Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Spekeröd har öppnat med 4 laddare
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Ja, samma här. Och vad är det som händer (eller inte händer) i norra Tyskland egentligen? I hela förbundslandet Niedersachsen finns inte en endaste Ionity-station. De har liksom byggt runtomkring med millimeterprecision. Det är där VW har sitt säte, och förbundslandet är en av huvudägarna i VW. Och så bygger de inga laddstationer. Nån som kan förklara för mig hur det hänger ihop? Ni brukar vara bra på konspirationsteorier. Jag är beredd att hålla med i så fall.kenny skrev:Varje gång denna tråden kommer upp bland "nya inlägg" blir jag skitglad och hoppas att någon skrivit att Malmöstationen öppnat. Men nej, det är ni som diskuterar containers, varje gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag brukar själv vara mycket skeptisk till konspirationsteorier i allmänhet, men vad gäller tyska bilindustrin så har jag ändrat åsikt, varje gång något nytt avslöjande kommer så visar det sig vara mycket värre än vad man hade kunnat föreställa sig innan.mati skrev:Ni brukar vara bra på konspirationsteorier. Jag är beredd att hålla med i så fall.

Så ja, jag är också benägen att tro att VW av någon anledning saboterar utbyggnaden för egen vinning skull.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag trodde inte man kunde bli så exalterad över en batteriladdare, men fan vad glad jag blev! Som lägenhetsboende är jag ytterst tacksam för en ”supercharger i stan” eftersom jag då och då behöver ”köra och ladda” precis som en fossilbil tankar.
Ska bli sjukt intressant att testa och se om det levererar.
Har du testat?
Ska bli sjukt intressant att testa och se om det levererar.

Har du testat?
Nix, inte testat själv tyvärr. Såg på Ionitys facebook att de öppnat idag i Malmö.
Denna verkar vara efterlängtad av många så kul att den äntligen är igång
Denna verkar vara efterlängtad av många så kul att den äntligen är igång

Ser att det är laddare från Tritium. Undrar om de har fått de vattenkylda kablarna från start eller om de kommer uppgraderas senare. De har ju börjat byta ut kablar på ett gäng stationer med dessa laddare så förhoppningsvis har dessa fått rätt från början. Någon kanske kan bekräfta snart. 

ÄNTLIGEN! Tyvärr fattas det en laddare mellan Malmö och Rødby. Jag hoppas att det är planerat nånting, annars får man toppa lite med 50kW nånstans däremellan.helix skrev:Ionity Malmö har nu öppnat och strömmen är påslagen
Det låter så. Jag har för mig att de har bytt alla kablar nu, på vissa ställen har de till och med bytt laddarna eftersom det var enklare så.Geni87 skrev:Ser att det är laddare från Tritium. Undrar om de har fått de vattenkylda kablarna från start eller om de kommer uppgraderas senare. De har ju börjat byta ut kablar på ett gäng stationer med dessa laddare så förhoppningsvis har dessa fått rätt från början. Någon kanske kan bekräfta snart.
Også i dag åpnet vi 4 stk 350 kW Lyladere i Sverige, denne gangen på Circle K Malmø (Vintrie), velkommen
Tror det är vätskekylt från start. De skriver ivarjefall 350kW på sin FB. På FB-sidan är det också en uppladdad bild från en Model 3 ägare som testat med gott resultat tidigare idagGeni87 skrev:Ser att det är laddare från Tritium. Undrar om de har fått de vattenkylda kablarna från start eller om de kommer uppgraderas senare. De har ju börjat byta ut kablar på ett gäng stationer med dessa laddare så förhoppningsvis har dessa fått rätt från början. Någon kanske kan bekräfta snart.

"Også i dag åpnet vi 4 stk 350 kW Lyladere i Sverige, denne gangen på Circle K Malmø (Vintrie), velkommen. Glad påsk"
Aha, gött! Nu börjar det ordna upp sig för kommande Europaresormati skrev:Det låter så. Jag har för mig att de har bytt alla kablar nu, på vissa ställen har de till och med bytt laddarna eftersom det var enklare så.Geni87 skrev:Ser att det är laddare från Tritium. Undrar om de har fått de vattenkylda kablarna från start eller om de kommer uppgraderas senare. De har ju börjat byta ut kablar på ett gäng stationer med dessa laddare så förhoppningsvis har dessa fått rätt från början. Någon kanske kan bekräfta snart.Også i dag åpnet vi 4 stk 350 kW Lyladere i Sverige, denne gangen på Circle K Malmø (Vintrie), velkommen

Krävs det tillstånd för rörelsehindrade på en av laddarna? Jag ser att den inte är skyltad så, men målningen på marken antyder att man böra undvika den annars.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
156km mellan ionity i Malmö och första ionity i Danmark Circle K i nyborg. Det borde inte vara något problem.mati skrev:ÄNTLIGEN! Tyvärr fattas det en laddare mellan Malmö och Rødby. Jag hoppas att det är planerat nånting, annars får man toppa lite med 50kW nånstans däremellan.helix skrev:Ionity Malmö har nu öppnat och strömmen är påslagen
Edit: sorry läste ej allt. Till färjan behövs en annan laddare.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Om man vill åka Rødby - Puttgarden blir det lite lurigt. Kan bli gränsfall att ta sig till laddaren mellan Lübeck och Hamburg efter färjan.Lophornis skrev:156km mellan ionity i Malmö och första ionity i Danmark Circle K i nyborg. Det borde inte vara något problem.mati skrev:ÄNTLIGEN! Tyvärr fattas det en laddare mellan Malmö och Rødby. Jag hoppas att det är planerat nånting, annars får man toppa lite med 50kW nånstans däremellan.helix skrev:Ionity Malmö har nu öppnat och strömmen är påslagen
Kul att se att Spekeröd är preppad för snabb utökning till 12 laddare. 

Nej, der går inte. Med Teslan har jag alltid laddat två gånger i Danmark, både i Køge och i sunkiga Nørre Alslev. Jag hade kunnat hoppa över en SuC om jag hade orkat ladda fullt. Med Audin lär det inte vara nåt bekymmer att ladda till åtminstone 90% utan att det blir segt, men det är 33 mil mellan Ionity-laddarna i Malmö och Buddikate. De nerverna har jag inte. Men det finns ett antal 50-kilowattare utmed vägen där man kan toppa lite snabbt. Borde inte vara olösbart direkt.Geni87 skrev:Om man vill åka Rødby - Puttgarden blir det lite lurigt. Kan bli gränsfall att ta sig till laddaren mellan Lübeck och Hamburg efter färjan.Lophornis skrev:156km mellan ionity i Malmö och första ionity i Danmark Circle K i nyborg. Det borde inte vara något problem.mati skrev:ÄNTLIGEN! Tyvärr fattas det en laddare mellan Malmö och Rødby. Jag hoppas att det är planerat nånting, annars får man toppa lite med 50kW nånstans däremellan.helix skrev:Ionity Malmö har nu öppnat och strömmen är påslagen
Det låter inte olösbart även om 50 kW är lite segt. På sikt kommer det nog en station på Lolland eller södra Själland.mati skrev:Nej, der går inte. Med Teslan har jag alltid laddat två gånger i Danmark, både i Køge och i sunkiga Nørre Alslev. Jag hade kunnat hoppa över en SuC om jag hade orkat ladda fullt. Med Audin lär det inte vara nåt bekymmer att ladda till åtminstone 90% utan att det blir segt, men det är 33 mil mellan Ionity-laddarna i Malmö och Buddikate. De nerverna har jag inte. Men det finns ett antal 50-kilowattare utmed vägen där man kan toppa lite snabbt. Borde inte vara olösbart direkt.Geni87 skrev:Om man vill åka Rødby - Puttgarden blir det lite lurigt. Kan bli gränsfall att ta sig till laddaren mellan Lübeck och Hamburg efter färjan.Lophornis skrev:156km mellan ionity i Malmö och första ionity i Danmark Circle K i nyborg. Det borde inte vara något problem.mati skrev:ÄNTLIGEN! Tyvärr fattas det en laddare mellan Malmö och Rødby. Jag hoppas att det är planerat nånting, annars får man toppa lite med 50kW nånstans däremellan.helix skrev:Ionity Malmö har nu öppnat och strömmen är påslagen

Det finns en väldigt trevligt belägen rastplats mellan Farö-broarna där man kan ladda med 50kW. 15 minuter eller så (dvs andra könet hinner med sitt toabesökGeni87 skrev:Det låter inte olösbart även om 50 kW är lite segt. På sikt kommer det nog en station på Lolland eller södra Själland.

Det dumma är att danskarna tar så vansinnigt hutlöst betalt för elen. Typ 10kr/kWh eller nåt om man använder fel laddbricka. Jag har nu fått mitt laddkort från tyska Maingau Energie, som jag beställde just pga det. Då blir det lite mer överkomligt. Bra service där förresten. Extremt ovanligt att man blir duad i Tyskland av folk som man inte känner. Troligen en elbilsgrej.

Tog en titt på Spekeröd idag. Där var det iaf vätskekylda kablar på Tritiumladdarna. 
Tyvärr har jag ingen elbil att ladda än.

Tyvärr har jag ingen elbil att ladda än.

Jag hoppas de kommer lite laddare även mellan rostock och Berlin och vidare söderut mot München. De är fortfarande lite tunt med laddare på den sträckan som vi oftast kör ner till Österrike.
Även problem genom Danmark, vi brukar åka gedser rostock.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Det lär det göra. Hittills har de ju mer eller mindre följt platserna från den ursprungliga kartan för de första 400 stationerna.chaffis75 skrev:Jag hoppas de kommer lite laddare även mellan rostock och Berlin och vidare söderut mot München. De är fortfarande lite tunt med laddare på den sträckan som vi oftast kör ner till Österrike.
Jo ser ju ut som de ska komma en del laddare där dock svårt att se någon mellan Köpenhamn och gedser eller rödby. Men samtidigt finns den laddare direkt i Tyskland istället så är de nog ok.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- lator
- Teslaägare
Lite intressanta uppgifter på märkskylten... Man kan tydligen ta ut mer effekt än man skickar in vid gynnsamma förhållanden... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Haha, det är ju ett modulärt system. Input är säkert vad just den här installationen är konfigurerad för medans output är max vad stolpen klarar.lator skrev:Lite intressanta uppgifter på märkskylten... Man kan tydligen ta ut mer effekt än man skickar in vid gynnsamma förhållanden...

Idag lördag 20:e april såg det likadant ut. Även de blå sakerna stod kvar. Tog tyvärr ingen bild.Markus skrev:Mantorp 15 april.
Säkert inte långt bort från att drftsättas.
Att inget ser ut att ha hänt har säkert med påsken att göra.