VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Headline
elbilist

Re: VW I.D

Inlägg av Headline »

Tellus skrev:
Headline skrev:
Swede1 skrev:
Mm, spännande att se vad det blir för pris på ID3, borde väl bli ca 400 max om den ska kosta 340 efter premie, dvs som en välutrustad GTD som nån skrev att vw lovat.

Då har den lite större batteri än Tesla m3 SR+ för 540. Men har inte tillgång till Teslas ladd nätverk och service nätverk...

När jag ser id crozz så verkar den rätt för mig, fyrhjulsdrift, hög markfrigång. Något stor men ok då.

Oj, en golf kan kosta från 200 till 450 k kr idag. Rimligen hamnar en ID3 i det högre spannet, den har större innerutrymme och är roligare att köra.

Japp nu gissar jag på 400 för ID3 och 500 för idCrozz, före bonus.
Vem har sagt att den ska kosta 340 efter premie?

De norska priserna kommer ju från VW och det är utan moms. I Sverige tillkommer momsen och då hamnar vi (om vi är optimistiska och hoppas på att NOK=SEK) på 425 KSEK. Efter bonus 365 KSEK. Detta är optimistiskt räknat men det vore kul om det blir så. Vem köper då en M3 för 540? :roll: :D
Får man ingen premien på teslan?
Gissar att rätt många gärna lägger 100 tusen extra för att åka premiumelbil jämfört med liten elbil från füskwagen.
300 efter premie då blir det en kioskvältare, annars kommer model 3 sälja bättre.
Förlåt, missade premien på teslan. Gissar att rätt många inte vill lägga 100 tusen extra för en bil med premiumpris som inte riktigt är premium. Vad är det som gör Tesla till så premium förresten? Jag ser mest att man lyckats med vaumärkeshype och byggt coola grejer absolut. Men premium-grejen har jag inte riktigt fattat.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

För mig är premium bland annat
- snygg modern interiör
- elegant design
- teknik i framkant
- topp prestanda
- toppresultat i tester
- före konkurrenterna

Mycket av detta saknar i.d

I.D är som en modern golf och model 3 som en bmw m4, därför tycker jag prisskillnaden borde vara större.

Jag har haft 60 bilar i olika klasser, bland annat tyska premiumbilar och lexus, tycker model 3 är mer premium än dom.

Men visst premium kan också vara nya mercedes s klass eller eqc och dessa kunder uppskattar kanske ej model 3s egenskaper så högt.

Detta tycker jag också är en premium grej inom elbilsvärlden
https://insideevs.com/news/366743/tesla ... k-success/
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Tellus skrev:
- snygg modern interiör
- elegant design
- teknik i framkant
- topp prestanda
- toppresultat i tester
- före konkurrenterna

I.D är som en modern golf och model 3 som en bmw m4, därför tycker jag prisskillnaden borde vara större.

Jag har haft 60 bilar i olika klasser, bland annat tyska premiumbilar och lexus, tycker model 3 är mer premium än dom.

Men visst premium kan också vara nya mercedes s klass eller eqc och dessa kunder uppskattar kanske ej model 3s egenskaper så högt.

Fast ska du upp i en TM3 som motsvarar BMW M4 eller liknande så är ändå prisskillnaden några hundra tusen mot en ID.3. :) Men generellt blir det väl så för elbilar (där batteriet står för en stor del av kostnaderna och är ungefär lika dyrt oavsett om bilen är premium eller inte) att prisskillnaden i procent blir mindre jämfört med motsvarande ICE-bilar.

Det skiljer ungefär 100k mellan billigaste VW Golf och billigaste BMW 3-serie t.ex. Så speciellt konstigt är det inte om det nu kommer skilja 100k mellan ID.3 och TM3.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Geni87 skrev:
Tellus skrev:
- snygg modern interiör
- elegant design
- teknik i framkant
- topp prestanda
- toppresultat i tester
- före konkurrenterna

Fast ska du upp i en TM3 som motsvarar BMW M4 eller liknande så är ändå prisskillnaden några hundra tusen mot en ID.3. :) Men generellt blir det väl så för elbilar (där batteriet står för en stor del av kostnaderna och är ungefär lika dyrt oavsett om bilen är premium eller inte) att prisskillnaden i procent blir mindre jämfört med motsvarande ICE-bilar.

Det skiljer ungefär 100k mellan billigaste VW Golf och billigaste BMW 3-serie t.ex. Så speciellt konstigt är det inte om det nu kommer skilja 100k mellan ID.3 och TM3.
Men billigaste 3-serien är ju inte premium :lol:

Om sr+ hade saknat glastak, skinnklädsel, supercharging, stora skärmen och haft plåtfälgar, då kunde man jämföra med billigaste 3 serien
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Tellus skrev:
Geni87 skrev:
Tellus skrev:
- snygg modern interiör
- elegant design
- teknik i framkant
- topp prestanda
- toppresultat i tester
- före konkurrenterna

Men billigaste 3-serien är ju inte premium :lol:

Om sr+ hade saknat glastak, skinnklädsel, supercharging, stora skärmen och haft plåtfälgar, då kunde man jämföra med billigaste 3 serien
Du missuppfattade nog min poäng. ;) ID3 1st kommer vara mer välutrustad än den billigaste Golfen. BMW 3 vs Golf var bara ett sätt att visa på ungefär samma delta i kronor men som då självklart blir mindre i procent för två bilar som är dyrare i grunden.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag tycker ofta premium likställs med upplevd kvalitetskänsla och där har tyvärr Tesla en bit kvar. Om du sätter dig i en BMW 7-serie tex, så märker du ganska stor skillnad mot Tesla. Det är inga tunna plastdetaljer som knakar och böjer sig om man tar i lite för hårt. Det är inte heller knak från diverse interiördelar. Eller ljudet när man stänger dörren. Det ska låta som ett kassaskåp, det gör det inte i en Tesla, om vi säger så.
Man skulle kanske kunna säga att Tesla är premium när det gäller drivlina (för det ör ju verkligen smooth, utan fördröjning och vibrationer) men inte interiört (som tyvärr är det man som förare har en hel del kontakt med).
För mig är det ok att Tesla inte är premium på insidan likt en BMW 7-serie eftersom jag har köpt den som er ersättare till familjekombin i (norska priser) och har ungefär samma förväntning till upplevd kvalitet/premiumkänsla. Men jag kan tänka mig att folk som betalar lika mycket som en 7-serie (i tex Sverige), blir aningen besvikna när det inte är den nivån man får.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Jag tycker ofta premium likställs med upplevd kvalitetskänsla och där har tyvärr Tesla en bit kvar. Om du sätter dig i en BMW 7-serie tex, så märker du ganska stor skillnad mot Tesla. Det är inga tunna plastdetaljer som knakar och böjer sig om man tar i lite för hårt. Det är inte heller knak från diverse interiördelar. Eller ljudet när man stänger dörren. Det ska låta som ett kassaskåp, det gör det inte i en Tesla, om vi säger så.
Man skulle kanske kunna säga att Tesla är premium när det gäller drivlina (för det ör ju verkligen smooth, utan fördröjning och vibrationer) men inte interiört (som tyvärr är det man som förare har en hel del kontakt med).
För mig är det ok att Tesla inte är premium på insidan likt en BMW 7-serie eftersom jag har köpt den som er ersättare till familjekombin i (norska priser) och har ungefär samma förväntning till upplevd kvalitet/premiumkänsla. Men jag kan tänka mig att folk som betalar lika mycket som en 7-serie (i tex Sverige), blir aningen besvikna när det inte är den nivån man får.
Om "Premium" är kvalitetskänsla så har skillnaden minskat mellan Premium och icke Premium de senaste åren.
Som exempel så är skillnaden mindre idag mellan Skoda och Audi idag än för 10år sedan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Sitter 1000 gånger hellre i en Tesla3 än i en Jaguar, Audi eller BMW. Får klaustrofobi i de gamla häckarna och upplever Teslan som PREMIUM.
...men det är ju bara knäppa jag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det där premium-begreppet är ju totalt subjektivt och en ren definitionsfråga. Dessutom finns ingen skarp gräns mellan premium och icke-premium. Om jag jämför min e-tron med Tesla, som ligger båda i samma prisklass, så har Audin det där kassaskåpsljudet när man stänger dörrarna, något som Tesla saknar helt. Då tycker många att Audin är en premiumbil, för det känns dyrt. Den kommentaren har jag hört många gånger. Personligen bryr jag mig inte alls. Jag kan leva med när det inte låter "plopp". Nåväl, samtidigt har Audin delvis ganska plastiga detaljer inne i kupén, mindre premium i mina ögon. Drivlinan är överlägsen i Teslan, premium på högsta nivå, den är bra i Audin, men jämföreslevis inte premium. I en Tesla kan det gärna knarra och gnissla lite här och var. Jag påstår inte att Audin är helt befriad från sådana åkommor, men det är i alla fall mycket bättre. Men riktigt helt "knarrfri" är inte den heller. Däremot var alla våra Mazda-bilar vi hade tidigare helt utan gnissel och knarr. De var perfekt ihopsatta. Är Mazda då ett premiummärke? Nja. Är det premium i en Audi när det gnisslar? Nja.
E-Golfen är förresten också bättre i den punkten än Audin.
Många anser att längden på tillvalslistan är en indikator för hur mycket premium en bil är. Den är oändlig hos Audi och VW. Men den är obefintlig hos Tesla.
Listan kan göras hur lång som helst.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Om "Premium" är kvalitetskänsla så har skillnaden minskat mellan Premium och icke Premium de senaste åren.
Som exempel så är skillnaden mindre idag mellan Skoda och Audi idag än för 10år sedan.
Ja, det är helt klart så. Många av de traditonella ”icke-premium”-märkena har höjt sig avsevärt. Men jag hävdar nog att det ändå är en del skillnad. Jag hade möjlighet för några veckor sedan att sitta i två bilar bredvid varandra, varav den en var VW Tiguan och den andra var Seats SUV Tarraco, som bygger på samma bil. Det är en hel del skillnad i materialval och upplevd premiumkänsla. Det märktes med en gång. Så även om bilder inte alltid visar det, så upplevs bilar annorlunda.
De som har överraskat mig mest senaste åren är koreanerna, dom har lyft sina bilar enormt! Men jag tycker fortfarande inte de är på nivå med Audi, BMW, MB.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Det där premium-begreppet är ju totalt subjektivt och en ren definitionsfråga. Dessutom finns ingen skarp gräns mellan premium och icke-premium. Om jag jämför min e-tron med Tesla, som ligger båda i samma prisklass, så har Audin det där kassaskåpsljudet när man stänger dörrarna, något som Tesla saknar helt. Då tycker många att Audin är en premiumbil, för det känns dyrt. Den kommentaren har jag hört många gånger. Personligen bryr jag mig inte alls. Jag kan leva med när det inte låter "plopp". Nåväl, samtidigt har Audin delvis ganska plastiga detaljer inne i kupén, mindre premium i mina ögon. Drivlinan är överlägsen i Teslan, premium på högsta nivå, den är bra i Audin, men jämföreslevis inte premium. I en Tesla kan det gärna knarra och gnissla lite här och var. Jag påstår inte att Audin är helt befriad från sådana åkommor, men det är i alla fall mycket bättre. Men riktigt helt "knarrfri" är inte den heller. Däremot var alla våra Mazda-bilar vi hade tidigare helt utan gnissel och knarr. De var perfekt ihopsatta. Är Mazda då ett premiummärke? Nja. Är det premium i en Audi när det gnisslar? Nja.
E-Golfen är förresten också bättre i den punkten än Audin.
Många anser att längden på tillvalslistan är en indikator för hur mycket premium en bil är. Den är oändlig hos Audi och VW. Men den är obefintlig hos Tesla.
Listan kan göras hur lång som helst.
Välformulerat mati!!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Swede1

Inlägg av Swede1 »

https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... ingsmotorn

Vw går back i 6-7 år på elbilarna påstår utvecklingschefen , ingen kommer tjäna pengar på elbilar på 6-7 år.

Kan det vara sant? Tesla tjänar förvisso inget än. Är batterierna så oerhört dyra fortfarande?

Vw kanske går all in och säljer ID3 med brakförlust först? 340 k kr för bonus? 280 efter?

Nu j•••@r ska vi chocka marknaden? Eller är det jätteförlust trots jättedyr bil? Vad kostar 58 kWh batterier egentligen idag?
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Swede1 skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... ingsmotorn

Vw går back i 6-7 år på elbilarna påstår utvecklingschefen , ingen kommer tjäna pengar på elbilar på 6-7 år.

Kan det vara sant? Tesla tjänar förvisso inget än. Är batterierna så oerhört dyra fortfarande?

Vw kanske går all in och säljer ID3 med brakförlust först? 340 k kr för bonus? 280 efter?

Nu j•••@r ska vi chocka marknaden? Eller är det jätteförlust trots jättedyr bil? Vad kostar 58 kWh batterier egentligen idag?
Beror ju lite på vad de menar med att inte tjäna pengar på dem också. De kan ha en sund bruttomarginal på bilarna men stora investeringskostnader som gör att de ändå inte går med vinst totalt sett. Har de inte en rimlig bruttomarginal på bilarna är de illa ute på sikt, men det lär de ha.

VW har tidigare sagt att de köper battericeller för 100-150 EUR/kWh, beroende på vilken typ av celler det handlar om. Effektoptimerade celler för exempelvis Taycan bör ligga i den övre delen av det spannet. MEB får säkert celler i den lägre delen. Så om man ska spekulera; ~58 000 kr för cellerna plus BMS, kylning, "låda", kontaktorer och andra elektriska komponenter. 65 000-70 000 kanske? Det är fortfarande en väldigt dyr komponent som saknar motsvarighet i en ICE-Golf t.ex, därav det högre priset.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

mati skrev:
Snubblade över detta klippet för ett par dagar sen:

Nu har bilen ett par år på nacken men kul att det konstant kommer nya idéer och funktioner, för mig är det definitivt något som ger en känsla av att det är ett premiumvarumärke.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Nu har bilen ett par år på nacken men kul att det konstant kommer nya idéer och funktioner, för mig är det definitivt något som ger en känsla av att det är ett premiumvarumärke.
Det kommer något nytt när modellen uppdateras möjligen. Men när du väl köpt en får du sen inget nytt.
Tesla har tagit det ett steg längre och uppdaterar kontinuerligt levererade bilar. Borde vara überpremium då? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

VW I.D

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
VW har tidigare sagt att de köper battericeller för 100-150 EUR/kWh, beroende på vilken typ av celler det handlar om. Effektoptimerade celler för exempelvis Taycan bör ligga i den övre delen av det spannet. MEB får säkert celler i den lägre delen. Så om man ska spekulera; ~58 000 kr för cellerna plus BMS, kylning, "låda", kontaktorer och andra elektriska komponenter. 65 000-70 000 kanske? Det är fortfarande en väldigt dyr komponent som saknar motsvarighet i en ICE-Golf t.ex, därav det högre priset.
Inte ens chans att de har så låga kostnader redan. Avgasmotorer med all dess komplexitet, särskilt all rening som krävs idag, är faktiskt inte gratis. Skulle tippa på att de kostnader du kastar fram snarare är ungefär vad avgasbilarnas drivsystem kostar.
För ID3 är kostnaderna antagligen närmare tredubbla, om det ens räcker.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Inte ens chans att de har så låga kostnader redan. Avgasmotorer med all dess komplexitet, särskilt all rening som krävs idag, är faktiskt inte gratis. Skulle tippa på att de kostnader du kastar fram snarare är ungefär vad avgasbilarnas drivsystem kostar.
Har jag sagt att förbränningsmotorer är gratis? Har jag sagt att de här kostnaderna gällde något annat än batteriet? Jag pratade om batteriet, inte ett komplett drivsystem.

Vad är din killgissning att ett 58 kWh MEB-batteri kommer kosta för VW? Tre gånger 70 000 kr? Tjena.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Det kommer något nytt när modellen uppdateras möjligen. Men när du väl köpt en får du sen inget nytt.
Tesla har tagit det ett steg längre och uppdaterar kontinuerligt levererade bilar. Borde vara überpremium då? Bild
För mig är premium när man får det man betalat för. Atari spel är inte premium men däremot regnsensor ....
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Som nedgradering av batterier och laddhastighet, nya buggar och funktioner som försämras mot tidigare?

Verkligen ett mynt med två sidor.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Som nedgradering av batterier och laddhastighet, nya buggar och funktioner som försämras mot tidigare?

Så är det. Audin är fullpackad med lull-lull. Det är en av anledningarna varför jag ville ha den. Jag gillar sånt. Night-vision kameran t.ex. är nog det coolaste jag sett på en bil. Jag hade kunnat kryssa i hur mycket som helst om plånboken hade tillåtit det. Samtidigt är det naturligtvis så att Teslas OTA-uppdateringar har en viss charm, även om jag själv alltid har upplevt det som att risken att få en massa nya buggar är minst lika stor som chansen att få nya funktioner. Man vet vad man har, men man vet aldrig vad man får (eller blir av med).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Du uppgraderar aldrig din mobil eller dator då eller? Är ju samma "problem" där.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
För mig är premium när man får det man betalat för. Atari spel är inte premium men däremot regnsensor ....
Uh? Det finns regnsensor i alla Tesla?

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Så är det. Audin är fullpackad med lull-lull. Det är en av anledningarna varför jag ville ha den. Jag gillar sånt. Night-vision kameran t.ex. är nog det coolaste jag sett på en bil. Jag hade kunnat kryssa i hur mycket som helst om plånboken hade tillåtit det. Samtidigt är det naturligtvis så att Teslas OTA-uppdateringar har en viss charm, även om jag själv alltid har upplevt det som att risken att få en massa nya buggar är minst lika stor som chansen att få nya funktioner. Man vet vad man har, men man vet aldrig vad man får (eller blir av med).
Det är ju ingen som tvingar en att uppgradera. Som jag skrev till d88 är det ju precis samma grej när man uppgraderar en iPhone, android, PC eller whatever.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Har jag sagt att förbränningsmotorer är gratis? Har jag sagt att de här kostnaderna gällde något annat än batteriet? Jag pratade om batteriet, inte ett komplett drivsystem.

Vad är din killgissning att ett 58 kWh MEB-batteri kommer kosta för VW? Tre gånger 70 000 kr? Tjena.
Bara cellerna kanske de kan få för <100k. Men allt runtikring för att få ett komplett batteripaket med värme, kylning, alla styrsystem etc kostar en bra slant till. Tre gånger mer för hela drivlinan är min gissning. Minst. De räknar ju inte med att gå med vinst på flera år, dvs bilen kostar mer än 40k euro att producera, och drivlinan är förstås en väldigt stor del av det.

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
Uh? Det finns regnsensor i alla Tesla?
Inte dedikerad regnsensor, annat än AP1 och tidigare. I AP 2 och senare är det väl kameran och bildtolkning som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar