Sida 384 av 421
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 09:22
av Jaegaern
Jist skrev: ↑02 okt 2024 09:12
spacecoin skrev: ↑02 okt 2024 08:47
Jist skrev: ↑02 okt 2024 08:40
Jaegaern skrev: ↑19 sep 2024 09:49
themax skrev: ↑19 sep 2024 07:47
Jag har givit upp förhoppningen att förarstödet skulle bli bättre. Det mesta är likadant eller sämre än 2019 när jag skaffade min första Tesla. Men snart får du säkert ett nytt spel ska du se.
Vi sitter mellan två programvaror. När FSDS släpps borde även AP bygga på den stacken. Då ska vi se att det blir bättre.
Har du lust att utveckla det där lite? Sitter och väntar på min första Tesla och det här med spökbromsningar där jag fruktar mest med nya bilen.
Tesla har teknisk skuld i AP-systemet. Man har sedan 2018 migrerat mer och mer av kodbasen till maskininlärning från procedurell regelbaserad kod för den delen av koden som styr bilen.
Kodbasen som är FSD på stadsgator används inte ännu för motorväg, och när man går över till den kanske det blir bättre, eller inte.
Jag tror han gör antagandet att den gamla är mindre kompetent än den nya. Jag kan tänka att den gamla å andra sidan är beprövad.
Fördelen med att Tesla får en stack att underhålla istället för två för hw3+ är ju positiv, men vi ser redan nu att det blir segare och segare för dem.
Actual smart summon finns inte för legacy S/X och funktioner saknas fortfarande för CT. En ny modell kommer att göra det värre, samt de faktum att de måste underhålla fler olika hårdvaror av AP-datorn ju längre tiden går om de inte kastar gamla FSD-köpare under bussen.
Det är oundvikligt att även Tesla blir en legacytillverkare istället för en snabbfotad ny business utan teknisk skuld och utan en ryggsäck med gamla modeller som måste underhållas med programvara.
Tack för förklaringen!
Så tanken/förhoppningen är att när vi i Europa får FSD-stacken så ska det afunegra bättre. Jag läser tex att de som har FSD inte verka lida av spökbromnisngar. Och den stacken används även om jag inte väljer att köpa till FSD, koden och hanteringen i trafik är densamma?
Precis som spacecoin skrev så är AP väldigt beprövad. Man vet vad man får. Det verkar diffa lite mellan olika bilar, där vissa tycker det är mycket spökbromsningar, medan de flesta inte har några.
Spökbromsning som koncept är också något som blivit större än vad det är. En spökbromsning är när bilen bromsar för något som inte finns, eller en fara som inte existerar. Det har nog alla teslaägare erfarit, men för mig är det extremt sällan, typ några gånger på mina 3 år med min Y.
Bromsningarna som vi människor tycker är onödiga (INTE spökbromsningar) är exempelvis när en bil åker nära eller över mittlinjen. Eller kommande kurva gör att bilen tror att mötande bil är på min sida av vägen, etc. Antingen beroende på en kulle, eller dåliga mittlinjer. Allt som oftast så vet man varför bilen gjorde som den gjorde. Annars är man inte uppmärksam.
Även om det fortfarande är irriterande så beror det på att Tesla gärna bromsar en gång för mycket, än en gång för lite. Vilket jag tycker är bra. Värre är om man är ofokuserad och bilen kör in i något, endast för att minska falska bromsningar och vara mer "bekväm".
Du behöver inte vara orolig.
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 09:40
av Nicke Nyfiken
Jaegaern skrev: ↑02 okt 2024 09:22
Jist skrev: ↑02 okt 2024 09:12
spacecoin skrev: ↑02 okt 2024 08:47
Jist skrev: ↑02 okt 2024 08:40
Jaegaern skrev: ↑19 sep 2024 09:49
Vi sitter mellan två programvaror. När FSDS släpps borde även AP bygga på den stacken. Då ska vi se att det blir bättre.
Har du lust att utveckla det där lite? Sitter och väntar på min första Tesla och det här med spökbromsningar där jag fruktar mest med nya bilen.
Tesla har teknisk skuld i AP-systemet. Man har sedan 2018 migrerat mer och mer av kodbasen till maskininlärning från procedurell regelbaserad kod för den delen av koden som styr bilen.
Kodbasen som är FSD på stadsgator används inte ännu för motorväg, och när man går över till den kanske det blir bättre, eller inte.
Jag tror han gör antagandet att den gamla är mindre kompetent än den nya. Jag kan tänka att den gamla å andra sidan är beprövad.
Fördelen med att Tesla får en stack att underhålla istället för två för hw3+ är ju positiv, men vi ser redan nu att det blir segare och segare för dem.
Actual smart summon finns inte för legacy S/X och funktioner saknas fortfarande för CT. En ny modell kommer att göra det värre, samt de faktum att de måste underhålla fler olika hårdvaror av AP-datorn ju längre tiden går om de inte kastar gamla FSD-köpare under bussen.
Det är oundvikligt att även Tesla blir en legacytillverkare istället för en snabbfotad ny business utan teknisk skuld och utan en ryggsäck med gamla modeller som måste underhållas med programvara.
Tack för förklaringen!
Så tanken/förhoppningen är att när vi i Europa får FSD-stacken så ska det afunegra bättre. Jag läser tex att de som har FSD inte verka lida av spökbromnisngar. Och den stacken används även om jag inte väljer att köpa till FSD, koden och hanteringen i trafik är densamma?
Precis som spacecoin skrev så är AP väldigt beprövad. Man vet vad man får. Det verkar diffa lite mellan olika bilar, där vissa tycker det är mycket spökbromsningar, medan de flesta inte har några.
Spökbromsning som koncept är också något som blivit större än vad det är. En spökbromsning är när bilen bromsar för något som inte finns, eller en fara som inte existerar. Det har nog alla teslaägare erfarit, men för mig är det extremt sällan, typ några gånger på mina 3 år med min Y.
Bromsningarna som vi människor tycker är onödiga (INTE spökbromsningar) är exempelvis när en bil åker nära eller över mittlinjen. Eller kommande kurva gör att bilen tror att mötande bil är på min sida av vägen, etc. Antingen beroende på en kulle, eller dåliga mittlinjer. Allt som oftast så vet man varför bilen gjorde som den gjorde. Annars är man inte uppmärksam.
Även om det fortfarande är irriterande så beror det på att Tesla gärna bromsar en gång för mycket, än en gång för lite. Vilket jag tycker är bra. Värre är om man är ofokuserad och bilen kör in i något, endast för att minska falska bromsningar och vara mer "bekväm".
Du behöver inte vara orolig.
Fast det mest irriterande är att bilen bromsar när man är brevid en lastbil som man möter. Där finns det ingen logik alls att skylla på. Det finns inget hinder på vägen och skulle bilen bromsa för lastbilen så är den alldeles för sent på det. Den börjar bromsa när halva lastbilen redan passerat.
Sen om man vill kalla detta för spökbromsning eller inte är irrelevant. Det är sjukt irriterande och obehagligt när man inte är beredd.
För tydligheten skull: detta händer bara på landsvägar som inte är jättebreda.
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 10:13
av Jaegaern
Nicke Nyfiken skrev: ↑02 okt 2024 09:40
Jaegaern skrev: ↑02 okt 2024 09:22
Jist skrev: ↑02 okt 2024 09:12
spacecoin skrev: ↑02 okt 2024 08:47
Jist skrev: ↑02 okt 2024 08:40
Har du lust att utveckla det där lite? Sitter och väntar på min första Tesla och det här med spökbromsningar där jag fruktar mest med nya bilen.
Tesla har teknisk skuld i AP-systemet. Man har sedan 2018 migrerat mer och mer av kodbasen till maskininlärning från procedurell regelbaserad kod för den delen av koden som styr bilen.
Kodbasen som är FSD på stadsgator används inte ännu för motorväg, och när man går över till den kanske det blir bättre, eller inte.
Jag tror han gör antagandet att den gamla är mindre kompetent än den nya. Jag kan tänka att den gamla å andra sidan är beprövad.
Fördelen med att Tesla får en stack att underhålla istället för två för hw3+ är ju positiv, men vi ser redan nu att det blir segare och segare för dem.
Actual smart summon finns inte för legacy S/X och funktioner saknas fortfarande för CT. En ny modell kommer att göra det värre, samt de faktum att de måste underhålla fler olika hårdvaror av AP-datorn ju längre tiden går om de inte kastar gamla FSD-köpare under bussen.
Det är oundvikligt att även Tesla blir en legacytillverkare istället för en snabbfotad ny business utan teknisk skuld och utan en ryggsäck med gamla modeller som måste underhållas med programvara.
Tack för förklaringen!
Så tanken/förhoppningen är att när vi i Europa får FSD-stacken så ska det afunegra bättre. Jag läser tex att de som har FSD inte verka lida av spökbromnisngar. Och den stacken används även om jag inte väljer att köpa till FSD, koden och hanteringen i trafik är densamma?
Precis som spacecoin skrev så är AP väldigt beprövad. Man vet vad man får. Det verkar diffa lite mellan olika bilar, där vissa tycker det är mycket spökbromsningar, medan de flesta inte har några.
Spökbromsning som koncept är också något som blivit större än vad det är. En spökbromsning är när bilen bromsar för något som inte finns, eller en fara som inte existerar. Det har nog alla teslaägare erfarit, men för mig är det extremt sällan, typ några gånger på mina 3 år med min Y.
Bromsningarna som vi människor tycker är onödiga (INTE spökbromsningar) är exempelvis när en bil åker nära eller över mittlinjen. Eller kommande kurva gör att bilen tror att mötande bil är på min sida av vägen, etc. Antingen beroende på en kulle, eller dåliga mittlinjer. Allt som oftast så vet man varför bilen gjorde som den gjorde. Annars är man inte uppmärksam.
Även om det fortfarande är irriterande så beror det på att Tesla gärna bromsar en gång för mycket, än en gång för lite. Vilket jag tycker är bra. Värre är om man är ofokuserad och bilen kör in i något, endast för att minska falska bromsningar och vara mer "bekväm".
Du behöver inte vara orolig.
Fast det mest irriterande är att bilen bromsar när man är brevid en lastbil som man möter. Där finns det ingen logik alls att skylla på. Det finns inget hinder på vägen och skulle bilen bromsa för lastbilen så är den alldeles för sent på det. Den börjar bromsa när halva lastbilen redan passerat.
Sen om man vill kalla detta för spökbromsning eller inte är irrelevant. Det är sjukt irriterande och obehagligt när man inte är beredd.
För tydligheten skull: detta händer bara på landsvägar som inte är jättebreda.
Håller helt med dig. Men det ligger under ”när en bil är nära mittlinjen” i mitt argument. Det borde inte vara så om den ligger lika nära hela tiden, men det tolkas nog som en gering snarare än en smal fil med dåligt utrymme.
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 10:35
av flamman
Jaegaern skrev: ↑02 okt 2024 09:22
Jist skrev: ↑02 okt 2024 09:12
spacecoin skrev: ↑02 okt 2024 08:47
Jist skrev: ↑02 okt 2024 08:40
Jaegaern skrev: ↑19 sep 2024 09:49
Vi sitter mellan två programvaror. När FSDS släpps borde även AP bygga på den stacken. Då ska vi se att det blir bättre.
Har du lust att utveckla det där lite? Sitter och väntar på min första Tesla och det här med spökbromsningar där jag fruktar mest med nya bilen.
Tesla har teknisk skuld i AP-systemet. Man har sedan 2018 migrerat mer och mer av kodbasen till maskininlärning från procedurell regelbaserad kod för den delen av koden som styr bilen.
Kodbasen som är FSD på stadsgator används inte ännu för motorväg, och när man går över till den kanske det blir bättre, eller inte.
Jag tror han gör antagandet att den gamla är mindre kompetent än den nya. Jag kan tänka att den gamla å andra sidan är beprövad.
Fördelen med att Tesla får en stack att underhålla istället för två för hw3+ är ju positiv, men vi ser redan nu att det blir segare och segare för dem.
Actual smart summon finns inte för legacy S/X och funktioner saknas fortfarande för CT. En ny modell kommer att göra det värre, samt de faktum att de måste underhålla fler olika hårdvaror av AP-datorn ju längre tiden går om de inte kastar gamla FSD-köpare under bussen.
Det är oundvikligt att även Tesla blir en legacytillverkare istället för en snabbfotad ny business utan teknisk skuld och utan en ryggsäck med gamla modeller som måste underhållas med programvara.
Tack för förklaringen!
Så tanken/förhoppningen är att när vi i Europa får FSD-stacken så ska det afunegra bättre. Jag läser tex att de som har FSD inte verka lida av spökbromnisngar. Och den stacken används även om jag inte väljer att köpa till FSD, koden och hanteringen i trafik är densamma?
Precis som spacecoin skrev så är AP väldigt beprövad. Man vet vad man får. Det verkar diffa lite mellan olika bilar, där vissa tycker det är mycket spökbromsningar, medan de flesta inte har några.
Spökbromsning som koncept är också något som blivit större än vad det är. En spökbromsning är när bilen bromsar för något som inte finns, eller en fara som inte existerar. Det har nog alla teslaägare erfarit, men för mig är det extremt sällan, typ några gånger på mina 3 år med min Y.
Bromsningarna som vi människor tycker är onödiga (INTE spökbromsningar) är exempelvis när en bil åker nära eller över mittlinjen. Eller kommande kurva gör att bilen tror att mötande bil är på min sida av vägen, etc. Antingen beroende på en kulle, eller dåliga mittlinjer. Allt som oftast så vet man varför bilen gjorde som den gjorde. Annars är man inte uppmärksam.
Även om det fortfarande är irriterande så beror det på att Tesla gärna bromsar en gång för mycket, än en gång för lite. Vilket jag tycker är bra. Värre är om man är ofokuserad och bilen kör in i något, endast för att minska falska bromsningar och vara mer "bekväm".
Du behöver inte vara orolig.
Håller med här. Du behöver inte vara orolig. AP är fantastiskt för långresor men som många (alla?) förarstöd kräver de vettigt målade linjer och ”bredd”.
En annan typ av (irriterande) bromsning som sker är på landsväg om man köp AP inställd några km/h över hastighetsgränsen och det kommer vad bilen (gissningsvis baserat på kartdata) anser vara en ny vägsträcka (men med samma hastighetsbegränsning) så sänker bilen farten till den hastigheten. Har man inställt många km/h över så blir det då en (irriterande) inbromsning. Detta gäller bara landsväg. På motorväg/motortrafikled är det inte så.
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 10:46
av BrooklynS
AP är ju också avsett för ”highway use” dvs motorväg och där funkar det om inte perfekt så i stort sett utan problem alls. Inklusive filbyten och omkörningar om man har den utökade varianten.
När vi envisas med att använda den på småvägar ”för att det går” så måste vi vara medvetna om att den egentligen inte är programmerad för detta, hur mycket FSD-videos vi än ser på Youtube.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 11:04
av spacecoin
Jist skrev: ↑02 okt 2024 09:12
spacecoin skrev: ↑02 okt 2024 08:47
Jist skrev: ↑02 okt 2024 08:40
Jaegaern skrev: ↑19 sep 2024 09:49
themax skrev: ↑19 sep 2024 07:47
Jag har givit upp förhoppningen att förarstödet skulle bli bättre. Det mesta är likadant eller sämre än 2019 när jag skaffade min första Tesla. Men snart får du säkert ett nytt spel ska du se.
Vi sitter mellan två programvaror. När FSDS släpps borde även AP bygga på den stacken. Då ska vi se att det blir bättre.
Har du lust att utveckla det där lite? Sitter och väntar på min första Tesla och det här med spökbromsningar där jag fruktar mest med nya bilen.
Tesla har teknisk skuld i AP-systemet. Man har sedan 2018 migrerat mer och mer av kodbasen till maskininlärning från procedurell regelbaserad kod för den delen av koden som styr bilen.
Kodbasen som är FSD på stadsgator används inte ännu för motorväg, och när man går över till den kanske det blir bättre, eller inte.
Jag tror han gör antagandet att den gamla är mindre kompetent än den nya. Jag kan tänka att den gamla å andra sidan är beprövad.
Fördelen med att Tesla får en stack att underhålla istället för två för hw3+ är ju positiv, men vi ser redan nu att det blir segare och segare för dem.
Actual smart summon finns inte för legacy S/X och funktioner saknas fortfarande för CT. En ny modell kommer att göra det värre, samt de faktum att de måste underhålla fler olika hårdvaror av AP-datorn ju längre tiden går om de inte kastar gamla FSD-köpare under bussen.
Det är oundvikligt att även Tesla blir en legacytillverkare istället för en snabbfotad ny business utan teknisk skuld och utan en ryggsäck med gamla modeller som måste underhållas med programvara.
Tack för förklaringen!
Så tanken/förhoppningen är att när vi i Europa får FSD-stacken så ska det afunegra bättre. Jag läser tex att de som har FSD inte verka lida av spökbromnisngar. Och den stacken används även om jag inte väljer att köpa till FSD, koden och hanteringen i trafik är densamma?
Ja precis så var teorin. Jag väntar och ser

Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 11:16
av Nicke Nyfiken
BrooklynS skrev: ↑02 okt 2024 10:46
AP är ju också avsett för ”highway use” dvs motorväg och där funkar det om inte perfekt så i stort sett utan problem alls. Inklusive filbyten och omkörningar om man har den utökade varianten.
Ja det är ett riktigt påpekande. Detta är också ett tillkortakommanden för Teslas AP att den inte är avsedd för landsväg vilket många andra förarstödsystem är idag.
Problemet med bromsning vid möte med lastbil finns ju även med enbart farthållare. Och farthållaren ska väl gå att använda på annat än bara motorvägar?
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 12:41
av Jaegaern
Har precis hämtat ut en ny MY 24 för en vecka sedan och undrar om det beror på att jag sitter på fabriksmjukvara, eller om alla bilar från 24 och framåt har samma begränsning att man inte kan välja att få antingen visuella eller ljudliga varningar om man kör över hastighetsgränsen. Jag hittar inte inställningen, så som jag gjorde på min gamla bil.
Vet någon det?
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 12:51
av Joho
Jaegaern skrev: ↑02 okt 2024 12:41
Har precis hämtat ut en ny MY 24 för en vecka sedan och undrar om det beror på att jag sitter på fabriksmjukvara, eller om alla bilar från 24 och framåt har samma begränsning att man inte kan välja att få antingen visuella eller ljudliga varningar om man kör över hastighetsgränsen. Jag hittar inte inställningen, så som jag gjorde på min gamla bil.
Vet någon det?
EU-krav på nya bilar:
https://www.tjanstebilsfakta.se/eu-krav ... ar-i-juli/
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B01A3.html
"Model Y visar en hastighetsbegränsning på pekskärmen och varnar dig om fordonet överskrider hastighetsbegränsningen.
Ljudvarningarna om hastighetsbegränsning kan stängas av för varje körcykel men inte avaktiveras."
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 12:52
av Arctic Drifter
Jaegaern skrev: ↑02 okt 2024 12:41
Har precis hämtat ut en ny MY 24 för en vecka sedan och undrar om det beror på att jag sitter på fabriksmjukvara, eller om alla bilar från 24 och framåt har samma begränsning att man inte kan välja att få antingen visuella eller ljudliga varningar om man kör över hastighetsgränsen. Jag hittar inte inställningen, så som jag gjorde på min gamla bil.
Vet någon det?
Bilar sålda efter juli -24 måste ha hastighetsvarning för att få registreras inom EU. Det finns ett tidigare datum också gällande typgodkännanden. Så därför har Model Y klarat sig längre än Model 3. Highland innebar nytt typgodkännande och därför har en -23'a Highland varningen medan en Y från första halvåret -24 inte måste ha det.
Om det nu var ISA du syftade på...?
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 13:24
av Jaegaern
Joho skrev: ↑02 okt 2024 12:51
Jaegaern skrev: ↑02 okt 2024 12:41
Har precis hämtat ut en ny MY 24 för en vecka sedan och undrar om det beror på att jag sitter på fabriksmjukvara, eller om alla bilar från 24 och framåt har samma begränsning att man inte kan välja att få antingen visuella eller ljudliga varningar om man kör över hastighetsgränsen. Jag hittar inte inställningen, så som jag gjorde på min gamla bil.
Vet någon det?
EU-krav på nya bilar:
https://www.tjanstebilsfakta.se/eu-krav ... ar-i-juli/
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B01A3.html
"Model Y visar en hastighetsbegränsning på pekskärmen och varnar dig om fordonet överskrider hastighetsbegränsningen.
Ljudvarningarna om hastighetsbegränsning kan stängas av för varje körcykel men inte avaktiveras."
Amen usch...
Tack för info!
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 13:24
av Jaegaern
Arctic Drifter skrev: ↑02 okt 2024 12:52
Jaegaern skrev: ↑02 okt 2024 12:41
Har precis hämtat ut en ny MY 24 för en vecka sedan och undrar om det beror på att jag sitter på fabriksmjukvara, eller om alla bilar från 24 och framåt har samma begränsning att man inte kan välja att få antingen visuella eller ljudliga varningar om man kör över hastighetsgränsen. Jag hittar inte inställningen, så som jag gjorde på min gamla bil.
Vet någon det?
Bilar sålda efter juli -24 måste ha hastighetsvarning för att få registreras inom EU. Det finns ett tidigare datum också gällande typgodkännanden. Så därför har Model Y klarat sig längre än Model 3. Highland innebar nytt typgodkännande och därför har en -23'a Highland varningen medan en Y från första halvåret -24 inte måste ha det.
Om det nu var ISA du syftade på...?
Ja precis. Attans...
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 14:56
av xms67
Vaknade till att 2024.32.6 fanns för nedladdning. Inget särskilt att rapportera.
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 15:13
av Nicke Nyfiken
xms67 skrev: ↑02 okt 2024 14:56
Vaknade till att 2024.32.6 fanns för nedladdning. Inget särskilt att rapportera.
"Mindre buggfixar" eller?
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 20:21
av xms67
Japp.
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 20:27
av frippan
Detta är uppdaterat i .6
1. Drivinverterare
2. Elektronisk parkeringsbroms
3. Fordonsgateway
4. LED Matrix-strålkastare
5. Fordonskontrollmodul
6. Fordonssäkerhetskontroll
Skickat från min Pixel 9 Pro XL via Tapatalk
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 21:58
av Melon Must
Ryktas om att det numera blir strul med autopilot med förtejpad kamera, någon som kan bekräfta det?
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 22:08
av Nicke Nyfiken
Melon Must skrev: ↑02 okt 2024 21:58
Ryktas om att det numera blir strul med autopilot med förtejpad kamera, någon som kan bekräfta det?
Va? Det finns väl ingen som kör omkring med förtejpad kamera?
Nä men allvarligt så har jag inte märkt någon som helst skillnad mot tidigare versioner.
Hur skulle strulet yttra sig?
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 02 okt 2024 23:26
av BrooklynS
Funkar hur bra som helst med skärmad kupékamera.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 03 okt 2024 01:14
av Melon Must
Nicke Nyfiken skrev: ↑02 okt 2024 22:08
Melon Must skrev: ↑02 okt 2024 21:58
Ryktas om att det numera blir strul med autopilot med förtejpad kamera, någon som kan bekräfta det?
Va? Det finns väl ingen som kör omkring med förtejpad kamera?
Nä men allvarligt så har jag inte märkt någon som helst skillnad mot tidigare versioner.
Hur skulle strulet yttra sig?
Läste på Facebook om någon som fått AP avstängd på grund av ”blockerad kamera” eller liknande. Punkt 6 angående ”Fordonssäkerhetskontroll” gjorde mig fundersam.
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 03 okt 2024 15:54
av repulsiv
Jaegaern skrev: ↑02 okt 2024 09:22
Precis som spacecoin skrev så är AP väldigt beprövad. Man vet vad man får. Det verkar diffa lite mellan olika bilar, där vissa tycker det är mycket spökbromsningar, medan de flesta inte har några.
Är det första april idag ?
tycker nästan alla verkar ha stora problem med det på småvägar, medans några få påstår sej inte ha det.
Spökbromsning som koncept är också något som blivit större än vad det är. En spökbromsning är när bilen bromsar för något som inte finns, eller en fara som inte existerar. Det har nog alla teslaägare erfarit, men för mig är det extremt sällan, typ några gånger på mina 3 år med min Y.
Jag har det kanske 30 gånger på en vanlig dag.. Eller skulle ha haft, man orkar ju inte och stänger av.
Om man räknar bort småvägar så är det kanske ett par gånger i månaden, och då verkar det sällan vara mötande bilar som är problemet utan saker i vägrenen som felaktigt registreras som fara. (Gissar jag iaf, man brukar hinna se en röd "parantes" om man kollar snabbt)
..Det är dock fortfarande sämre än typ alla konkurrenter oavsett.
Bromsningarna som vi människor tycker är onödiga (INTE spökbromsningar) är exempelvis när en bil åker nära eller över mittlinjen. Eller kommande kurva gör att bilen tror att mötande bil är på min sida av vägen, etc. Antingen beroende på en kulle, eller dåliga mittlinjer. Allt som oftast så vet man varför bilen gjorde som den gjorde. Annars är man inte uppmärksam.
En bromsning som inte föraren ahde gjort är en onödig bromsning, punkt, sen kan man kalla dne vad man vill.
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 03 okt 2024 15:56
av repulsiv
BrooklynS skrev: ↑02 okt 2024 10:46
AP är ju också avsett för ”highway use” dvs motorväg och där funkar det om inte perfekt så i stort sett utan problem alls. Inklusive filbyten och omkörningar om man har den utökade varianten.
AP AP AP, jag skiter personligen fullkomligt i den dåligt fungerande autopiloten, men bilen spökbromsar ju även med farthållaren, DET är ett stort problem.
När vi envisas med att använda den på småvägar ”för att det går” så måste vi vara medvetna om att den egentligen inte är programmerad för detta, hur mycket FSD-videos vi än ser på Youtube.
Känns lite som "you're holding it wrong"..
Tesla är SÄMST av alla bilmärken här, det borde inte vara rocket science att fixa detta.. alla andra tillverkare klarar det ju.
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 03 okt 2024 16:22
av loftux
Snälla, kan inte ni som bara generellt vill berätta hur sämst AP EAP FSD FSDS och Tesla är göra det i en annan tråd? Denna är för versionsnyheter tycker / hoppas jag. Visst, om något ovan förbättras eller försämras passar det här, ta då upp vad. Annars är det bara tröttsamt.
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 03 okt 2024 16:40
av flamman
loftux skrev: ↑03 okt 2024 16:22
Snälla, kan inte ni som bara generellt vill berätta hur sämst AP EAP FSD FSDS och Tesla är göra det i en annan tråd? Denna är för versionsnyheter tycker / hoppas jag. Visst, om något ovan förbättras eller försämras passar det här, ta då upp vad. Annars är det bara tröttsamt.
Håller med!
(Kan också passa på att tipsa om funktionen ignorera användare)
Re: Senaste version 2024.32
Postat: 03 okt 2024 17:48
av frippan
Europe! The latest 2024.32.6 update just brought us closer to FSD (Supervised) by reducing nag requirements. Here’s what’s new:
FSD & Enhanced Autopilot (EAP):
• No more nag if your hands are on the wheel and you’re focused on the road, thanks to Tesla’s Vision-Based Attention Monitoring using the interior camera.

• Lane changes? Now they initiate immediately with the turn signal—no need to apply steering wheel torque!
Basic Autopilot (AP):
• Nag is still required, but it’s much lighter and with less force than before.
Skickat från min Pixel 9 Pro XL via Tapatalk