Vem blir först med en Tesla-lampa?Mr S skrev:Bild på lampan i sin fot och tänd.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.

Moderator: Redaktion
Vem blir först med en Tesla-lampa?Mr S skrev:Bild på lampan i sin fot och tänd.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
Med tanke hur lite fokus Tesla lägger på belysning skulle jag nog gissa att en Tesla-lampa inte är nånting vi kan räkna med.lator skrev:Vem blir först med en Tesla-lampa?Mr S skrev:Bild på lampan i sin fot och tänd.
Snygg!Mr S skrev:Bild på lampan i sin fot och tänd.
mati skrev:Med tanke hur lite fokus Tesla lägger på belysning skulle jag nog gissa att en Tesla-lampa inte är nånting vi kan räkna med.lator skrev:Vem blir först med en Tesla-lampa?Mr S skrev:Bild på lampan i sin fot och tänd.
Man kan ju gjuta stearinljus mha Tesla-kakformen.MangeT skrev:Stearinljus till jul?
Ja men va fan, det skulle ju vara najs ju!mati skrev:Man kan ju gjuta stearinljus mha Tesla-kakformen.MangeT skrev:Stearinljus till jul?
Stort grattis! Jag antar att du menar Bright och inte Dark.Mr S skrev:Äntligen är bilen beställd. Leverans i April om allt går som smort. Är så glad att äntligen ta steget från Elhybrid till the Real Dark Side!
Så du står i valet och kvalet mellan en kompakt sedan eller en gigantisk VAN? Har du inga ordentliga preferenser för vilken storlek på bil du önskarsanderik skrev:Gaaaah. Har ångest i kubik;
#Min model S fyller tre år om några veckor.
#Konfigurationen på en e-tron är gjord och väntar på att läggas in.
#jag vill helst ha en 6-sitsig X och teslasäljaren hetsar att jag ska beställa en lagerbil innan veckan är slut för att få den levererad innan årsskiftet
# mitt i allt släpper de konfigurationen på 3an!
Försöker köra över mina subjektiva argument med rationella men misslyckas... blir nog härdsmälta så att jag köper ut MS och kör den ett tag till...
Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.sanderik skrev:Verkar jag helt vilsen menar du?![]()
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
De har 30 laddstationer klara och 49 påbörjade i nuläget, takten har faktiskt ökat en hel del det senaste. Idag påbörjade de bygget av två stationer så om det fortsätter i den här takten kommer det nog vara rätt hyfsat om ett halvår, dock inte i nivå med Teslas nätverk, det dröjer nog ytterligare ett par år.kangru skrev:Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.sanderik skrev:Verkar jag helt vilsen menar du?![]()
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Oj! Aha! Det var för hela Europa och inte enbart för Sverige. Det tar nog en stund att få till ett nät som gör att det går att resa effektivt i Sverige och Norden.Geni87 skrev:De har 30 laddstationer klara och 49 påbörjade i nuläget, takten har faktiskt ökat en hel del det senaste. Idag påbörjade de bygget av två stationer så om det fortsätter i den här takten kommer det nog vara rätt hyfsat om ett halvår, dock inte i nivå med Teslas nätverk, det dröjer nog ytterligare ett par år.kangru skrev:Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.sanderik skrev:Verkar jag helt vilsen menar du?![]()
Räckvidden i färddatorn brukar väl i regel baseras på hur man tidigare har kört? Vet inte hur långt bak den "minns" men att den skulle vara baserad på WLTP låter lite märkligt.helix skrev:Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Jag skulle tro att det är en variabel uppskattad räckvidd som baseras på tidigare körning. Ungefär som färddatorn på en fossilbil.helix skrev:Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Haha ja precis, det är för hela Europa. I Sverige byggs det just nu 4 stationer, Norge 1 klar 8 byggs, Danmark 1 klar 4 byggs. Med de som är under byggnation nu ser det iaf ut som att man kan ta sig från exempelvis GBG ner till Alperna på enbart Ionity-stationer. Men visst krävs det ett gäng till i Sverige för att det ska bli effektivt att resa långt här.kangru skrev:Oj! Aha! Det var för hela Europa och inte enbart för Sverige. Det tar nog en stund att få till ett nät som gör att det går att resa effektivt i Sverige och Norden.Geni87 skrev:De har 30 laddstationer klara och 49 påbörjade i nuläget, takten har faktiskt ökat en hel del det senaste. Idag påbörjade de bygget av två stationer så om det fortsätter i den här takten kommer det nog vara rätt hyfsat om ett halvår, dock inte i nivå med Teslas nätverk, det dröjer nog ytterligare ett par år.kangru skrev:Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.sanderik skrev:Verkar jag helt vilsen menar du?![]()