Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
http://www.sydsvenskan.se/2017-04-04/fl ... kopa-elbil
Ganska enkel artikel som inte går på djupet men kul att elbilar får uppmärksamhet i en lite större dagstidning. Fakta stämmer väl hyfsat i mina ögon.
Ganska enkel artikel som inte går på djupet men kul att elbilar får uppmärksamhet i en lite större dagstidning. Fakta stämmer väl hyfsat i mina ögon.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Roligt att läsa kommentarerna till artikeln, många hänvisningar till kolkraft. Det har nog inte riktigt har följt med på vad som händer runt om i världen när det gäller förnyelsebar energi och följderna för den fossila energin, främst kolkraft. De verkar tro att kolkraft är jättebilligt och att det kommer att kosta stora pengar att gå över till förnyelsebart. Verkligheten är väl inte riktigt överensstämmande:vigge50 skrev:
http://midwestenergynews.com/2016/07/12 ... -up-short/
Går dåligt för kolindustrin i Polen, trots kraftiga subventioner:
Data from the Organization for Economic Cooperation and Development show that the Polish government supported its coal industry with more than $840 million in tax expenditures and budgetary support in 2011. Consumer and producer subsidies would make the number higher.
Societal externalities raise the costs of Poland’s coal even more. Coal-fired boilers give off greenhouse gases, which contribute to global warming. Also, approximately 45,000 people in Poland die each year from air pollution, added Sufin-Jacquemart. In her view, coal is a major culprit, especially the brown coal lignite used in much of the country. “Energetically, it’s poor, and it’s terrible for health,” she said.
..
Yet even with subsidies, Poland’s power sector lost more than 2 billion Polish zloty — about $500 million — in 2014. Coal mining industry debts totaled more than EUR 3 billion at the end of October 2015.
Och inte går det bättre för kolindustrin "over there":“You have solid economic reasons” to move away from coal in Poland’s energy mix, Pandera said.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Någon som läst detta, riktiga skämtare eller? kanske gammalt, ursäktar mig i sådana fall. Utdrag från någon Mercedes tidning jag får hem.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Redan i ingressen säger de emot sig själva. De räknar bort hur energin till Teslas batterier produceras och då är emissionen vid produktionen ett problem.
Jag antar att detta handlar om den ledning som går från kolkraftverk direkt till alla elbilar?
Jag antar att detta handlar om den ledning som går från kolkraftverk direkt till alla elbilar?
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ja den obligatoriska kolkraften nämns ju, och antyds gälla för Sverige. Konstigt...LarsL skrev:Redan i ingressen säger de emot sig själva. De räknar bort hur energin till Teslas batterier produceras och då är emissionen vid produktionen ett problem.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Läste att Koenigseggen drog 2,2 liter/mil och med deras beräkning blir det 1,1 * 1,22 = 134 g/km. Men det är utan att man tar med tillverkningen men den kanske bara ska tas med på elbilen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Bensinbilar tillverkas inte. De finns ju att köpa hos bilhandlaren. Och bensinen finns på macken. Det är väl logiskt eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Inte ens uttrycket äpplen & päron räcker till här....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ska vi ens fråga oss var etanolen kommer ifrån hur den transporteras och vilka utsläpp kommer från tillverkningen bara där förlorar CC
Löjlig artikel
Detta är värre än när Clarkson kom fram till att BMW M3 e46 drog mindre bränsle än prius
Löjlig artikel
Detta är värre än när Clarkson kom fram till att BMW M3 e46 drog mindre bränsle än prius
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
chaffis75 skrev:http://www.sydsvenskan.se/2017-04-04/fl ... kopa-elbil
Just det där är ju intressant.. det är alltså runt 90% som kan tänka sig att köpa och äga en elbil.. allt som egentligen behövs är ett utbud och att kostnaden inte är allt för hög. Man måste kunna hämta hem eventuellt högre pris på 2, max 3 år i bensinbesparing.
Men, så snart vi har ett skapligt utbud, till rimligt pris, vilket ändå inte känns mer än 1-3 år bort på nybilsmarknaden, bör det alltså finnas en enorm potential för en kraftig uppgång i elbilsförsäljningen.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Well to wheel gäller bara elbilare5m1r skrev:Ska vi ens fråga oss var etanolen kommer ifrån hur den transporteras och vilka utsläpp kommer från tillverkningen bara där förlorar CC
Löjlig artikel
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 4666118.ab
Bra troligt vallöfte från Mp. Tycker mest bara att det är lite för pessimistiskt i tid. 2020 vill de ha alla Europavägar täckta med laddinfrastruktur och 2025 ska hela landet vara täckt.
Om jag var politiker skulle jag säga 2019 för europavägarna och 2023 för hela landet. Det låter möjligt enligt mig.
Bra hursomhelst att ännu ett parti tar upp elbilsrelaterade frågor i sina partiprogram.
Bra troligt vallöfte från Mp. Tycker mest bara att det är lite för pessimistiskt i tid. 2020 vill de ha alla Europavägar täckta med laddinfrastruktur och 2025 ska hela landet vara täckt.
Om jag var politiker skulle jag säga 2019 för europavägarna och 2023 för hela landet. Det låter möjligt enligt mig.
Bra hursomhelst att ännu ett parti tar upp elbilsrelaterade frågor i sina partiprogram.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag ser inte att detta skulle ta mer än ett år, dels behövs inte så många laddare, dels är de billiga att sätta upp. Jag tycker tidsschemat som MP föreslår är löjligt och okunnigt.Vasp skrev:http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 4666118.ab
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Något parti som har ett bättre förslag?Gustafsson skrev:Jag ser inte att detta skulle ta mer än ett år, dels behövs inte så många laddare, dels är de billiga att sätta upp. Jag tycker tidsschemat som MP föreslår är löjligt och okunnigt.Vasp skrev:http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 4666118.ab
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
2025 är ett lagomt och bra valt år, då behöver man inte göra ett jäkla skit på några år, dvs precis som vanligt...bjelkeman skrev:Något parti som har ett bättre förslag?Gustafsson skrev:Jag ser inte att detta skulle ta mer än ett år, dels behövs inte så många laddare, dels är de billiga att sätta upp. Jag tycker tidsschemat som MP föreslår är löjligt och okunnigt.Vasp skrev:http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 4666118.ab

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
2025 kommer det vara fixa hur miljöpartiet än gör. Möjligen om de lovar undvika att straffbeskatta laddare innan 2025 då.
Exakt. Det är tillräckligt långt i framtiden så att det känns bekvämt. "Det tar vi sen" liksom. Man kanske hoppas att problemet försvinner av sig själv. Och sen kallar man det för långsiktig planering. Det låter väl fint.Bjelke skrev:2025 är ett lagomt och bra valt år, då behöver man inte göra ett jäkla skit på några år, dvs precis som vanligt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Just M3 tyckte jag var lite humor och det stämde ju säkert i det extrema fallet.e5m1r skrev:Ska vi ens fråga oss var etanolen kommer ifrån hur den transporteras och vilka utsläpp kommer från tillverkningen bara där förlorar CC
Löjlig artikel

Det går att vinkla det mest åt det håll som passar en bäst.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det fanns en klar poäng med det inslaget, och det var ju att förbrukningen hänger minst lika mycket på hur man använder en bil, och att undermotoriserade bilar inte nödvändigtvis är snålare i verkligheten. Där har ju downsizingen många gånger gått för långt - tillverkarna säljer "snåldieslar" som är supersnåla i NEDC-cykeln, men som i verkligheten ofta faktiskt drar mer soppa än sina större syskon, eftersom de är för svaga.Pontus skrev:Just M3 tyckte jag var lite humor och det stämde ju säkert i det extrema fallet.e5m1r skrev:Ska vi ens fråga oss var etanolen kommer ifrån hur den transporteras och vilka utsläpp kommer från tillverkningen bara där förlorar CC
Löjlig artikel
Detta är värre än när Clarkson kom fram till att BMW M3 e46 drog mindre bränsle än prius![]()
Det går att vinkla det mest åt det håll som passar en bäst.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Håkan M pläderar för vätgas, ser ut att ha bra argument.
Allt är MP:s fel. Regeringen är en skandal, eller hur?
http://www.di.se/bil/hakan-matson-reger ... n-skandal/
Den svenska regeringen ser ut att sjabbla bort möjligheten att få EU-stöd till utbyggnad av vätgasstationer.
I den plan för alternativa drivmedel som lämnades till EU-kommissionen i november fanns ingen konkret plan för hur en sådan infrastruktur skulle skapas.
Nu kommer den svidande bakläxan.
Det placerar inte bara Sverige i skamvrån, utan stoppar också möjligheten att vara med i den snabba utveckling av vätgasdrift som sker runt om i världen.
Bakgrunden är ett direktiv som antogs av EU-kommissionen 2014. EU vill säkerställa en uppbyggnad av infrastruktur för alternativa bränslen och begärde in planer från medlemsländerna.
I den svenska planen, som lämnades in den 17 november i fjol, finns dock bara en lös formulering kring vätgas, men inget som går att betrakta som en plan. Inga konkreta mål för antal stationer, ingen lokalisering, ingen finansiering.
Enligt EU-källor i Bryssel har generaldirektoratet för transport och rörlighet, som behandlar planerna, nu tolkat detta som att Sverige inte bör få något stöd från EU.
Den enkla, men fullt förståeliga logiken, lyder: ingen plan, inga pengar.
Risken är nu överhängande att det inte byggs några fler stationer än de fyra som redan finns, vilket i sin tur kommer att leda till att försäljningen av bränslecellsbilar i stort sett upphör i Sverige.
Det är ingenting annat än en skandal.
Om Sverige ska nå målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 behövs alla alternativ till bensin och diesel.
Och det blir provocerande när Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och Isabella Lövin i tisdagens DN på nytt slår sig för bröstet och hävdar att Sverige kommer på en ”överlägsen förstaplats” när det gäller klimatarbete bland EU:s medlemsländer.
Vad språkrören och diverse tjänstemän i den svenska statsapparaten uppenbarligen inte har upptäckt är den rasande snabba utvecklingen runt om i världen just nu – och hur alltmer fokus riktas mot vätgas och fordon som drivs med bränsleceller.
Vi har redan i Di berättat om Japans väg in i vätgassamhället, men nu kommer också mycket tydliga signaler från Kina.
Vid årsskiftet togs drygt 20 procent av subventionerna till batteribilar bort, vilket ledde till att försäljningen rasade med 74 procent i januari. Bara 5 682 bilar såldes, på en marknad där totalvolymen nu närmar sig två miljoner bilar per månad
Detta berättar Per Wassén, vd för Powercell i Göteborg, som i förra veckan tog en order på bränsleceller värd drygt 200 miljoner kronor från kinesiska Wuhan Tiger, något som fick aktien att stiga med 24 procent.
”Men detta är bara början. Vi står inför en enormt intressant situation, där Kina har kommit till samma slutsats som Japan – men av ett annat skäl. För Japan handlade det om att komma bort från kärnkraften, för Kina finns en insikt om att elnätet inte kommer att hålla för ett mycket stort antal batteribilar. Det finns redan 340 000 på vägarna”, säger Per Wassén.
I början av februari hölls China EV100 Forum, där en rad organisationer, företag och politiker uttalade starkt stöd för bränsleceller och vätgas. Kinas minister för vetenskap och teknologi, Wang Gang, sa:
”I den 13:e femårsplanen kommer mycket tonvikt att läggas vid forskning och utveckling av bränslecellsbilar”.
I november i fjol meddelade den kinesiska regeringen att man planerar att bygga vätgasstationer som klarar 50 000 bränslecellsbilar år 2025 – en siffra som ska stiga till en miljon 2030.
Men det satsas på bränsleceller och vätgas också på världens näst största bilmarknad.
Japan satsar närmare 4 miljarder kronor i statligt stöd på vätgasstationer och bränslecellbilar fram till 2020.
Storbritannien tog häromveckan ett beslut att satsa runt 250 Mkr i en fond, där de som vill bygga vätgasstationer kan söka bidrag.
Också oljebranschen har vaknat. Shell bygger nu sju vätgasstationer i Kalifornien, i samarbete med Toyota, och målet är att ha 100 stationer år 2024. I dag finns totalt 25 stationer i Kalifornien.
I Tyskland ingår Shell i ett konsortium som sikar på 400 vätgasstationer år 2023, Uno-X ska bygga 20 pumpar i Norge.
Hela den här utvecklingen har den svenska regeringen, med Miljöpartiet, ställt sig utanför genom att inte ens orka – eller vilja? – presentera en plan för utbyggnad av infrastruktur för vätgas.
Bakläxa är, inser jag, ett alldeles för snällt ord i sammanhanget.
HÅKAN MATSON
hakan.matson@di.se
Det placerar Sverige i skamvrån och stoppar möjligheten att hänga med övriga världen i utvecklingen.
Här är knepen som får elbilen att rulla längre
Kör du elbil?
Tack vare ordern behöver företaget nyanställa 1.000 personer.
10 guldkorn från Genève
Di:s Håkan Matsons favorit från bilsalongen är fordonet som löser alla problem med bilköer.
Tuffa förarkurser ny trend
Så försöker biltillverkare knyta kunderna starkare till märket.
Här kan du lära dig att ratta rätt
Sex biltillverkares olika körutbildningar.
Så här imponerar du på grannen
Många flashar gärna med bilen. Men det som imponerar mest är något helt annat.
Bilar för 633 miljoner under klubban
Årets resultat på auktionshelgen tyder på ytterligare god utveckling när det gäller priser på gamla dyrgripar.
Uppgifter: Vill hämta in nya miljarder
Volvo Cars har kontaktat flera kinesiska investerare inför en eventuell börsnotering.
Volvo ökar trycket på tyskarna
Köpfesten i bilhallarna håller i sig, och Volvo Cars roffar åt sig marknadsandelar.
Bränslebytet ett steg i rätt riktning
Det låter för bra för att vara sant. Regeringen vill göra det enklare att tanka miljövänligt, utan att göra det dyrare att köra.
INTERVJU
BMW:s chef ger en vink om Tesla-utmanare
Harald Krüger: "Vi arbetar nu på en attackplan".
Gryningsräd mot Audi och Volkswagen
Biltillverkarna har fått sina lokaler genomsökta.
DI INTERVJUAR
Opel-chefen: ”PSA perfekt för att hjälpa oss”
Men Karl-Thomas Neumanns första reaktion efter köpet var en annan, avslöjar han för Di.
Årets största snackis på bilsalongen
Den snabba och överraskande affären är det stora samtalsämnet.
HÅKAN MATSON
Biltrenden sprider sig som en löpeld
Tillverkarna utökar sina modellprogram genom att klämma in c-ordet.
Monster och vardagslyx – se de nya bilarna
Här är några av bilvärldens hetaste nyheter.
BILMÄSSAN I GENEVE
Så ska Volvos elbilar ta marknaden med storm
Biltillverkaren håller på att utveckla en helt ny teknik, avslöjar nye utvecklingschefen.
Ferrari visar upp sin "snabbaste bil någonsin"
812 Superfast ska vara Ferraris snabbaste och starkaste bil – men stämmer det?
Sänkt bensinpris efter oljeraset
Oron på oljemarknaden är mumma för Sveriges bilägare.
"En perfekt storm"
Försäljningen lyfter för Volkswagen efter utsläppsskandalen.
Parkering plågar storstadsborna
Så mycket tid per vecka ägnar stockholmare åt att jaga p-plats.
Här är Volvos nya XC 60
Håkan Matson: Nya XC60 måste bli en minst lika stor framgång som den gamla.
Spyker ska gasa med svensk motor
Spyker Cars med sin grundare Victor Muller gör affärer i Sverige igen efter Saabkraschen.
Självkörande kub VW:s framtidsvision
Fordonsjätten visar upp sin mest futuristiska skapelse i Genéve.
Här är Årets bil i Europa
Precis som i fjol kom en Volvo till final. Men hade inte mycket sätta emot när rösterna summerades.
Feghet straffas – och mod lönar sig
7 finalister till Årets bil 2017 - viktigaste konkerrensfaktorn: Designen.
Här är de sju kandidaterna
Läs Di:s Håkan Matsons intryck efter testdagen på Ceram-banan utanför Paris.
Jätteaffären sätter fart på branschen
PSA:s köp av tyska Opel kan få flera biltillverkare att se sig om efter affärer.
Klart: Franska biljätten köper Opel
PSA tar över General Motors europeiska verksamhet – så dyr blir notan.
Jätteaffären som många förlorar på
En affär av den här kalibern kommer knappast att genomföras utan att tusentals jobb försvinner.
KOMMENTAR: HÅKAN MATSON
Tjänstebilen är satt under attack
Det är på tiden. Politikerna har för länge väjt för frågan – och valt för svaga lösningar.
Kan vara klimatskadlig
Forskare: Det för billigt att ha en förmånsbeskattad tjänstebil - för mycket gräddfil.
Senaste bilnyheter
VW miljardsatsar i kinesisk startup
11:41
Mercedes-Benz slår försäljningsrekord
11:17
Håkan Matson: Regeringens slarv är en skandal
i går
Ett underligt modellval
i går
Privatleasingen vänder nedåt
i går
Håll koll på bilvärlden
Få Di Bils tips om de hetaste nyheterna, biltester och sköna reportage från bilvärlden direkt i din mejlbox.
Di Bils nyhetsbrev
Här visar Koenigsegg upp nya monsterbilen
"Ensamma i världen" om att klara så extrem acceleration.
Ska locka Tesla till Trollhättan
Biltillverkaren vill bygga elbilar i Europa.
Världens första bil med inbyggd betalning
Nu kan du betala bränsle och annat direkt från instrumentpanelen.
Miljardären: Tesla går i konkurs
Elbilar är onödiga och överskattade, enligt succéentreprenören.
Rejäl rabatt på lyxbilar efter brexit
Priset har rasat med en kvarts miljon.
Uber vägrar parkera sina Volvo-bilar
Uber struntar i Kaliforniens krav att verksamheten stoppas.
Drönare ska köra din bil
Här är Fords nya plan för förarlösa bilar.
Varning för förvaltare med sportbil
"Tar mer risk i sina investeringar".
Snillet bakom Saabs turbo död
Håkan Matson: Hans betydelse för svensk bilhistoria kommer aldrig att försvinna.
Saab tar ner skylten
Karakteristisk del av fabriken i Trollhättan försvinner.
Inget Apple-bud på McLaren
F1-stallets ägare nobbar potentiella friare.
BMW visar självkörande MC
Slipp hjälm och skydd med tyska superhojen.
Flytande biltunnlar under vattnet
Norge vill förkorta restiderna i landet.
Ferrari för över en halv miljard
Rekordet är på väg att slås med stor marginal.
Elva lyxbilar i beslag
Schweizisk polis slog till mot vicepresidenten.
Vätgasbilen som når rekordlångt
Honda verkar sätta rekord i och med lanseringen av nya vätgasbilen.
Orange är det nya svarta
”Vi behöver mer mode i bilindustrin."
Håkan Matson: En tjänstebil deluxe
Ett Porsche-emblem på huven sitter väl aldrig fel?
Graciös utan klös
F-Pace har lite för mycket ”Grace” för att utsättas för kletig lera.
Ericsson varvad i löneligan
F1-förarens plånbok långt bak i startfältet.
Studie: Folk är as mot självkörande bilar
Mänskliga förare kommer att preja, genskjuta och smita före
Elbilen som toppar 330 km/tim
Kort körsträcka, dyr men ett monster på gatan |
Allt är MP:s fel. Regeringen är en skandal, eller hur?
http://www.di.se/bil/hakan-matson-reger ... n-skandal/
Den svenska regeringen ser ut att sjabbla bort möjligheten att få EU-stöd till utbyggnad av vätgasstationer.
I den plan för alternativa drivmedel som lämnades till EU-kommissionen i november fanns ingen konkret plan för hur en sådan infrastruktur skulle skapas.
Nu kommer den svidande bakläxan.
Det placerar inte bara Sverige i skamvrån, utan stoppar också möjligheten att vara med i den snabba utveckling av vätgasdrift som sker runt om i världen.
Bakgrunden är ett direktiv som antogs av EU-kommissionen 2014. EU vill säkerställa en uppbyggnad av infrastruktur för alternativa bränslen och begärde in planer från medlemsländerna.
I den svenska planen, som lämnades in den 17 november i fjol, finns dock bara en lös formulering kring vätgas, men inget som går att betrakta som en plan. Inga konkreta mål för antal stationer, ingen lokalisering, ingen finansiering.
Enligt EU-källor i Bryssel har generaldirektoratet för transport och rörlighet, som behandlar planerna, nu tolkat detta som att Sverige inte bör få något stöd från EU.
Den enkla, men fullt förståeliga logiken, lyder: ingen plan, inga pengar.
Risken är nu överhängande att det inte byggs några fler stationer än de fyra som redan finns, vilket i sin tur kommer att leda till att försäljningen av bränslecellsbilar i stort sett upphör i Sverige.
Det är ingenting annat än en skandal.
Om Sverige ska nå målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 behövs alla alternativ till bensin och diesel.
Och det blir provocerande när Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och Isabella Lövin i tisdagens DN på nytt slår sig för bröstet och hävdar att Sverige kommer på en ”överlägsen förstaplats” när det gäller klimatarbete bland EU:s medlemsländer.
Vad språkrören och diverse tjänstemän i den svenska statsapparaten uppenbarligen inte har upptäckt är den rasande snabba utvecklingen runt om i världen just nu – och hur alltmer fokus riktas mot vätgas och fordon som drivs med bränsleceller.
Vi har redan i Di berättat om Japans väg in i vätgassamhället, men nu kommer också mycket tydliga signaler från Kina.
Vid årsskiftet togs drygt 20 procent av subventionerna till batteribilar bort, vilket ledde till att försäljningen rasade med 74 procent i januari. Bara 5 682 bilar såldes, på en marknad där totalvolymen nu närmar sig två miljoner bilar per månad
Detta berättar Per Wassén, vd för Powercell i Göteborg, som i förra veckan tog en order på bränsleceller värd drygt 200 miljoner kronor från kinesiska Wuhan Tiger, något som fick aktien att stiga med 24 procent.
”Men detta är bara början. Vi står inför en enormt intressant situation, där Kina har kommit till samma slutsats som Japan – men av ett annat skäl. För Japan handlade det om att komma bort från kärnkraften, för Kina finns en insikt om att elnätet inte kommer att hålla för ett mycket stort antal batteribilar. Det finns redan 340 000 på vägarna”, säger Per Wassén.
I början av februari hölls China EV100 Forum, där en rad organisationer, företag och politiker uttalade starkt stöd för bränsleceller och vätgas. Kinas minister för vetenskap och teknologi, Wang Gang, sa:
”I den 13:e femårsplanen kommer mycket tonvikt att läggas vid forskning och utveckling av bränslecellsbilar”.
I november i fjol meddelade den kinesiska regeringen att man planerar att bygga vätgasstationer som klarar 50 000 bränslecellsbilar år 2025 – en siffra som ska stiga till en miljon 2030.
Men det satsas på bränsleceller och vätgas också på världens näst största bilmarknad.
Japan satsar närmare 4 miljarder kronor i statligt stöd på vätgasstationer och bränslecellbilar fram till 2020.
Storbritannien tog häromveckan ett beslut att satsa runt 250 Mkr i en fond, där de som vill bygga vätgasstationer kan söka bidrag.
Också oljebranschen har vaknat. Shell bygger nu sju vätgasstationer i Kalifornien, i samarbete med Toyota, och målet är att ha 100 stationer år 2024. I dag finns totalt 25 stationer i Kalifornien.
I Tyskland ingår Shell i ett konsortium som sikar på 400 vätgasstationer år 2023, Uno-X ska bygga 20 pumpar i Norge.
Hela den här utvecklingen har den svenska regeringen, med Miljöpartiet, ställt sig utanför genom att inte ens orka – eller vilja? – presentera en plan för utbyggnad av infrastruktur för vätgas.
Bakläxa är, inser jag, ett alldeles för snällt ord i sammanhanget.
HÅKAN MATSON
hakan.matson@di.se
Det placerar Sverige i skamvrån och stoppar möjligheten att hänga med övriga världen i utvecklingen.
Här är knepen som får elbilen att rulla längre
Kör du elbil?
Tack vare ordern behöver företaget nyanställa 1.000 personer.
10 guldkorn från Genève
Di:s Håkan Matsons favorit från bilsalongen är fordonet som löser alla problem med bilköer.
Tuffa förarkurser ny trend
Så försöker biltillverkare knyta kunderna starkare till märket.
Här kan du lära dig att ratta rätt
Sex biltillverkares olika körutbildningar.
Så här imponerar du på grannen
Många flashar gärna med bilen. Men det som imponerar mest är något helt annat.
Bilar för 633 miljoner under klubban
Årets resultat på auktionshelgen tyder på ytterligare god utveckling när det gäller priser på gamla dyrgripar.
Uppgifter: Vill hämta in nya miljarder
Volvo Cars har kontaktat flera kinesiska investerare inför en eventuell börsnotering.
Volvo ökar trycket på tyskarna
Köpfesten i bilhallarna håller i sig, och Volvo Cars roffar åt sig marknadsandelar.
Bränslebytet ett steg i rätt riktning
Det låter för bra för att vara sant. Regeringen vill göra det enklare att tanka miljövänligt, utan att göra det dyrare att köra.
INTERVJU
BMW:s chef ger en vink om Tesla-utmanare
Harald Krüger: "Vi arbetar nu på en attackplan".
Gryningsräd mot Audi och Volkswagen
Biltillverkarna har fått sina lokaler genomsökta.
DI INTERVJUAR
Opel-chefen: ”PSA perfekt för att hjälpa oss”
Men Karl-Thomas Neumanns första reaktion efter köpet var en annan, avslöjar han för Di.
Årets största snackis på bilsalongen
Den snabba och överraskande affären är det stora samtalsämnet.
HÅKAN MATSON
Biltrenden sprider sig som en löpeld
Tillverkarna utökar sina modellprogram genom att klämma in c-ordet.
Monster och vardagslyx – se de nya bilarna
Här är några av bilvärldens hetaste nyheter.
BILMÄSSAN I GENEVE
Så ska Volvos elbilar ta marknaden med storm
Biltillverkaren håller på att utveckla en helt ny teknik, avslöjar nye utvecklingschefen.
Ferrari visar upp sin "snabbaste bil någonsin"
812 Superfast ska vara Ferraris snabbaste och starkaste bil – men stämmer det?
Sänkt bensinpris efter oljeraset
Oron på oljemarknaden är mumma för Sveriges bilägare.
"En perfekt storm"
Försäljningen lyfter för Volkswagen efter utsläppsskandalen.
Parkering plågar storstadsborna
Så mycket tid per vecka ägnar stockholmare åt att jaga p-plats.
Här är Volvos nya XC 60
Håkan Matson: Nya XC60 måste bli en minst lika stor framgång som den gamla.
Spyker ska gasa med svensk motor
Spyker Cars med sin grundare Victor Muller gör affärer i Sverige igen efter Saabkraschen.
Självkörande kub VW:s framtidsvision
Fordonsjätten visar upp sin mest futuristiska skapelse i Genéve.
Här är Årets bil i Europa
Precis som i fjol kom en Volvo till final. Men hade inte mycket sätta emot när rösterna summerades.
Feghet straffas – och mod lönar sig
7 finalister till Årets bil 2017 - viktigaste konkerrensfaktorn: Designen.
Här är de sju kandidaterna
Läs Di:s Håkan Matsons intryck efter testdagen på Ceram-banan utanför Paris.
Jätteaffären sätter fart på branschen
PSA:s köp av tyska Opel kan få flera biltillverkare att se sig om efter affärer.
Klart: Franska biljätten köper Opel
PSA tar över General Motors europeiska verksamhet – så dyr blir notan.
Jätteaffären som många förlorar på
En affär av den här kalibern kommer knappast att genomföras utan att tusentals jobb försvinner.
KOMMENTAR: HÅKAN MATSON
Tjänstebilen är satt under attack
Det är på tiden. Politikerna har för länge väjt för frågan – och valt för svaga lösningar.
Kan vara klimatskadlig
Forskare: Det för billigt att ha en förmånsbeskattad tjänstebil - för mycket gräddfil.
Senaste bilnyheter
VW miljardsatsar i kinesisk startup
11:41
Mercedes-Benz slår försäljningsrekord
11:17
Håkan Matson: Regeringens slarv är en skandal
i går
Ett underligt modellval
i går
Privatleasingen vänder nedåt
i går
Håll koll på bilvärlden
Få Di Bils tips om de hetaste nyheterna, biltester och sköna reportage från bilvärlden direkt i din mejlbox.
Di Bils nyhetsbrev
Här visar Koenigsegg upp nya monsterbilen
"Ensamma i världen" om att klara så extrem acceleration.
Ska locka Tesla till Trollhättan
Biltillverkaren vill bygga elbilar i Europa.
Världens första bil med inbyggd betalning
Nu kan du betala bränsle och annat direkt från instrumentpanelen.
Miljardären: Tesla går i konkurs
Elbilar är onödiga och överskattade, enligt succéentreprenören.
Rejäl rabatt på lyxbilar efter brexit
Priset har rasat med en kvarts miljon.
Uber vägrar parkera sina Volvo-bilar
Uber struntar i Kaliforniens krav att verksamheten stoppas.
Drönare ska köra din bil
Här är Fords nya plan för förarlösa bilar.
Varning för förvaltare med sportbil
"Tar mer risk i sina investeringar".
Snillet bakom Saabs turbo död
Håkan Matson: Hans betydelse för svensk bilhistoria kommer aldrig att försvinna.
Saab tar ner skylten
Karakteristisk del av fabriken i Trollhättan försvinner.
Inget Apple-bud på McLaren
F1-stallets ägare nobbar potentiella friare.
BMW visar självkörande MC
Slipp hjälm och skydd med tyska superhojen.
Flytande biltunnlar under vattnet
Norge vill förkorta restiderna i landet.
Ferrari för över en halv miljard
Rekordet är på väg att slås med stor marginal.
Elva lyxbilar i beslag
Schweizisk polis slog till mot vicepresidenten.
Vätgasbilen som når rekordlångt
Honda verkar sätta rekord i och med lanseringen av nya vätgasbilen.
Orange är det nya svarta
”Vi behöver mer mode i bilindustrin."
Håkan Matson: En tjänstebil deluxe
Ett Porsche-emblem på huven sitter väl aldrig fel?
Graciös utan klös
F-Pace har lite för mycket ”Grace” för att utsättas för kletig lera.
Ericsson varvad i löneligan
F1-förarens plånbok långt bak i startfältet.
Studie: Folk är as mot självkörande bilar
Mänskliga förare kommer att preja, genskjuta och smita före
Elbilen som toppar 330 km/tim
Kort körsträcka, dyr men ett monster på gatan |
Jag läste en artikel nånstans nyligen som beskrev vilka problem man har i Japan att nå upp till sina mål om vätgasen. I den stod det också att nästan all vätgas i Japan görs av fossila källor.
Jag undrar vem som ska stå för den miljöneutrala framställningen av vätgas i stor skala?
Jag undrar vem som ska stå för den miljöneutrala framställningen av vätgas i stor skala?
Jag undrar allt mer hur mycket pengar som Toyota har betalt HM för att lobba för vätgas. Vad tjänar det till att lägga ut miljarder i skattepengar på infrastruktur som marknaden borde stå för men inte gör för att det är ingen som vill ha den förutom en del bolag (och lobbyister för dessa bolag)? Det finns inga vätgasbilar som konsumenter vill ha men ändå vill HM att EU och Sverige tar miljarder av skattepengar för att bygga tankstationer till dessa icke existerande vätgasbilar. Tror att Toyota känner att tiden håller på att rinna ut för vätgasbilar.
Som jag sagt förut är jag även motståndare till att bidrag går till utbyggnad av laddstationer. Bidrag skall inte gå till industrin för något som är tänkt att bära sig själv. Det går att styra marknaden utan bidrag som t.ex. skatteavdrag. Vätgasstationen i Mariestad betalades helt av skattepengar vad jag förstår det som. Det var skattepengar från Mariestads kommuns invånare, Sveriges invånare och EU:s invånare som var och en tog en andel av kostnaden. Hur mycket som det kostar att bygga den sätts av de som byggde den och eventuell vinst efter att den är byggd tas också av samma bolag.
Som jag sagt förut är jag även motståndare till att bidrag går till utbyggnad av laddstationer. Bidrag skall inte gå till industrin för något som är tänkt att bära sig själv. Det går att styra marknaden utan bidrag som t.ex. skatteavdrag. Vätgasstationen i Mariestad betalades helt av skattepengar vad jag förstår det som. Det var skattepengar från Mariestads kommuns invånare, Sveriges invånare och EU:s invånare som var och en tog en andel av kostnaden. Hur mycket som det kostar att bygga den sätts av de som byggde den och eventuell vinst efter att den är byggd tas också av samma bolag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Extra roligt blir det ju när Håkan anför skälet att satsa är att minska belastningen på elnätet (Japan för att bli av med kärnkraft, Kina för att de påstås räkna fram att det blir problem). Enda sättet att tillverka vätgas miljövänligt är ju att utgå från el, så miljövänliga vätgasbilar kommer ju att tredubbla belastningen på elnätet jämfört med elbilar.Jerker skrev:Jag läste en artikel nånstans nyligen som beskrev vilka problem man har i Japan att nå upp till sina mål om vätgasen. I den stod det också att nästan all vätgas i Japan görs av fossila källor.
Visst, man kanske man kan flytta elbelastningen geografiskt och tidsmässigt genom att transportera vätgasen. Fast troligare är ju att man kör från fossilt om man vill ha minimal påverkan på sitt elnät.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Omställning TILL vätgas? Nej, snarare känns det som fler och fler känner att vätgasen fortfarande är 20 år i framtiden som den alltid varit, och satser mer och mer på batterier.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Är det nån som kan berätta för Håkan Mattsson att det går åt rätt mycket energi för att skapa vätgas också.. Räcker inte energin i elnätet till elbilar har jag svårt att se att den räcker till vätgas.
Vet inte om dom själva raffinerar oljan, men det krävs också rätt mkt energi till det också för att få fram diesel och bensin.. Tycker hela artikeln stinker av fördomar och okunskap. :/
Vet inte om dom själva raffinerar oljan, men det krävs också rätt mkt energi till det också för att få fram diesel och bensin.. Tycker hela artikeln stinker av fördomar och okunskap. :/