Re: Aktien TSLA
Postat: 23 jun 2022 23:01
Menar Elon med detta, att man i 2022 vill leverera +2 miljoner Model 3 och Y eller vad menar han? I så fall ska man få gång i fabrikerna på full rulle och lite till. Vad är gissningen på förste halvår av 2022 -> 700-750.000 bilar?Zalman3 skrev:Försäljningen av MY/M3 går bra.
Som jag förstår det så kommer de uppgifterna från den här intervjun. Jag har dock inte sett den själv, så kan inte hänvisa dig till exakt timestamp...Credde skrev:Menar Elon med detta, att man i 2022 vill leverera +2 miljoner Model 3 och Y eller vad menar han? I så fall ska man få gång i fabrikerna på full rulle och lite till. Vad är gissningen på förste halvår av 2022 -> 700-750.000 bilar?Zalman3 skrev:Försäljningen av MY/M3 går bra.
Man har nu ungefär en daglig kapacitet, som på 365 dagar bygger ca 2 miljoner bilar.Credde skrev:Menar Elon med detta, att man i 2022 vill leverera +2 miljoner Model 3 och Y eller vad menar han? I så fall ska man få gång i fabrikerna på full rulle och lite till. Vad är gissningen på förste halvår av 2022 -> 700-750.000 bilar?Zalman3 skrev:Försäljningen av MY/M3 går bra.
Det brukar vara tal om årstakt, alltså hur många bilar som med rådande takt kan levereras under ett löpande år. Nu har de 4 Gigafactory så inte orimligt att vi ligger på 2 miljoner i årstakt, snart.Credde skrev:Menar Elon med detta, att man i 2022 vill leverera +2 miljoner Model 3 och Y eller vad menar han? I så fall ska man få gång i fabrikerna på full rulle och lite till. Vad är gissningen på förste halvår av 2022 -> 700-750.000 bilar?Zalman3 skrev:Försäljningen av MY/M3 går bra.
https://insideevs.com/news/591782/tesla ... roduction/According to the previous report, Elon Musk said that the Tesla Fremont factory is now the largest in North America:
Tesla Factory in Fremont, California
Model S/X (capacity of up to 100,000 annually) Model S since mid-2012, Model X since late 2015
Model 3/Y (capacity of up to 500,000 annually now), Model 3 since mid-2017, Model Y since January 2020
Total output of up to 600,000 S/X/3/Y
"We are now the biggest car factory in North America. That’s pretty sick. Sometimes people are surprised,
like “Tesla is making cars in the Bay Area?” Yeah not only we do, but we have the biggest car factory in North America."
En version av Model 3 med halvkombilucka kanske...Sabbe skrev:Har svårt att se vad som skulle kunna stoppa Tesla Model Y från att bli världens mest sålda bil 2023.
En kombiversion av model 3?SwedishAdvocate skrev:En version av Model 3 med halvkombilucka kanske...Sabbe skrev:Har svårt att se vad som skulle kunna stoppa Tesla Model Y från att bli världens mest sålda bil 2023.
Det är ju det Model Y är.Mickep skrev:En kombiversion av model 3?SwedishAdvocate skrev:En version av Model 3 med halvkombilucka kanske...Sabbe skrev:Har svårt att se vad som skulle kunna stoppa Tesla Model Y från att bli världens mest sålda bil 2023.
Det tror jag också. Det som kan sätta käppar i hjulet för det är råvaru- och ev komponentbrist samt möjligtvis också brist på kvalificerad arbetskraft som vill jobba för Tesla. Skulle också kunna finnas ett moment av att marknaden tröttnar på Model Y och 3 och vill ha något annat när de blir allt för vanliga. Speciellt de som uppgraderar en existerande Model Y till en nyare om tre-fyra år. Är det tillräckligt stor skillnad för att det ska "kännas nytt" då? Kan krävas lite refresh av utseende exvis.Sabbe skrev:Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Tror det är ett stort problem i sammanhanget. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny S idag då jag tycker den känns för gammal. X är på gränsen och även 3 imo...malmer skrev:Det tror jag också. Det som kan sätta käppar i hjulet för det är råvaru- och ev komponentbrist samt möjligtvis också brist på kvalificerad arbetskraft som vill jobba för Tesla. Skulle också kunna finnas ett moment av att marknaden tröttnar på Model Y och 3 och vill ha något annat när de blir allt för vanliga. Speciellt de som uppgraderar en existerande Model Y till en nyare om tre-fyra år. Är det tillräckligt stor skillnad för att det ska "kännas nytt" då? Kan krävas lite refresh av utseende exvis.Sabbe skrev:Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Tidigare har det varit ett riktvärde att marknaden förväntar sig facelift efter ca 4år och ny modell efter 8år.Legato skrev:Tror det är ett stort problem i sammanhanget. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny S idag då jag tycker den känns för gammal. X är på gränsen och även 3 imo...malmer skrev:Det tror jag också. Det som kan sätta käppar i hjulet för det är råvaru- och ev komponentbrist samt möjligtvis också brist på kvalificerad arbetskraft som vill jobba för Tesla. Skulle också kunna finnas ett moment av att marknaden tröttnar på Model Y och 3 och vill ha något annat när de blir allt för vanliga. Speciellt de som uppgraderar en existerande Model Y till en nyare om tre-fyra år. Är det tillräckligt stor skillnad för att det ska "kännas nytt" då? Kan krävas lite refresh av utseende exvis.Sabbe skrev:Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Finns säkert många som inte har några problem med detta, men ska man bli världens största biltillverkare så tror jag det krävs ett mycket, mycket bredare utbud.
VAG har ju "oändligt" med segment och Toyota/Lexus har också ganska stor bredd.
All tidigare data baserar sig ju enbart på försäljning av bilar med förbränningsmotor. Tycker det verkar som Tesla fortfarande har en fördel i volym jämfört med alla andra tillverkare när det gäller elbilar...Fredrik j skrev:Tidigare har det varit ett riktvärde att marknaden förväntar sig facelift efter ca 4år och ny modell efter 8år. /.../
Ska man sälja riktigt många bilar behöver man historiskt behövt sälja ett bredare modellprogram för att tilltala fler kundgrupper.
Det skulle förvåna om något annat skulle gälla elbilar.
Men vem vet, nya modeller är kanske påväg? [Min understrykning.]
Definiera "på g". Det enda som är "på g" enligt mig är CT. Annars kan du ju lägga till Roadstern och Semi.Sabbe skrev:De modeller som vi vet är på g är:
Cybertruck
”$25.000” modellen
Dedikerad robotaxi
Det vet vi?Sabbe skrev:De modeller som vi vet är på g är:
Cybertruck
”$25.000” modellen
Dedikerad robotaxi
All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....SwedishAdvocate skrev:All tidigare data baserar sig ju enbart på försäljning av bilar med förbränningsmotor. Tycker det verkar som Tesla fortfarande har en fördel i volym jämfört med alla andra tillverkare när det gäller elbilar...Fredrik j skrev:Tidigare har det varit ett riktvärde att marknaden förväntar sig facelift efter ca 4år och ny modell efter 8år. /.../
Ska man sälja riktigt många bilar behöver man historiskt behövt sälja ett bredare modellprogram för att tilltala fler kundgrupper.
Det skulle förvåna om något annat skulle gälla elbilar.
Men vem vet, nya modeller är kanske påväg? [Min understrykning.]
Med det sagt tycker jag också att Teslas modellutbud för närvarande är dåligt.
Ett enkelt sätt att utöka modellprogrammet hade varit att komplettera med en version av Model 3 med halvkombilucka. Jag skulle naturligtvis också vilja se en kombiversion av Model 3 – men en version med halvkombilucka skulle väl antagligen sälja bättre. Men visst – både en version med halvkombilucka och en kombiversion hade ju varit det optimala.
Ytterligare två 'lätta' grejer de skulle kunna göra är att komplettera 3/Y med en HUD samt möjliggöra beställning av Model S med dragkrok. Bara det tror jag skulle driva en hel del försäljning. Fast än så länge har ju inte (ens) leveranserna av S/X börjat utanför Nordamerikat...
Det finns ju knappt några konkurrenter varken till S,X eller 3. Och än så länge verkar ju inte efterfrågan vara något problem. Och varför skulle Tesla offentliggöra några uppgifter om ersättare till S eller X? De kommer väl göra som alla andra biltillverkare och tala om det först kort innan de går i produktion. 3 och Y kommer väl sannolikt finnas kvar ett tag till.Fredrik j skrev:All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.