Sida 382 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2021 15:57
av ovelundkvist
Inte jag heller.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2021 16:13
av joel80
tesla newbie skrev:
En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.
Jag skulle helst köra elbil ändå. Så mycket trevligare körupplevelse. Samt smidigt att kunna "tanka" hemma eller när man är parkerad.

Skulle ersättningsbränslet vara billigare per mil än att köra på el kanske en av våra bilar hade varit med gammal förbränningsmotor...

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2021 16:56
av MWall
tesla newbie skrev:
En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.

Eftersom miljön inte var en faktor i mitt val av elbil öht så skulle jag nog det, ja. Om inte de där ersättningsbränslena var nästan gratis förstås. Som elen ändå är.

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2021 00:18
av Makkari
Zalman3 skrev:
Bilagan Screenshot_20211018-225548_Facebook.jpg finns inte längre
Att Tesla är riktigt duktiga på att få bra resultat i EPA-test är väl ingen hemlighet, så jag gjorde en likadan fast för Edmunds-testet. Skalorna på axlarna är ungefär desamma, men svenska enheter.
jämförelse evs.png

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2021 00:25
av martinot
tesla newbie skrev:
En intressant hypotetisk fråga i sammanhanget är väl hur många här som skulle köra elbil om det fanns klimatneutrala ersättningsbränslen att tillgå för bensin och diesel. Alltså man kan fortsätta köra sin bensin- eller dieselbil men helt utan CO2-utsläpp. Skulle ni fortfarande kört elbil då? Det är först när svaret på den frågan är "ja" som jag tror elbilen kan slå igenom på riktigt. Jag skulle köpt en Model Y även om jag hade kunnat köra min förra BMW X3 helt CO2-fritt.
Jag skulle skita i det, och ändå välja att köra elbil. Är ju överlägsen körkänsla och även grymt bra ekonomi i det (för mig iaf.).

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2021 00:29
av martinot
Aida skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.

Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.

Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.

Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.


"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2021 07:59
av Zalman3

Därför är Putin livrädd för grön omställning.

Reserver av olja och gas som finns i Ryssland och Mellanöstern förlorar snabbt värde när förnybar el tar en allt större del av elproduktionen och när el ersätter fossila bränslen i transportsektorn.
https://www.etc.se/ledare/darfor-ar-put ... mstallning

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2021 08:26
av Aida
martinot skrev:
Aida skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.

Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.

Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.

Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.


"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Nä kan jag hålla med om.

Jag har för mig att han lånade en Model S för typ 6-7 år sedan och körde Stockholm-Oslo-Stockholm. Det gick åt skogen och han fick mycket längre restid än med fossilare. Därifrån han fått sitt elbilshat. Jag kommer inte ihåg vad som gick fel men säkert till viss del självförvållat. Han har ju en tendens att köra i icke lagstadgad hastighet också enligt egen utsago…

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2021 08:38
av iAkita
Makkari skrev:
Zalman3 skrev:
Screenshot_20211018-225548_Facebook.jpg
Att Tesla är riktigt duktiga på att få bra resultat i EPA-test är väl ingen hemlighet, så jag gjorde en likadan fast för Edmunds-testet. Skalorna på axlarna är ungefär desamma, men svenska enheter.
jämförelse evs.png
Snyggt!

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2021 10:20
av MWall
martinot skrev:
Aida skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.

Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.

Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.

Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.


"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Peder är en tramsig och omogen pajas. En sån där som är polare med Jan Emanuel o liknande figurer. Stort självhävdelsebehov, vill synas och höras. Vem över 40 orkar bygga muskler liksom? Samma sak med bilarna. Han vill ju att folk ska vända sig om på gatan och då hjälper det med högt motorljud och en visuellt uppseendeväckande bil.

Jag tror dock han har lite självdistans ändå och verkar lite skön ibland så helt väck är han ju inte. Men ändå en jobbig typ i grund och botten.

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2021 10:30
av Off Grid Byggaren
Regeringen satsade rekordmycket på klimat och miljö i årets budget, närmare 15 miljarder kronor.

Men samtidigt går dubbelt så mycket, 30 miljarder kronor, till klimatskadliga subventioner, visar en sammanställning som Naturskyddsföreningen har gjort.
Screenshot_20211020-102620_e-DN.jpg
Screenshot_20211020-102811_Dagens Nyheter.jpg

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2021 12:13
av wheels
martinot skrev:
Aida skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.

Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.

Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.

Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.

"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Tror att han gillar att trolla lite med elbilsägare. Han har ju fått fart på några här

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2021 01:05
av martinot
wheels skrev:
martinot skrev:
Aida skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är en motorjournalist som helt plötsligt fått skall hans kompetens bli omodern. Ja, det är jobbigt när saker förändras men det lättaste sättet att komma vidare är att bara acceptera och lära sig.
Peder Karlsson är iofs inte ngn motorjournalist utan krönikör och clown i YT Förnuft o känsla.

Hn showar mycket och det finns mer hjärta och hjärna bakom hans infantila sätt och provocerande krönikor.

Peder Karlsson är grundare och ansvarig för eventet Mon stora dag där dödssjuka barn får åka med supersportbilar och polisbilar mm en dag om året med efterföljande auktioner som donerar pengar till välgörenhet. Alla deltar gratis med sina bilar. Jätterörande och fin tanke!
Han är säkert en godhjärtad människa, och inte någon elak person.

Men hans krönikor varken framstår som speciellt intelligenta eller logiskt sammanhängande. Faktan han hänvisar till gällande elbilar visar dessutom på ett stort kunskapsgap kring de ämnen som han skriver och uttalar sig om.

"En suv har plats för mer packning än en sedan. Det är självklart och det är ingenting vi bråkar om. En diesel- eller bensinbil är bättre än en elbil om du åker längre än fram och tillbaka till jobbet, det kan vi också vara överens om. Räckvidden försämras förfärligt när det är kallt ute och det är okej, för vi alla förstår det så vi behöver inte bråka om det."

"För mig funkar inte elbilar riktigt än om jag bara ska ha en bil. Säkert snart, men inte än. Jag har gett det ett rejält försök med resor till såväl Oslo som Östersund, i både Tesla och Porsche. Laddningen tar för lång tid, laddnätverken är för opålitliga och spretiga, och räckvidden är för kort i kombination med laddtiden för att det ska passa mig."

"Sommaren ska jag spendera i en 50 år gammal Camaro med 1 500 hk. Den kommer säkert att ha sämre räckvidd än alla elbilar på marknaden. Men den kommer gå att tanka överallt och den kommer att skänka mig sjukt mycket glädje."
Tror att han gillar att trolla lite med elbilsägare. Han har ju fått fart på några här
Troll finns det gott om. Även på detta forumet. Speciellt fossiltroll. :D

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2021 10:44
av Zalman3
Diess vill satsa på mjukvara.


Car software is the last domain in which Europe still has a chance to build a strong position and compete with the U.S. and China," said Diess. "Only a few complex software stacks will prevail," he said, comparing it to the dominance of Google's Android and Apple's iOS systems in the smartphone space
https://europe.autonews.com/automakers/ ... -tech-race

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2021 10:59
av martinot
Zalman3 skrev:
Diess vill satsa på mjukvara.


Car software is the last domain in which Europe still has a chance to build a strong position and compete with the U.S. and China," said Diess. "Only a few complex software stacks will prevail," he said, comparing it to the dominance of Google's Android and Apple's iOS systems in the smartphone space
https://europe.autonews.com/automakers/ ... -tech-race
Han har så himla rätt i sin analys av marknaden. Diess verkar vara en riktigt skarp chef. Tror inte VAG kan hitta någon bättre i detta läget.

Sedan återstår att få med hela organisationen på resan och exekvera bra på detta.

Artikel i media

Postat: 22 okt 2021 11:56
av Tessi19
Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:

https://omni.se/a/rEmQ9R

Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2021 12:04
av renes
Tessi19 skrev:
Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:

https://omni.se/a/rEmQ9R

Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.

Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2021 12:09
av Tessi19
renes skrev:
Tessi19 skrev:
Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:

https://omni.se/a/rEmQ9R

Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.

Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.
Ja jag antar att Tesla var medveten om vad de registrerade, tänkte mer att det nu finns möjlighet (hur länge det ni varar, se Apple) för myndigheterna att utreda bättre. Kan ju även vara nackdel i relation till försäkring.

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2021 12:30
av MWall
Tessi19 skrev:
renes skrev:
Tessi19 skrev:
Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:

https://omni.se/a/rEmQ9R

Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.

Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.
Ja jag antar att Tesla var medveten om vad de registrerade, tänkte mer att det nu finns möjlighet (hur länge det ni varar, se Apple) för myndigheterna att utreda bättre. Kan ju även vara nackdel i relation till försäkring.
Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv... :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2021 12:53
av renes
MWall skrev:
Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv... :roll:
Men har inte de flesta bilar senaste åren en färdregistrering? Trodde det var obligatoriskt. Nåt som åtminstone registrerar fart och acceleration senaste minuten före olyckor.

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2021 12:58
av fth
renes skrev:
MWall skrev:
Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv... :roll:
Men har inte de flesta bilar senaste åren en färdregistrering? Trodde det var obligatoriskt. Nåt som åtminstone registrerar fart och acceleration senaste minuten före olyckor.
Jo, det här är inget unikt för Tesla, möjligen har dom högre upplösning och mer omfattande data, men alla moderna system för ACN/AACN som eCall, OnStar, BMW Assist etc använder telemetri, jag tror t.o.m. det finns något standardprotokoll för detta.

/fth

Artikel i media

Postat: 22 okt 2021 13:54
av Tessi19
MWall skrev:
Tessi19 skrev:
renes skrev:
Tessi19 skrev:
Nu kan det vara läge att köra mer försiktig om man inte gör det nu:

https://omni.se/a/rEmQ9R

Min undran är ffa varför Tesla inte kan delge infon när det efterfrågas av myndigheterna.
Jag har sett att man flera ggr tidigare från Tesla refererat till pedalpositioner och styrposition, så det är nog ingen ny upptäckt. Vad man också har sagt vid större olyckor är att data recordern ibland är totalförstörd och man då inte kan få ut informationen.

Så jag tror inte holländarna här egentligen upptäckt något nytt. Bara att de kan dekryptera utan Teslas hjälp.
Ja jag antar att Tesla var medveten om vad de registrerade, tänkte mer att det nu finns möjlighet (hur länge det ni varar, se Apple) för myndigheterna att utreda bättre. Kan ju även vara nackdel i relation till försäkring.
Snacka om övervakningssamhälle. "Den som sköter sig har inget att frukta" osv... :roll:
Tyvärr, men ibland också fördelar tänker jag om man är offer till fortkörare eller mobilanvändare bakom ratten och fa rätten bakom sig när det blir lättare att ta reda på omständigheterna och då inställningar i bilar. Som med mycket annat är Tesla före andra (av andra anledningar än just dessa, mer för deras AI system) men kommer nog finnas längre fram i andra bilar om det inte blir rent av lagkrav på det.
Samma som diskussioner om att begränsa hastighet per automatik så att till exempel fortkörning blir omöjligt.
Är det bra? Vet inte men kan tänka mig att det kan bli säkrare på vägarna.

Re: Artikel i media

Postat: 23 okt 2021 10:24
av tesla newbie
Denna artikel var intressant:https://www.svd.se/succe-for-bensin-och ... s-pristopp

En man i artikeln tycker att Volvo V90 CC diesel är mest prisvärd för honom jämfört med elbil. Man undrar ju vad han har tittat på för elbilar. Går ju att privatleasa en VW id 4 GTX för samma pengar som en V90 CC

Re: Artikel i media

Postat: 23 okt 2021 10:48
av dd88
Finns fortfarande ett gäng populära fossilbilar som är billigare att äga än en elbil. Ofta beror det på att det inte finns en motsvarande elbil utan att man måste gå upp i storlek/utrustning/prestanda.

Just hur det ser ut för V90CC vet jag inte.

Re: Artikel i media

Postat: 23 okt 2021 10:57
av LarsL
Zalman3 skrev:

Därför är Putin livrädd för grön omställning.

Reserver av olja och gas som finns i Ryssland och Mellanöstern förlorar snabbt värde när förnybar el tar en allt större del av elproduktionen och när el ersätter fossila bränslen i transportsektorn.
https://www.etc.se/ledare/darfor-ar-put ... mstallning
Ja, ni förstår ju också var ifrån kampanjerna kommer. Som tidigare KGB vet han ju hur det går till när man manipulerar folk.

Bara detta räcker för mig som skäl att gå över till elbil och fossilfritt. Oavsett allt annat som det kan ställa till med kring olja och CO2 utsläpp.