Smått oroande att batterierna i 3orna nu börjar faila allt mer.
Visst, logiskt med tanke på att de nu börjar bli gamla.
Men ponera att det drabbar 5 av hundra.
Drabbas så många avgasbilar av totalhaveri som kostar sexsiffrigt att fixa? Tror inte det.
Det är forfarande alldeles för dyrt att byta batteri utanför garanti.
Nånting behöver göras om inte allmänheten ska bli ännu mer uppskrämda och tveksamma mot elbilar.
Själv tror jag kanske det behövs nån slags standardisering för batterimoduler.
Så de blir lätta att byta, även för Kalle bilmek på hörnan.
Batterimoduler går inte bara byta sådär.
Tesla trodde det men de klarade inte att matcha ihop en annan modul så att den fungerade med batteriet. Man kan absolut inte stoppa i en ny batterimodul, då blir det obalans i batteriet.
Standard fungerar inte heller, eftersom utvecklingen går väldigt fort.
Tesla limmar ju numera ihop hela skiten med skumplast ungefär och det är 4 moduler i en 3/Y.
Batterierna blir bättre efterhand och rent generellt är det antingen någon cell som inte blev perfekt i tillverkningen som dör i förtid på model 3, lossade kablar och trasiga balanseringsmoduler verkar tillhöra historien och äldre S/X.
Klarar batteriet garantitiden så kan man troligen vara öign så länge man håller degraderingen på rätt sida om 20%. Batteriet kan fungera mycket längre men forskningen visar att 20% är en brytpunkt för dör degraderingen blir mindre förutsägbar.
Det är anledningen till att jag kör 55% daglig så att calendar aging blir märkbart mindre.
Det är ju det som är problemet. Eftersom modulerna är så komplicerade/specialiserade så går de inte byta hursomhelst idag.
Jag tror det måste ändras.
Visst går utvecklingen snabbt, men tycker ändå den mognat en hel del senaste åren.
Det behöver bli som USB och liknade IMO. Du ska kunna plugga i en modul från batteritillverkare Y i en bil från biltillverkare X.
Kan man göra det på ICE bilar? Alltså slänga in en växellåda från Volvo i en Audi eller en Renault motor i en Porsche.
Inte utan en massa besvär såklart.
Men grejen är ju att battericeller är så mkt enklare. Ingen bryr sig vem som tillverkat cellerna i din laptop, mobil eller numera elbil. De ska bara fungera och leverera utlovad kapacitet.
Därmed utmärkt potential för standardisering.
Jag tror vi kommer får se det särskilt i billiga bilar framöver.
Det är klart att har man tusentals celler i ett batteripack och det räcker med att en spårar ur, då ökar ju risken även om 99.9% av cellerna som monteras i packen är bra och överlever länge.
Min bild är att LG-cellerna som använts på senare tid verkar hålla bra. Men det kan ju också vara så att de inte hunnit bli gamla i så stor utsträckning heller.
Jag tror inte att batterierna 2022 är sämre än batterierna 2012. Från 2017 finns det ganska bra data på batterier och de tycks hålla rätt hyfsat och blir jämnare i kvalitet för varje år. Kan man ha otur? Absolut.
Men totalt tror jag nog att risken för dyra reparationer är betydligt större med en dieselbil från 2017- inte minst vad gäller avgasrening som måste fungera. Tillkommer allting annat.
Skulle vilja påstå att det handlar om femsiffriga belopp där för det mesta.
Håller med.
En kollega totalhavererade nyligen sin motor i sin bil, alltså vevstakar gick genom blocket och ett spår av olja och motordelar på vägen, turbo totalrasad, startmotor rasad (av en vevstake hehe) osch allmänt kaos, det kostade 69000:- att få en lågmilad (4000mil tror jag) motor från en skrotad bil monterad och klar i bilen på verkstad.
Och sådana ras är väldigt ovanliga, jag känner få som råkat ut för sånt, och om det händer är det väl ofta på väldigt gamla bilar med lågt värde.
70.000 spänn för att få en beg utbytesmotor, menade du att det var dyrt eller billigt? Var det en bil med motsvarande prestanda som Tesla LR/P eller en typ Golf?
Skulle vilja påstå att det handlar om femsiffriga belopp där för det mesta.
Håller med.
En kollega totalhavererade nyligen sin motor i sin bil, alltså vevstakar gick genom blocket och ett spår av olja och motordelar på vägen, turbo totalrasad, startmotor rasad (av en vevstake hehe) osch allmänt kaos, det kostade 69000:- att få en lågmilad (4000mil tror jag) motor från en skrotad bil monterad och klar i bilen på verkstad.
Och sådana ras är väldigt ovanliga, jag känner få som råkat ut för sånt, och om det händer är det väl ofta på väldigt gamla bilar med lågt värde.
70.000 spänn för att få en beg utbytesmotor, menade du att det var dyrt eller billigt? Var det en bil med motsvarande prestanda som Tesla LR/P eller en typ Golf?
Jag menar att 69000 är ganska långt från att vara citat "sexsiffriga belopp", och då bytte man hela motorn och mer saker.
Och prestandatramset kan du ju skippa, det är knappast det som gör att batteriet kostar 150k eller vad det nu kostar, och det är vanligen inte det som gör att folk väljer bilen heller utan dom vill ha en bil som har lång räckvidd.
Skulle vilja påstå att det handlar om femsiffriga belopp där för det mesta.
Håller med.
En kollega totalhavererade nyligen sin motor i sin bil, alltså vevstakar gick genom blocket och ett spår av olja och motordelar på vägen, turbo totalrasad, startmotor rasad (av en vevstake hehe) osch allmänt kaos, det kostade 69000:- att få en lågmilad (4000mil tror jag) motor från en skrotad bil monterad och klar i bilen på verkstad.
Och sådana ras är väldigt ovanliga, jag känner få som råkat ut för sånt, och om det händer är det väl ofta på väldigt gamla bilar med lågt värde.
70.000 spänn för att få en beg utbytesmotor, menade du att det var dyrt eller billigt? Var det en bil med motsvarande prestanda som Tesla LR/P eller en typ Golf?
Jag menar att 69000 är ganska långt från att vara citat "sexsiffriga belopp", och då bytte man hela motorn och mer saker.
Och prestandatramset kan du ju skippa, det är knappast det som gör att batteriet kostar 150k eller vad det nu kostar, och det är vanligen inte det som gör att folk väljer bilen heller utan dom vill ha en bil som har lång räckvidd.
Min poäng är att ett motorhaveri mycket väl kan kosta sexsiffriga belopp oavsett din anekdot. Jag pratar inte om tjugofem år gamla Volvo med 30.000 mil utan om ganska nya bilar med rätt stora motorer.
Kontentan är i stort att kostnaden är jämförbar med batterihaveri men risken är betydligt mindre att batteriet plötsligt går sönder än att en motor rasar.
Skulle vilja påstå att det handlar om femsiffriga belopp där för det mesta.
Håller med.
En kollega totalhavererade nyligen sin motor i sin bil, alltså vevstakar gick genom blocket och ett spår av olja och motordelar på vägen, turbo totalrasad, startmotor rasad (av en vevstake hehe) osch allmänt kaos, det kostade 69000:- att få en lågmilad (4000mil tror jag) motor från en skrotad bil monterad och klar i bilen på verkstad.
Och sådana ras är väldigt ovanliga, jag känner få som råkat ut för sånt, och om det händer är det väl ofta på väldigt gamla bilar med lågt värde.
70.000 spänn för att få en beg utbytesmotor, menade du att det var dyrt eller billigt? Var det en bil med motsvarande prestanda som Tesla LR/P eller en typ Golf?
Jag menar att 69000 är ganska långt från att vara citat "sexsiffriga belopp", och då bytte man hela motorn och mer saker.
Och prestandatramset kan du ju skippa, det är knappast det som gör att batteriet kostar 150k eller vad det nu kostar, och det är vanligen inte det som gör att folk väljer bilen heller utan dom vill ha en bil som har lång räckvidd.
Min poäng är att ett motorhaveri mycket väl kan kosta sexsiffriga belopp oavsett din anekdot. Jag pratar inte om tjugofem år gamla Volvo med 30.000 mil utan om ganska nya bilar med rätt stora motorer.
Kontentan är i stort att kostnaden är jämförbar med batterihaveri men risken är betydligt mindre att batteriet plötsligt går sönder än att en motor rasar.
Det är som med bränder…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Här är ett exempel:
"En vattenläcka i sex olika nyare Volvomodeller kan göra bilarna skrotfärdiga, varnar Vi Bilägare. Skadorna på elektroniken i drabbade bilar kan kosta 220 000 kronor att åtgärda för bilens ägare. " Ingen goodwill från Volvo.
En kollega totalhavererade nyligen sin motor i sin bil, alltså vevstakar gick genom blocket och ett spår av olja och motordelar på vägen, turbo totalrasad, startmotor rasad (av en vevstake hehe) osch allmänt kaos, det kostade 69000:- att få en lågmilad (4000mil tror jag) motor från en skrotad bil monterad och klar i bilen på verkstad.
Och sådana ras är väldigt ovanliga, jag känner få som råkat ut för sånt, och om det händer är det väl ofta på väldigt gamla bilar med lågt värde.
70.000 spänn för att få en beg utbytesmotor, menade du att det var dyrt eller billigt? Var det en bil med motsvarande prestanda som Tesla LR/P eller en typ Golf?
Jag menar att 69000 är ganska långt från att vara citat "sexsiffriga belopp", och då bytte man hela motorn och mer saker.
Och prestandatramset kan du ju skippa, det är knappast det som gör att batteriet kostar 150k eller vad det nu kostar, och det är vanligen inte det som gör att folk väljer bilen heller utan dom vill ha en bil som har lång räckvidd.
Min poäng är att ett motorhaveri mycket väl kan kosta sexsiffriga belopp oavsett din anekdot. Jag pratar inte om tjugofem år gamla Volvo med 30.000 mil utan om ganska nya bilar med rätt stora motorer.
Kontentan är i stort att kostnaden är jämförbar med batterihaveri men risken är betydligt mindre att batteriet plötsligt går sönder än att en motor rasar.
Det är som med bränder…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Här är ett exempel:
"En vattenläcka i sex olika nyare Volvomodeller kan göra bilarna skrotfärdiga, varnar Vi Bilägare. Skadorna på elektroniken i drabbade bilar kan kosta 220 000 kronor att åtgärda för bilens ägare. " Ingen goodwill från Volvo.
Vattenläckage och elektronikfel drabbar ju elbilar också…
Förövrigt är jag inte så säker på att battericellerna blivit mer hållbara. Tror det är tvärtom faktiskt då man minskat rejält på kobalt etc(som gör dem mkt mer stabila).
Däremot har säkert elektronik och stödsystem, dvs BMS, kylsystem etc blivit bättre.
70.000 spänn för att få en beg utbytesmotor, menade du att det var dyrt eller billigt? Var det en bil med motsvarande prestanda som Tesla LR/P eller en typ Golf?
Jag menar att 69000 är ganska långt från att vara citat "sexsiffriga belopp", och då bytte man hela motorn och mer saker.
Och prestandatramset kan du ju skippa, det är knappast det som gör att batteriet kostar 150k eller vad det nu kostar, och det är vanligen inte det som gör att folk väljer bilen heller utan dom vill ha en bil som har lång räckvidd.
Min poäng är att ett motorhaveri mycket väl kan kosta sexsiffriga belopp oavsett din anekdot. Jag pratar inte om tjugofem år gamla Volvo med 30.000 mil utan om ganska nya bilar med rätt stora motorer.
Kontentan är i stort att kostnaden är jämförbar med batterihaveri men risken är betydligt mindre att batteriet plötsligt går sönder än att en motor rasar.
Det är som med bränder…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Här är ett exempel:
"En vattenläcka i sex olika nyare Volvomodeller kan göra bilarna skrotfärdiga, varnar Vi Bilägare. Skadorna på elektroniken i drabbade bilar kan kosta 220 000 kronor att åtgärda för bilens ägare. " Ingen goodwill från Volvo.
Vattenläckage och elektronikfel drabbar ju elbilar också…
Förövrigt är jag inte så säker på att battericellerna blivit mer hållbara. Tror det är tvärtom faktiskt då man minskat rejält på kobalt etc(som gör dem mkt mer stabila).
Däremot har säkert elektronik och stödsystem, dvs BMS, kylsystem etc blivit bättre.
Det var likväl ett exempel på när en ICE-bil kan kosta ett sexsiffrigt belopp i reparation. Att elbilar kan vara dyra att reparera är känt.
Skulle vilja påstå att det handlar om femsiffriga belopp där för det mesta.
Håller med.
En kollega totalhavererade nyligen sin motor i sin bil, alltså vevstakar gick genom blocket och ett spår av olja och motordelar på vägen, turbo totalrasad, startmotor rasad (av en vevstake hehe) osch allmänt kaos, det kostade 69000:- att få en lågmilad (4000mil tror jag) motor från en skrotad bil monterad och klar i bilen på verkstad.
Och sådana ras är väldigt ovanliga, jag känner få som råkat ut för sånt, och om det händer är det väl ofta på väldigt gamla bilar med lågt värde.
70.000 spänn för att få en beg utbytesmotor, menade du att det var dyrt eller billigt? Var det en bil med motsvarande prestanda som Tesla LR/P eller en typ Golf?
Jag menar att 69000 är ganska långt från att vara citat "sexsiffriga belopp", och då bytte man hela motorn och mer saker.
Och prestandatramset kan du ju skippa, det är knappast det som gör att batteriet kostar 150k eller vad det nu kostar, och det är vanligen inte det som gör att folk väljer bilen heller utan dom vill ha en bil som har lång räckvidd.
Min A5 Sportback som jag köpte ny och har skött bättre än by the book fick haveri på kamkedjesträckaren. Hade den gått hade det vart motorbyte. Kamkedjan hoppade tre kuggar på insugskammen, så det var grymt nära motorhaveri. Hade nog kostat närmare 100K.
Bilen har S-tronic dubbelkopplingslåda. En beggad låda kostade 117K+moms när jag kollade några år senare (köpte en beg A4 med samma låda). De är väl relatiht skottsäkra på audi men VW hade mycket problem på sina varianter (snikversioner av samma teknik), där gissar jag att folk fått betala sexsiffriga belopp i de fall garanti/maskinskada inte vart aktuella.
Lådorna som VAG hade problem med var de tidiga 7-växlade DSG/S-tronic med torrlamellkoppling som satt i bilar med småmotorer upp till 1,4 liter och ~180 hk. De 6/7-växlade DSG/S-tronic med våtlameller var det inte lika mycket problem med.