Re: Artikel i media
Postat: 07 jul 2021 11:00
Rimligt att det inte är mer.. bättre att fler kan ladda, och skulle det vara snabbladdning hade det troligen varit så att många stått "för länge" om de är och badar.12man skrev:
Gröna vätgasbilar – det nya svarta i Trelleborg
PUBLICERAD IDAG 05:30
I Trelleborg vill politiker satsa på vätgasdrivna bilar. Nu finns planer på en helt ny mack och 50 vätgasdrivna fordon som bara släpper ut värme och vattenånga.
Om planerna blir verklighet så kommer vätgasmacken stå klar 1 januari 2023. Trelleborgs kommun vill också att cirka 50 skolbussar, sopbilar, lätta lastbilar och personbilar ska vara vätgasdrivna.
– Det är strategiskt. För att få vätgasmacken att fungera under de första kritiska åren så måste man ha en viss massa som kan underhålla produktionen tills den stora massproduktionen av vätgasfordon kommer igång, säger Maria Malm Skarin, marknadschef på Trelleborgs Energi AB.
Släpper ut vattenånga
Fordonen ska vara bränslecellsbilar – en ny typ av elbil. Bränslecellerna omvandlar syre och vätgas till energi som driver bilen. Till skillnad från batteridrivna elbilar så går det snabbt att tanka med vätgas. I Trelleborg vill man att bilarna ska tankas med grön vätgas som är producerad med förnybar energi som sol- och vindkraft.
– Vi tror absolut att vätgasfordon kommer vara framtiden för vi måste få ner våra miljöutsläpp från tunga fordon. Och vad skulle vara bättre än att ställa om en fordonsflotta och det enda vi då släpper ut är värme och vatten, säger Maria Malm Skarin.
Det står om Texels planer i NyTeknik idag också.wilfried skrev:Malmö stad erbjuder mark i norra hamnen till svensk-amerikanska Texel Energy Storage. Företagets plan är en stor batterifabrik som kan ge omkring 5 000 nya jobb.
– Den plats Malmö erbjuder är fantastisk med tillgång till både järnväg och annan transport, men framför allt hamnen, säger bolagets vd Lars Jacobsson.
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-23/p ... 0-nya-jobb
Håller med helt, men tror du dessvärre överskattar våra politiker.mikebike skrev:Att de "släpper ut värme" borde göra att även en kommunalpolitiker begriper att verkningsgraden är sämre än för en batteribil...
Fordon: EU bötfäller BMW, VW 875 mln eur för kartell
BRYSSEL (Nyhetsbyrån Direkt) EU-kommissionen bötfällde på torsdagen BMW och Volkswagen på sammanlagt 875 miljoner euro för att ha drivit en kartell inom katalytisk avgasrening för dieselmotorer.
Även Daimler deltog i kartellen med slapp böter eftersom bolaget anmälde kartellen till kommissionen.
Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande.
Volkswagengruppens böter blev 502,4 miljoner euro och BMW:s 372,8 miljoner euro.
Daimlers böter skulle ha varit 727 miljoner euro.
Volkswagengruppens böter sänkte med 45 procent eftersom koncernen samarbetade väl med kommissionen.
Daimler, BMW, VW, Audi och Porsche innehade alla teknik för att rena avgaser mer än de lagliga kraven enligt EU-lagstiftningen.
"Dagens beslut handlar om när legitimt tekniskt samarbete går snett. Och vi accepterar inte när företag samarbetar", sade Margrethe Vestager, kommissionens vice ordförande för konkurrensfrågor, i ett uttalande.
Vid möten under fem år om SCR-teknik, som undanröjer skadlig kväveoxid ur avgaserna, samarbetade företagen för att undvika konkurrens.
Företagen begränsade alltså den tekniska utvecklingen.
Bengt Ljung +32 22 30 74 56, https://twitter.com/Direktbryssel, Nyhetsbyrån Direkt
Så dumt av dom. Om de i kartellen kommit överens om att alla samtidigt anmäler varandra så kunde de ju alla sluppit straff!fth skrev:F-n, inte blir jag mer sugen på att köpa från dom här gamla fossil-koncernerna iaf, är alla tyska företag helt moraliskt korrupta?![]()
Och varför i h-e slipper Daimler böter bara för att dom tjallade, och varför får VW 45% rabatt bara för att dom "samarbetade väl"?
Det är dags att sluta dalta med den här dj-a fossilmaffian, dela ut rättvisa böter och låt skiten gå i konkurs!
/fth
Fordon: EU bötfäller BMW, VW 875 mln eur för kartell
BRYSSEL (Nyhetsbyrån Direkt) EU-kommissionen bötfällde på torsdagen BMW och Volkswagen på sammanlagt 875 miljoner euro för att ha drivit en kartell inom katalytisk avgasrening för dieselmotorer.
Även Daimler deltog i kartellen med slapp böter eftersom bolaget anmälde kartellen till kommissionen.
Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande.
Volkswagengruppens böter blev 502,4 miljoner euro och BMW:s 372,8 miljoner euro.
Daimlers böter skulle ha varit 727 miljoner euro.
Volkswagengruppens böter sänkte med 45 procent eftersom koncernen samarbetade väl med kommissionen.
Daimler, BMW, VW, Audi och Porsche innehade alla teknik för att rena avgaser mer än de lagliga kraven enligt EU-lagstiftningen.
"Dagens beslut handlar om när legitimt tekniskt samarbete går snett. Och vi accepterar inte när företag samarbetar", sade Margrethe Vestager, kommissionens vice ordförande för konkurrensfrågor, i ett uttalande.
Vid möten under fem år om SCR-teknik, som undanröjer skadlig kväveoxid ur avgaserna, samarbetade företagen för att undvika konkurrens.
Företagen begränsade alltså den tekniska utvecklingen.
Bengt Ljung +32 22 30 74 56, https://twitter.com/Direktbryssel, Nyhetsbyrån Direkt
Jag snubblade också över detta. Sjukt att man framställer den dåliga verkningsgraden hos vätgasbilar som en fördel. Men tyvärr tror jag inte heller att gemene kommunpolitiker begriper innebörden av detta.mikebike skrev:Att de "släpper ut värme" borde göra att även en kommunalpolitiker begriper att verkningsgraden är sämre än för en batteribil...
https://www.electrive.net/2021/07/10/vw ... rbst-2025/
Herbert Diess förblir VD för Volkswagen-koncernen fram till oktober 2025. På fredagen godkände tillsynsnämnden en förlängning av kontraktet som tidigare hade löpt fram till april 2023.
Förra året misslyckades Herbert Diess med sin begäran om en tidig förlängning av kontraktet på grund av Bernd Osterloh, dåvarande chef för företagsrådet. Fick fortfarande "obegränsat stöd" för företagsomstruktureringen.
Ursprungligen skulle hans kontrakt gått ut i april 2023. Det var först med det tredje försöket att kontraktet förlängdes till oktober 2025. Som "Automobilwoche" skriver överskrider Diess också den åldersgräns på 65 år som faktiskt gäller hos VW. För en ”undantagsregel” krävdes två tredjedelars majoritet i förvaltningsrådet. Enligt ”Automobilwoche” kunde detta dock inte uppnås utan medarbetarrepresentanternas medgivande.
Koncernledningen presenterade också strategin under rubriken ”Ny bil” för tillsynsnämnden, med vilken koncernen avser att behålla sin globala ledarroll i en mobilitetsvärld som präglas av e-mobilitet och programvara.
"Dr. Herbert Diess och hans ledningsgrupp har framgångsrikt avancerat omvandlingen av gruppen tillsammans med arbetstagarrepresentanter under de senaste åren. Tillsynsnämnden ser också de kommande åren under ledning av Dr. Detta är de bästa förutsättningarna för en fortsatt framgångsrik utveckling av hela företaget, särskilt med tanke på strategi 2030 ”, förklarade styrelsens ordförande Hans Dieter Pötsch.
”För att utnyttja de nya värdedrivarna och säkerställa lönsam tillväxt förlitar sig gruppen på styrkan hos sina varumärken å ena sidan och på teknikplattformar å andra sidan. Enhetliga plattformar för mjukvaru- och fordonsmekatronik bör också säkerställa skalfördelar, kostnad och kvalitet, samt ett korsmärkesbatteri och laddningsstrategi och en mobilitetsplattform, ”står det i ett pressmeddelande. Strategin kommer att presenteras för allmänheten den 13 juli.
automobilwoche.de , handelsblatt.com , spiegel.de , volkswagen-newsroom.com
Utan att vara expert, eller känna till några djupare detaljer om varken VAG eller Diess, så tror jag att hans fastlagda plan och väg kommer vara framgångsrikt för företaget. Han har lyckats väldigt väl med att ställa om koncernen från fossilbilar till fokus på utveckling av elektrifieringen, och att han nu även skall ta tag i programvarubiten (där jag tycker de brister en hel del i dagsläget) känns mycket lovande för framtiden för hela VAG.Zalman3 skrev:Herbert Diess får förnyat förtroende.
https://www.electrive.net/2021/07/10/vw ... rbst-2025/
Herbert Diess förblir VD för Volkswagen-koncernen fram till oktober 2025. På fredagen godkände tillsynsnämnden en förlängning av kontraktet som tidigare hade löpt fram till april 2023.
Förra året misslyckades Herbert Diess med sin begäran om en tidig förlängning av kontraktet på grund av Bernd Osterloh, dåvarande chef för företagsrådet. Fick fortfarande "obegränsat stöd" för företagsomstruktureringen.
Ursprungligen skulle hans kontrakt gått ut i april 2023. Det var först med det tredje försöket att kontraktet förlängdes till oktober 2025. Som "Automobilwoche" skriver överskrider Diess också den åldersgräns på 65 år som faktiskt gäller hos VW. För en ”undantagsregel” krävdes två tredjedelars majoritet i förvaltningsrådet. Enligt ”Automobilwoche” kunde detta dock inte uppnås utan medarbetarrepresentanternas medgivande.
Koncernledningen presenterade också strategin under rubriken ”Ny bil” för tillsynsnämnden, med vilken koncernen avser att behålla sin globala ledarroll i en mobilitetsvärld som präglas av e-mobilitet och programvara.
"Dr. Herbert Diess och hans ledningsgrupp har framgångsrikt avancerat omvandlingen av gruppen tillsammans med arbetstagarrepresentanter under de senaste åren. Tillsynsnämnden ser också de kommande åren under ledning av Dr. Detta är de bästa förutsättningarna för en fortsatt framgångsrik utveckling av hela företaget, särskilt med tanke på strategi 2030 ”, förklarade styrelsens ordförande Hans Dieter Pötsch.
”För att utnyttja de nya värdedrivarna och säkerställa lönsam tillväxt förlitar sig gruppen på styrkan hos sina varumärken å ena sidan och på teknikplattformar å andra sidan. Enhetliga plattformar för mjukvaru- och fordonsmekatronik bör också säkerställa skalfördelar, kostnad och kvalitet, samt ett korsmärkesbatteri och laddningsstrategi och en mobilitetsplattform, ”står det i ett pressmeddelande. Strategin kommer att presenteras för allmänheten den 13 juli.
automobilwoche.de , handelsblatt.com , spiegel.de , volkswagen-newsroom.com
https://www.nyteknik.se/premium/vatten- ... dd-7017459
En växellåda med vatten som smörjmedel. Det låter osannolikt, men nere på Lindholmen är det exakt det CEVT nu ska studera. ”Vi hoppas kunna realisera drastiskt sänkta friktionsförluster”, säger Tommy Brandt som leder projektet.
Elen ska komma från elnätet, men hur jätteanläggningen kommer att påverka vår elförsörjning ingår inte i projektets uppdrag förklarar hon.
+98% av vätgasen kommer från fossil framställning.renes skrev:https://www.svd.se/jatteanlaggning-for- ... -i-lysekil
Man tänker bygga en elektrolysanläggning för vätgas i Lysekil. Lysekil? Hur hade man tänkt att få elektricitet dit?
Elen ska komma från elnätet, men hur jätteanläggningen kommer att påverka vår elförsörjning ingår inte i projektets uppdrag förklarar hon.
Från SvD:Zalman3 skrev:+98% av vätgasen kommer från fossil framställning.renes skrev:https://www.svd.se/jatteanlaggning-for- ... -i-lysekil
Man tänker bygga en elektrolysanläggning för vätgas i Lysekil. Lysekil? Hur hade man tänkt att få elektricitet dit?
Elen ska komma från elnätet, men hur jätteanläggningen kommer att påverka vår elförsörjning ingår inte i projektets uppdrag förklarar hon.
Märkligt om man helt plötsligt med en pytteliten elektrolysör kan producera MASSOR av "grön" vätgas.
Vilken slump att man just vid Preems oljeraffenaderi i Lysekil kan producera grön vätgas.
Rimligtvis vill man väl producera grön vätgas där man har gott om billig grön el?
Inte där man har elbrist, men gott om olja?
Ska som göra vätgas till Trelleborgs kommun tro?mikebike skrev:Från SvD:Zalman3 skrev:+98% av vätgasen kommer från fossil framställning.renes skrev:https://www.svd.se/jatteanlaggning-for- ... -i-lysekil
Man tänker bygga en elektrolysanläggning för vätgas i Lysekil. Lysekil? Hur hade man tänkt att få elektricitet dit?
Elen ska komma från elnätet, men hur jätteanläggningen kommer att påverka vår elförsörjning ingår inte i projektets uppdrag förklarar hon.
Märkligt om man helt plötsligt med en pytteliten elektrolysör kan producera MASSOR av "grön" vätgas.
Vilken slump att man just vid Preems oljeraffenaderi i Lysekil kan producera grön vätgas.
Rimligtvis vill man väl producera grön vätgas där man har gott om billig grön el?
Inte där man har elbrist, men gott om olja?
"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."
Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
I papperstidningen idag framgick att den skall användas vid produktionen av biogas, för att ersätta fossila bränslen och därmed göra biogasen "mer fossilfri".taliz skrev:Ska som göra vätgas till Trelleborgs kommun tro?mikebike skrev:Från SvD:Zalman3 skrev:+98% av vätgasen kommer från fossil framställning.renes skrev:https://www.svd.se/jatteanlaggning-for- ... -i-lysekil
Man tänker bygga en elektrolysanläggning för vätgas i Lysekil. Lysekil? Hur hade man tänkt att få elektricitet dit?
Elen ska komma från elnätet, men hur jätteanläggningen kommer att påverka vår elförsörjning ingår inte i projektets uppdrag förklarar hon.
Märkligt om man helt plötsligt med en pytteliten elektrolysör kan producera MASSOR av "grön" vätgas.
Vilken slump att man just vid Preems oljeraffenaderi i Lysekil kan producera grön vätgas.
Rimligtvis vill man väl producera grön vätgas där man har gott om billig grön el?
Inte där man har elbrist, men gott om olja?
"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."
Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
Bra jobbat…? En eluppvärmd villa 30 000 kWh/år? 30000 / 2,5 kWh = 12000 mil. Genomsnittsbilen körs 1200 mil/år alltså 10 bilar per ”eluppvärmd villa”. Så elen för att framställa vätgasen räcker till 200 0000 elbilar.mikebike skrev:Från SvD:
"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."
Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
https://www.autoevolution.com/news/volk ... 65273.html
Volkswagen Teases Tesla by Mentioning It Will Have Futureproof Hardware.
Volkswagen OS – also called E³ 2.012 PHOTOS
Dirk Hilgenberg plays a crucial role in the Volkswagen New Auto strategy. As the CEO of CARIAD, he is in charge of developing one of the backbones of the plan: the Volkswagen OS – also called E³ 2.0. This software will be part of the electronic structure of future VW EVs, composed of three layers. The fundamental one is futureproof hardware, a subtle way to tease Tesla’s issues with its computers.
LarsL skrev:Bra jobbat…? En eluppvärmd villa 30 000 kWh/år? 30000 / 2,5 kWh = 12000 mil. Genomsnittsbilen körs 1200 mil/år alltså 10 bilar per ”eluppvärmd villa”. Så elen för att framställa vätgasen räcker till 200 0000 elbilar.mikebike skrev:Från SvD:
"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."
Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
https://www.bbc.com/news/uk-england-cov ... e-57842375
Plans submitted for electric battery 'gigafactory' in Coventry.
Mission critical" plans have been submitted for an electric car battery plant that could create up to 6,000 new jobs.
Ja, men där är ju tanken att vätgasen ska ersätta kol vid stålframställning. Om Lysekil tänker använda det till att driva fordon så är det ju en annan skala.MWall skrev:LarsL skrev:Bra jobbat…? En eluppvärmd villa 30 000 kWh/år? 30000 / 2,5 kWh = 12000 mil. Genomsnittsbilen körs 1200 mil/år alltså 10 bilar per ”eluppvärmd villa”. Så elen för att framställa vätgasen räcker till 200 0000 elbilar.mikebike skrev:Från SvD:
"Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på en enorm vätgasanläggning i Lysekil, meddelar bolagen. Anläggningen kommer sluka lika mycket el som uppemot 20 000 eluppvärmda villor."
Jag vet inte hur mycket el det är, men det borde räcka till ganska många elbilsmil.
Det är ändå skit och ingenting. Den fossilfria stålproduktionen i Hybrit-projektet ska komma att kräva 15 TWh per år. Northvolt ska förbruka 2 TWh per år... Då är 20 tusen villor "ingenting". (~0,6 TWh)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... tt-i-lulea