Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Räckvidden i färddatorn brukar väl i regel baseras på hur man tidigare har kört? Vet inte hur långt bak den "minns" men att den skulle vara baserad på WLTP låter lite märkligt.
Det varierar nog mellan biltillverkarna.
Teslan bryr sig inte om hur man kört tidigare. Man kan välja om man vill basera rangen på NEDC eller Teslas mer verklighetsbaserade ”Typical range”
Samma sak med VW-dieseln frugan har. Alltid samma range när den är fulltankad, oavsett hur hög/låg förbrukningen varit tidigare.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Räckvidden i färddatorn brukar väl i regel baseras på hur man tidigare har kört? Vet inte hur långt bak den "minns" men att den skulle vara baserad på WLTP låter lite märkligt.
Det varierar nog mellan biltillverkarna.
Teslan bryr sig inte om hur man kört tidigare. Man kan välja om man vill basera rangen på NEDC eller Teslas mer verklighetsbaserade ”Typical range”
Samma sak med VW-dieseln frugan har. Alltid samma range när den är fulltankad, oavsett hur hög/låg förbrukningen varit tidigare.
Jo fast 130 km vid 40% SOC stämmer inte med WLTP-räckvidden, så det är något annat den baserar det på.
Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Räckvidden i färddatorn brukar väl i regel baseras på hur man tidigare har kört? Vet inte hur långt bak den "minns" men att den skulle vara baserad på WLTP låter lite märkligt.
Det varierar nog mellan biltillverkarna.
Teslan bryr sig inte om hur man kört tidigare. Man kan välja om man vill basera rangen på NEDC eller Teslas mer verklighetsbaserade ”Typical range”
Samma sak med VW-dieseln frugan har. Alltid samma range när den är fulltankad, oavsett hur hög/låg förbrukningen varit tidigare.
Jo fast 130 km vid 40% SOC stämmer inte med WLTP-räckvidden, så det är något annat den baserar det på.
GOM?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det är ju inte bara Ionity som bygger snabbare laddare. Det finns ju en hel del 100kw-laddare redan i drift, speciellt i Dalarna. (det är nästan så att man tror att allt baseras på alla fjällturister från fjollträsk.)
På snabbladda.nu ser man enkelt vilka som är extra snabba snabbladdare.
Det är Clever som verkar ha de flesta.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Räckvidden i färddatorn brukar väl i regel baseras på hur man tidigare har kört? Vet inte hur långt bak den "minns" men att den skulle vara baserad på WLTP låter lite märkligt.
Jag har nu pratat med två stycken säljare som har kört e-tron i flera timmar och enligt dem är räckvidden som visas i displayen baserad på körningen de senaste 5 (tror jag) milen. Alltså inte WLTP. Kör man som en stolle så sjunker den visade räckvidden också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Ionity börjar bygga en ny laddstation varannan dag just nu. (Jag för statistik ) Takten verkar öka något dessutom. Jag är tillförsiktlig att det är fullt möjligt att ta en trygg europa-semester till sommarn enbart med ionity. Sen finns ju även en del andra aktörer nere på kontinenten som bygger HPC-nätverk. Fast Ionity är nog störst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Imponerande att E-tron håller 62kW vid 89% SoC. Det borde innebära att den kan hålla hög hastighet upp till 80%. Säkerligen över 100kW. Ska bli intressant att se hela laddkurvan.
Imponerande att E-tron håller 62kW vid 89% SoC. Det borde innebära att den kan hålla hög hastighet upp till 80%. Säkerligen över 100kW. Ska bli intressant att se hela laddkurvan.
etron1.png
Räkna lite så får du se om siffrorna stämmer eller om det är lite skruvat.
Imponerande att E-tron håller 62kW vid 89% SoC. Det borde innebära att den kan hålla hög hastighet upp till 80%. Säkerligen över 100kW. Ska bli intressant att se hela laddkurvan.
etron1.png
Räkna lite så får du se om siffrorna stämmer eller om det är lite skruvat.
50kwh på 17min med avslutning på 60kW.....
Nä, 17 minuter är ju "remaining". Dvs från 89% till 100%.
En present till dig mati. E-tron review från Abu Dhabi på danska
Tack för gröten
helix skrev:
Imponerande att E-tron håller 62kW vid 89% SoC. Det borde innebära att den kan hålla hög hastighet upp till 80%. Säkerligen över 100kW. Ska bli intressant att se hela laddkurvan.
De hävdar bestämt att den kan hålla 150kW ända upp till 80%. Jag har frågat flera gånger. "Det är det Audi påstår", fick jag som svar. Jag antar att det är en teoretisk siffra, men ändå. Det låter fantastiskt bra, även om det bara är 100kW.
Och kom ihåg att 80% egentligen är lite mindre. De översta 5% eller så kommer man inte åt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En present till dig mati. E-tron review från Abu Dhabi på danska
Tack för gröten
helix skrev:
Imponerande att E-tron håller 62kW vid 89% SoC. Det borde innebära att den kan hålla hög hastighet upp till 80%. Säkerligen över 100kW. Ska bli intressant att se hela laddkurvan.
De hävdar bestämt att den kan hålla 150kW ända upp till 80%. Jag har frågat flera gånger. "Det är det Audi påstår", fick jag som svar. Jag antar att det är en teoretisk siffra, men ändå. Det låter fantastiskt bra, även om det bara är 100kW.
Och kom ihåg att 80% egentligen är lite mindre. De översta 5% eller så kommer man inte åt.
Låter fantastiskt! Då är det bara att hoppas att batterierna håller också.
10% -> 80% på deras 95 kWh-pack (~90 kWh användbart?) borde gå på 25 minuter om den håller 150 kW konstant. En motsvarande Tesla vill ju minst 15 minuter till på sig.
De säger ungefär 30 minuter till 80%. Och det är från 0 antar jag. Jag försökte luska ut hur mycket användbar kapacitet batteriet har och jag fick inget ordentligt svar. Men som jag fattade det så är det en buffert på respektive 5% i båda ändarna. Men det kan vara så att det bara var på ett ungefär. Jag tror inte att säljarna har fått så exakta siffror.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Idag fick jag ett mail från en audisäljare som jag talade med innan sommaren. Han skrev att han nu kan offerera e-Tron Quattro. Han lovade att sätta ihop en offert på en Proline med dragkrok och metalliclack. Det ska bli intressant att se vad han kommer tillbaka med.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Idag fick jag ett mail från en audisäljare som jag talade med innan sommaren. Han skrev att han nu kan offerera e-Tron Quattro. Han lovade att sätta ihop en offert på en Proline med dragkrok och metalliclack. Det ska bli intressant att se vad han kommer tillbaka med.
Idag fick jag ett mail från en audisäljare som jag talade med innan sommaren. Han skrev att han nu kan offerera e-Tron Quattro. Han lovade att sätta ihop en offert på en Proline med dragkrok och metalliclack. Det ska bli intressant att se vad han kommer tillbaka med.
Sist jag pratade med dem gällde inte ramavtal, men det var ett par dagar sen och sen dess har flera här beställt.
Jo, så långt är jag med men detta är ju Audi och inte Tesla. Typiskt borde man ju kunna räkna hem åtmistone 9% rabatt på Audi (Företagarnas avtal om jag minns rätt), men vi får se om det gäller även elbilarna.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Är det någon som har beställt och fått rabatt på E-tron? Vad jag hörde så är det 0% i rabatt som gäller. Större organisationer som har ramavtal och normalt har 12% rabatt kommer att få 1-2% rabatt på E-tron.
Om man vill ha finansiering via Audi är det 3.95% ränta som gäller och kanske finns möjlighet att pruta ner till 2.95%
Har säkert skrivits tidigare i tråden, men jag fick färsk uppgift att det är 790 förbokningar som gjorts i Sverige innan förbokningen stängdes häromdagen. Audi Sverige kommer att få en kvot på 900 bilar i tilldelning under 2019.
Har varit hos Audi i Gbg idag och specat upp en e-tron. De lämnar ingen rabatt på bilen! De kör helt enkelt en Tesla !
Är väl inte precis raketforskning att de inte skulle ge rabatt på en bil som det är större efterfrågan än tillgång på
Nja, det där stämmer inte alltid. Har själv köpt bilar tidigare från VW-gruppen med 10% rabatt där tillgången varit begränsad och modellen i fråga utsåld för ett år framöver. Men det var med goda kontakter förvisso.
Pratade för övrigt med en Jaguarsäljare. Där var det inga problem att få 7-8% rabatt på en I-Pace. Men nu vet jag inte hur orderingången ser ut på I-Pace i Sverige vs. tillgång
Sverige får bara 1000 bilar tilldelade för 2019 och man räknar med att alla blir sålda så det finns igen anledning att ge 10% (Vårt ramavtal) i rabatt. 1000*100000=många nollor blir det, typ -"40 tusen miljarder kronor," nästan.
Om man vill ha någon form av rabatt så får man köpa två e-tron och sälja en av dem vidare till Norge med ett rejält påslag. De har förbokningar som sträcker sig flera år framåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om man vill ha någon form av rabatt så får man köpa två e-tron och sälja en av dem vidare till Norge med ett rejält påslag. De har förbokningar som sträcker sig flera år framåt.
jag skulle nog inte satsa på det. Alla som vill ha e-Tron i Norge 2019 kommer antagligen få det. Väldigt många reservationer som fallit bort den senaste tiden efter att priserna på tillbehör offentligjordes. Dessutom verkar de dyra elbilarna där man kan speca utrustning själv (istället för Tesla där nästan alla bilar är likadant speecade förutom färg inne och ute) inte vara så lätta att sälja som tidigare elbilar. Ipacarna blir inte sålda, de ligger länge och priser över inköpspris är ovanligt att få. Vet flera som faktiskt gjort förlust för att bli av med dom.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
jag skulle nog inte satsa på det. Alla som vill ha e-Tron i Norge 2019 kommer antagligen få det. Väldigt många reservationer som fallit bort den senaste tiden efter att priserna på tillbehör offentligjordes. Dessutom verkar de dyra elbilarna där man kan speca utrustning själv (istället för Tesla där nästan alla bilar är likadant speecade förutom färg inne och ute) inte vara så lätta att sälja som tidigare elbilar. Ipacarna blir inte sålda, de ligger länge och priser över inköpspris är ovanligt att få. Vet flera som faktiskt gjort förlust för att bli av med dom.
Är det därför du avbeställt din? För att det inte verkar gå att göra enkla pengar på den?