Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Stanna Söderhamn och Sundsvall/Ånge, undvik Gävle och Hudik vid högtrafikhelger.
Jodå. Man sitter ju på vänster sida och slipper således runda bilen för att stoppa i laddsladden. Om nu laddboxen/laddaren är placerad på rätt ställe, vilket man i många fall kan bestämma själv hemmavid där de flesta laddningar ju sker, vill säga.
Ja, det är ju en liten fördel, som jag dock inte tycker uppväger nackdelarna med att ha sladden över/under bilen och laddkontakten stickande ut i gatan.
Här i Paris är alla laddstolpar i närheten placerade längs gatan, vilket betyder att man måste parkera mot körriktningen om man vill ladda från "rätt" sida.
Det är visserligen tillåtet här, men jag är inte alls bekväm med att parkera åt fel håll.
Jodå. Man sitter ju på vänster sida och slipper således runda bilen för att stoppa i laddsladden. Om nu laddboxen/laddaren är placerad på rätt ställe, vilket man i många fall kan bestämma själv hemmavid där de flesta laddningar ju sker, vill säga.
Ja, det är ju en liten fördel, som jag dock inte tycker uppväger nackdelarna med att ha sladden över/under bilen och laddkontakten stickande ut i gatan.
Här i Paris är alla laddstolpar i närheten placerade längs gatan, vilket betyder att man måste parkera mot körriktningen om man vill ladda från "rätt" sida.
Det är visserligen tillåtet här, men jag är inte alls bekväm med att parkera åt fel håll.
/fth
Möjligt, men det kanske kan vara anledningen till att laddhålet sitter på vänster sida?
Re: När är det kö?
Postat: 12 jan 2024 14:29
av Kelvin
ingen av laddarna i Åsarna fungerade, skulle bara vara två st som var paj enligt Tesla. Blev en del felsökning med support, gick att ladda i angränsande CCSuttag samt Supercharger i Ljusdal, hudiksvall & Gävle så rätt säker på att Åsarna var kaputt. FYI så återställer man laddkontakten om man drar i snöret, den släpper inte bara kontakten utan bootar även om. Löste inte min situation men kan vara värt att känna till.
När är det kö?
Postat: 12 jan 2024 15:02
av themax
fth skrev:
Ja, det är ju en liten fördel, som jag dock inte tycker uppväger nackdelarna med att ha sladden över/under bilen och laddkontakten stickande ut i gatan.
Bjørn Nyland har (naturligtvis) en film där han utvecklar varför Teslas placering är bäst och i kommentarerna finns (naturligtvis) de som hävdar att han har fel. Men också att det beror på ditt behov. Om du uteslutande laddar längs gatan där det är förbjudet att parkera mot färdriktningen kan det vara bäst med laddluckan på höger bak. Annars är vänster bak bäst.
Jag håller med Bjørn här. Av alla dåliga kompromisser för att passa alla scenarier är vänster bak minst dålig.
Bjørn Nyland har (naturligtvis) en film där han utvecklar varför Teslas placering är bäst och i kommentarerna finns (naturligtvis) de som hävdar att han har fel. Men också att det beror på ditt behov. Om du uteslutande laddar längs gatan där det är förbjudet att parkera mot färdriktningen kan det vara bäst med laddluckan på höger bak. Annars är vänster bak bäst.
Jag håller med Bjørn här. Av alla dåliga kompromisser för att passa alla scenarier är vänster bak minst dålig.
Nja, han motiverar ju inte direkt varför det är på vänster sida, han bara dissar alla argument för att höger sida är bättre med att nästan ingen laddar längs gatan, att man i många länder faktiskt får parkera åt fel håll, att man ändå måste kliva ut på den sidan, att det tar så kort tid att plugga in etc., men inga egentliga argument för att ha den på vänster sida, eller?
Jag har aldrig tidigare haft något egentligt problem med placeringen, eftersom jag inte behövt ladda längs gatan, men här i Paris är som sagt många laddare vanliga parkeringsfickor, och dessutom CCS, så jag får ha kabel + adapter som sticker ut i trafiken, vilket inte är särskilt trevligt eftersom gatorna här ofta är extremt smala.
Återigen, ingen stor sak, men jag har svårt att se att argumentet "kortare promenad till laddluckan" skulle uppväga nackdelarna med placeringen vänster bak, totalt sett känns det som att höger bak hade varit en betydligt bättre kompromiss (iaf i länder med högertrafik).
Bjørn Nyland har (naturligtvis) en film där han utvecklar varför Teslas placering är bäst och i kommentarerna finns (naturligtvis) de som hävdar att han har fel. Men också att det beror på ditt behov. Om du uteslutande laddar längs gatan där det är förbjudet att parkera mot färdriktningen kan det vara bäst med laddluckan på höger bak. Annars är vänster bak bäst.
Jag håller med Bjørn här. Av alla dåliga kompromisser för att passa alla scenarier är vänster bak minst dålig.
Nja, han motiverar ju inte direkt varför det är på vänster sida, han bara dissar alla argument för att höger sida är bättre med att nästan ingen laddar längs gatan, att man i många länder faktiskt får parkera åt fel håll, att man ändå måste kliva ut på den sidan, att det tar så kort tid att plugga in etc., men inga egentliga argument för att ha den på vänster sida, eller?
Jag har aldrig tidigare haft något egentligt problem med placeringen, eftersom jag inte behövt ladda längs gatan, men här i Paris är som sagt många laddare vanliga parkeringsfickor, och dessutom CCS, så jag får ha kabel + adapter som sticker ut i trafiken, vilket inte är särskilt trevligt eftersom gatorna här ofta är extremt smala.
Återigen, ingen stor sak, men jag har svårt att se att argumentet "kortare promenad till laddluckan" skulle uppväga nackdelarna med placeringen vänster bak, totalt sett känns det som att höger bak hade varit en betydligt bättre kompromiss (iaf i länder med högertrafik).
/fth
Oh typ som att fossilbilar har påfyllning höger bak för högertrafik så man slipper kliva rätt in i pumpen och även kan tanka bilen längs vägen utan att stå farligt till. Ja höger bak är betydligt mycket bättre än vänster bak. Folk blir ju av med backspeglar på parkerade bilar så en känslig laddkabel är lätt att bryta.
Oh typ som att fossilbilar har påfyllning höger bak för högertrafik så man slipper kliva rätt in i pumpen och även kan tanka bilen längs vägen utan att stå farligt till. Ja höger bak är betydligt mycket bättre än vänster bak. Folk blir ju av med backspeglar på parkerade bilar så en känslig laddkabel är lätt att bryta.
Ja, och med bänglig kabel + CCS-kontakt + adapter så sticker det ut ganska långt i trafiken har jag upptäckt.
Det spelar ju ingen roll på SuC, men när man står längs en smal fransk gata känns det rätt obehagligt, bilen blir ju i praktiken obrukbar om någon skulle råka komma för nära
Det spelar ju ingen roll på SuC, men när man står längs en smal fransk gata känns det rätt obehagligt, bilen blir ju i praktiken obrukbar om någon skulle råka komma för nära
Jag har funderat på att köpa en extra typ 2 kabel med mer vinklat kontaktdon just för den sortens situationer. Den kabel Tesla skickade med är inte så vinklad.
Det spelar ju ingen roll på SuC, men när man står längs en smal fransk gata känns det rätt obehagligt, bilen blir ju i praktiken obrukbar om någon skulle råka komma för nära
Jag har funderat på att köpa en extra typ 2 kabel med mer vinklat kontaktdon just för den sortens situationer. Den kabel Tesla skickade med är inte så vinklad.
Funkar dock inte på CCS, många laddplatser här i Paris är 25kW DC, med fast kabel då förstås.
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Stanna Söderhamn och Sundsvall/Ånge, undvik Gävle och Hudik vid högtrafikhelger.
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Stanna Söderhamn och Sundsvall/Ånge, undvik Gävle och Hudik vid högtrafikhelger.
Tack, bra tips.
Restaurangen i Ånge är riktigt trevlig så värd ett besök. Söderhamn är öken vad gället matställen så där är medhavt att föredra.
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Stanna Söderhamn och Sundsvall/Ånge, undvik Gävle och Hudik vid högtrafikhelger.
Tack, bra tips.
Gävle bör man nog undvika alla dagar från typ kl 15 till lite senare på kvällen (minst kl 20
känns det som), rejält packat där oftast tyvärr
Inte sällan trångt på förmiddagen också, det börjar redan vid 7-snåret.
Re: När är det kö?
Postat: 14 jan 2024 06:39
av expat
[/quote]
Oh typ som att fossilbilar har påfyllning höger bak för högertrafik så man slipper kliva rätt in i pumpen och även kan tanka bilen längs vägen utan att stå farligt till. Ja höger bak är betydligt mycket bättre än vänster bak. Folk blir ju av med backspeglar på parkerade bilar så en känslig laddkabel är lätt att bryta.
[/quote]
Precis, hade Tesla placerat ladduttaget på rätt sida från början så hade vi inte ens haft den här diskutionen
Oh typ som att fossilbilar har påfyllning höger bak för högertrafik så man slipper kliva rätt in i pumpen och även kan tanka bilen längs vägen utan att stå farligt till. Ja höger bak är betydligt mycket bättre än vänster bak. Folk blir ju av med backspeglar på parkerade bilar så en känslig laddkabel är lätt att bryta.
[/quote]
Precis, hade Tesla placerat ladduttaget på rätt sida från början så hade vi inte ens haft den här diskutionen
[/quote]
Trånga parkeringsplatser och garage är anledningen till att det är kanon att ha ladduttaget på vänster sida.