Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
10A426E0-B22C-4662-B8C5-02FACA28B980.jpeg
Vem blir först med en Tesla-lampa?
Re: Audi e-tron
Postat: 04 dec 2018 20:52
av Bjelke
Jag älskar iaf reklamprylar, me like
Re: Audi e-tron
Postat: 04 dec 2018 20:52
av mati
lator skrev:
Mr S skrev:
Bild på lampan i sin fot och tänd.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
10A426E0-B22C-4662-B8C5-02FACA28B980.jpeg
Vem blir först med en Tesla-lampa?
Med tanke hur lite fokus Tesla lägger på belysning skulle jag nog gissa att en Tesla-lampa inte är nånting vi kan räkna med.
Re: Audi e-tron
Postat: 04 dec 2018 21:05
av Tars
Mr S skrev:
Bild på lampan i sin fot och tänd.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
10A426E0-B22C-4662-B8C5-02FACA28B980.jpeg
Snygg!
Härligt med mysbelysning i detta skitväder.
Re: Audi e-tron
Postat: 04 dec 2018 21:05
av Bjelke
mati skrev:
lator skrev:
Mr S skrev:
Bild på lampan i sin fot och tänd.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
10A426E0-B22C-4662-B8C5-02FACA28B980.jpeg
Vem blir först med en Tesla-lampa?
Med tanke hur lite fokus Tesla lägger på belysning skulle jag nog gissa att en Tesla-lampa inte är nånting vi kan räkna med.
sant... Vi får nog fixa det själva om det ska bli nåt...
Re: Audi e-tron
Postat: 04 dec 2018 21:06
av MangeT
Stearinljus till jul?
Re: Audi e-tron
Postat: 04 dec 2018 21:23
av mati
MangeT skrev:
Stearinljus till jul?
Man kan ju gjuta stearinljus mha Tesla-kakformen.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 06:16
av Bjelke
mati skrev:
MangeT skrev:
Stearinljus till jul?
Man kan ju gjuta stearinljus mha Tesla-kakformen.
Ja men va fan, det skulle ju vara najs ju!
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 11:27
av Mr S
Äntligen är bilen beställd. Leverans i April om allt går som smort. Är så glad att äntligen ta steget från Elhybrid till the Real Dark Side!
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 11:44
av mati
Mr S skrev:
Äntligen är bilen beställd. Leverans i April om allt går som smort. Är så glad att äntligen ta steget från Elhybrid till the Real Dark Side!
Stort grattis! Jag antar att du menar Bright och inte Dark.
Jag väntar fortfarande på en inbjudan till konfiguratorn.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 14:52
av MangeT
Spännande. Ska bli kul att höra första intrycken om bilen och lite förbrukningsinfo.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 16:33
av mati
Jag ska konfigurera på lördag.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 20:31
av sanderik
Gaaaah. Har ångest i kubik;
#Min model S fyller tre år om några veckor.
#Konfigurationen på en e-tron är gjord och väntar på att läggas in.
#jag vill helst ha en 6-sitsig X och teslasäljaren hetsar att jag ska beställa en lagerbil innan veckan är slut för att få den levererad innan årsskiftet
# mitt i allt släpper de konfigurationen på 3an!
Försöker köra över mina subjektiva argument med rationella men misslyckas... blir nog härdsmälta så att jag köper ut MS och kör den ett tag till...
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 20:38
av HelectriC
sanderik skrev:
Gaaaah. Har ångest i kubik;
#Min model S fyller tre år om några veckor.
#Konfigurationen på en e-tron är gjord och väntar på att läggas in.
#jag vill helst ha en 6-sitsig X och teslasäljaren hetsar att jag ska beställa en lagerbil innan veckan är slut för att få den levererad innan årsskiftet
# mitt i allt släpper de konfigurationen på 3an!
Försöker köra över mina subjektiva argument med rationella men misslyckas... blir nog härdsmälta så att jag köper ut MS och kör den ett tag till...
Så du står i valet och kvalet mellan en kompakt sedan eller en gigantisk VAN? Har du inga ordentliga preferenser för vilken storlek på bil du önskar
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 21:09
av helix
Börjar trilla in lite nya videos från Abu Dhabi där motorjournalister verkar vara samlade för att provköra produktionsvarianten av E-tron. Ska bli skoj att se om det kommer fram nya detaljer här.
Förvisso på holländska, men man kan ju stänga av ljudet och njuta av lite bilder i väntan på att recensioner på engelska dyker upp
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 21:18
av mati
Jag fattar ungefär lika mycket som på danska. Det hade vi ju i i-pace tråden i morse.
Om han bara hade pratat liiiite långsammare.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 21:22
av sanderik
Verkar jag helt vilsen menar du?
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 21:25
av kangru
sanderik skrev:
Verkar jag helt vilsen menar du?
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 21:33
av sanderik
Du låter precis som min subjektiva sida länge!
Någon som kan vara lite mer objektiv?
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 21:47
av Geni87
kangru skrev:
sanderik skrev:
Verkar jag helt vilsen menar du?
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.
De har 30 laddstationer klara och 49 påbörjade i nuläget, takten har faktiskt ökat en hel del det senaste. Idag påbörjade de bygget av två stationer så om det fortsätter i den här takten kommer det nog vara rätt hyfsat om ett halvår, dock inte i nivå med Teslas nätverk, det dröjer nog ytterligare ett par år.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 21:56
av kangru
Geni87 skrev:
kangru skrev:
sanderik skrev:
Verkar jag helt vilsen menar du?
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.
De har 30 laddstationer klara och 49 påbörjade i nuläget, takten har faktiskt ökat en hel del det senaste. Idag påbörjade de bygget av två stationer så om det fortsätter i den här takten kommer det nog vara rätt hyfsat om ett halvår, dock inte i nivå med Teslas nätverk, det dröjer nog ytterligare ett par år.
Oj! Aha! Det var för hela Europa och inte enbart för Sverige. Det tar nog en stund att få till ett nät som gör att det går att resa effektivt i Sverige och Norden.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 22:17
av helix
Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 22:34
av Geni87
helix skrev:
Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Räckvidden i färddatorn brukar väl i regel baseras på hur man tidigare har kört? Vet inte hur långt bak den "minns" men att den skulle vara baserad på WLTP låter lite märkligt.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 22:37
av Verdi
helix skrev:
Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
etron.png
Jag skulle tro att det är en variabel uppskattad räckvidd som baseras på tidigare körning. Ungefär som färddatorn på en fossilbil.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 dec 2018 22:37
av Geni87
kangru skrev:
Geni87 skrev:
kangru skrev:
sanderik skrev:
Verkar jag helt vilsen menar du?
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.
De har 30 laddstationer klara och 49 påbörjade i nuläget, takten har faktiskt ökat en hel del det senaste. Idag påbörjade de bygget av två stationer så om det fortsätter i den här takten kommer det nog vara rätt hyfsat om ett halvår, dock inte i nivå med Teslas nätverk, det dröjer nog ytterligare ett par år.
Oj! Aha! Det var för hela Europa och inte enbart för Sverige. Det tar nog en stund att få till ett nät som gör att det går att resa effektivt i Sverige och Norden.
Haha ja precis, det är för hela Europa. I Sverige byggs det just nu 4 stationer, Norge 1 klar 8 byggs, Danmark 1 klar 4 byggs. Med de som är under byggnation nu ser det iaf ut som att man kan ta sig från exempelvis GBG ner till Alperna på enbart Ionity-stationer. Men visst krävs det ett gäng till i Sverige för att det ska bli effektivt att resa långt här.