Sida 38 av 41

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 02 okt 2016 12:34
av Machris
Men hur svårt kan det vara :evil:
Här i Kalmar fick man ju upp allt på ett par dagar. Typ...

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 04 okt 2016 16:11
av peken
Körde förbi superchargerstationen i Umeå nu i eftermiddags och där var det aktivitet idag. Såg bara på håll men det såg ut som att det var en man och jobbade med laddarna där. Kanske inte så långt borta innan dom öppnar.

Edit: Jag skulle inte bli förvånad ifall dom har ställt dom 90-grader snedställt av misstag. Enda stället där dom är placerade så om man ser i förhållande till hur pakeringsfickorna är där. Frågan är om det kan bli problem att nå med sladden om man parkerar bilen i rutan.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 04 okt 2016 16:47
av Kirre
Machris skrev:
Men hur svårt kan det vara :evil:
Här i Kalmar fick man ju upp allt på ett par dagar. Typ...
Verkar som att Tindereds Lantkök har drabbats av Teslas berömda torsdags-deadline... ;)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 04 okt 2016 18:58
av apkungen
Vasp skrev:
tänkte att det kunde vara trevligt med nån bild från dagens besök vid supercharger Skellefte. Speciellt snabbladdaren för alla vi som inte har råd ens i våra drömmar att skaffa tesla.
Dåliga drömmar du har måste jag säga... Själv drömmer jag om att duscha på ett flygplan som jag äger i mina rikaste drömmar

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 05 okt 2016 19:08
av Jojje167
Två SuC's är nu öppnade
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=6032

Hur tänkte dom angående placering av laddarna i Umeå? Det att dom är vriden 90grader

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 05 okt 2016 22:10
av Monark1954
Laddar i Umeå. Som sagt, de känns felvinklat. Men kul att de är igång.
DSC_0642.JPG

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 05 okt 2016 22:42
av lator
Ah, en dörr öppen! Och sällskap av en vitS... ;)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 11:09
av Haglund
Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 11:14
av lator
Haglund skrev:
Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an... ;)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 11:17
av Haglund
lator skrev:
Haglund skrev:
Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an... ;)
Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka? ;)

Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 11:21
av Svenssons
Haglund skrev:

Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka? ;)

Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.
Det är ju inte bara Narvik utan även alla som bor norrom plus troligen en del söder om. Sedan kanske Kalmar inte är metropolen de alltid kör till utan en del kanske stannar till i byn Stockholm.

Vet av egen erfarenhet att de som bor i Kirkenäs och ska köra från Göteborg tar vägen över Sverige och Finland.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 11:23
av lator
Haglund skrev:
lator skrev:
Haglund skrev:
Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an... ;)
Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka? ;)

Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.
Du har helt rätt i att det fattas en SuC i trakterna av Ulricehamn, det är det ingen tvekan om och det är väl bara att fortsätta att upplysa Tesla om det.

En gissning av antalet Tesla i Nord-Norge blir nog "ganska många"... Sen kan de ju ha ärenden till Stockholm eller Finland också. Kalmar är ju inte den enda orten på östkusten... ;)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 11:54
av Svenssons
lator skrev:
En gissning av antalet Tesla i Nord-Norge blir nog "ganska många"... Sen kan de ju ha ärenden till Stockholm eller Finland också. Kalmar är ju inte den enda orten på östkusten... ;)
Även de i Nord-Norge som ska till Oslo eller egentligen hela Syd-Norge kör nog längs svenska östkusten (dock inte alltid förbi Kalmar...)

https://www.google.se/maps/dir/Alta,+No ... 5331?hl=en

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 13:20
av Haglund
Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 13:23
av danni
Haglund skrev:
Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 16:55
av joel80
Fast ju bättre möjligheten till destinationsladdning i Göteborg blir desto mindre minskar ju det behovet. De flesta som kör Sthlm-Göteborg-Sthlm stannar väl i allafall några timmar i Göteborg kan man tänka sig. Ju fler alternativ som kommer upp för laddning i stan desto enklare blir det väl att klara övrig resa inom SuC?

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 17:19
av Svenssons
danni skrev:
Haglund skrev:
Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.
En Supercharger i Ulricehamn eller Jönköping skulle även hjälpa oss på sydostkusten att ta oss till Göteborg eller norrut på västkusten. Finns inga Superchargers som passar bra om man tar väg 27 eller 47/40 västerut.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 06 okt 2016 18:34
av strejf
Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 07 okt 2016 00:17
av drzaphod
strejf skrev:
Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.
Den är Online och klar. Du kan lugnt åka dit och ladda.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 07 okt 2016 08:26
av Haglund
joel80 skrev:
Fast ju bättre möjligheten till destinationsladdning i Göteborg blir desto mindre minskar ju det behovet. De flesta som kör Sthlm-Göteborg-Sthlm stannar väl i allafall några timmar i Göteborg kan man tänka sig. Ju fler alternativ som kommer upp för laddning i stan desto enklare blir det väl att klara övrig resa inom SuC?
Som sagt, om du åker från Stockholm till Göteborg och tillbaka så klarar du dig om du har ett stort batteri. Göteborg har nyligen byggt ut ett fint ChaDeMo-nätverk som fungerar bra och det finns några destinationsladdare att tillgå. Det är inte däri problemet ligger. Om du ska ta minsta lilla avväg så går det inte lika bra alls faktiskt.

Personligen har jag inga problem alls då jag kan ladda hemma (Borås) och på jobbet (Mölndal) om jag så önskar, men för alla andra som inte har de möjligheterna är det krångligt.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 07 okt 2016 08:29
av strejf
drzaphod skrev:
strejf skrev:
Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.
Den är Online och klar. Du kan lugnt åka dit och ladda.
Måste få min Model 3 först :)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 07 okt 2016 15:15
av JonasH
De nya SuC verkar inte riktigt ha lagts i i nav på bilen än. De syns där, men den vill inte åka dit...
Eller så har min bil tröttnat på att vänta på 8.0 och vägrar i ren trots.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 07 okt 2016 16:28
av drzaphod
JonasH skrev:
De nya SuC verkar inte riktigt ha lagts i i nav på bilen än. De syns där, men den vill inte åka dit...
Eller så har min bil tröttnat på att vänta på 8.0 och vägrar i ren trots.
Det är inte därför. Det är ett stort vägarbete norr om Ö-vik och det får GPSen att fullständigt flippa ut.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 07 okt 2016 16:34
av Jojje167
vagarbeteovik.jpg
Ser ut att pågå i två veckor till. Omledningsväg under tiden

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 07 okt 2016 17:05
av Mickeren
Svenssons skrev:
danni skrev:
Haglund skrev:
Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.
En Supercharger i Ulricehamn eller Jönköping skulle även hjälpa oss på sydostkusten att ta oss till Göteborg eller norrut på västkusten. Finns inga Superchargers som passar bra om man tar väg 27 eller 47/40 västerut.
Håller helt med

Skickat från min E6853 via Tapatalk