Re: Aktien TSLA
Postat: 02 jun 2022 21:53
Orsaken till VAGs försäljningssiffror är ju bredden på modellprogrammet. Man finns i alla segment, alla typer av bilar, alla typer av drivlinor.
Glöm robotaxi. Det finns ingen som kan någon om autonomi som tror att Tesla löser autonomi L4+, eller ens håller på med det. Det är en L2 driver assist som kan (för) mycket. Att "lyckas med FSD" för Tesla i dagläget är human fallback forever eller möjligtvis, L3 på motorväg i motorvägsfart. Allt annat är helt omöjligt med dagens teknik och Teslas hårdvara.Larofo skrev:I det scenario Tesla lyckas med FSD och därmed Robotaxi
OK? Då landar du rimligtvis på max 300k per bil, dvs ungefär det snittpris jag sa och som du påstod var helt orimligt. Om du nu står fast vid att priserna på elbilar ska ner...Sabbe skrev:Model 2: 6 miljoner
Model 3/Y: 3 miljoner
Model S/X/R: 100.000
Cybertruck: 1 miljon
Semi: 100.000
Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD påspacecoin skrev:Glöm robotaxi. Det finns ingen som kan någon om autonomi som tror att Tesla löser autonomi L4+, eller ens håller på med det. Det är en L2 driver assist som kan (för) mycket. Att "lyckas med FSD" för Tesla i dagläget är human fallback forever eller möjligtvis, L3 på motorväg i motorvägsfart. Allt annat är helt omöjligt med dagens teknik och Teslas hårdvara.Larofo skrev:I det scenario Tesla lyckas med FSD och därmed Robotaxi
Att Tesla grovt har underskattat svårigheterna med autonom bilkörning, det är väl ändå helt uppenbart vid det här laget ( tillhör också FSD-förnekarna). FSD är visserligen imponerande i USA tappningen, men otroligt lång väg att gå fortfarande till något som man kan lita det minsta på.Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD påspacecoin skrev:Glöm robotaxi. Det finns ingen som kan någon om autonomi som tror att Tesla löser autonomi L4+, eller ens håller på med det. Det är en L2 driver assist som kan (för) mycket. Att "lyckas med FSD" för Tesla i dagläget är human fallback forever eller möjligtvis, L3 på motorväg i motorvägsfart. Allt annat är helt omöjligt med dagens teknik och Teslas hårdvara.Larofo skrev:I det scenario Tesla lyckas med FSD och därmed Robotaxi
Tesla att det dom håller på med är helt omöjligt och att dom bara slösar tid och pengar.
Kan du meddela dom på nått sätt och berätta att det vore bättre att dom bara la ner
all verksamhet som har med FSD att göra.
Eller om du kanske kan ta över som chef och styra upp verksamheten.
Jag fattar inte att det kan finnas så mycket tröga människor på Tesla som inte begriper
det du har förstått för länge sedan.
Det stämmer bra, Elon har själv erkänt att det var ett betydligt svårareGustafsson skrev:Att Tesla grovt har underskattat svårigheterna med autonom bilkörning, det är väl ändå helt uppenbart vid det här laget ( tillhör också FSD-förnekarna). FSD är visserligen imponerande i USA tappningen, men otroligt lång väg att gå fortfarande till något som man kan lita det minsta på.
Intressant problem du pekar på. Varför verkar det som att ingen på Tesla har förstått? Är det så och vad grundar du det på? Eller har kanske folk förstått men dom har en allvetande chef i topp som "vet bäst" och ingen vågar säga emot? Folk kanske jobbar med det för det är kul och dom får bra betalt? Folk har väl dessutom försökt varna dom men ingen (?) verkar förstå. Har du något förslag på hur vi kan varna dom om du nu tycker det är så allvarligt?Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD på
Tesla att det dom håller på med är helt omöjligt och att dom bara slösar tid och pengar.
Kan du meddela dom på nått sätt och berätta att det vore bättre att dom bara la ner
all verksamhet som har med FSD att göra.
Eller om du kanske kan ta över som chef och styra upp verksamheten.
Jag fattar inte att det kan finnas så mycket tröga människor på Tesla som inte begriper
det du har förstått för länge sedan.
Matte skrev:Intressant problem du pekar på. Varför verkar det som att ingen på Tesla har förstått? Är det så och vad grundar du det på? Eller har kanske folk förstått men dom har en allvetande chef i topp som "vet bäst" och ingen vågar säga emot? Folk kanske jobbar med det för det är kul och dom får bra betalt? Folk har väl dessutom försökt varna dom men ingen (?) verkar förstå. Har du något förslag på hur vi kan varna dom om du nu tycker det är så allvarligt?Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD på
Tesla att det dom håller på med är helt omöjligt och att dom bara slösar tid och pengar.
Kan du meddela dom på nått sätt och berätta att det vore bättre att dom bara la ner
all verksamhet som har med FSD att göra.
Eller om du kanske kan ta över som chef och styra upp verksamheten.
Jag fattar inte att det kan finnas så mycket tröga människor på Tesla som inte begriper
det du har förstått för länge sedan.
Lugn och fin. Tror du på fullaste allvar att eventuell skepsis hos ingenjörerna (eller svårigheter under utvecklingen) skulle tillåtas kommuniceras utåt? Speciellt när en stor del av kunderna köpt deras FSD?Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD på
Tesla att det dom håller på med är helt omöjligt och att dom bara slösar tid och pengar.
Kan du meddela dom på nått sätt och berätta att det vore bättre att dom bara la ner
all verksamhet som har med FSD att göra.
Eller om du kanske kan ta över som chef och styra upp verksamheten.
Jag fattar inte att det kan finnas så mycket tröga människor på Tesla som inte begriper
det du har förstått för länge sedan.
Exakt vad jag tänkte.. Handlar nog inte ens om vad det får, man har väl lite lojalitet till företaget om man jobbar där. Jag kan på mitt jobb vara kritisk internt men externt mot kunder så vill man såklart skapa en annan bild utan att ljuga.Curik skrev:Lugn och fin. Tror du på fullaste allvar att eventuell skepsis hos ingenjörerna (eller svårigheter under utvecklingen) skulle tillåtas kommuniceras utåt? Speciellt när en stor del av kunderna köpt deras FSD?Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD på
Tesla att det dom håller på med är helt omöjligt och att dom bara slösar tid och pengar.
Kan du meddela dom på nått sätt och berätta att det vore bättre att dom bara la ner
all verksamhet som har med FSD att göra.
Eller om du kanske kan ta över som chef och styra upp verksamheten.
Jag fattar inte att det kan finnas så mycket tröga människor på Tesla som inte begriper
det du har förstått för länge sedan.Det kan inte vara lätt!
Kanske med undantag för aktier vars värde baseras på en stadig ökning av verksamheten? Men kanske inte i Teslas fall...Mickep skrev:När företag beter sig dåligt och sparkar folk brukar aktien ta fart uppåt. (för att marknaden är som en sociopat)
Nja, aktiemarknaden ser ju allt ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Att skära personal minskar ju kostnader vilket ju i sig är bra, men för ett bolag där förväntningarna är extrem tillväxt (vilket såklart också kräver ökande personalstyrka) så är det en riktigt dålig indikation. Framförallt när det motiveras av att världsekonomin och därmed efterfrågan ser extremt svag ut.Mickep skrev:När företag beter sig dåligt och sparkar folk brukar aktien ta fart uppåt. (för att marknaden är som en sociopat)
Är nog skillnad på mogna bolag som skalar bort kostnader för att öka vinsten och ett tillväxtföretag som Tesla där mycket av värdet ligger i förväntad tillväxt.Mickep skrev:När företag beter sig dåligt och sparkar folk brukar aktien ta fart uppåt. (för att marknaden är som en sociopat)
Det är faktiskt bara en rätt liten del som betalar för FSD...Curik skrev:Lugn och fin. Tror du på fullaste allvar att eventuell skepsis hos ingenjörerna (eller svårigheter under utvecklingen) skulle tillåtas kommuniceras utåt? Speciellt när en stor del av kunderna köpt deras FSD?Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD på
Tesla att det dom håller på med är helt omöjligt och att dom bara slösar tid och pengar.
Kan du meddela dom på nått sätt och berätta att det vore bättre att dom bara la ner
all verksamhet som har med FSD att göra.
Eller om du kanske kan ta över som chef och styra upp verksamheten.
Jag fattar inte att det kan finnas så mycket tröga människor på Tesla som inte begriper
det du har förstått för länge sedan.Det kan inte vara lätt!
Ja spacecoin, det var lite raljerande men även skämtsamt skrivet.spacecoin skrev:Jösses. Du kan raljera hur mycket du vill. Du borde titta på verklig data och graferna i fsd-tråden istället som jämför Tesla och riktiga Robotaxi-bolag. Tesla FSD-beta har en disengagement var 5-20 mile i genomsnitt och så har det varit i 2 år. Ingen förändring. Cruise har 40000 miles per disengagement under 2021, det är vad som krävs. Tesla behöver alltså förbättra sitt system 10000x, och dom lyckas inte förbättra det alls på två år. Cruise å andra sidan har förbättrat sin tillförlitlighet med 100% senaste året trots höga nivåer. Tesla kör sämre än flertalet universitet gjorde i DARPA challenge 2005.
Elon Musk vet inte ens hur man kör ett Pythonscript, så vad han säger om AI, det kan man bortse ifrån.
Sabbe skrev:
Den där romantiska synen på hårt arbete som vissa har är direkt livsfientligt. Ingen ligger på dödsbädden och önskar att de jobbat mer och fått råd med fler prylar.Mickep skrev:Ja så länge de kan få in nytt blod är det väl ok.
Men det brukar vara dålig personalpolitik. (gissar att de sparkar de som nyss blivit föräldrar eller kanske sjukskrivna) Tur då att många vill jobba där. (bra på cv men dåligt i längden)
Nä, men om ingen jobbar ordentligt får vi stagflation, vi är nog bra precis inne i en sådan period. Så nu blir det tillbaka till att jobba hårt, eller vara arbetslös, eller jobba statligt.MWall skrev:Den där romantiska synen på hårt arbete som vissa har är direkt livsfientligt. Ingen ligger på dödsbädden och önskar att de jobbat mer och fått råd med fler prylar.Mickep skrev:Ja så länge de kan få in nytt blod är det väl ok.
Men det brukar vara dålig personalpolitik. (gissar att de sparkar de som nyss blivit föräldrar eller kanske sjukskrivna) Tur då att många vill jobba där. (bra på cv men dåligt i längden)
Sabbe skrev: