Dagens spotpriser

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tessi19 »

niklas12 skrev:
Betydligt Lägre pris idag och även betydligt högre produktion jämfört med någon vecka sedan.
Dock så är det nu dubbelt så dyrt i söder jämfört med norr
1CE63260-3BFF-4440-8399-F47149A2A8F7.png
Billigare över dygnet, ja, men det beror mest på att det är billigare på natten, dagtid är det nog samma som senaste dagarna som tur nog är en tredje del av hur det var för en vecka sedan.

Visst spelar det bara roll för de som har timdebitering och då bara till fördel när man kan flytta förbrukning till natten (typ elbilsladdning och uppvärmning varmvatten/huset).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 19 dec 2022 20:32
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Det brukar fungera så i Sverige. Man förbjuder framåt.
Jag tror ingen kommer förbjuda dina gamla eldstäder men däremot kan man förbjuda dig att använda dom med ved. Och det är något som EU jobbar för.

Nu är det ju energikris och folk i Europa eldar vadsomhelst för att värma sig så det blir nog viss fördröjning på genomförandet.
Det skulle väl i så fall bli första gången man förbjuder retroaktivt. Det är ju redan förbjudet att elda annat än trivseleldning även om man ju just nu kanske ser mellan fingrarna på grund av krisen.
Eldningsregler är kommunala, och i vår kommun så är det inget förbud mot vedeldning som uppvärmning.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 23 dec 2022 22:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2022 20:32
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Det brukar fungera så i Sverige. Man förbjuder framåt.
Jag tror ingen kommer förbjuda dina gamla eldstäder men däremot kan man förbjuda dig att använda dom med ved. Och det är något som EU jobbar för.

Nu är det ju energikris och folk i Europa eldar vadsomhelst för att värma sig så det blir nog viss fördröjning på genomförandet.
Det skulle väl i så fall bli första gången man förbjuder retroaktivt. Det är ju redan förbjudet att elda annat än trivseleldning även om man ju just nu kanske ser mellan fingrarna på grund av krisen.
Eldningsregler är kommunala, och i vår kommun så är det inget förbud mot vedeldning som uppvärmning.
Bor du i tätort finns det med säkerhet regler för hur mycket man får störa sina grannar med röken.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev: 21 dec 2022 15:47
Eller har någon bara bestämt att det ska vara dyrt nu? De flesta länder har ju infört ett högkostnadsskydd på ett eller annat sätt. Det kan ju driva upp priset. Det är väl snart bara Sverige som lämnar elkonsumenterna åt sitt öde.
Det stämmer. Detta trots att det var en av de stora vallöftena från den borgerliga regeringen så har de varit hela passiva här. Räckte tydligen för att de skulle komma till makten. Sedan kan de strunta precis i alla sina vallöften. Sjukt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... -om-elstod

Röstade på ett av partierna som sitter i regeringen. Det kommer jag inte göra om. Blir nog att jag som du mati skippar att rösta i nästa val, eller att jag röstar blankt som en protest mot samtliga partier.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 23 dec 2022 22:28
Eller har någon bara bestämt att det ska vara dyrt nu? De flesta länder har ju infört ett högkostnadsskydd på ett eller annat sätt. Det kan ju driva upp priset. Det är väl snart bara Sverige som lämnar elkonsumenterna åt sitt öde.
Det stämmer. Detta trots att det var en av de stora vallöftena från den borgerliga regeringen så har de varit hela passiva här. Räckte tydligen för att de skulle komma till makten. Sedan kan de strunta precis i alla sina vallöften. Sjukt.

Röstade på ett av partierna som sitter i regeringen. Det kommer jag inte göra om. Blir nog att jag som du mati skippar att rösta i nästa val, eller att jag röstar blankt som en protest mot samtliga partier.
Rösta blankt är ju som att rösta på det största partiet.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

De har nog tagit efter sossarna. De blåljuger stort inför valen och sedan skiter totalt i vad de lovat för att få sin muta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Om du vill göra som jag så får du byta medborgarskap och bli tysk fast bo i Sverige. Om det nu hade gått att göra så. Men då ställs aldrig frågan om och vem du ska rösta på, och du behöver aldrig rättfärdiga dig varför du inte röstar. :)
Förresten en ganska konstig angelägenhet, för om man som svensk flyttar utomlands kan man ju fortfarande rösta i Sverige. Men jag kan och får inte längre rösta i tyska förbundsvalet. Inte att jag hade velat, men det är jag det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:

Om du vill göra som jag så får du byta medborgarskap och bli tysk fast bo i Sverige. Om det nu hade gått att göra så. Men då ställs aldrig frågan om och vem du ska rösta på, och du behöver aldrig rättfärdiga dig varför du inte röstar. :)
Förresten en ganska konstig angelägenhet, för om man som svensk flyttar utomlands kan man ju fortfarande rösta i Sverige. Men jag kan och får inte längre rösta i tyska förbundsvalet. Inte att jag hade velat, men det är jag det.
Det är ju landets regler som gäller och kan vara så olika. Jag kan även från Sverige post-rösta i nederländska riksdagsvalet, sedan kan däremot inte ha dubbelnationalitet.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

I natt är det låga priser i hela Sverige men jag hat bara lite att ladda i leaf men bergvärmepumpen får gå 23-08 för att spara på veden som försvinner vansinnigt fort när det är -10.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
niklas12

Inlägg av niklas12 »

OL3 återupptar testerna idag och beräknas leverera 1600MV under morgondagen vilket torde trycka ner priserna i norra Sverige
https://www.tvo.fi/en/index/production/ ... ecast.html
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

niklas12 skrev: 27 dec 2022 13:33
OL3 återupptar testerna idag och beräknas leverera 1600MV under morgondagen vilket torde trycka ner priserna i norra Sverige
Diagrammet stämmer inte alltid om du läser allt. Det är tabellen längst ner för de kommande två dygnen som är mer exakt och uppdateras kl 10.00 varje dag finsk tid.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

ChristerSjo skrev: 27 dec 2022 16:57
Diagrammet stämmer inte alltid om du läser allt. Det är tabellen längst ner för de kommande två dygnen som är mer exakt och uppdateras kl 10.00 varje dag finsk tid.
Läste lite fel i ditt inlägg. Du har rätt. :D
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hur går det idag för dom? Rullar på hoppas jag iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Det verkar gå bra planerat att öka elproduktionen och nå full kapacitet från 18.00
F61E6A16-9419-4A94-812F-D49AEA3430E9.png
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

niklas12 skrev: 28 dec 2022 10:07
Det verkar gå bra planerat att öka elproduktionen och nå full kapacitet från 18.00
F61E6A16-9419-4A94-812F-D49AEA3430E9.png
Koka vatten helt ljudlöst med 4300MW gött! 😃
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Än så länge är det bara preliminära men elpriset imorgon blir 29 öre/kWh i hela landet. Var mitten av november vi hade så låga priserna hela landet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bra. Jag får en ny köksspis imorgon. Men massa lull-lull och grejer. Det hade ju varit förfärligt om man hade behövt prova den med elpriserna vi hade för ett par veckor sedan. :mrgreen:
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

mati skrev: 28 dec 2022 15:41
Bra. Jag får en ny köksspis imorgon. Men massa lull-lull och grejer. Det hade ju varit förfärligt om man hade behövt prova den med elpriserna vi hade för ett par veckor sedan. :mrgreen:
Du köpte väl en 1-fas nurå. ;)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MrRun skrev: 28 dec 2022 16:18
Nej. Det fanns bara 400V framdraget. Trefas utan nolla. Och kabeln går genom bokstavligen hela kåken från säkringsskåpet. Finns inte på tapeten att jag eller någon annan byter den mot en 5-ådrig kabel så man får 3×230V. Jag kunde med andra ord inte köpa induktionshäll, vilket jag inte anser är nödvändigt heller.
Nej, för V2L får man väl skaffa en enkel kokplatta. Men ännu enklare är att laga mat i husvagnen på gasspisen. :)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev: 28 dec 2022 19:34
Nej. Det fanns bara 400V framdraget. Trefas utan nolla. Och kabeln går genom bokstavligen hela kåken från säkringsskåpet. Finns inte på tapeten att jag eller någon annan byter den mot en 5-ådrig kabel så man får 3×230V. Jag kunde med andra ord inte köpa induktionshäll, vilket jag inte anser är nödvändigt heller.
Nej, för V2L får man väl skaffa en enkel kokplatta. Men ännu enklare är att laga mat i husvagnen på gasspisen. :)
Kan ju säga att gå från tardionell spris till induktion var nästan en större aha upplevelse än att gå från fossil bil till elbil,. Att vi valde induktion spis och den extra kostanden ångrar jag verkligen inte en sekund.
Men ja saknar du nollan (ladd möjlighet hemma) så kanske man får körs vidare på vanlig (fossil) spis.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev: 29 dec 2022 07:41
mati skrev: 28 dec 2022 19:34
Kan ju säga att gå från tardionell spris till induktion var nästan en större aha upplevelse än att gå från fossil bil till elbil,. Att vi valde induktion spis och den extra kostanden ångrar jag verkligen inte en sekund.
Men ja saknar du nollan (ladd möjlighet hemma) så kanske man får körs vidare på vanlig (fossil) spis.
Nu blir det OT, men jag är främst ute efter en bättre och större ugn. Min gamla spis är 25 år gammal, bara 50cm bred utvändigt, saknar varmluft, och börjar dessutom bli trött. Min nya har varmluft, airfry, steam-bake och är dessutom 60cm bred. För mig som bakar flera gånger i veckan är detta ett jättelyft. Någon annan kanske inte ens lyfter på ögonbrynen och tycker att allt detta är självklarheter, men för mig blir det nog ungefär som att gå från vedspis till el. Induktionshäll behöver jag inte, det är överkurs. Även om det kanske hade varit najs så det ger det inte samma mervärde eftersom man kan laga exakt samma mat på en vanlig keramikhäll också.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Den dagen du byter kommer du inse att skillnaden är större än du tror. Drar mindre ström också eftersom uppkok går så mycket fortare, men framför allt är den lika snabb att ändra temp som en gashäll.

Tycker det är hopplöst att laga mat på vanlig spis numera.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

I natt 3-5 får man passa på att ladda och dagen blir som idag, ska det få fortsätta så här mån tro.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Dafro skrev: 29 dec 2022 13:05
I natt 3-5 får man passa på att ladda och dagen blir som idag, ska det få fortsätta så här mån tro.
Vädret ser ut att bli liknande nästa vecka men gissar att många företag går lite på sparlåga nu i mellandagarna så förbrukning kommer öka nästa vecka. Tror inte elpriset kommer gå upp väldigt mycket men så här lågt tror jag inte det kommer vara. Men det är såklart endast min egna spekulation.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Milt väder här och i mellaneuropa, låga gaspriser, blåsigt - vindkraften ger just nu över 8000MW (mest av alla kraftslag), industrierna har "julledigt" - då blir det så här nice även mitt i vintern. :)

Även imorgon natt ser det ut att bli riktigt låga priser.
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar