Sida 38 av 83

Re: Model 3 spotting

Postat: 08 sep 2017 18:41
av AGCF
Menade att bilden avslöjar något nytt som inte setts på de amerikanska. Antingen är det olika regler för var reflexer och lampor ska sitta eller så är det dragkroksfäste

Re: Model 3 spotting

Postat: 08 sep 2017 19:16
av Jerker
Hu... Jag ryser av upphetsning! :shock:

Re: Model 3 spotting

Postat: 08 sep 2017 19:17
av HelectriC
Jerker skrev:
Hu... Jag ryser av upphetsning! :shock:
Haha, nu fick vi igång dig såhär på fredagskvällen va :D

Re: Model 3 spotting

Postat: 08 sep 2017 19:38
av martin3
HelectriC skrev:
Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?

Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.

Re: Model 3 spotting

Postat: 08 sep 2017 19:44
av Jerker
martin3 skrev:
HelectriC skrev:
Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?

Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.
De har säkert amerikansk SuC i monteringsfabriken så de klarar sig.

Re: Model 3 spotting

Postat: 08 sep 2017 20:18
av HelectriC
martin3 skrev:
HelectriC skrev:
Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?

Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.
Det är nog helt säkert en amerikanskspeccad bil så den har nog inget av europeiskanpassade grejer.

Re: Model 3 spotting

Postat: 08 sep 2017 20:35
av bylund
HelectriC skrev:
martin3 skrev:
HelectriC skrev:
Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?

Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.
Det är nog helt säkert en amerikanskspeccad bil så den har nog inget av europeiskanpassade grejer.
Fast de lär inte behöva sätta dimljus på en enstaka inregistrerad testbil.

Re: Model 3 spotting

Postat: 08 sep 2017 20:51
av Sabbe
IMG_8298.JPG
Nederländerna
IMG_8299.JPG

Re: Model 3 spotting

Postat: 08 sep 2017 23:48
av Andersen
Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?

Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.

Re: Model 3 spotting

Postat: 08 sep 2017 23:57
av Jerker
Om man läser i kommentarerna på Electrek så framgår det att bilen i Holland har luftfjädring enligt uppgifterna registrerade i bilregistret.
EUM3.PNG

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 00:57
av Svenssons
Andersen skrev:
Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?

Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
Första Model X i Sverige var mycket riktigt en amerikansk som inte fick köra här. Premiärvisningen var 29 mars 2016, dvs ca halvåret efter första leveranserna i USA och 4 månader före de första leveranserna i Sverige. Den hade visats upp i Norge före den kom till Sverige.

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-i-sverige/

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 02:30
av Sabbe
IMG_8300.JPG

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 08:35
av bylund
Svenssons skrev:
Andersen skrev:
Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?

Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
Första Model X i Sverige var mycket riktigt en amerikansk som inte fick köra här. Premiärvisningen var 29 mars 2016, dvs ca halvåret efter första leveranserna i USA och 4 månader före de första leveranserna i Sverige. Den hade visats upp i Norge före den kom till Sverige.

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-i-sverige/
Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 09:33
av Svenssons
bylund skrev:
Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.
Vi var nog många som ville provköra bilen men vi fick inte av Tesla, bilen fick inte köras här. :)

Jag hade dock redan varit inne i Design Studion och lagt beställningen innan jag fick se den på riktigt den 29:e mars så det spelade kanske ingen roll att jag inte fick köra den.

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 10:05
av bylund
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.
Vi var nog många som ville provköra bilen men vi fick inte av Tesla, bilen fick inte köras här. :)

Jag hade dock redan varit inne i Design Studion och lagt beställningen innan jag fick se den på riktigt den 29:e mars så det spelade kanske ingen roll att jag inte fick köra den.
Ok, fick inte köras här för Tesla kan jag gå med på :)
Men inte att det skulle vara ett myndighetsproblem.

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 10:22
av 12man
Fel typ strålkastare på USA bilar, för lite svaga, därför får den inte köras här, helbilsgodkänd etc

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 11:00
av bylund
För att sälja dem är det ett problem. Att registrera in ett testexemplar av Model 3 för eget bruk är kanske inte ett problem, även om jag inte kan de nederländska reglerna.

Att byta strålkastare är nog inte ett problem för Tesla om det skulle behövas, men jag tror inte att det skulle behövas för att köra på saluvagnslicens, om det fortfarande är Model X:en vi pratar om.

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 14:50
av icreate
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 14:58
av bylund
Skapar intresse!

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 16:25
av Wilson
icreate skrev:
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Mmm, det är en bra fråga. Vad den gör på vägarna vet jag inte. Kanske vill de bara kolla hur eurospecen funkar, men det borde gå att testa även på hemmaplan.

Är det någon som sett något besked från Tesla om vilken tull som gäller för Model 3?
Min förhoppning är att våra bilar skall få mellanlanda i Tilburg (precis som S och X), så att vi får den lägre tullen på 5% istf 10%. Kanske ger man fabriken riktiga bilar att skruva på, för att förbereda sig.
5% extra tull motsvarar 6,25% prispåslag eftersom moms läggs ovanpå tullen.
På en bil för 50000 USD blir det 25000 kr extra om vi räknar med en dollarkurs på 8 kr.

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 16:36
av bylund
Fast det är ju även en kostnad för montering, så det är ju frågan hur mycket dyrare det är att slutmontera i Tilburg som avgör om det är värt det eller inte. Besparingen är alltså mindre än 25 000 kr.

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 16:37
av Zalman3
35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig :-)

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 16:38
av bylund
Zalman3 skrev:
35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig :-)
Plus åtminstone frakt, slutmontering och vagnskadeförsäkring.

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 16:39
av HelectriC
Zalman3 skrev:
35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig :-)
Glöm inte frakt från USA, frakt från Holland och vagnskadegaranti. Säkert nåt annat också som jag glömt.

Re: Model 3 spotting

Postat: 09 sep 2017 16:39
av Limbster
icreate skrev:
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.