Re: Artikel i media
Postat: 19 okt 2021 15:57
Inte jag heller.
Jag skulle helst köra elbil ändå. Så mycket trevligare körupplevelse. Samt smidigt att kunna "tanka" hemma eller när man är parkerad.tesla newbie skrev:En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.
tesla newbie skrev:En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.
Att Tesla är riktigt duktiga på att få bra resultat i EPA-test är väl ingen hemlighet, så jag gjorde en likadan fast för Edmunds-testet. Skalorna på axlarna är ungefär desamma, men svenska enheter.Zalman3 skrev:
Jag skulle skita i det, och ändå välja att köra elbil. Är ju överlägsen körkänsla och även grymt bra ekonomi i det (för mig iaf.).tesla newbie skrev:En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.
Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.Aida skrev:Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.LarsL skrev:Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.
Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
https://www.etc.se/ledare/darfor-ar-put ... mstallning
Därför är Putin livrädd för grön omställning.
Reserver av olja och gas som finns i Ryssland och Mellanöstern förlorar snabbt värde när förnybar el tar en allt större del av elproduktionen och när el ersätter fossila bränslen i transportsektorn.
Nä kan jag hålla med om.martinot skrev:Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.Aida skrev:Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.LarsL skrev:Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.
Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.
"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."
"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."
"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Snyggt!Makkari skrev:Att Tesla är riktigt duktiga på att få bra resultat i EPA-test är väl ingen hemlighet, så jag gjorde en likadan fast för Edmunds-testet. Skalorna på axlarna är ungefär desamma, men svenska enheter.Zalman3 skrev:
Peder är en tramsig och omogen pajas. En sån där som är polare med Jan Emanuel o liknande figurer. Stort självhävdelsebehov, vill synas och höras. Vem över 40 orkar bygga muskler liksom? Samma sak med bilarna. Han vill ju att folk ska vända sig om på gatan och då hjälper det med högt motorljud och en visuellt uppseendeväckande bil.martinot skrev:Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.Aida skrev:Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.LarsL skrev:Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.
Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.
"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."
"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."
"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Tror att han gillar att trolla lite med elbilsägare. Han har ju fått fart på några härmartinot skrev:Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.Aida skrev:Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.LarsL skrev:Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.
Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.
"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."
"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."
"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Troll finns det gott om. Även på detta forumet. Speciellt fossiltroll.wheels skrev:Tror att han gillar att trolla lite med elbilsägare. Han har ju fått fart på några härmartinot skrev:Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.Aida skrev:Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.LarsL skrev:Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.
Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.
"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."
"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."
"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
https://europe.autonews.com/automakers/ ... -tech-race
Car software is the last domain in which Europe still has a chance to build a strong position and compete with the U.S. and China," said Diess. "Only a few complex software stacks will prevail," he said, comparing it to the dominance of Google's Android and Apple's iOS systems in the smartphone space
Han har så himla rätt i sin analys av marknaden. Diess verkar vara en riktigt skarp chef. Tror inte VAG kan hitta någon bättre i detta läget.Zalman3 skrev:Diess vill satsa på mjukvara.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... -tech-race
Car software is the last domain in which Europe still has a chance to build a strong position and compete with the U.S. and China," said Diess. "Only a few complex software stacks will prevail," he said, comparing it to the dominance of Google's Android and Apple's iOS systems in the smartphone space
Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.Tessi19 skrev:Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:
https://omni.se/a/rEmQ9R
Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Ja jag antar att Tesla var medveten om vad de registrerade, tänkte mer att det nu finns möjlighet (hur länge det ni varar, se Apple) för myndigheterna att utreda bättre. Kan ju även vara nackdel i relation till försäkring.renes skrev:Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.Tessi19 skrev:Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:
https://omni.se/a/rEmQ9R
Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.
Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv...Tessi19 skrev:Ja jag antar att Tesla var medveten om vad de registrerade, tänkte mer att det nu finns möjlighet (hur länge det ni varar, se Apple) för myndigheterna att utreda bättre. Kan ju även vara nackdel i relation till försäkring.renes skrev:Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.Tessi19 skrev:Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:
https://omni.se/a/rEmQ9R
Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.
Men har inte de flesta bilar senaste åren en färdregistrering? Trodde det var obligatoriskt. Nåt som åtminstone registrerar fart och acceleration senaste minuten före olyckor.MWall skrev:Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv...
Jo, det här är inget unikt för Tesla, möjligen har dom högre upplösning och mer omfattande data, men alla moderna system för ACN/AACN som eCall, OnStar, BMW Assist etc använder telemetri, jag tror t.o.m. det finns något standardprotokoll för detta.renes skrev:Men har inte de flesta bilar senaste åren en färdregistrering? Trodde det var obligatoriskt. Nåt som åtminstone registrerar fart och acceleration senaste minuten före olyckor.MWall skrev:Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv...
Tyvärr, men ibland också fördelar tänker jag om man är offer till fortkörare eller mobilanvändare bakom ratten och fa rätten bakom sig när det blir lättare att ta reda på omständigheterna och då inställningar i bilar. Som med mycket annat är Tesla före andra (av andra anledningar än just dessa, mer för deras AI system) men kommer nog finnas längre fram i andra bilar om det inte blir rent av lagkrav på det.MWall skrev:Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv...Tessi19 skrev:Ja jag antar att Tesla var medveten om vad de registrerade, tänkte mer att det nu finns möjlighet (hur länge det ni varar, se Apple) för myndigheterna att utreda bättre. Kan ju även vara nackdel i relation till försäkring.renes skrev:Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.Tessi19 skrev:Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:
https://omni.se/a/rEmQ9R
Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.
Ja, ni förstår ju också var ifrån kampanjerna kommer. Som tidigare KGB vet han ju hur det går till när man manipulerar folk.Zalman3 skrev:https://www.etc.se/ledare/darfor-ar-put ... mstallning
Därför är Putin livrädd för grön omställning.
Reserver av olja och gas som finns i Ryssland och Mellanöstern förlorar snabbt värde när förnybar el tar en allt större del av elproduktionen och när el ersätter fossila bränslen i transportsektorn.