Lite mer info om bränslet till kraftvärmeverken
Frågan är väl vilka incitament det ges för materialåtervinning och minskning av fossilplast när Sverige tacksamt tar emot Europas sopor och eldar upp,
Slutsats, kärnkraft är inte framtiden för där händer inte ett jota.
Förändringarna till det bättre, omställningen och mer tillgänglig effekt kommer att komma, både idag, imorgon och närmsta tio åren från alla sektorer förutom Kärnkraften….nada, zip, zero.
Läste du ens artikeln?
Du bevisade precis det jag skrev, inte ett jota i Sverige blir gjort om de nu HOPPAS på 2030 i USA. Och givetvis skyller de på kriget i Ukraina…..
Så ruskigt trött på era länkar med hopp och drömmar som är jättemånga år bort.
Och din bästa vän Bill Gates är en man besökte Epstein Island, undrar om de har bilder på honom
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Nu är det riktigt nära med kärnkraft.
Fattar inte att ni postar självmål på självmål.
Vattenfall leker med era känslor precis som en sol-och-vårare.
Urklipp ur låtsasnyheten…..
”Hon är nämligen som bäst i färd med att välja ut vilka bolag som ska få lämna offerter för att – kanske, någon gång i framtiden – få sälja de något mindre kärnkraftsreaktorer”
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
”Hon är nämligen som bäst i färd med att välja ut vilka bolag som ska få lämna offerter för att – kanske, någon gång i framtiden – få sälja de något mindre kärnkraftsreaktorer”
Det hade varit mer intressant att höra vad som gör storskalig förbränning till ett så mycket bättre alternativ.
Än att lägga inlägg efter inlägg med skräp.
Alldeles oavsett vad du tror eller tycker så kommer satsningar på Kärnkraft stort nu globalt.
investeringsviljan ökar och nya produkter inom SMR kommer hela tiden och antingen är Sverige med i täten eller så står vi vid sidlinjen och tittar på utvecklingen.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
För det kan väl inte vara så att du bara ville raljera då det inte finns något realistiskt alternativ till kärnkraft som ny planerbar elproduktion
Menar du att jag hittar på? Det kan inte vara så att du inte kan läsa vad hon skrev? Eller har du problem med språket?
När jag lovar något så gör jag det oavsett vad det kostar mig. Därför lovar jag inte det jag inte klarar av. När jag blir lovad något vill jag att man gör det man lovat mig.
Det hade varit mer intressant att höra vad som gör storskalig förbränning till ett så mycket bättre alternativ.
Alldeles oavsett vad du tror eller tycker så kommer satsningar på Kärnkraft stort nu globalt.
investeringsviljan ökar och nya produkter inom SMR kommer hela tiden och antingen är Sverige med i täten eller så står vi vid sidlinjen och tittar på utvecklingen.
Snälla börja inte igen med SMR snacket. Återkom när de finns att köpa och går att få inom rimlig tid.
Snälla börja inte igen med SMR snacket. Återkom när de finns att köpa och går att få inom rimlig tid.
Nu vet jag inte om du brukar ta alla politiska inlägg under valupptakten bokstavligen.
Ett litet tips i all välmening det är politik så nej det kommer inte finnas nya reaktorer på plats exakt 100dagar efter tillträdet lika lite som att Sverige skulle ha EUs lägsta arbetslöshet.
Kan du inte komma med ett konstruktivt inlägg på hur alternativet till kärnkraft då ska se ut ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Vi har ett behov nu och i framtiden. Ena utesluter inte det andra. Annars skulle utvecklingen stanna av om man aldrig ska ta sig tiden för att utveckla något.
Men för behovet här och nu så får man kolla vad som går att köpa just nu. Det är vindkraft och kraftverk och det behövs illa kvikt. Batterilagring i den omfattning som krävs finns enbart på pappret, liksom SMR.
Men det är väl bra om det börjar finnas intresse för utveckling och produktion av ny kärnkraftsteknik. Vem vet, om 50 år kanske det finns fungerande teknik för att återanvända gammalt kärnavfall.
Vad är målet, vilken effekt vill du uppnå?
Vill du diskutera förbränningen och utsläppen från kraftvärmeverk?
Eller vill du diskutera kärnkraften, vilket jag trodde denna tråd handlade om.
Så tillbaka till tråden eller fixa en ny tråd om kraftvärmen och deras utsläpp beroende på bränslen som används.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Dags för en ny tråd kanske?, som heter ”kärnkraft är framtiden” så får de som är för kärnkraft hänga där och övriga här. Så kanske vi slipper rundgången och ”dunka huvudet i väggen” diskussionen
Ok, kinesiska vindkraftverk är jätte problem. Kinesiska SMR är välkomna. Kan du bestämma dig hur du vill ha det?
Det verkar fortfarande vara väldigt svårt för dig att skilja på sak och person.
Att kunna SKILJA PÅ SAK OCH PERSON är en viktig punkt för att gå vidare och inte fastna i bitterhet och ilska.
Kinas satsningar på kärnkraft för sitt inhemska energibehov är väldigt positivt då alternativet ofta är kolkraftverk som är sämre för miljön och ökar co2 utsläppen.
Detta betyder inte per automatik att man tycker allt Kina gör är positivt eller att deras politiska system är fantastiskt.
Man kan ju även tycka att t.ex. Jonas Sjöstedt är en duktig retoriker utan att tycka om Vänsterns politik
Ok, kinesiska vindkraftverk är jätte problem. Kinesiska SMR är välkomna. Kan du bestämma dig hur du vill ha det?
Det verkar fortfarande vara väldigt svårt för dig att skilja på sak och person.
Att kunna SKILJA PÅ SAK OCH PERSON är en viktig punkt för att gå vidare och inte fastna i bitterhet och ilska.
Kinas satsningar på kärnkraft för sitt inhemska energibehov är väldigt positivt då alternativet ofta är kolkraftverk som är sämre för miljön och ökar co2 utsläppen.
Detta betyder inte per automatik att man tycker allt Kina gör är positivt eller att deras politiska system är fantastiskt.
Man kan ju även tycka att t.ex. Jonas Sjöstedt är en duktig retoriker utan att tycka om Vänsterns politik
Håller med dig om Sjöstedt men fattar inte vad du menade med inlägget om kinesiska SMR. Tyckte du att Sverige ska köpa några, eller vad?
Nej jag anser inte att Sverige bör köpa kinesiska SMR.
Däremot så är det intressant att se utvecklingen och alla nya SMR projekt som startar runtom i världen och den kinesiska TMSR-LF1 bygger på en amerikansk prototyp reaktor design.
Jag tror och hoppas att vi i Sverige kan satsa på kärnkraft med en egenutvecklad SMR industri som kan försörja både energibehovet lokalt i Sverige men även för att stärka AB Sverige genom export.
Och ja det kommer ta tid att få fram nya SMR, men om tidigare regeringen inte lagt ner fungerande kärnkraft så hade vi haft ett betydligt bättre läge tidsmässigt.
Och hade inte Sossarna tillsammans med Mp stoppat R5 och R6 så hade vi haft nya reaktorer på plats 2025-2026 och energidebatten hade antagligen sett annorlunda ut.
Om man tittar på t.ex. Sydkorea så satsar de nu stort på export av sin kärnkraft och har startat ett samarbete mellan staten och privata sektorn för sin SMR industri
Dags för en ny tråd kanske?, som heter ”kärnkraft är framtiden” så får de som är för kärnkraft hänga där och övriga här. Så kanske vi slipper rundgången och ”dunka huvudet i väggen” diskussionen
Denna tråden är ju mer on topic än någon annan tråd här på forumet
Däremot så är det intressant att se utvecklingen och alla nya SMR projekt som startar runtom i världen och den kinesiska TMSR-LF1 bygger på en amerikansk prototyp reaktor design.
Jag tror och hoppas att vi i Sverige kan satsa på kärnkraft med en egenutvecklad SMR industri som kan försörja både energibehovet lokalt i Sverige men även för att stärka AB Sverige genom export.
Och ja det kommer ta tid att få fram nya SMR, men om tidigare regeringen inte lagt ner fungerande kärnkraft så hade vi haft ett betydligt bättre läge tidsmässigt.
Och hade inte Sossarna tillsammans med Mp stoppat R5 och R6 så hade vi haft nya reaktorer på plats 2025-2026 och energidebatten hade antagligen sett annorlunda ut.
Ja hade man följt omröstningens resultat från 1980 hade vi inte diskuterat kärnkraft idag.
Ja hade man följt omröstningens resultat från 1980 hade vi inte diskuterat kärnkraft idag.
Istället hade vi diskuterat hur vi skulle kunna fasa ut olja och kol… samt hur snabbt vi hade kunnat få ny kärnkraft på plats.
Håller med dig om Sjöstedt men fattar inte vad du menade med inlägget om kinesiska SMR. Tyckte du att Sverige ska köpa några, eller vad?
Jag kan kan inte tala för niklas12 men jag skulle gissa att han postade länken därför att andra i tråden anser att SMR är fantasifoster som ligger årtionden från implementering. Hans länk visar att det inte är så.
Precis som jag tycker att det är oärligt att klanka ner på att det idag inte finns driftbara SMR-reaktorer, för att i nästa mening säga att det är bättre med vind- och solkraft vars osäkra leveranskapacitet kan kompenseras av batteribankar. Batteribankar som inte finns i den storskalighet som behövs för att kompensera för en veckas vindstilla högtyck på vintern när det är -20°C i hela landet...
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Du menar den påtvingade folkomröstningen från Centerpartiet strax efter Harrisburg olyckan ?
Vilket alternativ skulle man välja för fortsatt drift och utbyggnad av kärnkraften?
För det kan ju inte varit så att det var 3 olika alternativ av nej det låter ju värre än Nordkorea.
Folkomröstningar är inte styrande endast en indikation
Över 80% röstade Nej till högertrafik
Är du även ute och protesterar mot högertrafikomläggningen ?
Jag kan kan inte tala för niklas12 men jag skulle gissa att han postade länken därför att andra i tråden anser att SMR är fantasifoster som ligger årtionden från implementering. Hans länk visar att det inte är så.
Precis som jag tycker att det är oärligt att klanka ner på att det idag inte finns driftbara SMR-reaktorer, för att i nästa mening säga att det är bättre med vind- och solkraft vars osäkra leveranskapacitet kan kompenseras av batteribankar. Batteribankar som inte finns i den storskalighet som behövs för att kompensera för en veckas vindstilla högtyck på vintern när det är -20°C i hela landet...
Har du inte heller läst vad folk postar?
Det står inte ett dryft om att dessa SMR finns, de ska ta fram affärsplaner.
Och vi som jobbat med dom vet vad det innebär.
Bonus; även här var Bill Gates inblandad, aka Epsteins kompis.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022