Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 15 sep 2021 21:46
FSD Beta anfaller fotgängare... Kolla 0:30 här:
Det kan hända mycket på 2s i stadstrafik i synnerhet.
Det kan hända mycket på 2s i stadstrafik i synnerhet.
Bra att han var med och inte slappnade av bara för att bilen skötte körningen. Någon tiondels sekund långsammare reaktion från hans sida hade nog inneburit skadade människor.spacecoin skrev:FSD Beta anfaller fotgängare... Kolla 0:30 här:
Det kan hända mycket på 2s i stadstrafik i synnerhet.
Kom ihåg att FSD var ett löst problem redan för fem år sedan enligt herr Musk. Ser stabilt ut.Maw skrev:Bra att han var med och inte slappnade av bara för att bilen skötte körningen. Någon tiondels sekund långsammare reaktion från hans sida hade nog inneburit skadade människor.spacecoin skrev:FSD Beta anfaller fotgängare... Kolla 0:30 här:
Det kan hända mycket på 2s i stadstrafik i synnerhet.
Det hade inte lett till någon olycka som jag tolkade det. Bilen svängde skarpt till höger om människorna och de blir framförallt skrämda av att bilen svänger tillbaka och ändrar riktning rakt mot dem när Gali tar över. Men det var definitivt en total idiotmanöver av FSD-beta med alldeles för hög hastighet vid sväng över övergångsställe. Tror det är första gången jag har sett där FSD-beta gjorde en manöver i så hög hastighet i närheten av människor på ett övergångsställe. Hela sträckan runt monorailpelarna har varit kaos för Galis bil så det är väl kanske inte konstigt att det händer där.Maw skrev:Bra att han var med och inte slappnade av bara för att bilen skötte körningen. Någon tiondels sekund långsammare reaktion från hans sida hade nog inneburit skadade människor.spacecoin skrev:FSD Beta anfaller fotgängare... Kolla 0:30 här:
Det kan hända mycket på 2s i stadstrafik i synnerhet.
Jag tycker det ser ut som att den är på väg mot fotgängarna.Jordad skrev:Det hade inte lett till någon olycka som jag tolkade det. Bilen svängde skarpt till höger om människorna och de blir framförallt skrämda av att bilen svänger tillbaka och ändrar riktning rakt mot dem när Gali tar över. Men det var definitivt en total idiotmanöver av FSD-beta med alldeles för hög hastighet vid sväng över övergångsställe. Tror det är första gången jag har sett där FSD-beta gjorde en manöver i så hög hastighet i närheten av människor på ett övergångsställe. Hela sträckan runt monorailpelarna har varit kaos för Galis bil så det är väl kanske inte konstigt att det händer där.Maw skrev:Bra att han var med och inte slappnade av bara för att bilen skötte körningen. Någon tiondels sekund långsammare reaktion från hans sida hade nog inneburit skadade människor.spacecoin skrev:FSD Beta anfaller fotgängare... Kolla 0:30 här:
Det kan hända mycket på 2s i stadstrafik i synnerhet.
Hela filmen finns här (9:45min):
Fast om någon skadas är det ju inte bilens fel, det är ju förarens (både rent logiskt och juridiskt). Föraren har ansvaret och om den inte är uppmärksam nog för att förhindra något bär den skulden helt enkelt.spacecoin skrev:
Vi får se om NHTSA låter detta PR-experiment fortgå, eller om någon behöver skadas eller sätta livet till först.
Om man kollar noga på vänstra delen av skärmen så ändrar sig bilen och visar att den vill svänga höger precis innan den faktiskt gör det. Så jag tror inte att den siktade på fotgängarna.spacecoin skrev:Navigationen indikerade att bilen skulle åka rakt fram. Det var var ett förbud mot högersväng där. Bilen var på väg rakt mot fotgängarna.
Jag har svårt att köpa det här resonemanget. När FSD-beta göra rätt är det Tesla som är fantastiska. När den gör fel är någon oaktsam förare. Knappt någon testare håller konstant i ratten för att dom vill visa på YouTube att det är tydligt att bilen kör. Är det några Tesla-fans som är där och säger åt dom i kommentarerna? Blir dom av med betan? Nä. Men det är väl inte heller Teslas ansvar som valt att ge betan just till en bunt Youtubers för PR istället för att hålla det internt och betala utbildade förare för att testa som alla andra.OfarligTesla skrev:Fast om någon skadas är det ju inte bilens fel, det är ju förarens (både rent logiskt och juridiskt). Föraren har ansvaret och om den inte är uppmärksam nog för att förhindra något bär den skulden helt enkelt.spacecoin skrev:
Vi får se om NHTSA låter detta PR-experiment fortgå, eller om någon behöver skadas eller sätta livet till först.
Personen i klippet är på gränsen till oaktsam skulle jag säga, kör jag med autopilot håller jag konstant i ratten så att den inte ens skulle kunna börja svänga sådär utan att jag håller emot.
Nej det är inte företagets ansvar att ta bort det, lagen är tydlig med föraren har ansvaret för hur fordonet framförs. Hade något annat varit fallet så hade vi redan att nivå 3 eller högre. Jag kan krocka om jag sätter på vanlig farthållare och lägger mig och sover i vilken bil som helst, det är bara mitt fel det också.spacecoin skrev:Jag har svårt att köpa det här resonemanget. När FSD-beta göra rätt är det Tesla som är fantastiska. När det gör fel är någon oaktsam förare. Knappt någon testare håller konstant i ratten för att dom vill visa på YouTube att det är tydligt att bilen kör. Är det några Tesla-fans som är där och säger åt dom i kommentarerna? Blir dom av med betan? Nä. Men det är väl inte heller Teslas ansvar som valt att ge betan just till en bunt Youtubers istället för att hålla det internt och betala utbildade förare för att testa.
Ja, jag förstår att i L2 är det föraren som är ansvarig. När Tesla drar betan från Gali tycker jag att du har en poäng. Tills dess tror jag att jag har en poäng.OfarligTesla skrev:Nej det är inte företagets ansvar att ta bort det, lagen är tydlig med föraren har ansvaret för hur fordonet framförs. Hade något annat varit fallet så hade vi redan att nivå 3 eller högre. Jag kan krocka om jag sätter på vanlig farthållare och lägger mig och sover i vilken bil som helst, det är bara mitt fel det också.spacecoin skrev:Jag har svårt att köpa det här resonemanget. När FSD-beta göra rätt är det Tesla som är fantastiska. När det gör fel är någon oaktsam förare. Knappt någon testare håller konstant i ratten för att dom vill visa på YouTube att det är tydligt att bilen kör. Är det några Tesla-fans som är där och säger åt dom i kommentarerna? Blir dom av med betan? Nä. Men det är väl inte heller Teslas ansvar som valt att ge betan just till en bunt Youtubers istället för att hålla det internt och betala utbildade förare för att testa.
Att inte hålla i ratten är oansvarigt ja oavsett vad folk i kommentarer tycker, krockar bilen är det förarens fel eftersom föraren har ansvaret för att köra bilen.
Det är klart den inte "siktade" på fotgängarna. Men jag undrar vad du tycker om navigationsändringen, om hastigheten och det faktum att det är förbud mot högersväng i korsningen?Anderzzon skrev:Om man kollar noga på vänstra delen av skärmen så ändrar sig bilen och visar att den vill svänga höger precis innan den faktiskt gör det. Så jag tror inte att den siktade på fotgängarna.spacecoin skrev:Navigationen indikerade att bilen skulle åka rakt fram. Det var var ett förbud mot högersväng där. Bilen var på väg rakt mot fotgängarna.
Är det en biltillverkares ansvar att folk framför bilarna korrekt? Nej, det är statens ansvar att se till att folk följer lagarna. Så om han rent juridiskt bedöms vara vårdslös borde hans körkort dras in.spacecoin skrev:Ja, jag förstår att i L2 är det föraren som är ansvarig. När Tesla drar betan från Gali tycker jag att du har en poäng. Tills dess tror jag att jag har en poäng.
Menar du att Tesla inte har något som helst moraliskt ansvar om det sker en olycka med FSD-betan?OfarligTesla skrev:Är det en biltillverkares ansvar att folk framför bilarna korrekt? Nej, det är statens ansvar att se till att folk följer lagarna. Så om han rent juridiskt bedöms vara vårdslös borde hans körkort dras in.spacecoin skrev:Ja, jag förstår att i L2 är det föraren som är ansvarig. När Tesla drar betan från Gali tycker jag att du har en poäng. Tills dess tror jag att jag har en poäng.
Jag hade som sagt aldrig kört sådär slappt med händerna när AP var igång, hade inte ens använt FSD beta i den miljön faktiskt… Det skall till självkörning på riktigt innan jag använder det i stadstrafik.
Ja det är vad jag tycker, fram tills vi faktiskt har nivå 3 eller högre räknas det som ett förarhjälpmedel och sker det en olycka är det för att föraren var oaktsam.spacecoin skrev:Menar du att Tesla inte har något som helst moraliskt ansvar om det sker en olycka med FSD-betan?
Ja, man kan ju tycka olika om detta. Jag tycker att det är oansvarigt att testa produkter som inte har i närheten av L4-kapabilitet i stadsmiljö (och dessutom utan utbildade säkerhetsförare).OfarligTesla skrev:Ja det är vad jag tycker, fram tills vi faktiskt har nivå 3 eller högre räknas det som ett förarhjälpmedel och sker det en olycka är det för att föraren var oaktsam.spacecoin skrev:Menar du att Tesla inte har något som helst moraliskt ansvar om det sker en olycka med FSD-betan?
Sen är moraliska ansvar rätt meningslösa att prata om då de är helt subjektiva, som vi märker.
Fast om man inte skall kunna missbruka något för att det skall få vara tillgängligt så kan vi inte ha mycket funktioner alls. Jag kan sätta igång en vanlig farthållare i typ alla bilar i stadsmiljö t.ex., det kan ju bli riktigt farligt.spacecoin skrev:Ja, man kan ju tycka olika om detta. Jag tycker att det är oansvarigt att testa produkter som inte har i närheten av L4-kapabilitet i stadsmiljö (och dessutom utan utbildade säkerhetsförare).
Ja, vi tycker olika här. Jag håller inte med att det är där gränsen går, men i detta fall så är det ju inte ens det som händer.OfarligTesla skrev:Fast om man inte skall kunna missbruka något för att det skall få vara tillgängligt så kan vi inte ha mycket funktioner alls.spacecoin skrev:Ja, man kan ju tycka olika om detta. Jag tycker att det är oansvarigt att testa produkter som inte har i närheten av L4-kapabilitet i stadsmiljö (och dessutom utan utbildade säkerhetsförare).
Ja, han reagerar ju snabbt nog för att undvika en olycka, så han uppfyller ju kraven för att framföra fordonet. Ja jag hade inte använt en L2 i den miljön iaf, men jag är å andra sidan rätt försiktig i stadstrafik.spacecoin skrev:Ja, vi tycker olika här. Jag håller inte med att det är där gränsen går, men i detta fall så är det ju inte ens det som händer.
Gali missbrukar inte funktionen. Han använder den som att det är tänkt, och reagerar väldigt snabbt. Jag tror inte att någon med händerna i en bättre position nödvändigtvis hade reagerat bättre.
Problemet är kanske mer att det är olämpligt med L2 i stadsmiljö för att det är små marginaler, och att det är det som är produkten från Tesla: L2 on city streets?
Men då är vi överens om att vi tycker att L2 är olämpligt i denna typ av miljö låter det som?OfarligTesla skrev:Ja, han reagerar ju snabbt nog för att undvika en olycka, så han uppfyller ju kraven för att framföra fordonet. Ja jag hade inte använt en L2 i den miljön iaf, men jag är å andra sidan rätt försiktig i stadstrafik.spacecoin skrev:Ja, vi tycker olika här. Jag håller inte med att det är där gränsen går, men i detta fall så är det ju inte ens det som händer.
Gali missbrukar inte funktionen. Han använder den som att det är tänkt, och reagerar väldigt snabbt. Jag tror inte att någon med händerna i en bättre position nödvändigtvis hade reagerat bättre.
Problemet är kanske mer att det är olämpligt med L2 i stadsmiljö för att det är små marginaler, och att det är det som är produkten från Tesla: L2 on city streets?
Men det är klart du reagerar snabbare om händerna är i en bättre position, håller du i ratten märker du ju direkt om den börjar svänga när du förväntar dig att köra rakt fram och kan stanna den direkt. Det är ju precis därför man skall hålla i ratten som om man körde själv så man hänger med när bilen svänger.
Jag tycker inget speciellt, jag säger bara att bilen verkar ta ett impulsbeslut att svänga höger istället för att fortsätta rakt fram.spacecoin skrev:Det är klart den inte "siktade" på fotgängarna. Men jag undrar vad du tycker om navigationsändringen, om hastigheten och det faktum att det är förbud mot högersväng i korsningen?Anderzzon skrev:Om man kollar noga på vänstra delen av skärmen så ändrar sig bilen och visar att den vill svänga höger precis innan den faktiskt gör det. Så jag tror inte att den siktade på fotgängarna.spacecoin skrev:Navigationen indikerade att bilen skulle åka rakt fram. Det var var ett förbud mot högersväng där. Bilen var på väg rakt mot fotgängarna.
Nej, det gör dom inte, och inte någon annan heller? Det skalar ju inte.Anderzzon skrev:... är att Tesla iaf inte verkar "hårdkoda" lösningar på vissa situationer.spacecoin skrev:Det är klart den inte "siktade" på fotgängarna. Men jag undrar vad du tycker om navigationsändringen, om hastigheten och det faktum att det är förbud mot högersväng i korsningen?Anderzzon skrev:Om man kollar noga på vänstra delen av skärmen så ändrar sig bilen och visar att den vill svänga höger precis innan den faktiskt gör det. Så jag tror inte att den siktade på fotgängarna.spacecoin skrev:Navigationen indikerade att bilen skulle åka rakt fram. Det var var ett förbud mot högersväng där. Bilen var på väg rakt mot fotgängarna.
Ja jag tycker det, i var fall i den miljön som klippet visar upp med massa parkerade bilar bredvid, stolpar som den uppenbarligen har problem med osv. Det finns dock exempel på stadstrafik där det hade fungerat då man har mycket bra översyn över var fotgängare och cyklister kan komma. Men jag tycker inte det är Teslas ansvar utan det är förarens ansvar att se till att inte använda saker som försämrar säkerheten i de miljöerna, oavsett om det är användande av farthållare, lane keeping, FSD Beta eller något annat.spacecoin skrev:Men då är vi överens om att vi tycker att L2 är olämpligt i denna typ av miljö låter det som?
Jag håller med om det. Jag ser dock annorlunda på Teslas roll, som sagt. Tesla uppmanar ju till att testa i denna typ av miljöer och det är ju definitivt inga gränser på vad produkten ska klara av.OfarligTesla skrev:Ja jag tycker det, i var fall i den miljön som klippet visar upp med massa parkerade bilar bredvid, stolpar som den uppenbarligen har problem med osv. Det finns dock exempel på stadstrafik där det hade fungerat då man har mycket bra översyn över var fotgängare och cyklister kan komma. Men jag tycker inte det är Teslas ansvar utan det är förarens ansvar att se till att inte använda saker som försämrar säkerheten i de miljöerna, oavsett om det är användande av farthållare, lane keeping, FSD Beta eller något annat.spacecoin skrev:Men då är vi överens om att vi tycker att L2 är olämpligt i denna typ av miljö låter det som?