kunna öppna frunken osv. med appen om man är tillräckligt nära bilen men saknar mobiltäckning?
Jaha över BLE. Tack.
Kör bilen och appen BLE? Inte bara vanlig blåtand..?
Har egentligen ingen aning. Jag kan inte så mycket om detta men BLE brukar man ju köra för upplåsning och sånt iaf. Bluetooth för mer dataströmmar (högre bandbredd). BLE borde ju funka bra/bäst för att skicka enkla kommandon som "öppna bakluckan". Om nu ens bil stödjer BLE (inte legacy S/X). BLE-antennen sitter väl externt dessutom.
Jag gissar att vi vet svaret om legacy s/x får det eller ej. Jag gissar "nej":
Jag kör där ganska ofta, har aldrig haft några omotiverade inbromsningar längs den sträckan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Hej
Trafikplats Bertnäs norrgående , strax innan påfarten norr.
Sedan samma vid Norrfjärden , just efter bron norrgående
Dessa 2 st ställena ser likadana ut , men den bromsar oavsett om en bil är på g upp på E4 .
Min har inte gjort det där, ever.
Men södra infarten till Rosvik, där har den alltid tvärbromsat (precis lika med M3P 2021 och MSP).
Har aldrig haft en inbromsning mellan Luleå och Piteå - någonsin.
Inte som E4 norrgående 1km N om Dragon Gate där ALLA Teslor jag kört har bromsat - på samma ställe…
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Passerar du södra infarten till Rosvik i
Norrgående?
Mina bilar har gjort det varje gång i fyra år.
Tror dessutom att bilen är ordet lig i ratten samtidigt. Men jag har ofta kopplat ur, för att slippa det…meb glömmer man det så - mindre än en månad sen sist.
Det är ingen stenhård inbromsning men den är där - varje gång.
Idag igen- 2024.38.6:
Yoken kom inte med på videon men bilen blir orolig och vinglar också. Kanske syns i videon att den driver av åt vänster?
Alltså exakt samma beteende som med min M3P flr ~4 år sen, och varje gång jag passerat med AP på ( = rätt många).
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 11 nov 2024 06:03
av RareEarth
38.6.
Körde E22 Kristianstad - Lund igår i mörker, men torrt och bra sikt. Bedrövlig upplevelse med farthållaren. Tre-fyra hårda inbromsningar i samband omkörningar i vänsterfilen och bilen varnade hela tiden för inbillade situationer.
Hej
Trafikplats Bertnäs norrgående , strax innan påfarten norr.
Sedan samma vid Norrfjärden , just efter bron norrgående
Dessa 2 st ställena ser likadana ut , men den bromsar oavsett om en bil är på g upp på E4 .
Min har inte gjort det där, ever.
Men södra infarten till Rosvik, där har den alltid tvärbromsat (precis lika med M3P 2021 och MSP).
Har aldrig haft en inbromsning mellan Luleå och Piteå - någonsin.
Inte som E4 norrgående 1km N om Dragon Gate där ALLA Teslor jag kört har bromsat - på samma ställe…
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Passerar du södra infarten till Rosvik i
Norrgående?
Mina bilar har gjort det varje gång i fyra år.
Tror dessutom att bilen är ordet lig i ratten samtidigt. Men jag har ofta kopplat ur, för att slippa det…meb glömmer man det så - mindre än en månad sen sist.
Det är ingen stenhård inbromsning men den är där - varje gång.
Idag igen- 2024.38.6:
Yoken kom inte med på videon men bilen blir orolig och vinglar också. Kanske syns i videon att den driver av åt vänster?
Alltså exakt samma beteende som med min M3P flr ~4 år sen, och varje gång jag passerat med AP på ( = rätt många).
Nu förstår jag vad du menar. Den sänker farten från 90 till 88 när du passerar korsningen Rosvik S, fartkamera strax innan.
Känns inte direkt som en dramatisk panikbromsning utan mer som vad vi inom MC-världen kallar för ”handlingsberedskap”, bara det att det är lite väl sent mitt i korsningen…
Varför jag aldrig fått en inbromsning där är för att jag alltid kopplar ur AP en bit innan fartkameran (för att vara säker på att den hinner ned till 90) och kör manuellt den sträckan. Ofta är det bilar som skall av till Rosvik, korsa eller upp på E4 norrut så det blir ändå omkörning i stigningsfältet.
Visst, lite irriterande är det ju.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 11 nov 2024 09:00
av jonasl
Körde från Boråstrakten och upp mot Stockholm sen kväll mot söndag, hade en helt obegriplig inbromsning nånstans söder om Norrköping på E4. Rejäl fartsänkning trots att det inte var någon annan trafik än en Volvo framför mig, och den körde vidare utan att göra något anmärkningsvärt.
Körde från Boråstrakten och upp mot Stockholm sen kväll mot söndag, hade en helt obegriplig inbromsning nånstans söder om Norrköping på E4. Rejäl fartsänkning trots att det inte var någon annan trafik än en Volvo framför mig, och den körde vidare utan att göra något anmärkningsvärt.
Det låter som det jag upplevde för några månader sedan, ungefär samma plats också. Det var precis där asfalten bytte färg och jag gissade att det var orsaken.
Det märkliga är dock att jag passerat samma plats 2 gånger efter det utan problem.
Senaste version 202[emoji2[emoji2391]92].[emoji2[emoji2391]92][emoji2[emoji2391]92]
Postat: 11 nov 2024 13:08
av Toja
Jag har fått tillbaks ett gammalt fel i sista uppdateringen.
GPS och integreringen med kartan.
Bilen tycker jag kor offroad ganska ofta
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 11 nov 2024 15:46
av Nicke Nyfiken
Installerade 2024.38.6 igårkväll.
Idag har vindrutetorkarna flippat.
I förmiddags när det var torrt både på vägen och i luften hade jag väldigt många torr-torkningar.
I eftermiddags när det duggregnade lite gick torkarna på maxfart mer eller mindre hela tiden, både i stan och på landsväg.
Innan uppdateringen skötte de sig riktigt bra. Men säg den lycka som varar.
Installerade 2024.38.6 igårkväll.
Idag har vindrutetorkarna flippat.
I förmiddags när det var torrt både på vägen och i luften hade jag väldigt många torr-torkningar.
I eftermiddags när det duggregnade lite gick torkarna på maxfart mer eller mindre hela tiden, både i stan och på landsväg.
Innan uppdateringen skötte de sig riktigt bra. Men säg den lycka som varar.
Varför, Tesla... varför?
Manuella vindrutetorkare sedan 2020. Nöjd med det.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 11 nov 2024 16:11
av loftux
Nicke Nyfiken skrev:
Installerade 2024.38.6 igårkväll.
Idag har vindrutetorkarna flippat.
I förmiddags när det var torrt både på vägen och i luften hade jag väldigt många torr-torkningar.
I eftermiddags när det duggregnade lite gick torkarna på maxfart mer eller mindre hela tiden, både i stan och på landsväg.
Innan uppdateringen skötte de sig riktigt bra. Men säg den lycka som varar.
Varför, Tesla... varför?
Tvärtom för mig. Samma version. Duggregn men blev chicken race. Skulle automatiken torka eller jag trycka på knappen först? Blev oftast jag som fick ge mig då det inte gick se något. Har ju fungerat riktigt bra ett tag.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 11 nov 2024 16:42
av psaaf
Tror inte det har skett några ändringar med torkarautomatiken på senare versioner. Det är bara den tiden på året då bristfälligheten blir uppenbar
Det låter som det jag upplevde för några månader sedan, ungefär samma plats också. Det var precis där asfalten bytte färg och jag gissade att det var orsaken.
Det märkliga är dock att jag passerat samma plats 2 gånger efter det utan problem.
Det är inte omöjligt, men jag hann inte se det isåfall. Det var dessutom mörkt och regnigt ute.
Tror inte det har skett några ändringar med torkarautomatiken på senare versioner. Det är bara den tiden på året då bristfälligheten blir uppenbar
Vet inte var du bor, men där jag bor har vi haft regn några gånger varje vecka under större delen av hösten, så regn är ingenting nytt som plötsligt börjat falla nu.
Det är en uppenbar skillnad med senaste versionen jag har på min bil. Även torr-torkningarna har blivit väldigt mycket vanligare med senaste uppdateringen.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 11 nov 2024 17:27
av jonasl
Min bil tokkör aldrig torkarna vid torrt väder längre, däremot kan det komma ett litet prövande svep ibland när det känns rätt omotiverat.
Installerade 2024.38.6 igårkväll.
Idag har vindrutetorkarna flippat.
Mina med..
I morse vägrade dom starta trots att det kom mycket vatten på rutan, först körde jag manuella svep (snabbt tryck) men tillslut gick jag över i manuellt läge då automatiken verkade ha gett upp totalt. , när det slutade vara så vått så ställde jag tillbaka i auto och då fick dom spelet och körde maxhastighet hela tiden trots att dom inte ens behövdes..
Suck.. efter att ha stängt av torkarna manuellt ett tag och sen på med auto började dom funga ungefär (lika dåligt) som vanligt.
Torrtorkningarna stör mej mindre, men dom finns ju där när det nån gång är torrt ute.
Min bil tokkör aldrig torkarna vid torrt väder längre, däremot kan det komma ett litet prövande svep ibland när det känns rätt omotiverat.
Samma här. Förr kunde torkarna gå konstant, men nu gör de ett drag var 15:e minut istället. Gärna när man kör in eller ut ur tunnlar och parkeringshus.
Re: Senaste version 202[emoji2[emoji2391]92].[emoji2[emoji2391]92][emoji2[emoji2391]92]
Svaret har säkert varit uppe tidigare, men varför får inte teslan öka tillbaka inställd fart efter att den sänkt automatiskt under autopilot körning?
Den sänker så redigt från ex 80 till 60 men den höjer inte. Förstår inte problemet.
Min gör det, men bara på ett ställe, och bara 50/50%:
Påfarten till motorvägen E20 från Kumla till Örebro.
Det är 80 på vägen ut till motorvägen, och har jag bara farthållaren aktiv är det ca 25% chans att den på eget bevåg ställer upp till 110. Om jag har autopiloten på, blinkar och styr bilen till påfarten så att autopiloten slår av men behåller farthållaren, då är det 75% chans att den ställer upp hastigheten.
Men när jag passerar 90-skyltarna vid Örebro, E20's Karlskoga-avfart, så rullar bilen på glatt i 110 oavsett om jag har farthållare eller autopilot.
Har Tesla gjort bilens farhållning opålitlig specifikt för att hålla oss uppmärksamma på hastighetsförändringar på vägarna?
Re: Senaste version 202[emoji2[emoji2391]92].[emoji2[emoji2391]92][emoji2[emoji2391]92]
Jag har fått tillbaks ett gammalt fel i sista uppdateringen.
GPS och integreringen med kartan.
Bilen tycker jag kor offroad ganska ofta
Samma här. Väldigt frustrerande när vägen bredvid har en annan hastighetsbegränsning och farthållaren sänker farten.
Har ni fler är ett USB-minne anslutet, exempelvis via en USB-hubb?
Jag hade samma problem som er när jag hade ett USB för TeslaVideo (dach-cam-videos) och ett annat, separat USB för MP3-musik.
När jag pluggade ur hubben och installerade en enda 1GB SSD-disk med två partitioner: en för video och en för MP3-filer, så började allt fungera igen.