Sida 361 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 07 jul 2021 11:00
av 12man

Re: Artikel i media

Postat: 07 jul 2021 11:09
av joel80
Rimligt att det inte är mer.. bättre att fler kan ladda, och skulle det vara snabbladdning hade det troligen varit så att många stått "för länge" om de är och badar.

Re: Artikel i media

Postat: 07 jul 2021 12:22
av 12man
Mariestad 2.0

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... trelleborg

Texten
Gröna vätgasbilar – det nya svarta i Trelleborg
PUBLICERAD IDAG 05:30
I Trelleborg vill politiker satsa på vätgasdrivna bilar. Nu finns planer på en helt ny mack och 50 vätgasdrivna fordon som bara släpper ut värme och vattenånga.

Om planerna blir verklighet så kommer vätgasmacken stå klar 1 januari 2023. Trelleborgs kommun vill också att cirka 50 skolbussar, sopbilar, lätta lastbilar och personbilar ska vara vätgasdrivna.

– Det är strategiskt. För att få vätgasmacken att fungera under de första kritiska åren så måste man ha en viss massa som kan underhålla produktionen tills den stora massproduktionen av vätgasfordon kommer igång, säger Maria Malm Skarin, marknadschef på Trelleborgs Energi AB.

Släpper ut vattenånga
Fordonen ska vara bränslecellsbilar – en ny typ av elbil. Bränslecellerna omvandlar syre och vätgas till energi som driver bilen. Till skillnad från batteridrivna elbilar så går det snabbt att tanka med vätgas. I Trelleborg vill man att bilarna ska tankas med grön vätgas som är producerad med förnybar energi som sol- och vindkraft.

– Vi tror absolut att vätgasfordon kommer vara framtiden för vi måste få ner våra miljöutsläpp från tunga fordon. Och vad skulle vara bättre än att ställa om en fordonsflotta och det enda vi då släpper ut är värme och vatten, säger Maria Malm Skarin.

Re: Artikel i media

Postat: 07 jul 2021 12:40
av mikebike
Att de "släpper ut värme" borde göra att även en kommunalpolitiker begriper att verkningsgraden är sämre än för en batteribil...

Re: Artikel i media

Postat: 07 jul 2021 14:41
av fth
wilfried skrev:
Malmö stad erbjuder mark i norra hamnen till svensk-amerikanska Texel Energy Storage. Företagets plan är en stor batterifabrik som kan ge omkring 5 000 nya jobb.
– Den plats Malmö erbjuder är fantastisk med tillgång till både järnväg och annan transport, men framför allt hamnen, säger bolagets vd Lars Jacobsson.

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-23/p ... 0-nya-jobb
Det står om Texels planer i NyTeknik idag också.
https://www.nyteknik.se/premium/overvag ... en-7017650

Skrapar man lite på ytan på detta så handlar det dock inte om någon "batterifabrik" i egentlig mening, Texels produkt är en stirlingmotor kombinerat med värmelagring, med en verkningsgrad för el på < 40% :roll:

Kombinerad verkningsgrad el+värme kan gå mot 90%, men det är ju under förutsättning att det finns avsättning för värmeenergin i fjärrvärmeverk el dyl.

Historien är tyvärr full av misslyckade liknande projekt med stirlingmotorer, tekniken har hittills aldrig lyckat ta sig fram till kommersiellt framgångsrika produkter.

Texel har iofs rättigheterna till Kockums stirlingteknik som med mycket stor framgång använts i dom svenska u-båtarna, men jag måste tyvärr förbli extremt skeptisk till detta tills motsatsen bevisats.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 07 jul 2021 20:59
av martinot
mikebike skrev:
Att de "släpper ut värme" borde göra att även en kommunalpolitiker begriper att verkningsgraden är sämre än för en batteribil...
Håller med helt, men tror du dessvärre överskattar våra politiker. :D

Re: Artikel i media

Postat: 08 jul 2021 12:52
av fth
F-n, inte blir jag mer sugen på att köpa från dom här gamla fossil-koncernerna iaf, är alla tyska företag helt moraliskt korrupta? :evil:

Och varför i h-e slipper Daimler böter bara för att dom tjallade, och varför får VW 45% rabatt bara för att dom "samarbetade väl"?

Det är dags att sluta dalta med den här dj-a fossilmaffian, dela ut rättvisa böter och låt skiten gå i konkurs!

/fth
Fordon: EU bötfäller BMW, VW 875 mln eur för kartell

BRYSSEL (Nyhetsbyrån Direkt) EU-kommissionen bötfällde på torsdagen BMW och Volkswagen på sammanlagt 875 miljoner euro för att ha drivit en kartell inom katalytisk avgasrening för dieselmotorer.

Även Daimler deltog i kartellen med slapp böter eftersom bolaget anmälde kartellen till kommissionen.

Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande.

Volkswagengruppens böter blev 502,4 miljoner euro och BMW:s 372,8 miljoner euro.

Daimlers böter skulle ha varit 727 miljoner euro.

Volkswagengruppens böter sänkte med 45 procent eftersom koncernen samarbetade väl med kommissionen.

Daimler, BMW, VW, Audi och Porsche innehade alla teknik för att rena avgaser mer än de lagliga kraven enligt EU-lagstiftningen.

"Dagens beslut handlar om när legitimt tekniskt samarbete går snett. Och vi accepterar inte när företag samarbetar", sade Margrethe Vestager, kommissionens vice ordförande för konkurrensfrågor, i ett uttalande.

Vid möten under fem år om SCR-teknik, som undanröjer skadlig kväveoxid ur avgaserna, samarbetade företagen för att undvika konkurrens.

Företagen begränsade alltså den tekniska utvecklingen.

Bengt Ljung +32 22 30 74 56, https://twitter.com/Direktbryssel, Nyhetsbyrån Direkt

Re: Artikel i media

Postat: 08 jul 2021 13:14
av taliz
fth skrev:
F-n, inte blir jag mer sugen på att köpa från dom här gamla fossil-koncernerna iaf, är alla tyska företag helt moraliskt korrupta? :evil:

Och varför i h-e slipper Daimler böter bara för att dom tjallade, och varför får VW 45% rabatt bara för att dom "samarbetade väl"?

Det är dags att sluta dalta med den här dj-a fossilmaffian, dela ut rättvisa böter och låt skiten gå i konkurs!

/fth
Fordon: EU bötfäller BMW, VW 875 mln eur för kartell

BRYSSEL (Nyhetsbyrån Direkt) EU-kommissionen bötfällde på torsdagen BMW och Volkswagen på sammanlagt 875 miljoner euro för att ha drivit en kartell inom katalytisk avgasrening för dieselmotorer.

Även Daimler deltog i kartellen med slapp böter eftersom bolaget anmälde kartellen till kommissionen.

Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande.

Volkswagengruppens böter blev 502,4 miljoner euro och BMW:s 372,8 miljoner euro.

Daimlers böter skulle ha varit 727 miljoner euro.

Volkswagengruppens böter sänkte med 45 procent eftersom koncernen samarbetade väl med kommissionen.

Daimler, BMW, VW, Audi och Porsche innehade alla teknik för att rena avgaser mer än de lagliga kraven enligt EU-lagstiftningen.

"Dagens beslut handlar om när legitimt tekniskt samarbete går snett. Och vi accepterar inte när företag samarbetar", sade Margrethe Vestager, kommissionens vice ordförande för konkurrensfrågor, i ett uttalande.

Vid möten under fem år om SCR-teknik, som undanröjer skadlig kväveoxid ur avgaserna, samarbetade företagen för att undvika konkurrens.

Företagen begränsade alltså den tekniska utvecklingen.

Bengt Ljung +32 22 30 74 56, https://twitter.com/Direktbryssel, Nyhetsbyrån Direkt
Så dumt av dom. Om de i kartellen kommit överens om att alla samtidigt anmäler varandra så kunde de ju alla sluppit straff! :shock:

Re: Artikel i media

Postat: 08 jul 2021 13:36
av mati
mikebike skrev:
Att de "släpper ut värme" borde göra att även en kommunalpolitiker begriper att verkningsgraden är sämre än för en batteribil...
Jag snubblade också över detta. Sjukt att man framställer den dåliga verkningsgraden hos vätgasbilar som en fördel. Men tyvärr tror jag inte heller att gemene kommunpolitiker begriper innebörden av detta.
Jag vet inte hur det ser ut i Trelleborg, de kanske är lite klipskare, men jag kommer i det sammanhanget ihåg nåt helt annat, och det var när vi för många år sedan grävde fiber här i området. Det var nån granne som samtidigt också är kommunpolitiker som var väldigt aktiv och engagerad i detta. Och bland de grannar som var tveksamma till detta marknadsförde han fibernätet med argumentet att det är överlägset eftersom "datat" skickas med ljusets hastighet. Visst är fiber snabbare, så sett orsakade hans okunskap ingen skada, men argumentet byggde ju på helt felaktiga slutsatser. Om ljusets hastighet hade varit tongivande i det sammanhanget så hade mobilt bredband faktiskt varit ännu snabbare. Jag försökte att förklara på alla tänkbara sätt, men jag stämplades som dum i huvudet. Den stämpeln har jag f ö kvar. :lol:
Efter det har jag blivit ännu mer kritisk till alla dumheter som våra politiker hittar på.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2021 13:46
av Zalman3
Herbert Diess får förnyat förtroende.

Herbert Diess förblir VD för Volkswagen-koncernen fram till oktober 2025. På fredagen godkände tillsynsnämnden en förlängning av kontraktet som tidigare hade löpt fram till april 2023.

Förra året misslyckades Herbert Diess med sin begäran om en tidig förlängning av kontraktet på grund av Bernd Osterloh, dåvarande chef för företagsrådet. Fick fortfarande "obegränsat stöd" för företagsomstruktureringen.

Ursprungligen skulle hans kontrakt gått ut i april 2023. Det var först med det tredje försöket att kontraktet förlängdes till oktober 2025. Som "Automobilwoche" skriver överskrider Diess också den åldersgräns på 65 år som faktiskt gäller hos VW. För en ”undantagsregel” krävdes två tredjedelars majoritet i förvaltningsrådet. Enligt ”Automobilwoche” kunde detta dock inte uppnås utan medarbetarrepresentanternas medgivande.

Koncernledningen presenterade också strategin under rubriken ”Ny bil” för tillsynsnämnden, med vilken koncernen avser att behålla sin globala ledarroll i en mobilitetsvärld som präglas av e-mobilitet och programvara.

"Dr. Herbert Diess och hans ledningsgrupp har framgångsrikt avancerat omvandlingen av gruppen tillsammans med arbetstagarrepresentanter under de senaste åren. Tillsynsnämnden ser också de kommande åren under ledning av Dr. Detta är de bästa förutsättningarna för en fortsatt framgångsrik utveckling av hela företaget, särskilt med tanke på strategi 2030 ”, förklarade styrelsens ordförande Hans Dieter Pötsch.

”För att utnyttja de nya värdedrivarna och säkerställa lönsam tillväxt förlitar sig gruppen på styrkan hos sina varumärken å ena sidan och på teknikplattformar å andra sidan. Enhetliga plattformar för mjukvaru- och fordonsmekatronik bör också säkerställa skalfördelar, kostnad och kvalitet, samt ett korsmärkesbatteri och laddningsstrategi och en mobilitetsplattform, ”står det i ett pressmeddelande. Strategin kommer att presenteras för allmänheten den 13 juli.
automobilwoche.de , handelsblatt.com , spiegel.de , volkswagen-newsroom.com
https://www.electrive.net/2021/07/10/vw ... rbst-2025/

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2021 14:23
av martinot
Zalman3 skrev:
Herbert Diess får förnyat förtroende.

Herbert Diess förblir VD för Volkswagen-koncernen fram till oktober 2025. På fredagen godkände tillsynsnämnden en förlängning av kontraktet som tidigare hade löpt fram till april 2023.

Förra året misslyckades Herbert Diess med sin begäran om en tidig förlängning av kontraktet på grund av Bernd Osterloh, dåvarande chef för företagsrådet. Fick fortfarande "obegränsat stöd" för företagsomstruktureringen.

Ursprungligen skulle hans kontrakt gått ut i april 2023. Det var först med det tredje försöket att kontraktet förlängdes till oktober 2025. Som "Automobilwoche" skriver överskrider Diess också den åldersgräns på 65 år som faktiskt gäller hos VW. För en ”undantagsregel” krävdes två tredjedelars majoritet i förvaltningsrådet. Enligt ”Automobilwoche” kunde detta dock inte uppnås utan medarbetarrepresentanternas medgivande.

Koncernledningen presenterade också strategin under rubriken ”Ny bil” för tillsynsnämnden, med vilken koncernen avser att behålla sin globala ledarroll i en mobilitetsvärld som präglas av e-mobilitet och programvara.

"Dr. Herbert Diess och hans ledningsgrupp har framgångsrikt avancerat omvandlingen av gruppen tillsammans med arbetstagarrepresentanter under de senaste åren. Tillsynsnämnden ser också de kommande åren under ledning av Dr. Detta är de bästa förutsättningarna för en fortsatt framgångsrik utveckling av hela företaget, särskilt med tanke på strategi 2030 ”, förklarade styrelsens ordförande Hans Dieter Pötsch.

”För att utnyttja de nya värdedrivarna och säkerställa lönsam tillväxt förlitar sig gruppen på styrkan hos sina varumärken å ena sidan och på teknikplattformar å andra sidan. Enhetliga plattformar för mjukvaru- och fordonsmekatronik bör också säkerställa skalfördelar, kostnad och kvalitet, samt ett korsmärkesbatteri och laddningsstrategi och en mobilitetsplattform, ”står det i ett pressmeddelande. Strategin kommer att presenteras för allmänheten den 13 juli.
automobilwoche.de , handelsblatt.com , spiegel.de , volkswagen-newsroom.com
https://www.electrive.net/2021/07/10/vw ... rbst-2025/
Utan att vara expert, eller känna till några djupare detaljer om varken VAG eller Diess, så tror jag att hans fastlagda plan och väg kommer vara framgångsrikt för företaget. Han har lyckats väldigt väl med att ställa om koncernen från fossilbilar till fokus på utveckling av elektrifieringen, och att han nu även skall ta tag i programvarubiten (där jag tycker de brister en hel del i dagsläget) känns mycket lovande för framtiden för hela VAG.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2021 11:26
av Zalman3
Vatten i växellådan är tydligen nåt bra.


En växellåda med vatten som smörjmedel. Det låter osannolikt, men nere på Lindholmen är det exakt det CEVT nu ska studera. ”Vi hoppas kunna realisera drastiskt sänkta friktionsförluster”, säger Tommy Brandt som leder projektet.

https://www.nyteknik.se/premium/vatten- ... dd-7017459

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2021 11:38
av renes
https://www.svd.se/jatteanlaggning-for- ... -i-lysekil

Man tänker bygga en elektrolysanläggning för vätgas i Lysekil. Lysekil? Hur hade man tänkt att få elektricitet dit?
Elen ska komma från elnätet, men hur jätte­anläggningen kommer att påverka vår elförsörjning ingår inte i projektets uppdrag förklarar hon.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2021 11:46
av Zalman3
renes skrev:
https://www.svd.se/jatteanlaggning-for- ... -i-lysekil

Man tänker bygga en elektrolysanläggning för vätgas i Lysekil. Lysekil? Hur hade man tänkt att få elektricitet dit?
Elen ska komma från elnätet, men hur jätte­anläggningen kommer att påverka vår elförsörjning ingår inte i projektets uppdrag förklarar hon.
+98% av vätgasen kommer från fossil framställning.
Märkligt om man helt plötsligt med en pytteliten elektrolysör kan producera MASSOR av "grön" vätgas.

Vilken slump att man just vid Preems oljeraffenaderi i Lysekil kan producera grön vätgas.

Rimligtvis vill man väl producera grön vätgas där man har gott om billig grön el?
Inte där man har elbrist, men gott om olja?

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2021 14:07
av mikebike
Zalman3 skrev:
renes skrev:
https://www.svd.se/jatteanlaggning-for- ... -i-lysekil

Man tänker bygga en elektrolysanläggning för vätgas i Lysekil. Lysekil? Hur hade man tänkt att få elektricitet dit?
Elen ska komma från elnätet, men hur jätte­anläggningen kommer att påverka vår elförsörjning ingår inte i projektets uppdrag förklarar hon.
+98% av vätgasen kommer från fossil framställning.
Märkligt om man helt plötsligt med en pytteliten elektrolysör kan producera MASSOR av "grön" vätgas.

Vilken slump att man just vid Preems oljeraffenaderi i Lysekil kan producera grön vätgas.

Rimligtvis vill man väl producera grön vätgas där man har gott om billig grön el?
Inte där man har elbrist, men gott om olja?
Från SvD:

"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."

Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2021 14:09
av taliz
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
renes skrev:
https://www.svd.se/jatteanlaggning-for- ... -i-lysekil

Man tänker bygga en elektrolysanläggning för vätgas i Lysekil. Lysekil? Hur hade man tänkt att få elektricitet dit?
Elen ska komma från elnätet, men hur jätte­anläggningen kommer att påverka vår elförsörjning ingår inte i projektets uppdrag förklarar hon.
+98% av vätgasen kommer från fossil framställning.
Märkligt om man helt plötsligt med en pytteliten elektrolysör kan producera MASSOR av "grön" vätgas.

Vilken slump att man just vid Preems oljeraffenaderi i Lysekil kan producera grön vätgas.

Rimligtvis vill man väl producera grön vätgas där man har gott om billig grön el?
Inte där man har elbrist, men gott om olja?
Från SvD:

"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."

Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
Ska som göra vätgas till Trelleborgs kommun tro? :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2021 09:26
av mikebike
taliz skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
renes skrev:
https://www.svd.se/jatteanlaggning-for- ... -i-lysekil

Man tänker bygga en elektrolysanläggning för vätgas i Lysekil. Lysekil? Hur hade man tänkt att få elektricitet dit?
Elen ska komma från elnätet, men hur jätte­anläggningen kommer att påverka vår elförsörjning ingår inte i projektets uppdrag förklarar hon.
+98% av vätgasen kommer från fossil framställning.
Märkligt om man helt plötsligt med en pytteliten elektrolysör kan producera MASSOR av "grön" vätgas.

Vilken slump att man just vid Preems oljeraffenaderi i Lysekil kan producera grön vätgas.

Rimligtvis vill man väl producera grön vätgas där man har gott om billig grön el?
Inte där man har elbrist, men gott om olja?
Från SvD:

"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."

Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
Ska som göra vätgas till Trelleborgs kommun tro? :roll:
I papperstidningen idag framgick att den skall användas vid produktionen av biogas, för att ersätta fossila bränslen och därmed göra biogasen "mer fossilfri".

Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2021 09:48
av LarsL
mikebike skrev:
Från SvD:

"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."

Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
Bra jobbat…? En eluppvärmd villa 30 000 kWh/år? 30000 / 2,5 kWh = 12000 mil. Genomsnittsbilen körs 1200 mil/år alltså 10 bilar per ”eluppvärmd villa”. Så elen för att framställa vätgasen räcker till 200 0000 elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2021 11:19
av Zalman3

Volkswagen Teases Tesla by Mentioning It Will Have Futureproof Hardware.

Volkswagen OS – also called E³ 2.012 PHOTOS
Dirk Hilgenberg plays a crucial role in the Volkswagen New Auto strategy. As the CEO of CARIAD, he is in charge of developing one of the backbones of the plan: the Volkswagen OS – also called E³ 2.0. This software will be part of the electronic structure of future VW EVs, composed of three layers. The fundamental one is futureproof hardware, a subtle way to tease Tesla’s issues with its computers.

https://www.autoevolution.com/news/volk ... 65273.html

Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2021 11:39
av MWall
LarsL skrev:
mikebike skrev:
Från SvD:

"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."

Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
Bra jobbat…? En eluppvärmd villa 30 000 kWh/år? 30000 / 2,5 kWh = 12000 mil. Genomsnittsbilen körs 1200 mil/år alltså 10 bilar per ”eluppvärmd villa”. Så elen för att framställa vätgasen räcker till 200 0000 elbilar.

Det är ändå skit och ingenting. Den fossilfria stålproduktionen i Hybrit-projektet ska komma att kräva 15 TWh per år. Northvolt ska förbruka 2 TWh per år... Då är 20 tusen villor "ingenting". (~0,6 TWh)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... tt-i-lulea

Re: Artikel i media

Postat: 15 jul 2021 07:52
av Zalman3

Plans submitted for electric battery 'gigafactory' in Coventry.

Mission critical" plans have been submitted for an electric car battery plant that could create up to 6,000 new jobs.

https://www.bbc.com/news/uk-england-cov ... e-57842375

Re: Artikel i media

Postat: 15 jul 2021 09:11
av Niklas Z
Nedanstående kan läsas i SvD om bränder i Chevrolet Bolt. Det är trevligt att se kommentaren längst ned i artikeln. Kanske börjar poletten trilla ner.



Fordonsjätten General Motors har förnyade problem med sin eldrivna modell Chevrolet Bolt. Över 50 000 bilar kallades tillbaka för en uppdatering förra året, men nu kommer nya larm om risk för brand i samband med laddning.

”För att vara på den säkra sidan ber vi ägare till 2017–2019 års Chevrolet Bolt, som var föremål för återkallandet, att parkera sina bilar utomhus omedelbart efter laddning, samt att inte lämna fordonen på laddning över natten, medan vi utreder dessa incidenter”, skriver GM, som betonar att problemen utreds med högsta prioritet.

De senaste larmen handlar om två bilar som trots att de uppdaterats fattat eld, i Vermont respektive New Jersey. Förra året rapporterades minst fem liknande händelser, men efter återkallandet trodde sig GM ha undanröjt faran genom att uppdatera bilarnas programvara.

Problemen berör de första årens produktion av Bolt, de nyaste bilarna omfattas inte. I Europa har modellen sålts under namnet Opel Ampera-E, men i ganska små upplagor.

Generellt sett brinner bilar med förbränningsmotor avsevärt oftare än elbilar – risken är 5--10 gånger så stor att en avgasbil fattar eld, enligt amerikansk statistik.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jul 2021 14:54
av LarsL
MWall skrev:
LarsL skrev:
mikebike skrev:
Från SvD:

"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."

Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
Bra jobbat…? En eluppvärmd villa 30 000 kWh/år? 30000 / 2,5 kWh = 12000 mil. Genomsnittsbilen körs 1200 mil/år alltså 10 bilar per ”eluppvärmd villa”. Så elen för att framställa vätgasen räcker till 200 0000 elbilar.

Det är ändå skit och ingenting. Den fossilfria stålproduktionen i Hybrit-projektet ska komma att kräva 15 TWh per år. Northvolt ska förbruka 2 TWh per år... Då är 20 tusen villor "ingenting". (~0,6 TWh)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... tt-i-lulea
Ja, men där är ju tanken att vätgasen ska ersätta kol vid stålframställning. Om Lysekil tänker använda det till att driva fordon så är det ju en annan skala.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jul 2021 23:28
av Zalman3
GM pratar vätgas.


Re: Artikel i media

Postat: 15 jul 2021 23:33
av Swede1
LAddkaos Lofoten!

https://bulletin.nu/turister-om-laddkao ... kora-elbil

Nån som kånner igen sig?