Re: Artikel i media
Postat: 26 jul 2021 09:00
Dog mode, larm om hund i bil.
https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/larm-om-hund-i-bil
https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/larm-om-hund-i-bil
Låst för ickeprenumeranter, kan du citera eller referera det viktiga?loftux skrev:Dog mode, larm om hund i bil.
https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/larm-om-hund-i-bil
En person som sett en hund i en bil vid Nacka forum blev oroad då det var mycket soligt och varmt och ringde polisen vid halvfemtiden på torsdagseftermiddagen.Jerker skrev:Låst för ickeprenumeranter, kan du citera eller referera det viktiga?loftux skrev:Dog mode, larm om hund i bil.
https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/larm-om-hund-i-bil
Kan det varit oss för några veckor sen? Vi lämnade hundarna med dog mode på parkering vid gröna lund. Tog dock en timma tills polisen ringde för då hade någon person larmat om att våra hundar skällde.. Det var 31+ den dagen men vi förklarade att det var en Tesla med dog mode och hundarna lär skällt på någon annan hund de sett... De avskrev ärendet direkt.Jerker skrev:Låst för ickeprenumeranter, kan du citera eller referera det viktiga?loftux skrev:Dog mode, larm om hund i bil.
https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/larm-om-hund-i-bil
Verkar vara ett annat fall, bra att de känner till funktionen och kan hantera det korrekt. Och ändå bra folk reagerar på hund i bil, det kan ju gå illa!HX100 skrev:Kan det varit oss för några veckor sen? Vi lämnade hundarna med dog mode på parkering vid gröna lund. Tog dock en timma tills polisen ringde för då hade någon person larmat om att våra hundar skällde.. Det var 31+ den dagen men vi förklarade att det var en Tesla med dog mode och hundarna lär skällt på någon annan hund de sett... De avskrev ärendet direkt.Jerker skrev:Låst för ickeprenumeranter, kan du citera eller referera det viktiga?loftux skrev:Dog mode, larm om hund i bil.
https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/larm-om-hund-i-bil
Detta var Nacka centrum.HX100 skrev:Kan det varit oss för några veckor sen? Vi lämnade hundarna med dog mode på parkering vid gröna lund. Tog dock en timma tills polisen ringde för då hade någon person larmat om att våra hundar skällde.. Det var 31+ den dagen men vi förklarade att det var en Tesla med dog mode och hundarna lär skällt på någon annan hund de sett... De avskrev ärendet direkt.Jerker skrev:Låst för ickeprenumeranter, kan du citera eller referera det viktiga?loftux skrev:Dog mode, larm om hund i bil.
https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/larm-om-hund-i-bil
Intressant men samtidigt visar det lite hur skevt det är. Jag ligger ju bra mycket över 42,6% som är genomsnittet. Om jag tex gör en patentanmälan och får en liten bonus för det så blir det i princip inget i min ficka. Det uppmanar ju inte direkt till kreativitet och framsteg.Johlei skrev:Spontant kände jag att det där kan inte stämma. Min bild var att vi har ett skattetryck på över 60% i alla fall. Men jag hittade lite länkar:joel80 skrev:Vi har legat upp mot 50% [skattetryck /JohLeis tillägg] för några årtionden sen. Men sen kom alla nedskärningar och då behöver man inte ta in lika mycket.
Skatt på lön har också gått ner rejält. En vanlig löntagare betalar ofta inte mer än 22-25% på sin lön. Har man bostad och lån så blir det ofta ännu mindre med ränteavdrag.
Drygt 40% i skattetryck i Sverige, precis som joel80 påpekade. Tack för att du lärde bort en av mina fördomar:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatt ... istoriskt/
Vi ligger en aning över snittet i EU:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/t ... n-union_en
… men ändå högt jämfört med andra länder
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatt ... ationellt/
Vet ej. När batteriet når 20% stängs det väl av. Man måste ha lite koll själv helt enkelt.Fredrik j skrev:Kommer det ett push i telefonen om det händer något med bilen som gör att dog-mode stängs av?
När du når 20% säger appen att AC stängts av pga låg laddnivå. Dessutom säger den till efter 2h att AC har gått länge för att kolla av så du inte satte igång av misstag (sista kanske inte gäller dog mode dock, bara använt det en gång).Fredrik j skrev:Kommer det ett push i telefonen om det händer något med bilen som gör att dog-mode stängs av?
Är nog en bra ide. Överväldigande majoriteten i Sverige har nog ingen aning om att en sådan funktion finns.MWall skrev:Jag litar inte riktigt på att folk lägger märke till meddelandet på skärmen. Funderar på att göra en egen lapp och sätta på rutan.
Dog mode är iaf extremt smidigt. En jättestor anledning att behålla bilen faktiskt.
Så om ac-anläggningen stannar p.g.a. Något fel så märker du inte det?MWall skrev:Vet ej. När batteriet når 20% stängs det väl av. Man måste ha lite koll själv helt enkelt.Fredrik j skrev:Kommer det ett push i telefonen om det händer något med bilen som gör att dog-mode stängs av?
Fel är ju fel så svårt att veta vad som händer då. Men jag skulle säga att om AC slutar fungera kommer man få en notis om det i telefonen. Om inte annat så är det ju lätt att slänga ett öga på temperaturen någon gång i kvarten typ.Fredrik j skrev:Så om ac-anläggningen stannar p.g.a. Något fel så märker du inte det?MWall skrev:Vet ej. När batteriet når 20% stängs det väl av. Man måste ha lite koll själv helt enkelt.Fredrik j skrev:Kommer det ett push i telefonen om det händer något med bilen som gör att dog-mode stängs av?
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-27/k ... nu-i-driftKraftigt försenade Sydvästlänken nu i drift
Kraftigt försenad har nu Sydvästlänken tagits i kommersiell drift. Länken ska stärka elförsörjningen i syd – och jämna ut skillnaden i elpriser mellan mellersta och södra Sverige.
– Vi har väntat länge på att kunna ta det här i drift och det har tagit alldeles för lång tid, säger energiminister Anders Ygeman (S) till TT.
– Det här innebär att vi kommer att kunna få över betydligt mer el till södra Sverige, och jag tror att vi kommer att få mer stabila spänningsnivåer. Förhoppningsvis innebär det också över tid att vi får en mer jämlik prisbild över Sverige.
Men ministern kan inte garantera att elkunderna i syd får lägre elpriser nu. Priserna sätts på en öppen marknad – och tillgång och efterfrågan avgör priset.
– Men ju mer överföringskapacitet vi har från mellersta till södra Sverige, desto mindre kommer prisskillnaden att bli, säger Ygeman.
Tar nog ett tag till innnan vi kan suga älvarna torra. Har bara sett halvfärdiga stolpar liggandes på marken häromkringjoel80 skrev:Skit! Nu kommer skåningarna köpa vår billiga el så att det blir dyrare här uppe!
https://seekingalpha.com/article/444182 ... 7Cline%3A1
The almost embarrassing figures for Volkswagen (OTCPK:VLKAF) (OTCPK:VWAGY) are detailed variously. In the first three months of marketing in China, it's estimated that the much-vaunted ID.3 sold a paltry 3300 units. The much-hyped ID4 barely registered either. The Group's Audi e-tron was their best performer in 10th place with 1,475 sales. Another usually reliable source has ID.4 sales in May at 1,213 and in June at 2,014.
It seems doubtful that the less sophisticated VW products will make any headway against Tesla and the new Chinese suppliers. As software becomes more important in the total package, Tesla and the Chinese companies may even increase their advantage. They are technology firms making autos. They are competing against auto firms making a new breed of autos. They look to manufacture intelligent connected vehicles with sophisticated driver assistance functions. Autonomy is very much in their sights. This appeals to the younger generation in China. They still easily out-shone their European rivals. Long term, the Chinese manufacturers' software-driven approach may well ensure they triumph over legacy manufacturers.
For the biggest legacy contestant, Volkswagen, their software levels are far behind. Their biggest software expertise so far seems to have been utilised in showing how to cheat on emissions.
In general, the legacy car-makers such as Volkswagen and Mercedes (OTC:OTCPK:DDAIF) are finding it very hard-going against Tesla and against the new breed of EV specialized manufacturer
När en politiker säger att något ska bli billigare, så vet man per automatik så blir det mycket dyrare.wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-27/k ... nu-i-driftKraftigt försenade Sydvästlänken nu i drift
Kraftigt försenad har nu Sydvästlänken tagits i kommersiell drift. Länken ska stärka elförsörjningen i syd – och jämna ut skillnaden i elpriser mellan mellersta och södra Sverige.
– Vi har väntat länge på att kunna ta det här i drift och det har tagit alldeles för lång tid, säger energiminister Anders Ygeman (S) till TT.
– Det här innebär att vi kommer att kunna få över betydligt mer el till södra Sverige, och jag tror att vi kommer att få mer stabila spänningsnivåer. Förhoppningsvis innebär det också över tid att vi får en mer jämlik prisbild över Sverige.
Men ministern kan inte garantera att elkunderna i syd får lägre elpriser nu. Priserna sätts på en öppen marknad – och tillgång och efterfrågan avgör priset.
– Men ju mer överföringskapacitet vi har från mellersta till södra Sverige, desto mindre kommer prisskillnaden att bli, säger Ygeman.
Ja, den där länken möjliggör ju också ökad export till länder söderut.Gargamel skrev:När en politiker säger att något ska bli billigare, så vet man per automatik så blir det mycket dyrare.wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-27/k ... nu-i-driftKraftigt försenade Sydvästlänken nu i drift
Kraftigt försenad har nu Sydvästlänken tagits i kommersiell drift. Länken ska stärka elförsörjningen i syd – och jämna ut skillnaden i elpriser mellan mellersta och södra Sverige.
– Vi har väntat länge på att kunna ta det här i drift och det har tagit alldeles för lång tid, säger energiminister Anders Ygeman (S) till TT.
– Det här innebär att vi kommer att kunna få över betydligt mer el till södra Sverige, och jag tror att vi kommer att få mer stabila spänningsnivåer. Förhoppningsvis innebär det också över tid att vi får en mer jämlik prisbild över Sverige.
Men ministern kan inte garantera att elkunderna i syd får lägre elpriser nu. Priserna sätts på en öppen marknad – och tillgång och efterfrågan avgör priset.
– Men ju mer överföringskapacitet vi har från mellersta till södra Sverige, desto mindre kommer prisskillnaden att bli, säger Ygeman.
Zalman3 skrev:VW har det motigt i Kina och USA.
https://seekingalpha.com/article/444182 ... 7Cline%3A1
The almost embarrassing figures for Volkswagen (OTCPK:VLKAF) (OTCPK:VWAGY) are detailed variously. In the first three months of marketing in China, it's estimated that the much-vaunted ID.3 sold a paltry 3300 units. The much-hyped ID4 barely registered either. The Group's Audi e-tron was their best performer in 10th place with 1,475 sales. Another usually reliable source has ID.4 sales in May at 1,213 and in June at 2,014.
It seems doubtful that the less sophisticated VW products will make any headway against Tesla and the new Chinese suppliers. As software becomes more important in the total package, Tesla and the Chinese companies may even increase their advantage. They are technology firms making autos. They are competing against auto firms making a new breed of autos. They look to manufacture intelligent connected vehicles with sophisticated driver assistance functions. Autonomy is very much in their sights. This appeals to the younger generation in China. They still easily out-shone their European rivals. Long term, the Chinese manufacturers' software-driven approach may well ensure they triumph over legacy manufacturers.
For the biggest legacy contestant, Volkswagen, their software levels are far behind. Their biggest software expertise so far seems to have been utilised in showing how to cheat on emissions.
In general, the legacy car-makers such as Volkswagen and Mercedes (OTC:OTCPK:DDAIF) are finding it very hard-going against Tesla and against the new breed of EV specialized manufacturer
https://europe.autonews.com/automakers/ ... diess-says
VW must change EV approach in China, Diess says
Automaker plans new sales format to appeal to younger customers.
By the end of the year, VW wants to sell between 80,000 and 100,000 of its ID electric cars in China. In the first half, VW sold 18,285 EVs in the market.
"We are noticing that we have to change our approach," Diess said.
"We have the financial power, we have the sales network, we are coming forward with new formats in the shopping malls, we are becoming much more digital and it's going fast because we are much faster in China than we are in the rest of the world.
wilfried skrev:https://www.sydsvenskan.se/2021-07-27/k ... nu-i-driftKraftigt försenade Sydvästlänken nu i drift
Kraftigt försenad har nu Sydvästlänken tagits i kommersiell drift. Länken ska stärka elförsörjningen i syd – och jämna ut skillnaden i elpriser mellan mellersta och södra Sverige.
– Vi har väntat länge på att kunna ta det här i drift och det har tagit alldeles för lång tid, säger energiminister Anders Ygeman (S) till TT.
– Det här innebär att vi kommer att kunna få över betydligt mer el till södra Sverige, och jag tror att vi kommer att få mer stabila spänningsnivåer. Förhoppningsvis innebär det också över tid att vi får en mer jämlik prisbild över Sverige.
Men ministern kan inte garantera att elkunderna i syd får lägre elpriser nu. Priserna sätts på en öppen marknad – och tillgång och efterfrågan avgör priset.
– Men ju mer överföringskapacitet vi har från mellersta till södra Sverige, desto mindre kommer prisskillnaden att bli, säger Ygeman.
https://www.nyteknik.se/premium/har-skj ... ft-7018388Så mycket ökar överföringskapaciteten.
Svenska kraftnät bedömer att Sydvästlänken kommer att öka överföringskapaciteten mellan mellersta och södra Sverige med 25 procent.
Sydvästlänken får totalt en överföringskapacitet om 1 200 MW. Eftersom länken korsar gränsen mellan elområde 3 och 4, det så kallade snitt 4, skulle man kunna förvänta sig att Sydvästlänken, när den tas i drift, ökar överföringskapaciteten över gränsen med lika mycket, alltså 1 200 MW. Men så blir inte fallet.
I stället blir ökningen över gränsen 800 MW, från dagens maximala 5 400 MW till 6 200 MW. Läs mer om varför det blir så i Ny Tekniks artikel här.
Sydvästlänken
Sydvästlänken är 43 mil lång och beräknas kosta 7,3 miljarder kronor.
Låst...Pasjostrom skrev: