Håkan M pläderar för vätgas, ser ut att ha bra argument.
Allt är MP:s fel. Regeringen är en skandal, eller hur?
http://www.di.se/bil/hakan-matson-reger ... n-skandal/
Den svenska regeringen ser ut att sjabbla bort möjligheten att få EU-stöd till utbyggnad av vätgasstationer.
I den plan för alternativa drivmedel som lämnades till EU-kommissionen i november fanns ingen konkret plan för hur en sådan infrastruktur skulle skapas.
Nu kommer den svidande bakläxan.
Det placerar inte bara Sverige i skamvrån, utan stoppar också möjligheten att vara med i den snabba utveckling av vätgasdrift som sker runt om i världen.
Bakgrunden är ett direktiv som antogs av EU-kommissionen 2014. EU vill säkerställa en uppbyggnad av infrastruktur för alternativa bränslen och begärde in planer från medlemsländerna.
I den svenska planen, som lämnades in den 17 november i fjol, finns dock bara en lös formulering kring vätgas, men inget som går att betrakta som en plan. Inga konkreta mål för antal stationer, ingen lokalisering, ingen finansiering.
Enligt EU-källor i Bryssel har generaldirektoratet för transport och rörlighet, som behandlar planerna, nu tolkat detta som att Sverige inte bör få något stöd från EU.
Den enkla, men fullt förståeliga logiken, lyder: ingen plan, inga pengar.
Risken är nu överhängande att det inte byggs några fler stationer än de fyra som redan finns, vilket i sin tur kommer att leda till att försäljningen av bränslecellsbilar i stort sett upphör i Sverige.
Det är ingenting annat än en skandal.
Om Sverige ska nå målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 behövs alla alternativ till bensin och diesel.
Och det blir provocerande när Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och Isabella Lövin i tisdagens DN på nytt slår sig för bröstet och hävdar att Sverige kommer på en ”överlägsen förstaplats” när det gäller klimatarbete bland EU:s medlemsländer.
Vad språkrören och diverse tjänstemän i den svenska statsapparaten uppenbarligen inte har upptäckt är den rasande snabba utvecklingen runt om i världen just nu – och hur alltmer fokus riktas mot vätgas och fordon som drivs med bränsleceller.
Vi har redan i Di berättat om Japans väg in i vätgassamhället, men nu kommer också mycket tydliga signaler från Kina.
Vid årsskiftet togs drygt 20 procent av subventionerna till batteribilar bort, vilket ledde till att försäljningen rasade med 74 procent i januari. Bara 5 682 bilar såldes, på en marknad där totalvolymen nu närmar sig två miljoner bilar per månad
Detta berättar Per Wassén, vd för Powercell i Göteborg, som i förra veckan tog en order på bränsleceller värd drygt 200 miljoner kronor från kinesiska Wuhan Tiger, något som fick aktien att stiga med 24 procent.
”Men detta är bara början. Vi står inför en enormt intressant situation, där Kina har kommit till samma slutsats som Japan – men av ett annat skäl. För Japan handlade det om att komma bort från kärnkraften, för Kina finns en insikt om att elnätet inte kommer att hålla för ett mycket stort antal batteribilar. Det finns redan 340 000 på vägarna”, säger Per Wassén.
I början av februari hölls China EV100 Forum, där en rad organisationer, företag och politiker uttalade starkt stöd för bränsleceller och vätgas. Kinas minister för vetenskap och teknologi, Wang Gang, sa:
”I den 13:e femårsplanen kommer mycket tonvikt att läggas vid forskning och utveckling av bränslecellsbilar”.
I november i fjol meddelade den kinesiska regeringen att man planerar att bygga vätgasstationer som klarar 50 000 bränslecellsbilar år 2025 – en siffra som ska stiga till en miljon 2030.
Men det satsas på bränsleceller och vätgas också på världens näst största bilmarknad.
Japan satsar närmare 4 miljarder kronor i statligt stöd på vätgasstationer och bränslecellbilar fram till 2020.
Storbritannien tog häromveckan ett beslut att satsa runt 250 Mkr i en fond, där de som vill bygga vätgasstationer kan söka bidrag.
Också oljebranschen har vaknat. Shell bygger nu sju vätgasstationer i Kalifornien, i samarbete med Toyota, och målet är att ha 100 stationer år 2024. I dag finns totalt 25 stationer i Kalifornien.
I Tyskland ingår Shell i ett konsortium som sikar på 400 vätgasstationer år 2023, Uno-X ska bygga 20 pumpar i Norge.
Hela den här utvecklingen har den svenska regeringen, med Miljöpartiet, ställt sig utanför genom att inte ens orka – eller vilja? – presentera en plan för utbyggnad av infrastruktur för vätgas.
Bakläxa är, inser jag, ett alldeles för snällt ord i sammanhanget.
HÅKAN MATSON
hakan.matson@di.se
Det placerar Sverige i skamvrån och stoppar möjligheten att hänga med övriga världen i utvecklingen.
Här är knepen som får elbilen att rulla längre
Kör du elbil?
Tack vare ordern behöver företaget nyanställa 1.000 personer.
10 guldkorn från Genève
Di:s Håkan Matsons favorit från bilsalongen är fordonet som löser alla problem med bilköer.
Tuffa förarkurser ny trend
Så försöker biltillverkare knyta kunderna starkare till märket.
Här kan du lära dig att ratta rätt
Sex biltillverkares olika körutbildningar.
Så här imponerar du på grannen
Många flashar gärna med bilen. Men det som imponerar mest är något helt annat.
Bilar för 633 miljoner under klubban
Årets resultat på auktionshelgen tyder på ytterligare god utveckling när det gäller priser på gamla dyrgripar.
Uppgifter: Vill hämta in nya miljarder
Volvo Cars har kontaktat flera kinesiska investerare inför en eventuell börsnotering.
Volvo ökar trycket på tyskarna
Köpfesten i bilhallarna håller i sig, och Volvo Cars roffar åt sig marknadsandelar.
Bränslebytet ett steg i rätt riktning
Det låter för bra för att vara sant. Regeringen vill göra det enklare att tanka miljövänligt, utan att göra det dyrare att köra.
INTERVJU
BMW:s chef ger en vink om Tesla-utmanare
Harald Krüger: "Vi arbetar nu på en attackplan".
Gryningsräd mot Audi och Volkswagen
Biltillverkarna har fått sina lokaler genomsökta.
DI INTERVJUAR
Opel-chefen: ”PSA perfekt för att hjälpa oss”
Men Karl-Thomas Neumanns första reaktion efter köpet var en annan, avslöjar han för Di.
Årets största snackis på bilsalongen
Den snabba och överraskande affären är det stora samtalsämnet.
HÅKAN MATSON
Biltrenden sprider sig som en löpeld
Tillverkarna utökar sina modellprogram genom att klämma in c-ordet.
Monster och vardagslyx – se de nya bilarna
Här är några av bilvärldens hetaste nyheter.
BILMÄSSAN I GENEVE
Så ska Volvos elbilar ta marknaden med storm
Biltillverkaren håller på att utveckla en helt ny teknik, avslöjar nye utvecklingschefen.
Ferrari visar upp sin "snabbaste bil någonsin"
812 Superfast ska vara Ferraris snabbaste och starkaste bil – men stämmer det?
Sänkt bensinpris efter oljeraset
Oron på oljemarknaden är mumma för Sveriges bilägare.
"En perfekt storm"
Försäljningen lyfter för Volkswagen efter utsläppsskandalen.
Parkering plågar storstadsborna
Så mycket tid per vecka ägnar stockholmare åt att jaga p-plats.
Här är Volvos nya XC 60
Håkan Matson: Nya XC60 måste bli en minst lika stor framgång som den gamla.
Spyker ska gasa med svensk motor
Spyker Cars med sin grundare Victor Muller gör affärer i Sverige igen efter Saabkraschen.
Självkörande kub VW:s framtidsvision
Fordonsjätten visar upp sin mest futuristiska skapelse i Genéve.
Här är Årets bil i Europa
Precis som i fjol kom en Volvo till final. Men hade inte mycket sätta emot när rösterna summerades.
Feghet straffas – och mod lönar sig
7 finalister till Årets bil 2017 - viktigaste konkerrensfaktorn: Designen.
Här är de sju kandidaterna
Läs Di:s Håkan Matsons intryck efter testdagen på Ceram-banan utanför Paris.
Jätteaffären sätter fart på branschen
PSA:s köp av tyska Opel kan få flera biltillverkare att se sig om efter affärer.
Klart: Franska biljätten köper Opel
PSA tar över General Motors europeiska verksamhet – så dyr blir notan.
Jätteaffären som många förlorar på
En affär av den här kalibern kommer knappast att genomföras utan att tusentals jobb försvinner.
KOMMENTAR: HÅKAN MATSON
Tjänstebilen är satt under attack
Det är på tiden. Politikerna har för länge väjt för frågan – och valt för svaga lösningar.
Kan vara klimatskadlig
Forskare: Det för billigt att ha en förmånsbeskattad tjänstebil - för mycket gräddfil.
Senaste bilnyheter
VW miljardsatsar i kinesisk startup
11:41
Mercedes-Benz slår försäljningsrekord
11:17
Håkan Matson: Regeringens slarv är en skandal
i går
Ett underligt modellval
i går
Privatleasingen vänder nedåt
i går
Håll koll på bilvärlden
Få Di Bils tips om de hetaste nyheterna, biltester och sköna reportage från bilvärlden direkt i din mejlbox.
Di Bils nyhetsbrev
Här visar Koenigsegg upp nya monsterbilen
"Ensamma i världen" om att klara så extrem acceleration.
Ska locka Tesla till Trollhättan
Biltillverkaren vill bygga elbilar i Europa.
Världens första bil med inbyggd betalning
Nu kan du betala bränsle och annat direkt från instrumentpanelen.
Miljardären: Tesla går i konkurs
Elbilar är onödiga och överskattade, enligt succéentreprenören.
Rejäl rabatt på lyxbilar efter brexit
Priset har rasat med en kvarts miljon.
Uber vägrar parkera sina Volvo-bilar
Uber struntar i Kaliforniens krav att verksamheten stoppas.
Drönare ska köra din bil
Här är Fords nya plan för förarlösa bilar.
Varning för förvaltare med sportbil
"Tar mer risk i sina investeringar".
Snillet bakom Saabs turbo död
Håkan Matson: Hans betydelse för svensk bilhistoria kommer aldrig att försvinna.
Saab tar ner skylten
Karakteristisk del av fabriken i Trollhättan försvinner.
Inget Apple-bud på McLaren
F1-stallets ägare nobbar potentiella friare.
BMW visar självkörande MC
Slipp hjälm och skydd med tyska superhojen.
Flytande biltunnlar under vattnet
Norge vill förkorta restiderna i landet.
Ferrari för över en halv miljard
Rekordet är på väg att slås med stor marginal.
Elva lyxbilar i beslag
Schweizisk polis slog till mot vicepresidenten.
Vätgasbilen som når rekordlångt
Honda verkar sätta rekord i och med lanseringen av nya vätgasbilen.
Orange är det nya svarta
”Vi behöver mer mode i bilindustrin."
Håkan Matson: En tjänstebil deluxe
Ett Porsche-emblem på huven sitter väl aldrig fel?
Graciös utan klös
F-Pace har lite för mycket ”Grace” för att utsättas för kletig lera.
Ericsson varvad i löneligan
F1-förarens plånbok långt bak i startfältet.
Studie: Folk är as mot självkörande bilar
Mänskliga förare kommer att preja, genskjuta och smita före
Elbilen som toppar 330 km/tim
Kort körsträcka, dyr men ett monster på gatan |