Sida 373 av 605

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 09:08
av Sabbe
MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:

Orkar inte räkna men med din logik så kommer Tesla sälja 100 miljoner bilar per år innan 2040 eller 2050... :roll:
Du behöver inte räkna efter 2030. Jag visade ett exempel på hur det kan se ut för att Tesla ska nå 10 miljoner fordon per år till år 2030. Om det känns bättre för dig så kan vi säga att de inte växer något efter det ;)

Varför skulle det vara så? Enligt din logik så är det bara att bygga fler fabriker. Det finns inget som stoppar. Efterfrågan är tydligen gränslös.

Men det är ju bra att du förstår det orimliga i 100 miljoner bilar per år. Snart kanske du inser att det finns svårigheter med 10 miljoner bilar per år också. :) Även om det inte är helt omöjligt.

Dessutom hamnade vi här för att du räknade med en flotta på 100 miljoner FSD-prenumeranter. Hur många % kommer välja prenumerationen? 100%? 75%? 50%? 25%? Även om Tesla når 10 miljoner per år runt 2030 så tar det ju minst 5-6 år till innan de ens har 100 miljoner bilar. Runt 2040-2045 kanske de har 100 miljoner som prenumererar på FSD. Ja, om allt går som smort vill säga. Finns gott om hinder på vägen.

Det är jättelångt bort. Tycker du verkligen det är relevant för dagens värdering av Tesla?
I exemplet räknade jag med 50% FSD-prenumeranter år 2030. Priset för FSD är då 2000kr/månad.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 09:27
av spacecoin
År 2100 kommer Tesla sälja 200 miljoner bilar och vara den enda biltillverkaren kvar på jorden då de andra gett upp.
Priserna höjs och volymen blir möjlig eftersom TAM ökar med 150% med första fabriken på Mars. Och sedan ökar TAM i oändlighet i och med att Tesla öppnar sin första fabrik utanför solsystemet...

Enda smolken i bägaren är att FSD fortfarande är 6-12 månande bort.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 09:35
av Legato
spacecoin skrev:

Enda smolken i bägaren är att FSD fortfarande är 6-12 månande bort.
Haha love it! :D :D

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 09:38
av MWall
Sabbe skrev:
I exemplet räknade jag med 50% FSD-prenumeranter år 2030. Priset för FSD är då 2000kr/månad.
Ok, förstår. Så 100 miljoner Teslor på vägarna år 2030? För det krävs 50% årlig tillväxt varje år och att Tesla tillverkar, och säljer, nästan 36 miljoner bilar år 2030.

Tycker du verkligen ditt exempel är trovärdigt själv?

Att klara 1,4 miljoner i år är säkert inga problem. Inte 2,1 miljoner 2023 heller. 3,1 miljoner 2024 kan bli svettigt. Men det är ändå ingenting mot utmaningarna som kommer lite längre fram. :lol:

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 09:44
av Sabbe
MWall skrev:
Sabbe skrev:
I exemplet räknade jag med 50% FSD-prenumeranter år 2030. Priset för FSD är då 2000kr/månad.
Ok, förstår. Så 100 miljoner Teslor på vägarna år 2030? För det krävs 50% årlig tillväxt varje år och att Tesla tillverkar, och säljer, nästan 36 miljoner bilar år 2030.

Tycker du verkligen ditt exempel är trovärdigt själv?

Att klara 1,4 miljoner i år är säkert inga problem. Inte 2,1 miljoner 2023 heller. 3,1 miljoner 2024 kan bli svettigt. Men det är ändå ingenting mot utmaningarna som kommer lite längre fram. :lol:
100 miljoner fordon på vägarna någon gång mellan 2030-2035.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 09:54
av MWall
Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
I exemplet räknade jag med 50% FSD-prenumeranter år 2030. Priset för FSD är då 2000kr/månad.
Ok, förstår. Så 100 miljoner Teslor på vägarna år 2030? För det krävs 50% årlig tillväxt varje år och att Tesla tillverkar, och säljer, nästan 36 miljoner bilar år 2030.

Tycker du verkligen ditt exempel är trovärdigt själv?

Att klara 1,4 miljoner i år är säkert inga problem. Inte 2,1 miljoner 2023 heller. 3,1 miljoner 2024 kan bli svettigt. Men det är ändå ingenting mot utmaningarna som kommer lite längre fram. :lol:
100 miljoner fordon på vägarna någon gång mellan 2030-2035.

2035 kanske kan gå. Borde kunna räcka med att landa på ca 11-13 miljoner bilar per åt mot slutet. Men det är ju ändå extremt optimistiskt. Tesla måste bredda modellprogrammet rejält för att nå dit.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 10:58
av backe
Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
I exemplet räknade jag med 50% FSD-prenumeranter år 2030. Priset för FSD är då 2000kr/månad.
Ok, förstår. Så 100 miljoner Teslor på vägarna år 2030? För det krävs 50% årlig tillväxt varje år och att Tesla tillverkar, och säljer, nästan 36 miljoner bilar år 2030.

Tycker du verkligen ditt exempel är trovärdigt själv?

Att klara 1,4 miljoner i år är säkert inga problem. Inte 2,1 miljoner 2023 heller. 3,1 miljoner 2024 kan bli svettigt. Men det är ändå ingenting mot utmaningarna som kommer lite längre fram. :lol:
100 miljoner fordon på vägarna någon gång mellan 2030-2035.
Det innebär att prognosen från 2030-2035 ger ca 60% mer i tid att uppnå målet(8-13 år). Ganska luftig prognos ändå.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 11:52
av Sabbe
backe skrev:

Det innebär att prognosen från 2030-2035 ger ca 60% mer i tid att uppnå målet(8-13 år). Ganska luftig prognos ändå.
Spelar mindre roll med tanke på vilka vinster de kan komma att göra 2030 respektive 2035.

2030
10 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
35 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

2035
13 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
100 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

Och detta är endast för fordon. Sen har vi solceller, energilagring, Tesla Bot, och massa andra produkter som ännu inte lanserats.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 12:19
av Legato
Sabbe skrev:
backe skrev:

Det innebär att prognosen från 2030-2035 ger ca 60% mer i tid att uppnå målet(8-13 år). Ganska luftig prognos ändå.
Spelar mindre roll med tanke på vilka vinster de kan komma att göra 2030 respektive 2035.

2030
10 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
35 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

2035
13 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
100 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

Och detta är endast för fordon. Sen har vi solceller, energilagring, Tesla Bot, och massa andra produkter som ännu inte lanserats.
Detta är nog det jag finner mest osannolikt av allt i de extremaste TSLA-bullsens scenarion.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 ger jag 20-30% chans.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 med 75k ren vinst per fordon ger jag under 1% chans.

Jag tror:

Antingen förblir man en lyxtillverkare år 2030 och säljer kanske 3 miljoner bilar med ASP på 500k och 75k nettomarginal.

Eller så blir man en volymtillverkare som VW eller Toyota och får ut 10 miljoner bilar med en ASP på kanske 250k och 25k nettomarginal...

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 12:30
av Sabbe
Legato skrev:
Sabbe skrev:
backe skrev:

Det innebär att prognosen från 2030-2035 ger ca 60% mer i tid att uppnå målet(8-13 år). Ganska luftig prognos ändå.
Spelar mindre roll med tanke på vilka vinster de kan komma att göra 2030 respektive 2035.

2030
10 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
35 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

2035
13 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
100 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

Och detta är endast för fordon. Sen har vi solceller, energilagring, Tesla Bot, och massa andra produkter som ännu inte lanserats.
Detta är nog det jag finner mest osannolikt av allt i de extremaste TSLA-bullsens scenarion.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 ger jag 20-30% chans.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 med 75k ren vinst per fordon ger jag under 1% chans.

Jag tror:

Antingen förblir man en lyxtillverkare år 2030 och säljer kanske 3 miljoner bilar med ASP på 500k och 75k nettomarginal.

Eller så blir man en volymtillverkare som VW eller Toyota och får ut 10 miljoner bilar med en ASP på kanske 250k och 25k nettomarginal...
Medelpriset för fordon sålda i USA var mer än 42.000 dollar förra året. Du tror alltså att Teslas medelpris för deras fordon kan bli nästan hälften av det om 8år trotts inflation och det faktum att medelpriset genom tiderna alltid klättrat högre?

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 13:01
av Fredrik j
Sabbe skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
backe skrev:

Det innebär att prognosen från 2030-2035 ger ca 60% mer i tid att uppnå målet(8-13 år). Ganska luftig prognos ändå.
Spelar mindre roll med tanke på vilka vinster de kan komma att göra 2030 respektive 2035.

2030
10 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
35 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

2035
13 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
100 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

Och detta är endast för fordon. Sen har vi solceller, energilagring, Tesla Bot, och massa andra produkter som ännu inte lanserats.
Detta är nog det jag finner mest osannolikt av allt i de extremaste TSLA-bullsens scenarion.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 ger jag 20-30% chans.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 med 75k ren vinst per fordon ger jag under 1% chans.

Jag tror:

Antingen förblir man en lyxtillverkare år 2030 och säljer kanske 3 miljoner bilar med ASP på 500k och 75k nettomarginal.

Eller så blir man en volymtillverkare som VW eller Toyota och får ut 10 miljoner bilar med en ASP på kanske 250k och 25k nettomarginal...
Medelpriset för fordon sålda i USA var mer än 42.000 dollar förra året. Du tror alltså att Teslas medelpris för deras fordon kan bli nästan hälften av det om 8år trotts inflation och det faktum att medelpriset genom tiderna alltid klättrat högre?
Vänta nu, är inte den allmänna konsensus att batteribilar dramatiskt kommer sjunka i pris under närmaste åren?

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 13:20
av Sabbe
Fredrik j skrev:

Vänta nu, är inte den allmänna konsensus att batteribilar dramatiskt kommer sjunka i pris under närmaste åren?
Ja i det långa loppet så kommer det bli så, vad tänkte du på?

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 13:33
av Legato
Sabbe skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
backe skrev:

Det innebär att prognosen från 2030-2035 ger ca 60% mer i tid att uppnå målet(8-13 år). Ganska luftig prognos ändå.
Spelar mindre roll med tanke på vilka vinster de kan komma att göra 2030 respektive 2035.

2030
10 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
35 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

2035
13 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
100 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

Och detta är endast för fordon. Sen har vi solceller, energilagring, Tesla Bot, och massa andra produkter som ännu inte lanserats.
Detta är nog det jag finner mest osannolikt av allt i de extremaste TSLA-bullsens scenarion.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 ger jag 20-30% chans.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 med 75k ren vinst per fordon ger jag under 1% chans.

Jag tror:

Antingen förblir man en lyxtillverkare år 2030 och säljer kanske 3 miljoner bilar med ASP på 500k och 75k nettomarginal.

Eller så blir man en volymtillverkare som VW eller Toyota och får ut 10 miljoner bilar med en ASP på kanske 250k och 25k nettomarginal...
Medelpriset för fordon sålda i USA var mer än 42.000 dollar förra året. Du tror alltså att Teslas medelpris för deras fordon kan bli nästan hälften av det om 8år trotts inflation och det faktum att medelpriset genom tiderna alltid klättrat högre?
Läste du överhuvudtaget mitt inlägg?

Återigen, antingen fortsätter man vara en lyxtillverkare och säljer bilar på dagens prisnivåer, men också med volymer som går att sälja i den prisklassen, eller så blir man en volymtillverkare av bilar, likt Toyota och VW. Då blir Model 2, Model 1 osv volymbilarna med avsevärt lägre pris än idag. Dessutom kommer såklart genomsnittpriset på elbilar minska över tid. Diskussionen givetvis utifrån dagens penningvärde, allt annat är meningslöst (om aktien stiger 50% under perioden men vi har en inflation på 60% under tiden så har det såklart varit en usel investering).

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 13:34
av Legato
Sabbe skrev:
Fredrik j skrev:

Vänta nu, är inte den allmänna konsensus att batteribilar dramatiskt kommer sjunka i pris under närmaste åren?
Ja i det långa loppet så kommer det bli så, vad tänkte du på?
Du skrev ju precis att du inte trodde det... Eller tror du att alla andra elbilar rasar i pris medan Tesla fortsätter sälja dyra bilar?

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 13:41
av Larofo
Men hallå, Tesla kommer minska sin försäljning av bilar drastiskt framöver.
Dom behöver dom till Tesla Robotaxi. :D

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 13:50
av Sabbe
Legato skrev:
Sabbe skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
backe skrev:

Det innebär att prognosen från 2030-2035 ger ca 60% mer i tid att uppnå målet(8-13 år). Ganska luftig prognos ändå.
Spelar mindre roll med tanke på vilka vinster de kan komma att göra 2030 respektive 2035.

2030
10 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
35 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

2035
13 miljoner fordon, vinst 50-100.000kr/fordon
100 miljoner fordon på vägarna, 15-20.000kr/fordon

Och detta är endast för fordon. Sen har vi solceller, energilagring, Tesla Bot, och massa andra produkter som ännu inte lanserats.
Detta är nog det jag finner mest osannolikt av allt i de extremaste TSLA-bullsens scenarion.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 ger jag 20-30% chans.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 med 75k ren vinst per fordon ger jag under 1% chans.

Jag tror:

Antingen förblir man en lyxtillverkare år 2030 och säljer kanske 3 miljoner bilar med ASP på 500k och 75k nettomarginal.

Eller så blir man en volymtillverkare som VW eller Toyota och får ut 10 miljoner bilar med en ASP på kanske 250k och 25k nettomarginal...
Medelpriset för fordon sålda i USA var mer än 42.000 dollar förra året. Du tror alltså att Teslas medelpris för deras fordon kan bli nästan hälften av det om 8år trotts inflation och det faktum att medelpriset genom tiderna alltid klättrat högre?
Läste du överhuvudtaget mitt inlägg?

Återigen, antingen fortsätter man vara en lyxtillverkare och säljer bilar på dagens prisnivåer, men också med volymer som går att sälja i den prisklassen, eller så blir man en volymtillverkare av bilar, likt Toyota och VW. Då blir Model 2, Model 1 osv volymbilarna med avsevärt lägre pris än idag. Dessutom kommer såklart genomsnittpriset på elbilar minska över tid. Diskussionen givetvis utifrån dagens penningvärde, allt annat är meningslöst (om aktien stiger 50% under perioden men vi har en inflation på 60% under tiden så har det såklart varit en usel investering).
ASP på 250.000kr innebär att du tror att Tesla kommer att sälja majoriteten av sina fordon för 150-200.000kr? Låter rimligt…. :roll:

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 13:56
av Legato
Sabbe skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
Legato skrev:

Detta är nog det jag finner mest osannolikt av allt i de extremaste TSLA-bullsens scenarion.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 ger jag 20-30% chans.

Att lyckas sälja 10 miljoner fordon år 2030 med 75k ren vinst per fordon ger jag under 1% chans.

Jag tror:

Antingen förblir man en lyxtillverkare år 2030 och säljer kanske 3 miljoner bilar med ASP på 500k och 75k nettomarginal.

Eller så blir man en volymtillverkare som VW eller Toyota och får ut 10 miljoner bilar med en ASP på kanske 250k och 25k nettomarginal...
Medelpriset för fordon sålda i USA var mer än 42.000 dollar förra året. Du tror alltså att Teslas medelpris för deras fordon kan bli nästan hälften av det om 8år trotts inflation och det faktum att medelpriset genom tiderna alltid klättrat högre?
Läste du överhuvudtaget mitt inlägg?

Återigen, antingen fortsätter man vara en lyxtillverkare och säljer bilar på dagens prisnivåer, men också med volymer som går att sälja i den prisklassen, eller så blir man en volymtillverkare av bilar, likt Toyota och VW. Då blir Model 2, Model 1 osv volymbilarna med avsevärt lägre pris än idag. Dessutom kommer såklart genomsnittpriset på elbilar minska över tid. Diskussionen givetvis utifrån dagens penningvärde, allt annat är meningslöst (om aktien stiger 50% under perioden men vi har en inflation på 60% under tiden så har det såklart varit en usel investering).
ASP på 250.000kr innebär att du tror att Tesla kommer att sälja majoriteten av sina fordon för 150-200.000kr? Låter rimligt…. :roll:
Du har alltså fortfarande inte läst inlägget. Eller är det så att du inte känner till ordet "antingen"?

Men ja, jag tror definitivt att 150-200k är ett rimligt pris i USA/Kina för en Model 1 med storlek någonstans mellan VW E-Up och Polo.

Du skrev nyss att du själv trodde priset ska ner på elbilar, men du tycks inte tro att det gäller Tesla? De ska alltså sälja monstruösa mängder bilar med långt högre priser än alla konkurrenter? "Låter rimligt…. :roll: "

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 14:26
av Sabbe
Legato skrev:

Du har alltså fortfarande inte läst inlägget. Eller är det så att du inte känner till ordet "antingen"?

Men ja, jag tror definitivt att 150-200k är ett rimligt pris i USA/Kina för en Model 1 med storlek någonstans mellan VW E-Up och Polo.

Du skrev nyss att du själv trodde priset ska ner på elbilar, men du tycks inte tro att det gäller Tesla? De ska alltså sälja monstruösa mängder bilar med långt högre priser än alla konkurrenter? "Låter rimligt…. :roll: "
Intressant, om nu Tesla blir en volymtillverkare med 10 miljoner fordon per år dela då gärna med dig vilken ASP samt volym för respektive fordon du tänker dig.

Model 1: 150-200.000kr
Antal:

Model 2:
Antal:

Model 3:
Antal:

Model Y:
Antal:

Model S:
Antal:

Model X:
Antal:

Cybertruck:
Antal:

Semi:
Antal:

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 18:50
av spacecoin
Sabbe skrev:
Intressant, om nu Tesla blir en volymtillverkare med 10 miljoner fordon per år dela då gärna med dig vilken ASP samt volym för respektive fordon du tänker dig.
För VAG så är fördelningen på 11M bilar per varumärke så här lite grovt:
VW 6M
Audi 2M
Skoda 1.2M
Seat 0.6M
Porsche 0.3M
Övrigt Lyx (Lambo, Bentley etc) 0.05M.

Om man låtsas att nuvarande Tesla är Audi så ligger alltså 20% av volymen där och resterande är billigare bilar, lite grovt.

Model 1 45%
Model 2 35%
Model 3/Y 15%
Model S/X/CT 5%

Det säljs under 70M bilar totalt WW så det är kakan man slåss om. Bara Toyota kommer i närheten av 10M för ett varumärke. Det mest populära modellen av alla bilmodeller i värden är Toyota Corolla - 1.2M/year. Skulle Tesla lyckas med 7x Corolla-succéer samtidigt så blir det fortfarande inte 10 miljoner per år.

Slutsatsen är att Tesla behöver flera modeller än de i listan ovan. Kanske 4-5 till.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 19:17
av Legato
Sabbe skrev:
Legato skrev:

Du har alltså fortfarande inte läst inlägget. Eller är det så att du inte känner till ordet "antingen"?

Men ja, jag tror definitivt att 150-200k är ett rimligt pris i USA/Kina för en Model 1 med storlek någonstans mellan VW E-Up och Polo.

Du skrev nyss att du själv trodde priset ska ner på elbilar, men du tycks inte tro att det gäller Tesla? De ska alltså sälja monstruösa mängder bilar med långt högre priser än alla konkurrenter? "Låter rimligt…. :roll: "
Intressant, om nu Tesla blir en volymtillverkare med 10 miljoner fordon per år dela då gärna med dig vilken ASP samt volym för respektive fordon du tänker dig.

Model 1: 150-200.000kr
Antal:

Model 2:
Antal:

Model 3:
Antal:

Model Y:
Antal:

Model S:
Antal:

Model X:
Antal:

Cybertruck:
Antal:

Semi:
Antal:
Du kan ju börja... Det är du som fortfarande inte lyckats svara på den enkla frågan hur du lyckas tro att elbilspriser ska falla medan Tesla ska tiodubbla sina volymer och samtidigt sälja bilarna dyrare. Inser du inte hur orimligt det är?

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 19:20
av Legato
spacecoin skrev:
Sabbe skrev:
Intressant, om nu Tesla blir en volymtillverkare med 10 miljoner fordon per år dela då gärna med dig vilken ASP samt volym för respektive fordon du tänker dig.
För VAG så är fördelningen på 11M bilar per varumärke så här lite grovt:
VW 6M
Audi 2M
Skoda 1.2M
Seat 0.6M
Porsche 0.3M
Övrigt Lyx (Lambo, Bentley etc) 0.05M.

Om man låtsas att nuvarande Tesla är Audi så ligger alltså 20% av volymen där och resterande är billigare bilar, lite grovt.

Model 1 45%
Model 2 35%
Model 3/Y 15%
Model S/X/CT 5%

Det säljs under 70M bilar totalt WW så det är kakan man slåss om. Bara Toyota kommer i närheten av 10M för ett varumärke. Det mest populära modellen av alla bilmodeller i värden är Toyota Corolla - 1.2M/year. Skulle Tesla lyckas med 7x Corolla-succéer samtidigt så blir det fortfarande inte 10 miljoner per år.

Slutsatsen är att Tesla behöver flera modeller än de i listan ovan. Kanske 4-5 till.
Fördelningen ser rimlig ut tycker jag. Men viktigt är ju också att vara medveten om att priserna på (motsvarigheten till) nuvarande modeller ska ner ordentligt för att kunna öka volymerna i konkurres med övriga tillverkare vars bilar såklart kommer sjunka i pris (i dagens penningvärde).

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 19:58
av Zalman3
Teslas Drew Baglino, om hur man får fram råvaror till en massiv batteritillverkning.



Goldman Sachs predicts price drop for key battery metals like cobalt, nickel, and lithium.
https://www.teslarati.com/goldman-sachs ... drop-2023/

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 20:51
av Larofo
I det scenario Tesla lyckas med FSD och därmed Robotaxi så tror
jag dom kan tillverka bra många miljoner självkörande bilar
och sätta in i sitt eller andras robotaxinätverk.
Därmed blir marknaden bra mycket större än 70 miljoner bilar.
Dessutom känns billigare bilar typ M1 och M2, om vi nu ska kalla dom det,
alltmer avlägsna.
Det var bara det här lilla kruxet med att lösa FSD.
Men hur svårt kan det vara. Slappona på Tesla får väl se till att jobba
lite hårdare. :D
Som tur är har dom en bra chef som driver på dom lite.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 21:08
av Sabbe
Model 2: 6 miljoner

Model 3/Y: 3 miljoner

Model S/X/R: 100.000

Cybertruck: 1 miljon

Semi: 100.000

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jun 2022 21:37
av NiklasTesla
Är inte lika positivt inställd till Tsla aktien längre.

Tesla har ju sagt att det inte i närtid kommer någon "Model 2" man har fullt upp med att få ut försenade CT, SEMI och Roadster 2,

Sedan att man börjar öppna upp SuC-nätverket är väl positivt för elbilsförsäljning generellt och kan ge energiförsäljningsintäkter till Tesla men man förlorar ju sin kanske bästa USP.

Är kluven som sagt samt MVH